PDA

View Full Version : Husråd til igangsættelse af fødsel - hvilke har I hørt?

Lesto
15-07-09, 18:37
Vi kom lige til at snakke om det i går...

Alle de gode husråd der er til at starte en fødsel. Ikke fordi jeg er utålmodig :think: :lol:

Vores nye naboer er utålmodige :lol:

Den ene mente at jeg skulle købe amerikansk olie, tage ud og cykle, en anden at jeg skulle drikke kold kogt mørk øl :skrig:

Hvilke råd er der egentlig og har I prøvet om de virkede?

Lydia blev født lidt før termin så jeg nåede ikke at blive utålmodig :wink:

Denne gang skal vi lige nå at komme på plads i huset inden jeg er klar... Og jeg kan altså ikke på min fødselsdag :lol: som er den dag jeg har termin...

anaiV
15-07-09, 19:25
sex :boink: :fræk:

Margit
15-07-09, 19:28
:boink:
Jeg fik faktisk rådet af min jordemoder da jeg var der dagen inden jeg fødte. (husk at man ikke må gå på toilettet bagefter - sæden skal blive derinde, da den indeholder noget som skulle kunne "blødgøre" livmodermunden - tror jeg nok at det var).
6 timer efter begyndte veerne.

Egypt
15-07-09, 21:29
det har jeg også hørt.....men ikke prøvet

Lesto
15-07-09, 21:31
Sex har jeg også hørt...

Men det er hvis kun når man nærmest er klar alligevel :wink:

Jonathansmor
15-07-09, 21:34
Stærk stærk mad.... Og så sex....

karenrose
15-07-09, 21:39
Alt hvad man kan gøre selv, er kun hvis man alligevel var næsten klar. Det kan måske fremrykke fødslen med optil et døgn, men så heller ikke mere... OG det eneste gør-det-selv råd som der er nogen påviselig effekt af er...

Lesto
15-07-09, 21:51
Det er også for at høre da vi kom til at snakke om det :wink:

Satser på at den kommer ud når den er klar det er ikke fordi jeg vil afprøve en masse :wink:

det er bare sjovt at høre - andre...

Tanteette
15-07-09, 22:07
Jeg har hørt en del, men...tror ikke på dem.

-Hindbærblade-te skulle kunne sætte noget i gang.
-nulre brystvorter
-sex
-amerikansk olie
-en lang gåtur i de jyske klitter (det virkede for min svigerinde:smil:)

Dottelue
15-07-09, 22:17
Jeg har hørt en del, men...tror ikke på dem.

-Hindbærblade-te skulle kunne sætte noget i gang.
-nulre brystvorter
-sex
-amerikansk olie
-en lang gåtur i de jyske klitter (det virkede for min svigerinde:smil:)

Dem har jeg også hørt.

og en Vepizza som eftersigende også skulle være ganske god

og ja, ve-kagen, ganske velsmagende har jeg hørt.

og så skulle der være et eller andet sted på benet der skal masseres hver dag 15 min. i 3 uger før fødslen (mon så ike man havde født alligevel til den tid:think:)

simle
15-07-09, 22:28
Jeg har også hørt et om, at ananas skulle virke, så naiv og utålmodig som jeg var, åd jeg en masse ananas og prøvede at dyrke sex, da jeg var gået over tid. Alligevel endte det med, at jeg blev sat i gang, da jeg var gået to uger over :waiting:
Turde dog ikke prøve den amerikanske olie, da jeg nødigt ville have veer og diarré samtidig :heehee::heehee:

Lesto
15-07-09, 22:34
Hehe, jeg føler heller ikke for at udsætte mig selv for alt muligt...

Så venter jeg hellere :lol:

fruFjendsbo
15-07-09, 22:37
MIn svigerinde brugte Amerikansk olie

simle
15-07-09, 22:38
MIn svigerinde brugte Amerikansk olie

Hjalp det så på "forstoppelsen"? :heehee::heehee:

Anitamor
15-07-09, 22:42
En tur i IKEA :stortsmil:

maxibella
15-07-09, 22:58

Det havde vi da jeg var højgravid med Max og fødseln gik i gang næste dag...

Med Isabella skete der intet :think:

fruFjendsbo
15-07-09, 23:03
Hjalp det så på "forstoppelsen"? :heehee::heehee:

Hun fødte ihvertfald 14dage før tid som førstegangsfødende. De nærmere detaljer er jeg heldigvis ikke bekendt med:notlistening:

MaggiMus
15-07-09, 23:58
Da jeg ventede Frej var jeg meget utålmodig. Jeg spiste mega stærk mad (Thaisuppe) og min søster kom med hjemmebagt ve-kage. Desuden vandrede jeg byen tynd og svømmede en del baner i svømmehallen... Det hjalp ikke en døjt... :himle:

Dawn
16-07-09, 00:20
Alt hvad man kan gøre selv, er kun hvis man alligevel var næsten klar. Det kan måske fremrykke fødslen med optil et døgn, men så heller ikke mere... OG det eneste gør-det-selv råd som der er nogen påviselig effekt af er...

Plus bryststimulering ikke? (som gerne må være en del af sex for jo mere oxytocin man producerer jo bedre - vestimulerende drop indeholder kunstigt oxytocin, det man kan producere selv er sundere og kan bedre kontrolleres - også under fødslen).

Men ud over de to - så siger min yogalærer (der også er JM) at der ligger et akupunkturpunkt fire fingre oppe på indersiden af læggen (altså fire fingre oppe fra den der store ledknogle i hælen), på ydersiden af hælen og i det bløde ml. tommen og pegefinger. Aner ikke om det virker.

Maj My
16-07-09, 00:24
Vi lavede en masse akupressur/zoneterapi på specifikke (igangsættelses) punkter på mine fødder og havde en masse sex!
- Storm kom på termins datoen :trut:

Maj My
16-07-09, 00:25
Plus bryststimulering ikke? (som gerne må være en del af sex for jo mere oxytocin man producerer jo bedre - vestimulerende drop indeholder kunstigt oxytocin, det man kan producere selv er sundere og kan bedre kontrolleres - også under fødslen).

Men ud over de to - så siger min yogalærer (der også er JM) at der ligger et akupunkturpunkt fire fingre oppe på indersiden af læggen (altså fire fingre oppe fra den der store ledknogle i hælen), på ydersiden af hælen og i det bløde ml. tommen og pegefinger. Aner ikke om det virker.

Det virkede for os..... :jubel:

Lomo
16-07-09, 00:34
Jeg kender to der har drukket Amerikansk Olie - og med godt resultat - altså fødslen gik i gang (og maven...) Lad os bare sige, at de ikke behøvede lavement :heehee:. Men mon ikke det var fordi de alligevel var "klar" til fødslen, ellers ville olien vel bare have virket på maven :think:

karenrose
16-07-09, 01:12

Begge dele, jo :)
Brystvortestimulering virker på en eller anden måde bare en del mere grænseoverskridende for mange gravide (sært - jeg kan godt sige til mine gravide at de skal gå hjem og hoppe i kanen med manden - men ikke at de skal nulre deres brystvorter:think: Tror det er graden af detaljer, der gør det. Men de fleste msiler altså bare over forslag om sex, hvor de rødmer, kigger væk og prøver at skifte emne, hvis man siger brystvortestimulation)
Men du har ret.

Og du har også ret med akupunktur/akupressurpunkterne. Hvilket også bare ofte er mere end der er rum til i en 15 minutters jdm konsultation, som jo også skal have plads til andre spørgsmål samt de fysiologiske undersøgelser.

SÅ det var vist et jdm-konsultations automatpilot svar jeg kom til at fyre af - sorry.:rødme:

(siger hende der prøvede alle tre ovenstående råd af, samt 3-4 gange hindeløsning i sidst graviditet - og alligevel endte med igangsættelse 13 dage over termin)

Forresten ang. oxytoci (hvis andre skulle være lige så interesserede som mig:B::B:) : Oxytocinniveauet er faktisk ikke højere i blodet hos kvinder i fødsel end hos andre gravide kvinder. Først i presseperioden sker der en lille stigning.
Det er nok en del af forklaringen på, at den slags oxytocin-fremmende aktiviteter (sex, brystvortestimulation, nusse andre babyer mv) allerhøjst kan give det sidste lille skub, og ikke regulært sætte en fødsel igang. (De mængder, der ofte skal gives for at sætte en fødsel i gang er således også temmelig meget højere, end hvad man selv kan fremprovokere fysiologisk.)
En af teorierne omkring hvad det så er der får fødslen til at gå i gang går på, at det er antallet af oxytocin-receptorer i livmoderen, som er blevet højt nok ved fødslens start.

Derfor har du nu stdig fuldstændig ret i, at hvis man kan give kroppens naturlige oxytocin bedst mulige betingelser for at "virke" under fødslen, samt evt stimulere kroppen til at danne mere (fx ved brystvortestimulation), så er det at foretrække fremfor at tilføre det kunstigt!

Dawn
16-07-09, 01:20
Begge dele, jo :)
Brystvortestimulering virker på en eller anden måde bare en del mere grænseoverskridende for mange gravide (sært - jeg kan godt sige til mine gravide at de skal gå hjem og hoppe i kanen med manden - men ikke at de skal nulre deres brystvorter:think: Tror det er graden af detaljer, der gør det. Men de fleste msiler altså bare over forslag om sex, hvor de rødmer, kigger væk og prøver at skifte emne, hvis man siger brystvortestimulation)
Men du har ret.

Og du har også ret med akupunktur/akupressurpunkterne. Hvilket også bare ofte er mere end der er rum til i en 15 minutters jdm konsultation, som jo også skal have plads til andre spørgsmål samt de fysiologiske undersøgelser.

SÅ det var vist et jdm-konsultations automatpilot svar jeg kom til at fyre af - sorry.:rødme:

(siger hende der prøvede alle tre ovenstående råd af, samt 3-4 gange hindeløsning i sidst graviditet - og alligevel endte med igangsættelse 13 dage over termin)

Forresten ang. oxytoci (hvis andre skulle være lige så interesserede som mig:B::B:) : Oxytocinniveauet er faktisk ikke højere i blodet hos kvinder i fødsel end hos andre gravide kvinder. Først i presseperioden sker der en lille stigning.
Det er nok en del af forklaringen på, at den slags oxytocin-fremmende aktiviteter (sex, brystvortestimulation, nusse andre babyer mv) allerhøjst kan give det sidste lille skub, og ikke regulært sætte en fødsel igang. (De mængder, der ofte skal gives for at sætte en fødsel i gang er således også temmelig meget højere, end hvad man selv kan fremprovokere fysiologisk.)
En af teorierne omkring hvad det så er der får fødslen til at gå i gang går på, at det er antallet af oxytocin-receptorer i livmoderen, som er blevet højt nok ved fødslens start.

Derfor har du nu stdig fuldstændig ret i, at hvis man kan give kroppens naturlige oxytocin bedst mulige betingelser for at "virke" under fødslen, samt evt stimulere kroppen til at danne mere (fx ved brystvortestimulation), så er det at foretrække fremfor at tilføre det kunstigt!

Lige nørde lidt mere over den der bog jeg anbefalede dig - så fortæller hun om en kvinde der bad sin mand om at gå under fødslen fordi den ikke rigtig ville bevæge sig ud over de 4 cm udvidelse og da der så var en sygeplejerske der kiggede ind gennem ruden i døren så stod hendes mand og stimulerende hendes brystvorter temmeligt kraftigt :rotf: sygeplejersken blev fuldstændigt fortumlet og rapporterede til JM - og spurgte om det nu var lovligt? Det mente JM nu det var :wink: - og da hun kom tilbage lidt senere skred fødslen frem uden problemer. I USA bruger de nogen steder malkepumper til "naturlig" oxytocin stimulering under fødslen (altså i stedet for ve-drop)... jeg kan dog ikke forestille mig at jeg producerer særligt meget oxytocin på dén måde... jeg har aldrig kunnet få en dråbe mælk ud med en maskine.

ukrudtsmor
16-07-09, 09:04
Jeg prøvede alle mulige triks. Den dag jeg besluttede mig for at det ikke hjælp og at babyen nok skulle komme før eller siden så jeg kunne lige så godt slappe af og tænke på noget andet gik vandet og dagen efter fik jeg Rose.

fru schwartz
16-07-09, 09:41
En tur i IKEA :stortsmil:

jeps....men pas på derude! Det er effektivt! Her virkede det så godt at Lærke kom ud i uge 33;-)