PDA

View Full Version : Magne har brækket armen, underlig update #16

MaggiMus
26-10-09, 18:44
Idag kom Magne galt afsted i børnehaven. Ja, der var ikke nogen voksne der så det og det er lidt svært at få sådan en historie refereret af en dreng på 3½ år, så vi ved ikke helt hvordan det er sket.
Men har har brækket underarmen mens han legede i puderummet. Lidt mystisk! :think:

Kasper har været på skadestuen med ham hele dagen. Først troede de bare den var gået af led, for det er sket før, men den var altså brækket. Magne er heldigvis en sej lille gut, og nu er han hjemme med gips på armen. Han er død-stolt! Det er jo også lige sagen for en lille mand der eeeeelsker plaster at få lov til at få hele armen pakket ind på den måde. :heehee:

Og så et spørgsmål, hvis nogen har erfaringer med det. Han skal jo have gips på i minimum 14 dage og den skal nok nå at blive pænt klam. Jeg tænker, mad, mudder, modellervoks mm. Er der nogen der har nogle idéer? Jeg har tænkt om jeg kan sy nogle "vanter" til ham? Til når han skal spise, lege ude osv. Hvordan mon jeg gør det...?

mini mia
26-10-09, 18:45
åh nej dog. Stakkels dreng.

God bedring med ham :knus:

NokBin
26-10-09, 19:01
God bedring med armen - håber den hurtigt heler...

Tess
26-10-09, 19:39
ej øv stakkels ham dog!! Har ik nogle råd, men tror da det er en super ide med en form for cover ud over gibsen så den ik bliver snasket, så kan man have en slags rør med elastik i hver ende der er rundt om gipsen, eller er den ud over fingre så må du lave fingre i røret så den lukker til og så elastik i den anden ende så den ik ryger ned hele tiden, så kan man da vaske den!! og i noget sejt stof eller bare hvidt så man kan tegne på det ligesom på gipsen jo!!

kornblomst
26-10-09, 19:52
ej øv stakkels ham dog!! Har ik nogle råd, men tror da det er en super ide med en form for cover ud over gibsen så den ik bliver snasket, så kan man have en slags rør med elastik i hver ende der er rundt om gipsen, eller er den ud over fingre så må du lave fingre i røret så den lukker til og så elastik i den anden ende så den ik ryger ned hele tiden, så kan man da vaske den!! og i noget sejt stof eller bare hvidt så man kan tegne på det ligesom på gipsen jo!!

Tænkte umiddelbart det samme :)

Og øv for lille dreng med gips - heldigvis synes han jo den er seeeej :heehee:

almababy
26-10-09, 20:01
Æw da - men det er da altid noget han selv synes han er lidt sej med armen i gips.

Ingen gode råd eller erfaringer:knus:

MaggiMus
26-10-09, 20:49

Nu har jeg lige sluppet overlockeren. Syv stks. "armcovers" blev det til. Jeg syede simpelthen bare rør i strækstof med overlockeren og lavede et lille hul til tommelfingeren. Jeg har lavet dem lidt smallere nede ven fingerne, så de slutter tæt. De ser faktisk ud til at fungere meget godt. Der blev både blå, stribede, en med flodheste og et par stykker af en af Frejs Hollys natdragter der var gået i stykker. Meget fint synes både mor og Magne!

Nu spekulerer jeg bare på hvad jeg dog skal give ham på når han skal lege ude... Gipsen må jo ikke blive våd... :think:

Tess
26-10-09, 21:08
Nu har jeg lige sluppet overlockeren. Syv stks. "armcovers" blev det til. Jeg syede simpelthen bare rør i strækstof med overlockeren og lavede et lille hul til tommelfingeren. Jeg har lavet dem lidt smallere nede ven fingerne, så de slutter tæt. De ser faktisk ud til at fungere meget godt. Der blev både blå, stribede, en med flodheste og et par stykker af en af Frejs Hollys natdragter der var gået i stykker. Meget fint synes både mor og Magne!

Nu spekulerer jeg bare på hvad jeg dog skal give ham på når han skal lege ude... Gipsen må jo ikke blive våd... :think:

Smart!! Har du ik noget pul?? du ku jo lave det samme men med et lag pul stof inderst?? Så bliver den vel ik våd men samtidig kan armen "ånde" lidt bedre end hvis du bruger noget andet vokslagen agtigt noget! ellers kan det os blive meget varmt under gipsen jo!

Anne Louise
26-10-09, 21:20
Sej lille mand med gips! Vi har jo lige været der og underligt nok, så bliver gipsen altså ikke helt så ulækker, som man tænker, at den vil blive, men nu har du jo syet alle overtrækkene, så du kan jo lige så godt bruge dem.

Sofus Emil havde en høj gips fra håndled til over albuen grundet frakturen sad lige over albuen. Jeg gav ham en 4 liters frysepose og derefter en 11 liters pose udenover, når han skulle i bad. Den inderste med tape omkring i toppen rundt om armen, mens den yderste var lukket med en hårelastik omkring armen. Jeg tænker, at du kan vel også bruge en pose, men så har han selvfølgelig ikke hånden fri. Ellers må han undvære de store vandudfoldelser/-lege udenfor, mens han har gipsen på.

metteogwilliam
26-10-09, 23:19
Min søn på 2,5 år er lige kommet ud af kæmpe gips.Brækket lårbenet i vuggestuen. Også ved et lille fald. Han havde gips helt på det brækkede ben,halvt på det andet og rundt om hoften. Han har selvfølgelig været hjemme,men når vi skulle ud og lege,fik han bare flyverdragt på. Han begyndte nemlig at gå,de sidste 14 dage;-)
Jeg var ikke så bange for,at det skulle blive vådt. Der skal vist meget vand til,for der sker noget.
Vh mette

Caroline
27-10-09, 00:25
:knus: øv!
Hvad er det med de der Magne'er i dag :think:

men godt han ikke er ked af gipsen

MaggiMus
27-10-09, 07:50
Min søn på 2,5 år er lige kommet ud af kæmpe gips.Brækket lårbenet i vuggestuen. Også ved et lille fald. Han havde gips helt på det brækkede ben,halvt på det andet og rundt om hoften. Han har selvfølgelig været hjemme,men når vi skulle ud og lege,fik han bare flyverdragt på. Han begyndte nemlig at gå,de sidste 14 dage;-)
Jeg var ikke så bange for,at det skulle blive vådt. Der skal vist meget vand til,for der sker noget.
Vh mette

Orv, det lyder ellers voldsomt!
Det kan godt være at du har ret i at der skal meget vand til, men hånden er også ret udsat. Mad, toiletbesøg, håndvask og leg ude. Nu må vi se hvad vi kan finde på. :)

dizzdk
27-10-09, 08:02
Uha! God bedring med armen. Ja, det kan undre, hvad der brækker en arm og hvad der knap nok giver blå mærker...
Med Freya skiftede vi elasikbindet yderst en enkelt gang. Hun var ikke i karbad men kludvaskedes kun - også fingrene på den brækkede arm...
Genial idé med overtræk! Jeg tror ikke det er nødvendigt med mere end det under flyverdragten når han leger ude.
:knus:

Nåh ja: Billeder?

Dittemus
27-10-09, 13:10
Nårh, det bette nus :knus:

Sejt med arm covers :thumbsup:

TinaR
27-10-09, 14:34
Årh lille pus da :knus::knus::knus:
Vi gav op på at give ham noget på :himle:
Gipsen ser ret snasket ud efterhånden :sick: og lugter ret fælt, godt den skal af på fredag.

MaggiMus
27-10-09, 21:54
Nå... Nu kommer der en underlig update... Magne brækkede jo armen Igår og fik gips på. Eller... Idag ringede de fra hospitalet. De havde kigget Magnes røngtenbilleder igennem og de var nået til den konklusion at den IKKE er brækket alligevel. :glo: Vi fik besked på at klippe gipsen af. Den var forstuvet og skulle ikke have gips på...
Lidt underligt at man kan tage fejl af det... :think:

Men det var jo en dejlig nyhed. Eller det synes mor og far. Magne har grædt over at skulle sige farvel til den flotte gips. Han nåede jo slet ikke at nyde den nok! :crying::notlistening::nottalking:

Armen har det i øvrigt overraskende godt, uden gips. :)

Tess
27-10-09, 21:57
ej hvor underligt!! Men ok det er da godt nok den ik var brækket, men synd når han nu havde glæder sig til at være sej med gips på!

kornblomst
27-10-09, 22:07
Sikke dog en mærkelig update :think: underligt de kan tage fejl :think: Men heldigt han slipper for gipsen selvom han synes den var seeeeej :heehee:

dizzdk
28-10-09, 22:40
Sikke da et held, at I slipper for gipsen (selvom magne er skuffet). Måske han skal have en gips-af-dagsgave? (Det fik Freya. Vi råbte hurra og sagde tillykke med gips-af-dagen!) :knus:
Vi oplevede jo det modsatte. At de ikke så noget på røntgen på dagen men at de den følgende mandag på bedre skærm ved konference fandt et brud... Så vi skulle ind og have gips PÅ tre dage efter faldet.

Dottelue
28-10-09, 22:42
lækkert at den ikke var brækket. Mon ikke gipsen havde været træls i længden.

jeg har også lavet stuntet med at få gips på, og så ringede de dagen efter at de rikke var noget galt alligevel, så jeg kunne godt tage den af igen (at de så ringede før jeg var stået op, og vores nummerviser ikke virkede, så jeg bagefter kom i tvivl om de havde ringet eller jeg havde drømt det, det er så en detalje :himle:)

Lesto
28-10-09, 22:44
Øv - eller hvor er det dejligt...

Hellere gips en gang for meget end en for lidt :knus:

Jeg gik i 3 dage med en brækket arm da jeg var lille...

Desuden har min ene finger været brækket uden jeg fik den i gips så den er groet forkert sammen og ser dum ud.

Så igen hellere for meget gips end for lidt :wink:

Mammay
28-10-09, 22:45
Gud hvor underligt, måske skal han have lov til at blive pakket ind i almindelig bandage en dags tid - men da super godt, at det ikke var så galt alligevel..

Callisto
28-10-09, 22:50
Uha dog! Sikke noget underligt noget... Rigtig god bedring til ham :knus: (m/u gips ;))

mini mia
29-10-09, 10:22
Ja det var en mærkelig opdate :) Håber han hurtigt kommer over sit tab ;)
God bedring med den forstuvede arm

Lis
29-10-09, 10:53
Jeg synes faktisk ikke at det er så underligt endda:wink: Jeg læser til medicin og det er helt vildt svært at se på røntgenbilleder om børns deres knogler er brækket eller ej, fordi de har blødere knogler end voksne. Så de brækker på en helt anden måde. Heldigvis findes der jo overlæger som er fantastisk gode til at se hvad der er hvad og derefter ringe og få rettet fejlen:biggrin:
Men :knus: til den lille mand, som gerne ville beholde sin gips:heehee:

MaggiMus
29-10-09, 11:11
Jeg synes faktisk ikke at det er så underligt endda:wink: Jeg læser til medicin og det er helt vildt svært at se på røntgenbilleder om børns deres knogler er brækket eller ej, fordi de har blødere knogler end voksne. Så de brækker på en helt anden måde. Heldigvis findes der jo overlæger som er fantastisk gode til at se hvad der er hvad og derefter ringe og få rettet fejlen:biggrin:
Men :knus: til den lille mand, som gerne ville beholde sin gips:heehee:

Nej, oven på denne historie har jeg fundet ud af at det ikke er så underligt. Jeg har en nabo der også læser medicin, og han lød heller ikke overrasket. Han forklarede at det tit er de lidt uerfarne læger der er på skadestuen og at man nemt kan tage fejl mht. lige nettop det brud som Magne så IKKE havde. :)

Men Magne har det rigtig fint og kan sagtent bruge armen uden besvær, så det var da godt at han ikke skulle have gips på i 14 dage for ingenting! :heehee:

Katz
29-10-09, 11:27
God opdate,
-men kan godt forstå Magne for der er noget særligt ved at have armen i gips- det er bare lidt sejt!

TinaR
29-10-09, 11:29
:knus: Det ville nok være blevet meget irriterende med gips i længden...
Vi glæder os til at Brage skal af med sin i morgen :jubel:

EEMs
29-10-09, 19:45
Jeg har også under mit arb. i sk.st. været i tvivl om der var brud eller ej og alt efter barnets smerter i situationen har jeg valgt hvordan jeg ville handle. Jeg har altid formidlet min tvivl videre og orienteret om næste dags røngtenkonf. hvor alle billeder bliver set igennem af en røntgenlæge som jo alt andet lige er uddannet til at se på de billeder samt at man vil blive ringet op hvis der var ændringer i beh.
tænk på at gipsen har været med til at hjælpe hans smerter og self. er det lidt æv at han er ked af at få den af, men mon ikke han var blevet træt af armen i længden?

Kritter
29-10-09, 19:50
Nå... Nu kommer der en underlig update... Magne brækkede jo armen Igår og fik gips på. Eller... Idag ringede de fra hospitalet. De havde kigget Magnes røngtenbilleder igennem og de var nået til den konklusion at den IKKE er brækket alligevel. :glo: Vi fik besked på at klippe gipsen af. Den var forstuvet og skulle ikke have gips på...
Lidt underligt at man kan tage fejl af det... :think:

Men det var jo en dejlig nyhed. Eller det synes mor og far. Magne har grædt over at skulle sige farvel til den flotte gips. Han nåede jo slet ikke at nyde den nok! :crying::notlistening::nottalking:

Armen har det i øvrigt overraskende godt, uden gips. :)
Det har jeg også været ude for ;)

Da jeg var mindre havde jeg et særdeles dramatisk styrt på rulleskøjter - uden at der blev gjort meget andet end at trøste. (min mor var på arbejde og det var min far sådan set også, det var i hans foderstof forretning jeg faldt).
Min arm gjorde dog vildt ondt osv. så vi tog turen til skadestuen, hvor billederne også blev nøje studeret.

Børns knogler er stadig bløde i det og derfor kan man godt "forstue" knoglen, det kan ses som en mørk plet på billederne, men det er ikke et brud ;)

Rigtig god bedring med sønnike - en forstuet knogle gør stort set lige så ondt som en brækket :knus:

MaggiMus
29-10-09, 20:36
Jeg vil bare fortælle alle nysgerrige og interesserede at Magne faktisk ikke har ondt i armen længere, så det er gået meget hurtigt over. Han støtter på den når han leger, bevæger den lige så fint som før og klager slet ikke over den. Det er bare dejligt! :)