Hvor mange feriedage har jeg? Nogen, der kender reglerne?? - Slyngebarn

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Her er der plads til DIN reklame......

Besvar

Trådværktøjer Visningstilstande
Gamle 25-01-10, 17:14   #1
Fru Sand
Fru Sand Lotto, du er en elendig veninde!!
HandyMandy

Fru Sands avatar

Tilmeldingsdato: 24/06-08
Geografisk placering: Syd for Vejen
iTrader: 27 / 100%
Hvor mange feriedage har jeg? Nogen, der kender reglerne??

Er der nogen, der har overblik over reglerne på området? Jeg har nemlig nogle problemer med min arbejdsplads om forståelsen af reglerne, og hende jeg skal snakke med på min fagforening er på kursus

Jeg har før min barsel arbejdet 37 t/uge 5 dage om ugen = 25 feriedage/år.

Jeg er her i januar gået ned på 25 timer/uge sammen med min opstart på arbejde. Nu siger min arbejdsplads at jeg kun har 15 feriedage/år (også til afholdelse af ferie i det indeværende ferieår), da jeg kun arbejder 3 dage om ugen

Men er det ikke forkert? Jeg har jo optjent 25 feriedage i 2008 til afholdelse i ferieåret 2009/2010 - at de så vælger at jeg skal tilbage på nedsat tid, er vel ikke mit problem..
Så vidt jeg har forstået er det korrekt at næste ferieår, altså 2010 til 2011 har jeg mindre antal feriedage.. men altså i 2009 har jeg jo været på barsel det meste af tiden med fuld tid på kontrakten = 25 feriedage... eller hvad???

Er sgu lidt gal på dem lige nu, så indtil jeg får fat på fagforeningen håber jeg, der er nogen, der kan hjælpe med reglerne.. Hvem har ret? (og hvis jeg har ret - evt link?)
Gamle 25-01-10, 17:42   #2
katjaro
katjaro Selvsvingsmester :)
Jeg betaler husleje her!

katjaros avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Skype™ til katjaro
Meget afhænger af hvor du er ansat

Jeg ved at min svigermor mister de ekstra optjente feriedage, hvorimod en af mine kolleger (er privat ansat) ikke mistede sine optjente feriedage.

Følgende står i funktionærloven:

Beregning af feriedifference
Hvis din gennemsnitlige arbejdstid på ferietidspunktet afviger med mere end 20 procent i forhold til optjeningsårets gennemsnitlige arbejdstid eller arbejdsomfang, reguleres din løn under ferie forholdsmæssigt.

Er du ansat i staten, reguleres din løn altid forholdsmæssigt, også selvom ændringen i din arbejdstid er mindre end 20 procent.

Er du ansat i en region eller kommune reguleres din løn aldrig. Det betyder, at du altid får udbetalt lønnen på ferietidspunktet, uanset at du har være ansat på fuld tid i optjeningsåret men ”kun” er på deltid i ferieåret.
Gamle 25-01-10, 18:23   #3
Caroline
Caroline har for meget kaos
Jeg betaler husleje her!

Carolines avatar

Tilmeldingsdato: 19/04-07
Geografisk placering: Kbh SV
iTrader: 4 / 100%
JEg ved det ikke - men jeg håber da at du har 25!
du må gerne skrive når du fnder ud af det - jeg kunne ende i samme situation...
Gamle 25-01-10, 20:37   #4
PDmor
PDmor : .
Jeg betaler husleje her!

PDmors avatar

Tilmeldingsdato: 02/03-07
iTrader: 3 / 100%
Jeg ved det ikke 100%, men tror faktisk det er rigtigt at du bliver reguleret ned med mindre andet er aftalt inden da.

Hvad hvis du gik fra 25 timer (3 dage) til 37 timer (5 dage), ville du så ikke også forvente at gå op til 25 dage?
Hvis lønnen er blevet reguleret samtidigt med ferieåret, så får man også fuld løn efter den nye sats i det kommende år, selvom ferien egentligt var optjent til den gamle sats.

Det har dog også betydning, at det er "så stor timedifference", så det er da så absolut noget der skal undersøges nærmere, incl. om der gælder nogen særregler indenfor dit område, så der er nok ikke så meget andet at gøre end at vente på fagforeningen.
The Following User Says Thank You to PDmor For This Useful Post:
Fru Sand (25-01-10)
Gamle 25-01-10, 21:57   #5
laurinevilhelmine
laurinevilhelmine livet forståes baglens, men leves forlæns
Guldslyngel

laurinevilhelmines avatar

Tilmeldingsdato: 13/08-06
Geografisk placering: KBH
iTrader: 0 / 0%
jeg vil tro

Hejsa

du optjener retten til 5 ferieuger uanset hvor mange timer du er ansat, da det som tæller er hele måneders ansættelse. Du optjener 2.08 dage per fuld måned du er ansat.

tjek her: http://www.adir.dk/sw27328.asp

Der gælder dog særlige regler, hvis du er kommet tilbage og genoptager dit arbejde delvist (arbejder lidt og afholder barsel samtidig).

Jeg håber for dig det er det første.....

Hilsen

Helle
laurinevilhelmine er offline   Besvar med citat
Gamle 25-01-10, 22:02   #6
laurinevilhelmine
Guldslyngel

måske dette også er relevant

Du afholder hele ferieuger, altså er det ikke dage men uger der tæller. Det vil sige arbejder du 3 dage og holder 2 dage fri, så vil disse dage tælle med når du holder for eksempel 14 dages ferie.....

læs mere her http://www.adir.dk/sw27222.asp
Gamle 25-01-10, 22:08   #7
PDmor
PDmor : .
Jeg betaler husleje her!

PDmors avatar

Tilmeldingsdato: 02/03-07
iTrader: 3 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af laurinevilhelmine Vis indlæg
Hejsa

du optjener retten til 5 ferieuger uanset hvor mange timer du er ansat, da det som tæller er hele måneders ansættelse. Du optjener 2.08 dage per fuld måned du er ansat.

tjek her: http://www.adir.dk/sw27328.asp

Der gælder dog særlige regler, hvis du er kommet tilbage og genoptager dit arbejde delvist (arbejder lidt og afholder barsel samtidig).

Jeg håber for dig det er det første.....

Hilsen

Helle
Retten til 5 ferieuger har alle!
-Man optjener retten til fuld løn i 5 ferieuger! Hvis man ikke har optjent retten til løn under ferie, så har man fortsat ret til at holde 5 ugers ferie indenfor ferieåret, dog for egen regning.
Gamle 25-01-10, 22:56   #8
laurinevilhelmine
Guldslyngel

Hej igen

Hvis man læser på arbejdsdirektoratets hjemmeside står der følgende:

"Hvis du arbejder fem dage eller mindre om ugen
Du optjener 2,08 feriedag for hver måned, du er ansat som lønmodtager. Det gælder, hvis du arbejder fem dage eller mindre om ugen. Er du ansat og får løn hele året, optjener du 25 feriedage. Det vil sige, du har fem ugers ferie à fem dage."

Dette fortolker jeg således, at det er løn enten som feriepenge eller løn under ferie du optjener.

Derudover står der også, hvilket hvis er hvad trådstarter har brug for:

"Hvis du er gået op eller ned i tid
Hvis du på ferietidspunktet er gået mere end 20 procent op eller ned i arbejdstid eller arbejdsomfang i forhold til optjeningsåret, skal din løn under ferie reguleres i forhold til din løn sidste år. Dit ferietillæg skal stadig beregnes af hele din samlede løn i optjeningsåret, uanset om din arbejdstid er ændret.

Er ændringen mindre end 20 procent, skal der ikke ske en regulering i forhold til din løn sidste år.

Eksempel:
Hvis du har arbejdet på halv tid i optjeningsåret, men på ferietidspunktet arbejder på fuld tid med en ugeløn på 6.000 kroner, har du alene ret til en ferieløn på 3.000 kroner per uge samt ferietillæg, da ændringen i arbejdstid er mere end 20 procent.

På FerieKontos hjemmeside kan du selv beregne, hvor mange feriepenge du skal have, hvis du er gået mere end 20 procent op eller ned i arbejdstid.

Held og lykke med det.

Hilsen

Helle
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande

Regler for indlæg
Du kan ikke oprette nye tråde
Du kan ikke oprette svar
Du kan ikke vedhæfte filer
Du kan ikke redigere dine indlæg

BB-kode er Til
Smilies er Til
[IMG]-kode er Til
HTML-kode er Fra

Forumoversigtsmenu

» Reklamer på Slyngebarn
Hvis du ønsker at reklamere på Slyngebarn, starter du med at tjekke priser, betingelser m.v. her.

Hvis du har spørgsmål eller vil kommentere noget, kan du kontakte vores 'reklameafd.' her.