PDA

View Full Version : Hvilket materiale til hjemmelavet opslagstavle.. Nyt spørgsmål i #5

Jonathansmor
28-06-09, 00:24
Jeg overvejer at lave et par hjemmelavede opslagstavler, beklædt med stof...

Men hvilken slags plade skal jeg bruge, og skal der pladevat imellem stof og plade.. Der skal gerne kunne stikkes små knappenåle i, til at holde billeder mm fast...

Mildbassen
28-06-09, 01:02
Du skal bruge en blød masonitplade. Jeg har ikke brugt pladevat. Men en klipsepistol (hedder det det? Altså bare en manuel en) er uundværlig!

God arbejdslyst (det er nemt).

Anebane
28-06-09, 01:06
Helt enig - INGEN pladevat, bare blød masonit og en klipsemaskine - det er drønnemt....

Anitamor
28-06-09, 01:07
Enig med de andre, samme "opskrift" har jeg brugt med fint resultat :biggrin:

Jonathansmor
28-06-09, 09:59
Så må jeg vist på byggemarkedet efter masonit plader....

Klipsepistolen, er det til at klipse stoffet fast med?? Havde tænkt lidt på at lime det med en limpistol, men tror egentlig det må være lettere med pistolen...

Anebane
28-06-09, 10:04
Så må jeg vist på byggemarkedet efter masonit plader....

Klipsepistolen, er det til at klipse stoffet fast med?? Havde tænkt lidt på at lime det med en limpistol, men tror egentlig det må være lettere med pistolen...

Jeg gætter på, at du ikke på samme måde med limpistolen vil kunne komme til at "trække" i stoffet - synes faktisk der skal ret meget træk til at gøre det pænt - ellers kommer stoffet til at hæng løst.

Pernillemor
28-06-09, 11:01
Jeg gætter på, at du ikke på samme måde med limpistolen vil kunne komme til at "trække" i stoffet - synes faktisk der skal ret meget træk til at gøre det pænt - ellers kommer stoffet til at hæng løst.

Helt enig. Limen fra Limpistolen kan ikke binde ordenligt på massoniten, og den vil derfor slippe. Det er både nemmere og hurtigere at skyde hæfteklammer i :)

God fornøjelse :) vi glæder os til resultatet

KNus Pernille

Siggi
28-06-09, 11:42
Jeg har bare brugt flamingoplade og så syet stoffet sammen bag på med laaaange sting der kan nå fra den ene side af pladen til den anden..

jakish
28-06-09, 21:29

Brug et bommuldstof, som du ikke må vakse inden du går igang. Når du har hæftet det på pladen sprayeer du stoffet med vand til det er godt vådt. Stoffet kryber en lille smule mens det tørrer og vupti ingen små folder o.lign. på den færdige opslagstavle.

Mvh.

DortheR
28-06-09, 23:03
Brug et bommuldstof, som du ikke må vakse inden du går igang. Når du har hæftet det på pladen sprayeer du stoffet med vand til det er godt vådt. Stoffet kryber en lille smule mens det tørrer og vupti ingen små folder o.lign. på den færdige opslagstavle.
Mvh.

Guuud hvor er det bare smart og nemt!!! Det vil jeg også gøre. Virker det lige godt på masonit og flamingo baggrund?

jakish
29-06-09, 06:42
Har kun prøvet på masonit og der virker det fint.

Siggi
29-06-09, 10:55
Flamingo virker fint her - tror dog at masonit er lidt mere holdbart i længden.. Men det er nemt og billigt med flamingo.

jakish
29-06-09, 20:00
Flamingo virker fint her - tror dog at masonit er lidt mere holdbart i længden.. Men det er nemt og billigt med flamingo.

Jeg er "allergisk" overfor lyden og fornemmelsen af flamingo, bare det at stikke tegnestifter i sådan en plade - det er ligeså slemt som når folk gnider på en ballon eller en våd finger på et vindue:notlistening: :sick: :skriiig:.

Josi81
29-06-09, 20:23
Vi har også levet en af 4cm tyk flamingo - syntes det ser fedt ud at den går ud fra væggen. Så har jeg brugt en mælkekarton bunds 4 hjørner til at forstærke hjørnerne på pladen så de ikke blev trykte. Den er overtrukket med alm fastvævet bomuld - som jeg har sat fast med små nåle (ligesom knappenåle - bare dem der er kortere, husker ikke lige hvad de hedder) det er super nemt at få strammet det godt til vha nålene så det stoffet sidder helt stramt og glat på forsiden. Ved opsætning er der brugt store spændeskiver ved skruehovederne, så de ikke går ned i flamingoen - det er også fedt ud.

Og det aller bedste - vores kæmpe opslagstavle som nu har holdt sig pæn i over 7 år (skiftet stof 1 gang pga nyt køkken) har kostet os ca 100-150kr at lave!

Jonathansmor
30-06-09, 08:54
Hmmm.... Masonit er simpelthen ikke til at opdrive her i byen.. Har snakket med 3 byggemarkeder...

Må vist til at tænke i flamingo baner...

Anebane
30-06-09, 08:56
Hmmm.... Masonit er simpelthen ikke til at opdrive her i byen.. Har snakket med 3 byggemarkeder...

Må vist til at tænke i flamingo baner...

Det lyder da underligt - har de så ikke andre tilsvarende forslag?

Jonathansmor
30-06-09, 09:06
Det lyder da underligt - har de så ikke andre tilsvarende forslag?

Jo, anbefaler mig diverse boghandlere eller papirvarebutikker, hvor jeg kan købe en opslagstavle :himle::himle::himle:

Anebane
30-06-09, 09:10
flot flot :klapper:

jakish
30-06-09, 18:46
Jo, anbefaler mig diverse boghandlere eller papirvarebutikker, hvor jeg kan købe en opslagstavle :himle::himle::himle:

ja øøøh, sikkert sødt ment, men så er noget af ideen jo tabt.:heehee:

271182
29-08-11, 12:52
Viste jeg kunne finde hjælp her på SB.Vil nemli igang med en opslagstavle til køkkenet istedet for at bruge køleskabslågen som opsætning af billeder, noter osv. e

Men må jeg ikke se et billed af jers hjemmelavede opslagstavler?

Hann

Kolonihavemor
29-08-11, 13:27
Der er jo også mulighed for at gå magnetvejen. Jeg har set nogle ret flotte stofbeklædte magnettavler rundt omkring. De har nogle mindre af slagsen hos Grønlykke og tilhørende fine små magneter, som man også selv kan lave: En rund træperle med en lille magnet klæbet fast på.
Jeg har nu ikke selv prøvet at lave en, så jeg ved ikke om stoffet skal limes over det hele eller kun bagpå - det er også muligt at det fungerer bedst til mindre tavler.

valkyrien
29-08-11, 13:48
Vi har også brugt en blød masonitplade, men "tapetseret" stoffet på med vævklæber til filt til væggene. Så bruger man sin tapetsererbørste til at fjerne luftbobler, ganske som når man tapetserer. Den ser perfekt ud.