PDA

View Full Version : Kort om babytegn og

SigneR
02-09-09, 13:42
Formålet med babytegnsprog er at give babyer muligheden for at kommunikere, inden de kan tale.

Babytegn er simple fagter, babyer kan bruge til at kommunikere med inden mundmotorik og stemmebånd er trænede nok til at de kan tale forståeligt.

Der er mange fordele ved at bruge babytegn med sin baby.
Brugen af babytegn...
Mindsker frustration og skaber et tillidsfuldt forhold mellem barn og voksen
Styrker barnets selvværd og selvtillid
Skaber større forståelse af barnet
Giver barnet mulighed for at dele sine oplevelser, tanker, følelser og behov
og Styrker den sproglige udvikling

Nogle forældre er bange for, at babyer, som bruger babytegn ikke gider lære at tale, men det er som med at kravle og gå. De fleste af de børn, som kravler tidligt, går tidligt. De største forskningsprojekter om babytegnsprog er lavet af The Baby Signs Institute i USA.
Det er psykologerne Linda Acredolo og Susan Goodwyn, som står bag the Baby Signs® Program, et babytegnssystem for hørende babyer. Systemet er meget populært i USA og bruges idag hele verden over.

I forhold til de systemer der ellers er i Danmark, er the Baby Signs® Program meget fleksibelt og familieorienteret. Der tilbydes således både enkeltstående foredrag/workshops, for dem som vil i gang på egen hånd, men også ugentlige legegrupper. Legegrupperne er super for dem, som vil holde kontakt til andre "tegnende" familier, og så giver de mulighed for løbende support fra instruktøren.

På https://www.babysigns.com/index.cfm?id=71 kan der findes mere om, babytegnsprog, forskningen bag og om selve the Baby Signs® Program.

simle
02-09-09, 13:46
Tak for link :wink:

Malle
02-09-09, 13:48
Hej Signe.. Mon ikke du skal skrive link til din hjemmeside i din signatur.. :knus:

SigneR
02-09-09, 13:55
Så er det rettet

dorteskov
02-09-09, 14:03
Hvorfor skal man bruge et specielt tegnsprog til babyer?? Hvorfor ikke almindeligt tegn til tale? Jeg spørger fordi jeg gerne vil vide havd forskellen er:stortsmil:.

Jeg brugte TTT til Naya og det virkede umiddelbart fint.

SigneR
02-09-09, 17:31
Forskellen er at "Tegn til tale" er et tegnsprogssystem udviklet til handicappede og udviklingshæmmede. The Baby Signs® Program, på dansk babytegn, er udviklet til hørende babyer uden handicaps. Derfor kan man alligevel sagtens bruge tegnene med sit barn. Det vigtige er ikke hvilke tegn, der bruges, men at barnet bliver hørt og forstået.
Det kan være nødvendigt at forsimple tegnene i "Tegn til tale", så tegnene bliver mere babyvenlige, især hvis man begynder tidligt.

spatzelmama
02-09-09, 18:55
Findes der bøger på dansk?

SigneR
02-09-09, 19:06
Bøger på dansk om babytegn:
Babytegn - Tal med dit barn før det kan tale, oversat af Vibeke Manniche
Det er desværre ikke en super god oversættelse, men den fortæller godt om babytegnsprog.

SigneR
02-09-09, 19:08
Umiddelbart er min erfaring med familier, at det er lettere at komme i gang med bruge babytegn, hvis man tager et kursus, fordi tegnene bliver vist "live"

spatzelmama
02-09-09, 19:13
Umiddelbart er min erfaring med familier, at det er lettere at komme i gang med bruge babytegn, hvis man tager et kursus, fordi tegnene bliver vist "live"

Bor i München:wink:

SigneR
02-09-09, 19:24
Det kan selvfølgelig være et problem at finde kurser i München!

dorteskov
02-09-09, 20:28
Forskellen er at "Tegn til tale" er et tegnsprogssystem udviklet til handicappede og udviklingshæmmede. The Baby Signs® Program, på dansk babytegn, er udviklet til hørende babyer uden handicaps. Derfor kan man alligevel sagtens bruge tegnene med sit barn. Det vigtige er ikke hvilke tegn, der bruges, men at barnet bliver hørt og forstået.
Det kan være nødvendigt at forsimple tegnene i "Tegn til tale", så tegnene bliver mere babyvenlige, især hvis man begynder tidligt.
:Tak: ja babyer anvender ikke de helt rigtige tegn, men døve børn lærer det da ret hurtigt.

SigneR
03-09-09, 10:34
Både hørende og døve babyer kan lære tegn hurtigt. Selvfølgelig vil de lære mest brugte og motorisk set letteste tegn først, men den vigtigste forskel på hørende og døve babyer, er at døve babyer ser langt flere gentagelser af tegn i hverdagen. Mine egne to børn begyndte allerede at bruge de første tegn, i deres 5. levemåned, til at begynde med var de ikke så perfekte, men de tilpasser selv tegnene efterhånden, som deres motoriske evner udvikler sig.