PDA

View Full Version : Velour-reste-sjov.

ChristinaS
26-06-09, 19:44
Jeg har lææææææænge haft planer om at lave små vaskeklude (ikke til badeværelset, hvor jeg sidste sommer bare klippede en masse håndklæder til vaskeklude og kantede dem) men til når vi spiser - det er HELT sindssygt så meget mine tøser sviner når de spiser :glo: - vi bruger mindst en hel pakke køkkenruller om ugen - og i weekender/ferier, ryger der en hel rulle om dagen... Lærke monster snotter jo også konstant, og ja - der var mange grunde til at blive lidt mere bevidst, både økonomisk og i forhold til miljøet :uskyldig:

Jeg har har en kurv, med velour rester, for når jeg klipper bind, er der altid den sidste strimmel der er nøjagtig for lille til at bruge...

Dem klippede jeg - ganske sløset - indrømmet - i firkanter på ca. 15 x 15 cm. - nogle blev lidt mere aflange, større eller mindre - alt efter hvordan stofresten nu lige var.

Polarfleecen duer ikke som bagsiden, den er jo vandskyende, og det er jo ligesom det modsatte der er brug for.

Så lagde jeg dem oven på et flonel-babylagen, jeg længe har haft liggende "fordi jeg nok fandt på noget en dag" - og klippede bagsider af det - de passede ikke engang nøjagtig sammen, for det gik fileme stærkt...

Så igennem overlockeren med hele dynen, og vupti var der knap 50 stk.

Bagefter fik jeg selvfølgelig øje på de knap to meter skøn, blød mikrofloeece på hylden, som bestemt havde egnet sig mindst lige så godt som bagside...:himle:

Jeg er vildt glad for dem - vil tro man kan bruge alle stoftyper (de meget tynde, grove eller stive er måske mindst egnet) - men jeg ER jo glad for velour, når det handler om ting, der skal vaskes og tumbles i én uendelighed, fordi det bliver ved med at holde sig pænt, og ikke særlig nemt bliver plettet.

(Ja ja, jeg ved godt jeg ikke har opfundet den dybe tallerken, men det ER nu sjovere, når man har lavet dem selv...:lurve:):lurve:

Jeg må mindst have 50 mere - vi har VIRKELIG brugt mange, bare i dag :glo: - og de ryger jo bare med i den alm. daglige vask - de kan vaskes på alt fra 30-90 grader så det er jo meget nemt.

Mine noget tynde og efterhånden slidte håndklæde-vaske-klude på badeværelset blegner en hel del ved siden af...
Så jeg tænker alligevel at lave en ny stak derned til - blot i én farve - og en anden end der er brugt til disse... så vi kender forskel... altså - jeg er ikke sart - og de bliver jo alligvel bare vasket med bleerne, kludende fra badeværelset, så i grunden er det sgu nok ligemeget...

Manden og jeg tilbragte det meste af dagen i IKEA (det er rigtigt, kan et forhold klare en IKEA tur, kan det klare hvad som helst :whew: - næste gang tager jeg sgu en veninde med...:heehee:)

Men jeg faldt over nogle små fletkurve, perfekte til formålet.
Så nu står der en fiiiiiin kurv og spreder glæde og herlige farver, for enden af spisebordet...
Jeg har købt to kurve mere, for der skal være en i køkkenet og en i gangen/ved udangen til haven også.

En lille fjollet ting, som absolut intet kræver at lave, det var skide nemt og ekstremt hurtigt, de er oven i købet ret organiske i formerne, nogle af dem - men resultatet er perfekt til formålet...:stortgrin: så tøser - det er bare om at komme i gang...:trut:

(Det ser ikke ud af en skid på billedet, men der er faktisk 49...)

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00684.jpg

http://i270.photobucket.com/albums/jj89/Sjoegreen/DSC_00702.jpg

La Ferrol
26-06-09, 20:00
Super fedt fundet på - de ser helt :daydreaming: ud! og tak for tippet - det kan være jeg skal gøre det samme med nogen af mit velour

Lerken
26-06-09, 20:05
De ser skønno ud! :)

simle
26-06-09, 20:21
Det var da en vildt god idé - hvor er de flotte! :blomst:
Og nu vi snakker velour. Jeg har endelig fået testet dine stofbind, og de er jo bare helt fantastiske og behagelige!!!:jubel:Pokkers, at jeg ikke bestilte en masse til at starte med :himle: Så det varer nok ikke længe, før jeg sender en bestilling afsted, så jeg har til næste gang :stortgrin:

Kritter
26-06-09, 20:25
Super påfund :), bare de andre så ikke tager fejl af de forskellige kurve :heehee:, eneste minus ved at bruge stofrester fra bindproduktionen.

Metski
26-06-09, 20:27
:jubel: hvor er du god:)

ChristinaS
26-06-09, 20:39
:Tak: (og så ER det altså heller ikke vildere vel... :heehee:)

Nå, vi skal til fælles familiefødselsdag i morgen (for de voksne, holder vi to fælles fødselsdage om året...) Det er hos min mor og hendes mand i morgen - så jeg må have lavet en værtindegave - en god én - min moster og mor skiftes til at holde det (UDEN at vi andre spytter i kassen vel og mærke) så er aftalen bare, at de får en lille fin ting af os hver i stedet...ikke noget vildt...

Så jeg tæææææænker helt vildt.... og er på vej i syværelset (når jeg altså lige får sluppet SB...:himle:)
Muligvis vender jeg tilbage senere på aften med pics af herlighederne - bliver det ikke som jeg håber, så får hun en blomst i stedet...:heehee:

melara
26-06-09, 20:39
Rigtig god ide!

nulletrold
26-06-09, 20:48
De ser fine ud, men jeg forstår ikke helt, hvorfor du har syet to lag sammen. Er bagsiden af velouren ikke så rar? Er det mon derfor?

Frk.sejl
26-06-09, 20:52
De er bare vildt flotte, super ide og jeg lige hugger :stortgrin: (håber at det er okay)

Sådan nogle må sådan en som mig da forstå at sy :heehee:

Jeg skal lige være helt sikker på hvad det er lavet af :biggrin: Er det ganske alm velour?? Og hvad er bedst at sætte på bagsiden??? :think:

ChristinaS
26-06-09, 21:04
Først; jeg har valgt to lag, så de suger lidt mere OG fordi jeg forestiller mig, at et enkelt lag velour vil ligge og krølle lidt sammen...:think:

Dernæst, det er alm. strækvelour, bagsiden er af flonel, (som skrevet; gammelt, hvidt babylagen) men mikrofleece ville klart gøre det blødere - jeg forestiller mig at bagsiden af velour (hvis man kun havde ét lag) måske ikke er heeelt så nemt at tørre kødsovs af med? Den er jo forholdsvis glat - her er flonel fantastisk også... det tog i hvertfald rub og stub...:stortgrin:

Men jeg tror man kan bruge ALT til bagsiden, hvis det eneste du har er et gammelt, blødt dynebetræk, så brug da bare det - det er vildt ligemeget - nu HAVDE jeg jo bare lagenet liggende...:wink:

Malene_hillerød
26-06-09, 21:26
Altså:hide: bare sådan, hvis nogen ikke liiiige har tid eller rester til at sy, så har vi i mange år, løst dit problem ved at klippe de farvede karklude i 2 stykker. Når vi så satte os til bords, havde vi lige vådtet og vredet et par stykker, så var de klar til at redde det meste madsjov....
I skabet havde vi så en kurv med karklude og en med halve karklude. De halve havde jeg så klippet af nogen af dem med sjove mønstre.

De kan også sagtens bruges til snotklude!:wink:

Nu er min yngste jo 3 år, så madgriseriet er ikke helt det samme.

Men jeg må sige, at dine klude ser rigtig LÆKRE ud! Meget mere lækre end mine.:jubel:

almababy
26-06-09, 21:50
Det er da smader smart!!! Jeg har også ekstremt svært ved abre at smide rester ud, så jeg har så mange minder stykker liggende, ku da være jeg skulle sy klude:)
Det er jo en super ide:jubel:

macila
26-06-09, 22:07
Altså:hide: bare sådan, hvis nogen ikke liiiige har tid eller rester til at sy, så har vi i mange år, løst dit problem ved at klippe de farvede karklude i 2 stykker. Når vi så satte os til bords, havde vi lige vådtet og vredet et par stykker, så var de klar til at redde det meste madsjov....
I skabet havde vi så en kurv med karklude og en med halve karklude. De halve havde jeg så klippet af nogen af dem med sjove mønstre.

De kan også sagtens bruges til snotklude!:wink:

Nu er min yngste jo 3 år, så madgriseriet er ikke helt det samme.

Men jeg må sige, at dine klude ser rigtig LÆKRE ud! Meget mere lækre end mine.:jubel:

Er det de der altmuligklude? Jeg vaskede mig selv om munden en gang, så røg de brug og smidud-klude-kassen ...

Jeg har faktisk gået og tænkt over hvad jeg kunne bruge til haleklude, men her var da også en mulighed?

Metski
26-06-09, 22:36
Er det de der altmuligklude? Jeg vaskede mig selv om munden en gang, så røg de brug og smidud-klude-kassen ...

Jeg har faktisk gået og tænkt over hvad jeg kunne bruge til haleklude, men her var da også en mulighed?

Dem bruger vi, én klippet ud i 4 stykker, det fungerer fint:stortsmil:

vandhund
26-06-09, 22:50
dem jeg har lavet er med bambusvelour på den ene side og bambusfleece på den anden (men den fnulrende side udad)

Der er ikke noget bedre end masser af BLØDE vaskeklude i forskellige farver :)

nulletrold
26-06-09, 22:54
Og så bare lige for en god ordens skyld: Har I alle tørretumbler? Jeg hader at hænge strømber til tørre, så tanken om 50 små klude kan da tage pusten helt fra mig

ChristinaS
26-06-09, 23:49
Og så bare lige for en god ordens skyld: Har I alle tørretumbler? Jeg hader at hænge strømber til tørre, så tanken om 50 små klude kan da tage pusten helt fra mig

JA!!

Men mon ikke det er hurtigt lige at hænge dem op? Tror ikke de skvatter ned som strømper...

Og Vandhund, de lyder SÅ lækre, dine klude...:daydreaming:

seho80
27-06-09, 00:06
Du er altså bare genial Christina:jubel:

Det kan godt være, at du mener, at det bare er en lille bitte ting, som du har fundet på, men det er bare en super super ide!!

Jeg har lige købt velour i dag, så det må da helt bestemt afprøves i morgen. Lige nu ligger det nemlig i vaskemaskinen:wink:

Mange gange :Tak: for din super ide.

dizzdk
27-06-09, 00:50
- Et Columbus-æg! Intet mindre! :knus:

Malene_hillerød
28-06-09, 18:02

Ja, altså jeg taler om de der "engangs"-karklude der normalt er lyserød, gul og blå i pakken, men efterhånden også kan fås i andre farver/mønstre. Jeg synes de er MEGET mere behagelige end skumvaskeklude, som egentlig ikke er særlig rare mod huden

vandhund
28-06-09, 18:25
Ja, altså jeg taler om de der "engangs"-karklude der normalt er lyserød, gul og blå i pakken, men efterhånden også kan fås i andre farver/mønstre. Jeg synes de er MEGET mere behagelige end skumvaskeklude, som egentlig ikke er særlig rare mod huden

Enig med dig i det med skumvaskekludene, men synes du virkelig at engangskludene er lækre? Har set flere nævne at de burger dem og hver gang tænker jeg,at det må være noget andet I snakker om, for de er imo så skumle at røre ved, at jeg ikke engang bryder mig om at holde ved dem for at tørre et bord af.:think: Men det er måske bare mig, der er sart :lol:

macila
28-06-09, 18:48
Enig med dig i det med skumvaskekludene, men synes du virkelig at engangskludene er lækre? Har set flere nævne at de burger dem og hver gang tænker jeg,at det må være noget andet I snakker om, for de er imo så skumle at røre ved, at jeg ikke engang bryder mig om at holde ved dem for at tørre et bord af.:think: Men det er måske bare mig, der er sart :lol:

Jeg kan heller ikke lide at røre ved dem, især ikke når de er tørre. Jeg har små-tørre hænder, og der hænger de fast i. Jeg har så nogle bambusklude i kvickly, vistnok blandet med majsfibre, de virker meget blødere...

Skumvaskeklude, hi, det kan jeg ikke engang huske! Tror stadig jeg har en pakke liggende fra Christian af...

Men nu er jeg gået i gemmerne, for at se om der ikke er noget jeg kan bruge til vaskeklude - tænk sig jeg kun har haft "nyt" i tankerne. Men genbrug, det er jo herligt!

seho80
28-06-09, 19:25
Hej Christina.

Takket være dig, så har mine drenge nu en masse lækre vaskeklude:stortsmil:. Den store af drengene er helt vild med dem:jubel:, han synes, at det er sjovt at vælge mellem alle farverne og formerne ( de er nemlig ikke lige blevet helt end:fløjte: ).

Tak for den geniale ide:Tak:.

Hilsen Sanne

Callisto
28-06-09, 19:36
:Tak: Tak for tippet, det var da ganske genialt - intet mindre!!! sådan nogle må jeg også have min overlocker til at æde sig igennem! :lurve:

knus Zenia (NAK)

ChristinaS
28-06-09, 20:10
Heyyyy, hvor er det sjovt, at ngoet så simpelt, alligevel er så fedt...:biggrin:

Jeg har lige kørt 30 igennem i hvid velour med bagside af hvis mikrofleece - de skal kun være på badeværelset - NØJ, de blev bløde...:daydreaming:

Men stadig, dem med bagside af genbrugsflonel, de er altså rigtig go´e - og vi bruger VIRKELIG mange om dagen - og det er vildt, så stor forskel 4 dages brug, har gjort for vores køkkenrulle beholdning...:glo:

giraf
28-06-09, 21:01
Jeg har netop anskaffet noget bambusvelour til samme formål og havde egentlig forestillet mig at sy to lag sammen med velour på begge sider, men mon det bliver for tykt/mærkeligt/krøllet?

vandhund
28-06-09, 21:10
Jeg har netop anskaffet noget bambusvelour til samme formål og havde egentlig forestillet mig at sy to lag sammen med velour på begge sider, men mon det bliver for tykt/mærkeligt/krøllet?

Det kommer an på hvad du skal bruge dem til. Som haleklude vil jeg synes de bliver for tykke med to lag velour

ChristinaS
28-06-09, 21:47

Jeg tror ikke det krøller - men prøv da at lave et par stykker - det tager SÅ kort tid... og mærk efter - måske er det perfekt, for dig - måske vil du gerne have en anden bagside.... prøv dig lidt frem...:stortgrin:

vandhund
29-06-09, 21:15
du har ret, når man sådan har fundet sig en ordentlig stak, så tager de ingen tid at køre igennem maskinen. Fik lavet 25 stk på 30 minutter eller deromkring. Har "misfarvninger" til mange flere, tænker at de kan bruges som boostere også, hvis man folder dem på midten er der 4 lag bambus i mine til ekstra ble-sug.

Hellemorx5
15-09-09, 23:41
Jeg efterlyste billede af din kurv til at ligge kludene i, og så så jeg denne tråd med billede - tak :trut: