PDA

View Full Version : Google hjælp for dummies: Hvad er en AC-fuldmægtig?

dendrit
26-08-09, 13:22
Jeg er jobsøgende, og i den forbindelse er jeg stødt på en stilling hvor de søger en AC-fuldmægtig. Jeg kan jo godt læse jobbeskrivelsen, men jeg føler mig temmelig blank fordi jeg ikke har den fjerneste anelse om hvad en AC-fuldmægtig er?
Hvad står det der AC for :think:?

Jeg har Googlet, og er ikke blevet klogere.

Hvis jeg søger jobbet, skønt mine chancer er uendeligt små, vil jeg jo i det mindste gerne kunne brillere med at vide hvad den smarte forkortelse egentlig står for:fløjte:.

Puntila
26-08-09, 13:29
Det står så vidt jeg er bekendt for akademisk medarbejder - dvs. at du skal have en længere videregående uddannelse.

dendrit
26-08-09, 13:38
Det står så vidt jeg er bekendt for akademisk medarbejder - dvs. at du skal have en længere videregående uddannelse.

Tak, det giver god mening:wink:
Jeg må vænne mig til alle de her fine jobbetegnelser og øve mig lidt i dem.
Jeg var ved at blive skør da jeg skulle oprette mit CV på jobnet i går, og skulle angive alle de stilingsbetegnelser jeg kunne dække, for jeg er slet ikke inde i den jargon.:himle:

Ida K
26-08-09, 13:38
AC = akademikernes centralorganisation. Mon det er derfra, forkortelsen stammer? (hvis det var det, du spurgte efter)

anmani
26-08-09, 13:39
Det er en fuldmægtig med akademisk baggrund, altså mindst 3 år videre efter en gymnasial uddanelse.

dendrit
26-08-09, 13:39
AC = akademikernes centralorganisation. Mon det er derfra, forkortelsen stammer? (hvis det var det, du spurgte efter)

Så giver bogstaverne også pludselig mening:wink:

Katrine
26-08-09, 16:18
Når de bruger betegelsen ACfuldmægtig mener de helt sikkert en, der er omfattet af en overenskomst med Akademikernes Centraladministration. Den overenskomst har et bilag, der beskriver hvilke konkrete uddannelser, der er omfattet af overenskomsten.

I praksis vil en AC fuldmægtig typisk være en DJØF'er (en med en samfundsvidenskabelig uddannelse) eller evt en magister (med en humanistisk uddannelse).

ukrudtsmor
26-08-09, 18:48
hvad laver en fuldmægtig?

dendrit
26-08-09, 19:50
Når de bruger betegelsen ACfuldmægtig mener de helt sikkert en, der er omfattet af en overenskomst med Akademikernes Centraladministration. Den overenskomst har et bilag, der beskriver hvilke konkrete uddannelser, der er omfattet af overenskomsten.

I praksis vil en AC fuldmægtig typisk være en DJØF'er (en med en samfundsvidenskabelig uddannelse) eller evt en magister (med en humanistisk uddannelse).

Tak, det var meget nyttig viden!

Og nu kommer der et spørgsmål der sikkert er rigtig dumt:
Skal jeg være medlem af en af AC's medlemsorganisationer for at være omfattet af den nævnte overenskomst, således at jeg kun kan søge jobbet hvis det er tilfældet?
For det er jeg nemlig ikke:rødme:

Katrine
26-08-09, 19:56
Tak, det var meget nyttig viden!

Og nu kommer der et spørgsmål der sikkert er rigtig dumt:
Skal jeg være medlem af en af AC's medlemsorganisationer for at være omfattet af den nævnte overenskomst, således at jeg kun kan søge jobbet hvis det er tilfældet?
For det er jeg nemlig ikke:rødme:

Nej, det skal du ikke. Men hvis du vil have nogen til at forhandle løn for dig og hjælpe dig, hvis du fx bliver fyret, er det en rigtig smart ting at være i fagforening.

Du skal derimod have en akademisk uddannelse for at søge en AC-stilling, fordi arbejdsgiveren åbenlyst er ude efter en akademiker.

dendrit
26-08-09, 20:09
Nej, det skal du ikke. Men hvis du vil have nogen til at forhandle løn for dig og hjælpe dig, hvis du fx bliver fyret, er det en rigtig smart ting at være i fagforening.

Du skal derimod have en akademisk uddannelse for at søge en AC-stilling, fordi arbejdsgiveren åbenlyst er ude efter en akademiker.

Jeg er helt klar over det med fagforeningen, men har bare endnu ikke truffet mit valg.
Og jeg ville ikke rigtig have lyst til at forhaste mit valg bare fordi jeg skulle søge den omtalte stilling, men det bliver så ikke noget problem kan jeg se.

Jeg kunne ikke finde det bilag du omtaler, men ved at de fleste af mine tidligere studiekammerater er DJØF'ere og at der sidder personer med samme baggrund som mig i AC-stillinger, så derfor går jeg ud fra at overenskomsten også dækker os.

At jeg så ikke liige har alle de kvalifikationer der forventes er en anden sag.
Jeg regner nu med at søge den alligevel, men ville føle mig godt dum over at søge en stilling hvor det var implicit at det ikke var sådan en som mig de søgte.
Men det er opklaret nu, tak skal I have:Tak:

Katrine
26-08-09, 21:14
http://www.ac.dk/files/pdf/061-08.pdf

Her er AC overenskomsten for det statslige område. Fra side 133 kan du se de udd. som overenskomsten dækker, og hvilken organisation der er forhandlingsberettiget.

Og her er den kommunale, bilaget er fra side 31

http://www.ac.dk/files/pdf/KL-ok-u-bmk.pdf

laurinevilhelmine
26-08-09, 21:16
Hejsa

endelig noget jeg ved:

Er selv ansat i det offentlige og AC fuldmægtig er en stillingsbetegnelse som findes her. En fuldmægtig er i øvrigt en person som udfører en form for administration/kontorarbejde i det offentlige og det kan være indenfor alle områder. Økonomi, HR, generel administration etc.

Som AC Fuldmægtig har man en kandidatgrad og starter man på løntrin 4 som nyuddannet og bevæger sig op till løntrin 8, har man en bachelorgrad starter man som nyuddannet på trin 1 og kan gå maks op til løntrin 5.) Derudover vil der oftest være tilknyttet et rådighedstillæg til stillingen. Forhandlingsret har de store såsom Magistrene, DJØF etc. Man kan ofte finde en liste med Tillidsrepræsentanterne og hvilken faglig organisation de repræsenterer på arbejdsgiveresn hjemmeside.

Link til lønskalaen: http://djoef.dk/L-oe-n/L-oe-nskalaer/Aktuelle-l-oe-ntabeller/L-oe-nskala,-d-,-Ny-l-oe-n-i-staten.aspx

Link til niveau for rådighedstillæg: http://djoef.dk/L-oe-n/Tillaeg/Tillaegssatserpr1april2009/R-aa-dighedstill-ae-g-i-staten-1,-d-,04,-d-,09,-d-,-Gl,-d-,-l-oe-n.aspx

Derudover findes der som akademiker følgende stillingstyper: specialkonsulent eller chefkonsulent og så derefter cheflønsrammerne.

Skriv blot en PM hvis du har brug for hjælp til at finde ud af grundlaget for løn etc. hvis det bliver relevant, det kan nemlig godt være en kompliceret affære at finde ud af, hvad ens løn er før pension, efter pension etc.

Hilsen

Helle

dendrit
27-08-09, 10:35
http://www.ac.dk/files/pdf/061-08.pdf

Her er AC overenskomsten for det statslige område. Fra side 133 kan du se de udd. som overenskomsten dækker, og hvilken organisation der er forhandlingsberettiget.

Og her er den kommunale, bilaget er fra side 31

http://www.ac.dk/files/pdf/KL-ok-u-bmk.pdf

:Tak: Nu blev jeg så også tilfældigvis klogere på hvilken fagforening der vil være mest aktuel for mig, da jeg kan se at det for min uddannelses vedkommende afhænger af stillingstypen hvilket forbund der er tegnet overenskomst med.

dendrit
27-08-09, 10:37
Hejsa

endelig noget jeg ved:

Er selv ansat i det offentlige og AC fuldmægtig er en stillingsbetegnelse som findes her. En fuldmægtig er i øvrigt en person som udfører en form for administration/kontorarbejde i det offentlige og det kan være indenfor alle områder. Økonomi, HR, generel administration etc.

Som AC Fuldmægtig har man en kandidatgrad og starter man på løntrin 4 som nyuddannet og bevæger sig op till løntrin 8, har man en bachelorgrad starter man som nyuddannet på trin 1 og kan gå maks op til løntrin 5.) Derudover vil der oftest være tilknyttet et rådighedstillæg til stillingen. Forhandlingsret har de store såsom Magistrene, DJØF etc. Man kan ofte finde en liste med Tillidsrepræsentanterne og hvilken faglig organisation de repræsenterer på arbejdsgiveresn hjemmeside.

Link til lønskalaen: http://djoef.dk/L-oe-n/L-oe-nskalaer/Aktuelle-l-oe-ntabeller/L-oe-nskala,-d-,-Ny-l-oe-n-i-staten.aspx

Link til niveau for rådighedstillæg: http://djoef.dk/L-oe-n/Tillaeg/Tillaegssatserpr1april2009/R-aa-dighedstill-ae-g-i-staten-1,-d-,04,-d-,09,-d-,-Gl,-d-,-l-oe-n.aspx

Derudover findes der som akademiker følgende stillingstyper: specialkonsulent eller chefkonsulent og så derefter cheflønsrammerne.

Skriv blot en PM hvis du har brug for hjælp til at finde ud af grundlaget for løn etc. hvis det bliver relevant, det kan nemlig godt være en kompliceret affære at finde ud af, hvad ens løn er før pension, efter pension etc.

Hilsen

Helle

Hej Helle
Tusind tak, det vil jeg huske!
Aktuelt bliver det dog næppe i denne omgang, jeg mangler simpelthen for mange af kvalifikationerne, men prøves skal det da.