PDA

View Full Version : Amning!

Miffy
16-06-09, 21:39
Jeg kan forstå på det hele, at der er ret mange der ammer i lang tid... sådan ud over de 6 mnd. og synes at det er hyggeligt!
Derfor vil jeg høre jer lidt ad. Jeg har ammet min dreng fuldt i 4 mnd nu og er så begyndt at give lidt grød og vælling. -det kører fint og er mægtigt hyggeligt!

Nu er det sådan at knægten er begyndt at bide mig temmeligt kraftigt når jeg ammer, nogle gange når han bliver lagt til og næsten hver gang når mælken løber lidt langsommere! Det gør MEGET ondt og selv om jeg har sagt AV meget højt, så kvitere han med et stort smil :D (tandløst)

Er der nogen der har prøvet dette og stadig kunne fortsætte amning- altså om det stoppede igen? Eller bed i det i jer?

Mit 3. barn bed også- allerede da han var 2,5 mnd- Da han var 5,5 mnd gjorde det SÅ ondt at jeg lukkede af!

Jeg kan jo ikke bare stoppe på en dag, for han er stadig småsulten om natten, men her bidder han helidigvis ikke... men kan man have mælke produktion til kun natamning? (1-2 gange pr. nat)

Jeg læser bare tit at mange af jer synes det er så hyggeligt at amme, og det er det bare IKKE når man sidder med sin søde lille baby, som bare lige pludselig bider.. tænker også at det må være frygteligt smertefuldt hvis en 1 årig med tænder gjorde det samme...

Måske er det bare tid til at stoppe!?! - med mindre der liiiiiige er et tip at hente!

Kram Miffy

BinaMor
16-06-09, 21:42
gabbie bider i perioder... jeg ved ikke hvad du har det bedst med men jeg tror han lærer at styre det.
jeg tror han leger med brystet og i iver bider eller overnyder babsespiningen.
men gab er ved at lærer at mor her hopper når der bliver bidt og så tar hun roligt fat igen.
lykke til jer!

Ida K
16-06-09, 21:46
Adam bed mig rigtig slemt i en periode - indtil det gik op for mig, at det skete i situationer, hvor der var mange mennesker omkring os, meget larm, kort tid eller andre stressfaktorer, der spillede ind. Og da jeg først havde afkodet det og reagerede ved at undgå de situationer kombineret med amning, gik det lynhurtigt over igen.

HBT
16-06-09, 21:47
Bastian bed også i et par perioder men stoppede hurtigt. Der er en wiki artilel på www.ammenet.dk (http://www.ammenet.dk) om bid ved jeg

PDmor
16-06-09, 21:49
Jeg har ammet begge drengene ca. 2 år hver, men har egentligt ikke syntes det var hyggeligt, specielt ikke i starten (de første 6 mdr. minimum).

Det var bare død praktisk syntes jeg, og der var altid lige en ting i den nærmeste fremtid, der gjorde, at det ikke var "lige nu" de skulle vænnes fra osv.

Mht. når der bides (med tandløs mund), så har jeg taget barnet væk fra brystet, taget det op så det kunne se mig og sagt, at jeg ikke ville bides og at det ikke var i orden. Efter et fælles kram er de så blevet lagt til igen (og jeg har somtider lige bidt lidt i mig, fordi det ligesom heller ikke giver mening at løfte barnet til og fra hele tiden, så hellere vente til lidt senere). -Aner ikke om det har hjulpet elelr om de bare ikke har været så interesseret i andet end lige at prøve det et par gange :wink:

mikkeline
16-06-09, 21:50
Min dreng nappede også i den alder og så tog jeg ham væk... håbede at han fattede sammenhængen ;-) Han holdt i hvert fald op igen, men begyndte igen da han var 10 måneder og havde tænder. Det var i forbindelse med at jeg stoppede nat amningen og min produktion gik meget ned. Der begyndte han så at bide hul og de ville ikke hele - det gjorde sindsygt ondt og der gik også lidt betændelse i og så stoppede jeg altså amningen helt.

HenrietteTS
16-06-09, 21:51
Med drengene sagde jeg også højt nej eller stop når de bed, men det virkede nærmere forstærkende, så de synte det var "sjovt" så der bed jeg det i mig og så var det ikke længere sjovt at bide.
Første gang Camilla bed prøvede jeg istedet at presse hende ind i brystet og hun slap bidet, men ammede videre, som før, så samme taktik brugte jeg de få gange det ellers skete.

Musling
16-06-09, 21:59
Adam bed mig rigtig slemt i en periode - indtil det gik op for mig, at det skete i situationer, hvor der var mange mennesker omkring os, meget larm, kort tid eller andre stressfaktorer, der spillede ind. Og da jeg først havde afkodet det og reagerede ved at undgå de situationer kombineret med amning, gik det lynhurtigt over igen.

Lige præcis det oplevede jeg også for en måneds tid siden med Ludvig.
Derudover bider han indimellem når han ikke rigtig gider amme mere (altså en form for "tak for mad"/"ikke mere nu, tak":fløjte:)

Dawn
16-06-09, 21:59
Man kan også prøve at trykke dem tættere ind til sig når man ammer dem - fordi de så bliver tvunget til at åbne munden mere. Ofte kan man også se at de skal til at bide fordi de først skal trække tungen til sig - ellers komme de nemlig til at bide sig selv i tungen - så kan man tage dem fra og give dem en bidering.

Det sker ofte at børn bider lidt i forb. med at de skal til at have tænder. Det klør og så prøver de af om det hjælper at bide lidt... det går for det meste over.

dendrit
16-06-09, 22:01
Vi har af og til haft perioder med problemer med bid, men de værste har altid været i forbindelse med tandfrembrud, og det er gået over igen.
Det er næppe tænder der plager din dreng, men mit bud er stadig at det er en periode han skal igennem, og at det stopper igen.

Når det har været rigtigt slemt (når hun har bidt igennem igen og igen og der er gået betændelse i) har jeg droslet meget ned, og kun ammet om natten, hvor hun normalt aldrig bider. Det har så ikke været et problem at trappe op igen, når perioden med bid var overstået, og betændelsen væk.

Så jeg vil mene at du uden problemer i forhold til produktionen, kan gå over til kun at amme om natten, hvis du slet ikke nyder at amme om dagen.
Og evt. forsøge at genoptage dagsamningen senere.

solsikke
16-06-09, 22:06
min søn havde en overgang hvor han bed meget, men det gik heldigvis i sig selv igen, og vi ammer stadig på livet løs.

Papaya
16-06-09, 23:00
Lilje havde en periode, da hun var omkring 8 md., hvor hun bed (hun havde ikke fået tænder endnu, men de var på vej og gummerne kløede). Jeg tog hende fra, kiggede hende i øjnene og sagde roligt, men bestemt "nej" og ventede lidt med at lægge hende til igen. Hun reagerede også med at grine over, at jeg reagerede, men holdt op med at bide efter knap et døgn.

Hun fik så endnu en periode her for nylig, efter hun har fået tænder i undermunden. Her har hun godt selv vidst hun ikke måtte bide - hun har set på mig på en bestemt måde og sagt "EJ EJ" mens hun har rystet på hovedet - og så bidt mig (ikke særlig hårdt, mere på en prøvende måde, men det har gjort ondt hvis hun har trukket hovedet til sig imens).
Her har jeg igen m. rolig stemme sagt fra og har givet hende sutten, mens hun stadig lå ved brystet. Hun har så efter et par forsøg på at bide holdt op igen.

SÅ for Lilje har der været nogle faser, hvor hun bed, men har forstået når jeg har sagt nej.

KH Anne-Mette Mango