PDA

View Full Version : Gaven til Mor - er I oppe endnu??

ChristinaS
27-06-09, 00:08
Så er jeg nææææææsten færdig, men måtte lige have en lille pause...:whew:

Men gaven til min mor i morgen, er så godt som færdig...
Hun er en RIGTIG øko-bøko-dame... multi-allgergiker, kan ikke tåle en milliard forskellige ting, og går vildt meget op i fødevarer i al almindelighed (de er stortset selvforsynende året rundt med grøn og frugt, køber øko-ko og okse direkte fra slagteren osv.)

Hun er skolelærer og er blevet noget fodformet med årene...:heehee:

Hun taaaaler om sine madpakker, sin "ti-mad" (til det første frikvarter) osv.

Så jeg har lavet stof-madpakke-poser/sandwich-poser til hende (vel vidende, at hun jo er gået på skole-ferie i dag... bad timing - men pyt...)

Indersiden er af frotte med vandtæt bagside, så der ikke trænger snask ud i tasken (ville egentlig have brugt voksdug, der kunne tørres af, men de voksdug-rester jeg har liggende er jeg faktisk ikke 100% sikker på er helt PVC-fri - i al almindelighed kunne jeg leve med det (til en hagesmæk f.eks.), men IKKE når der skal ligge mad direkte på det, i måske timer ad gangen...:nottalking:
Så derfor blev det sådan...

Jeg brugte laaaang tid den første time på at eksperimenter med str. og form - så satte jeg kantbånd på i siderne og foroven og forneden, men ak, jeg syntes det så grimt og klodset ud (det var syet pænt nok, det er ikke det jeg mener...:heehee:) den rene overlock-kant ser SÅ meget mere hygiejnisk og ren ud, OG med kantbånd var det lidt svært at folde posen, når den skal lukkes...

(Så nu har jeg tusind nøjagtigt afklippede OG strøgede stykker kantbånd liggende...:phbbbt:)

Det første billede viser de 7 det blev til (den 8. ligger med kantbånd på, og hun får den IKKE med...:nottalking:)

Billede to, hvordan maden skal i.

Så folder man den øverste kant ind i posen - ned over maden, og flappen foran foldes om bag på posen - voilá, og den er lukket...:stortgrin: - billede tre, viser den lukkede pose fra bagsiden...

Det er jo prototyper, så hun må være forsøgskanin, og så skal jeg helt sikkert have lavet nogen til ungerne...

Næste del af gaven er poser der skal bruges i stedet for plastik-fryse-poser - jeg brugte laaaaang tid på at finde ud af, om de også skulle gøres vandtætte - men det er de ikke blevet, de er lavet i noget meget tyndt og luftigt bomuld, og kan jo bruges til alt - hvis hun står med noget meget vådt og snasket, må hun putte det i en bøtte i stedet...:heehee:

Jeg tænker, at de er gode som frugtposer til hende også (de øverste er nok mere velegnede til "rigtige" madder, og andre fugtige ting) - jeg har blot afsluttet dem foroven efter Lene (gammelmor)´s geniale vejledning, med en løbegang med skjult søm - eller hvad fa´en det nu hed.... TOTALT smart..... én syning på overlockeren, og man har både lavet afslutning og løbegang (til Lucas når han skal i skole, vil jeg selvfølgelig putte elastik eller snor i...)

Jeg brugte i øvrigt også metoden inden jeg fik overlocker, det var lige så fint, først ligeud, og så zig-zag...)

Men mutter - hun skal have poselukkere - jeg købte et par poser med poselukkere i IKEA i dag, så hun får den ene med i gaven.

Jeg har klippet til ti poser i forskellige størrelser - de 5 er klippet efter en alm. 4 liters frysepose, de andre er lidt forskellige, både større og mindre - jeg mangler bare at kante de sidste 5 foroven, så det gør jeg liiiiiige om lidt...
Hvis hun bliver glad for dem, får hun bare nogle flere...
(Hun bruger i forvejen en del stof, og har hun hjemmebagt brød/boller med herned, er det altid pakket ind i store viskestykker med knuder på...:heehee:

Jeg er SÅ selvfed... jeg syntes det er en MORDERLIG fin gave...:blomst::blomst::blomst:

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00733.jpg

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00753.jpg

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00762.jpg

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00802.jpg

Kritter
27-06-09, 00:12
Altså, umiddelbart har jeg rimelig svært ved at se hvordan hulan man pakker et stykke wienerbrød, eller grovbolle med kerner ned i en frotté-pose, men hold da fest hvor er de da bare lækre :jubel:...

ChristinaS
27-06-09, 00:19
Altså, umiddelbart har jeg rimelig svært ved at se hvordan hulan man pakker et stykke wienerbrød, eller grovbolle med kerner ned i en frotté-pose, men hold da fest hvor er de da bare lækre :jubel:...

Ork, keine problem.... det er ikke tyk frotté som f.eks. håndklæder - det er ekstremt "kortluvet" - jeg afprøvede med knækbrød, og en bolle - og det gik heeeeeelt fint...:trut:

ninjamom
27-06-09, 00:20
De ser bare geniale ud Christina! Hvor er du kreativ, og så på denne tid af døgnet.

Anebane
27-06-09, 00:22
NØj, hvor er de fine, Christina - hun bliver SÅ glad, det er jeg helt helt sikker på. Det er rigtig rigtig søde. GOD ide ;o)

Og selvfølgelig er jeg oppe, jeg skal jo have puttet alle mine drenge før jeg kunne få tid til at sy :trut: Prøv at kigge i fremvisningstråden - har lavet det vildeste udanske :blomst: indlæg :heehee:

Anebane
27-06-09, 00:24
og,... hvor ser det bare fint ud med den overlockede kant :daydreaming:

seho80
27-06-09, 00:27
De ser bare geniale ud Christina! Hvor er du kreativ, og så på denne tid af døgnet.

Enig :jubel:

Sig endelig til, hvis du har en ide til, hvad jeg kan erstatte min daglige frysepose med, som indeholder frugt og grønt skåret i mundrette bidder:stortgrin:

Mildbassen
27-06-09, 00:27
De er super (især når du fortæller, at hun plejer at bruge viskestykker). Hvor er du en god og betænksom datter! :jubel:

Går ud fra hun ikke spiser mange rugbrød med leverpostej og rødbede eller makrel og mayo.:heehee:

ChristinaS
27-06-09, 00:50
De er super (især når du fortæller, at hun plejer at bruge viskestykker). Hvor er du en god og betænksom datter! :jubel:

Jaaaaa, jeg er...:heehee:

Går ud fra hun ikke spiser mange rugbrød med leverpostej og rødbede eller makrel og mayo.:heehee:

Nope... hun er lidt sundhedsguru...

MEN, jeg tror Kritter har ret, det er noget rod i længden - især hvis det er mere snasket mad... men det var lige hvad jeg havde ved hånden af vandtætte ting uden ged i...

Jeg vil lede efter noget voksdugs-agtigt uden pvc - så kan man også bare tørre den af indvendigt, efter brug - og bruge den måske nogle dage i træk... fint, når man har mange børn...:fløjte:

Men for min mor er det nok ligegyldigt, om de skal til vask med det samme, for hendes mand er lige gået på efterløn så det er kun hende der skal afsted... så de overlever nok...

Men det ER en prototype, så hvis jeg laver flere, bliver de lidt anderledes...

ChristinaS
27-06-09, 00:54
Enig :jubel:

Sig endelig til, hvis du har en ide til, hvad jeg kan erstatte min daglige frysepose med, som indeholder frugt og grønt skåret i mundrette bidder:stortgrin:

Jamen, du kan jo bare lave sådan nogle poser til at lukke med poselukkere, ligesom jeg har gjort - så skal du bare fore den med noget vandtæt... og som skrevet ovenfor, er det nok smart med noget der kan tørres af, så du kan bruge den et par dage i træk - eller også skal du bare sy RIGELIGT, så du har nok, når de andre er til vask...

Nå, jeg MÅ i seng, i morgen venter en HÅRD dag - manden skal op kl. 5 og på arbejde - så han kommer direkte ud til fødselsdagen - men først kl. 16.

Vi andre skal være der kl. 13 - og altså, i forvejen er det liiiidt hårdt at være alene med dem alle tre - og Lousie ernjo altid hjemme, når H. har arbejdsweekend - nu skal jeg så også selv gøre os allesammen festklar :trut: pakke ekstra dit, dut og dat til alle tre unger (havefest, og kender jeg min mor ret, har hun noget vandpjask til ungerne...) bleer til pigerne, apparater til Louise,hendes medicin og sondemad, få hele lortet ind i bilen, spænde unger fast inkl. Louise i kørestolen og HVAD HAR VI... jeg får åndenød lige nu...:heehee:

(MEN, jeg fik syet de sidste 6 poser færdigt... juhu - 11 blev der...)

Så go´nat...:wave:

dizzdk
27-06-09, 00:56
Nui, hvor nifty! Smaaart lukning på madpakkeposerne! Note to self... Må huske dén!

Godnat!
:knus:

Anebane
27-06-09, 00:57
Jamen, du kan jo bare lave sådan nogle poser til at lukke med poselukkere, ligesom jeg har gjort - så skal du bare fore den med noget vandtæt... og som skrevet ovenfor, er det nok smart med noget der kan tørres af, så du kan bruge den et par dage i træk - eller også skal du bare sy RIGELIGT, så du har nok, når de andre er til vask...

Nå, jeg MÅ i seng, i morgen venter en HÅRD dag - manden skal op kl. 5 og på arbejde - så han kommer direkte ud til fødselsdagen - men først kl. 16.

Vi andre skal være der kl. 13 - og altså, i forvejen er det liiiidt hårdt at være alene med dem alle tre - og Lousie ernjo altid hjemme, når H. har arbejdsweekend - nu skal jeg så også selv gøre os allesammen festklar :trut: pakke ekstra dit, dut og dat til alle tre unger (havefest, og kender jeg min mor ret, har hun noget vandpjask til ungerne...) bleer til pigerne, apparater til Louise,hendes medicin og sondemad, få hele lortet ind i bilen, spænde unger fast inkl. Louise i kørestolen og HVAD HAR VI... jeg får åndenød lige nu...:heehee:

(MEN, jeg fik syet de sidste 6 poser færdigt... juhu - 11 blev der...)

Så go´nat...:wave:

Du har altså noget med tallet 11 :heehee::stortgrin:

Kritter
27-06-09, 01:05
Tror frottéen er fin til frugt, jeg plejer altid at polere æbler inden jeg spiser dem, om ikke andet fordi de bliver så flot blanke :heehee:

ChristinaS
27-06-09, 01:09
Tror frottéen er fin til frugt, jeg plejer altid at polere æbler inden jeg spiser dem, om ikke andet fordi de bliver så flot blanke :heehee:

:heehee::heehee::heehee:

Og NU går jeg i seng...:himle:

Kritter
27-06-09, 01:18
:heehee::heehee::heehee:

Og NU går jeg i seng...:himle:
Godnaaaaat :kaffe1:

dorteskov
27-06-09, 08:22
Jeg tænker, at de er gode som frugtposer til hende også (de øverste er nok mere velegnede til "rigtige" madder, og andre fugtige ting) - jeg har blot afsluttet dem foroven efter Lene (gammelmor)´s geniale vejledning, med en løbegang med skjult søm - eller hvad fa´en det nu hed.... TOTALT smart..... én syning på overlockeren, og man har både lavet afslutning og løbegang (til Lucas når han skal i skole, vil jeg selvfølgelig putte elastik eller snor i...)

Hvor er de fine - super god ide:jubel:

Den vejledning kan jeg ikke finde, det lyder smart - link??:stortgrin::Tak:

Lesto
27-06-09, 08:24
Wauw hvor er de fine - som skolelærer kan jeg kun sige at jeg er misundelig :wink:

Musling
27-06-09, 09:16
Hvor er de fine - helt perfekte til frugt og andet "helt" mad!

Hvor er du altså bare kreativ og vildt dygtig til at sy Christina (synes altid mit hjemmesyede netop ser meget hjemmesyet ud!:fløjte:)

Jane*
27-06-09, 10:26
ih hvor er de fine:jubel:

ChristinaS
27-06-09, 10:32
Hvor er de fine - super god ide:jubel:

Go´morgen Dorte...

Her er vejledningen:

http://slyngebarn.amandur.dk/forum/showthread.php?t=59807&highlight=opl%C3%A6gning

:stortgrin:

nulletrold
28-06-09, 19:59
Hvor er de fine. Sådanne poser kan da bruges til mange geniale ting.

Hvor er de fine - super god ide

Vejledningen kan du finde i "Gør det selv"-forummet under "vejledninger" (Det tror jeg i hvert fald den hedder). Den ligger øverst med en sticky.