PDA

View Full Version : rengøre først eller støvsuge først?

cvj
27-02-10, 12:18
manden og jeg kom til at snakke om, om man bør støvsuge før eller efter rengøringen?

jeg plejer at gøre rent og støvsuge bagefter.
men måske er det omvendte bedst?
eller er det hip som hap?

jep - meget store tanker på en lidt-tømmermandsagtig lørdag :heehee:

Dottelue
27-02-10, 12:22
først gøre rent, og så støvsuge. eller fakktisk har jeg som regel både støvsuger, klud og ajax med hele mig hele tiden

liv
27-02-10, 12:37
Tror det husmor-korrekte er at gøre rent først og støvsuge bagefter. Eller i det hele taget arbejde sig oppe fra og ned. Fordi skidt, der tabes under rengøringen jo havner længere nede og så er det smart at det bliver taget bagefter :wink:

Herhjemme bliver tingene sjældent gjort på én gang, det er mere sådan noget med at bruge 10-20 min indimellem når tid haves på det sted, der er mest beskidt og/eller rodet. Så rengøring bliver gjort i småbidder, hvilket betyder at der stort set aldrig er rent over det hele. Til gengæld er der heller aldrig beskidt over det hele. Det er sådan en mellemting altid :heehee:

EDIT: Så jeg har stemt mulighed nr 3.

katrine123
27-02-10, 13:55
Jeg har stemt støvsuger først.
Når man støvsuger hvirvles der en masse støv op i luften, som så lægger sig på alle flader. Derfor er det bedst at støvsuge først og så tørre af :)

liv
27-02-10, 14:00
Når man støvsuger hvirvles der en masse støv op i luften, som så lægger sig på alle flader. Derfor er det bedst at støvsuge først og så tørre af :)

Det anede jeg ikke :)

Under alle omstændigheder bliver her støvsuget væsentligt oftere (hver/hver anden/hver tredje dag alt efter hvor i hytten det er) end der bliver støvet af (en gang om ugen - max......:hide:)

Andemosc
27-02-10, 14:24
Som liv skriver det:)

Det som falder ned undervejs kan tages med støvsugeren men den virvler til gengæld lidt op men det er så mindre end hvad der her i huset falder ned så vi støver af og gør rent først:)

Rosen
27-02-10, 14:27
Hvis man har en god allergivenlig støvsuger, så er det mest korrekte at gøre alt rent først, for til sidst så at støvsuge og vaske gulvet. En god støvsuger har et så godt filter at luften er renset ca 98-99% inden det forlader støvsugeren. Det kræver selvfølgelig at man vedligeholder sin støvsuger, og det gør man selvfølgelig :heehee:

Så ja her bliver der altid rengjort først, for derefter at blive støvsuget. Samme tur hver eneste dag :)

Egypt
27-02-10, 14:36
REnt og så støvsuge - tror jeg .......her er det manden som står for det (han har eget rengøringsfirma ).

malene
27-02-10, 14:39
Det anede jeg ikke :)

Under alle omstændigheder bliver her støvsuget væsentligt oftere (hver/hver anden/hver tredje dag alt efter hvor i hytten det er) end der bliver støvet af (en gang om ugen - max......:hide:)

Enten kravler du ud fra den stol eller også må jeg derind sammen med dig :lol:. Hvis der bare blev støvet af og støvsuget en gang om ugen her :daydreaming: - .... der bliver støvet af.... 1 gang om måneden? :hide::hide: støvsuget.... når det trænger. Og det er jo så et definitionsspørgsmål :wink:. Efter at hunden ikke må være i overetagen mere og drysse sine lange hvide hår overalt, så trænger der nok ... 1 gang om ugen :cool:. Men jeg ved der ikke er blevet støvsuget i køkken/stue mere end 3 gange siden nytår ... :rødme: og den ene gang gjorde Linus det - så er der ikke helt rent i hjørnerne, til gengæld har man en dreng der er helt vildt stolt over at være til nytte :blomst:. På drengeværelserne blev der gjort rent i forgårs - .... jeg aner ikke hvornår der sidst blev gjort rent derinde. der har været meget meget rodet meget meget længe og der har ikke været krudt til at være de tålmodige forældre, der sætter sig ned på gulvet og hjælper - så vi har nok lige lavet denne her :ignore: lidt for længe :lol: Åh jeg glæder mig til at få født, så der ikke kun er en voksen til at klare alt det fysiske arbejde herhjemme.

Badeværelset bliver optimalt gjort rent hver uge - selve toilettet oftere - mens håndvask og badekar lige klares når man står og ser at det trænger, så får det en tur.

Nå det var lige en længere :blah:

liv
27-02-10, 14:46
Kunne godt pludselig se, jeg lyder som super-husmor - det er jeg bestemt ikke :rotf:

Med til ovenstående hører nemlig, at vores lejlighed er 85 kvm - der bor vi 4 personer fast og 2 mere (bonusbørn) 3 dage ud af 14. Dvs der bliver meget hurtigt meget beskidt på gulvene, men til gengæld er det jo temmelig meget hurtigere klaret at støvsuge end hvis vi havde 130 kvm hus :wink:

Og til dem, der undrer sig over hvor manden er henne i rengøringen, så er han der ikke :wink:. Rengøring og tøjvask er nemlig MIT område mens madplaner, indkøb, håndværkeragtige ting og administration af økonomien er hans. Det fungerer sådan nogenlunde fint.

Filippasmor
27-02-10, 14:48

Det var lige det jeg skulle til at skrive!!!:wink:

lonelainen
27-02-10, 20:05
Jeg gør slet ikke rent, det har jeg skam folk til:cool:

Og med folk, mener jeg min kæreste:wink:

Ditte
27-02-10, 20:20

Ditto!:wink:

men han støvsuger først som regel og så vasker han gulv bagefter. støvekluden er forskelligt, nogle gange før, nogle gange mellem og nogle gange efter. ved ikke om der er et system....:think:

Ditte
27-02-10, 20:22
Kunne godt pludselig se, jeg lyder som super-husmor - det er jeg bestemt ikke :rotf:

Med til ovenstående hører nemlig, at vores lejlighed er 85 kvm - der bor vi 4 personer fast og 2 mere (bonusbørn) 3 dage ud af 14. Dvs der bliver meget hurtigt meget beskidt på gulvene, men til gengæld er det jo temmelig meget hurtigere klaret at støvsuge end hvis vi havde 130 kvm hus :wink:

Og til dem, der undrer sig over hvor manden er henne i rengøringen, så er han der ikke :wink:. Rengøring og tøjvask er nemlig MIT område mens madplaner, indkøb, håndværkeragtige ting og administration af økonomien er hans. Det fungerer sådan nogenlunde fint.

aij hvor sjovt, her er det lige det omvendte (undtaget håndværkeragtige ting som også er mandens domæne herhjemme:wink:)

liv
27-02-10, 20:30
aij hvor sjovt, her er det lige det omvendte (undtaget håndværkeragtige ting som også er mandens domæne herhjemme:wink:)

Ja vi har efter mange år endelig fundet ud af at dele opgaverne efter evner - eller noget :himle:
Manden SER ikke skidt og tabte madder og klistrede håndaftryk, han ser det bare ikke. Til gengæld GIDER jeg ikke lave madplan og gå i mere end en butik, så hvis det står til mig køber jeg en gang grønt og hakket et eller andet kød i Irma 3 min i lukketid hver dag :fløjte: Eller take away :fløjte:

Så denne her måde er vist bedre :heehee:

Ditte
27-02-10, 21:05
Ja vi har efter mange år endelig fundet ud af at dele opgaverne efter evner - eller noget :himle:
Manden SER ikke skidt og tabte madder og klistrede håndaftryk, han ser det bare ikke. Til gengæld GIDER jeg ikke lave madplan og gå i mere end en butik, så hvis det står til mig køber jeg en gang grønt og hakket et eller andet kød i Irma 3 min i lukketid hver dag :fløjte: Eller take away :fløjte:

Så denne her måde er vist bedre :heehee:
hehe det er præcis som herhjemme, altså bare stadig omvendt :-)))))

Anebane
27-02-10, 22:20
Skummel fortid som rengøring på et plejehjem lærte mig - støv af oppe fra og ned - derfor støvsuge gulvet som det sidste.... Kan også vride klude uden at belaste mine håndled OG finde 16 sider på en klud OG gulv skal vaskes i 8 taller :trut:

Hvad man dog ikke kan lære af et sommerferiejob :trut:

Katjen
27-02-10, 22:38
Sikke klog man bliver af denne tråd, så lærte jeg også lidt nyt :stortgrin:

Smyrilla
27-02-10, 22:48
Støve af først og støvsuge derefter. Her er vi nødt til at støvsuge min. 2 gange om ugen pga. vi har en hund, der fælder ûber-meget samt nogle ægte tæpper, som suuuuger hårene til sig ... :nottalking:

Men det er altså langt fra hver gang vi støvsuger at vi også tørrer støv af. Når det går flot for sig tørre vi nok støv 2 gange om måneden :lol: Men det er snarere kun en gang om måneden det sker :glo:

Metski
27-02-10, 23:19
Jeg støvsuger mindst hver anden dag- oftest hver dag.
Støv tørrer jeg af når det falder mig ind- nogle gange tager jeg lige støvsugeren i vindueskarmen:heehee:
Vi bor 5 mand og en kanin på 3 værelser, så her bliver hurtigt nusset i kanten.

p1nille
28-02-10, 04:15
Enten kravler du ud fra den stol eller også må jeg derind sammen med dig :lol:. Hvis der bare blev støvet af og støvsuget en gang om ugen her :daydreaming: - .... der bliver støvet af.... 1 gang om måneden? :hide::hide: støvsuget.... når det trænger. Og det er jo så et definitionsspørgsmål :wink:. Efter at hunden ikke må være i overetagen mere og drysse sine lange hvide hår overalt, så trænger der nok ... 1 gang om ugen :cool:. Men jeg ved der ikke er blevet støvsuget i køkken/stue mere end 3 gange siden nytår ... :rødme: og den ene gang gjorde Linus det - så er der ikke helt rent i hjørnerne, til gengæld har man en dreng der er helt vildt stolt over at være til nytte :blomst:. På drengeværelserne blev der gjort rent i forgårs - .... jeg aner ikke hvornår der sidst blev gjort rent derinde. der har været meget meget rodet meget meget længe og der har ikke været krudt til at være de tålmodige forældre, der sætter sig ned på gulvet og hjælper - så vi har nok lige lavet denne her :ignore: lidt for længe :lol: Åh jeg glæder mig til at få født, så der ikke kun er en voksen til at klare alt det fysiske arbejde herhjemme.

Badeværelset bliver optimalt gjort rent hver uge - selve toilettet oftere - mens håndvask og badekar lige klares når man står og ser at det trænger, så får det en tur.

Nå det var lige en længere :blah:

Malene hvor er jeg glad for at kende dig. :knus: :heehee:

Til jeg nåede dit indlæg tænkte jeg at vi vist var de eneste der gjorde så sjældent rent som vi faktisk gør. :rødme:
Vores rengørein er vist meget på linje med det I gør. :knus:

Min mor har lært mig at man gør rent oppefra og ned. Men det er altså ikke noget der praktiskers så ofte her hjemme.

Kaj har støvallergi, så vi forsøger at holde støvmængden nede, men det er en sej kamp. Men vi er ret flinke til at støvsuge i soveværelset, specielt sengen får jævnligt en støvsugning, men alt det andet går det ikke så godt med.

Vi overvejer om en robotstøvsuger er løsningen. Men det kræver jo at der ikke ligger legetøj på gulvet. Det er dog mit bedste bud på oftere støvsugning. :think:

Hvis man skal gemme sig under en stol så må jeg hellere lige gøre det for en sikkerheds skyld. :hide::hide::hide:

Vi får dog jævnligt besøg af min mor der hader at støvsuge, men som gerne vasker gulvet i køkkenalrum. Tænk at foretrække vask af gulv frem for støvsugning. Så kan jeg lige køre støvsugeren rundt på gulvet, så vasker hun.

Rosen
28-02-10, 07:41
Malene hvor er jeg glad for at kende dig. :knus: :heehee:

Til jeg nåede dit indlæg tænkte jeg at vi vist var de eneste der gjorde så sjældent rent som vi faktisk gør. :rødme:
Vores rengørein er vist meget på linje med det I gør. :knus:

Min mor har lært mig at man gør rent oppefra og ned. Men det er altså ikke noget der praktiskers så ofte her hjemme.

Kaj har støvallergi, så vi forsøger at holde støvmængden nede, men det er en sej kamp. Men vi er ret flinke til at støvsuge i soveværelset, specielt sengen får jævnligt en støvsugning, men alt det andet går det ikke så godt med.

Vi overvejer om en robotstøvsuger er løsningen. Men det kræver jo at der ikke ligger legetøj på gulvet. Det er dog mit bedste bud på oftere støvsugning. :think:

Hvis man skal gemme sig under en stol så må jeg hellere lige gøre det for en sikkerheds skyld. :hide::hide::hide:

Vi får dog jævnligt besøg af min mor der hader at støvsuge, men som gerne vasker gulvet i køkkenalrum. Tænk at foretrække vask af gulv frem for støvsugning. Så kan jeg lige køre støvsugeren rundt på gulvet, så vasker hun.

Jeg ville sådan ønske at jeg kunne nøjes med at gøre rent en gang om ugen eller et par gange om måneden kun ! I perioder er jeg virkelig SÅ træt af at støvsuge og tørre støv dagligt. Det bliver bare en sur pligt :( Heldigvis er Luka god til at hjælpe :)

Ulla
28-02-10, 16:52
støvsuge til sidst - synes faktisk det giver sig selv. Hvad er pointen med at tørre støv af til sidst? Så kan man vælte støv, krummer mv ned på det rene gulv .... det er da fjollet

Ulla
28-02-10, 16:53
Støve af først og støvsuge derefter. Her er vi nødt til at støvsuge min. 2 gange om ugen pga. vi har en hund, der fælder ûber-meget samt nogle ægte tæpper, som suuuuger hårene til sig ... :nottalking:

Men det er altså langt fra hver gang vi støvsuger at vi også tørrer støv af. Når det går flot for sig tørre vi nok støv 2 gange om måneden :lol: Men det er snarere kun en gang om måneden det sker :glo:

Jeg støvsuger mindst hver anden dag- oftest hver dag.
Støv tørrer jeg af når det falder mig ind- nogle gange tager jeg lige støvsugeren i vindueskarmen:heehee:
Vi bor 5 mand og en kanin på 3 værelser, så her bliver hurtigt nusset i kanten.

jaokey, jeg punkt-støvsuger da også ... eller tager kosten ... uden at støve af. Men hvis jeg gør begge dele så er det støvsugeren til sidst

cvj
28-02-10, 18:19
vi plejer at støvsuge et par gange om ugen og tørrer støv af et par gange om måneden. når begge ting falder på samme dag støver jeg af/gør rent først og derefter støvsuger jeg.

16 sider på en klud.. wauw. herhjemme har den måske 8 hvis det går vildt for sig.:heehee:

Gatto
28-02-10, 18:32

:ditto: det har jeg også lært - men har stemt 3, det er godt nok sjældent jeg er så systematisk når jeg gør rent :hide: Jeg giiiiider ikke, så det er bare derudaf når det tager mig :biggrin:

Lomo
28-02-10, 18:40
Altså hvis bare der bliver gjort rent herhjemme, så er rækkefølgen underordnet :hide:

Gammelmor
28-02-10, 19:20
Skummel fortid som rengøring på et plejehjem lærte mig - støv af oppe fra og ned - derfor støvsuge gulvet som det sidste.... Kan også vride klude uden at belaste mine håndled OG finde 16 sider på en klud OG gulv skal vaskes i 8 taller :trut:

Hvad man dog ikke kan lære af et sommerferiejob :trut:
:rotf: jeg har også været på rengøringskursus!!!!!
KH Lene som støvsuger inden hun vasker af

signesen
28-02-10, 19:22
:heehee: Vi har haft den samme diskussion og jeg er enig med dig :smiler:

cslyngaa
28-02-10, 20:09
Jeg gør rent først og støvsuger bagefter. ;)

TinaB
28-02-10, 20:14

Ditto, bortset fra at hun hedder Gerda og kommer hver 14.dag:stortgrin:
Hun støvsuger i øvrigt først, så vasker gulve og så tørrer støv og alt det andet af:B:

EDIT: jeg har stem den sidste, da jeg ikke rigtigt er så tjekket at gøre det samme hver gang jeg syns der skal gøres lidt sporadisk rent

Ulla
28-02-10, 23:07
det er sguda ikke støv vi suger op herhjemme ... det er ris og krummer og bussemænder ... også dem der lå på bordet og først blev fejet ned på gulvet med kluden :stortgrin:

Imma
28-02-10, 23:15
Altså hvis bare der bliver gjort rent herhjemme, så er rækkefølgen underordnet :hide:

Lige præcis! :biggrin:

mumimor
01-03-10, 09:58

Jeg har engang set eller hørt et program om, at det var i "gamle dage", man skulle gøre det i den rækkefølge, hvor støvsugerne ikke var så effektive som nu:B:. Programmet har helt sikkert været et totoal intetsigende og underlødigt, men sådan noget "vigtig" information har det med at lagre sig i min hjerne:).

Her i huset er det manden, der har støvsugetjansen og mig der tørrer støv af, så rækkefølgen er sådan lidt svingende alt efter, hvornår vi hver især lige får klaret vores tjanser.