PDA

View Full Version : Tandbørstning uden overgreb???

Trine Ronjamor
11-04-07, 15:25
Er der nogen der har et godt råd til hvordan man kan børste tænder på en 6 1/2 måned baby uden at det behøver at ligne et overgreb??? Ronja fik for en lille måned siden 2 fine små tænder. Men hun har SLET ikke lyst til at få dem børstet. Jeg synes at have prøvet alt; at hun selv får lov til at lege med tandbørsten først, at lege cirkusklovn så hun smiler og blotter sine tænder osv, men hvergang jeg prøver at komme til med tandbørsten, presser hun tungen ned i undermunden og vender hovedet væk. Hvis jeg insisterer spreller hun og græder :evil: og det har jeg bare slet ikke lyst til. har værken lyst til tandbørstning bliver en situation der minder om overgreb eller at hun begynder at forbinde tandbørsten med noget rigtig ubehageligt :cry: Jeg håber meget nogen herinde har et råd, for lige nu har jeg faktisk næsten opgivet at børste tænder på hende og det er i hvert fald heller ikke en løsning..!

Mange hilsner desperate Trine

saftewater
11-04-07, 15:34
Min baby er tandløs, så jeg har ingen erfaringer selv..

Men jeg har en veninde som brugte en elektrisk tandbørste (sådan en med batterier) fordi hendes lille pige også blev ked over at få børstet tænder. Men den elektriske syntes hun var sjov :smile: ..
Måske en idé?

Sissemor
11-04-07, 16:17
en baby behøver ikke få børstet tænder med en tandbørste - brug en vaskeklud dyppet i vand på din finger til at gnubbe dem :smile:

NB. huller i tænderne skyldes så vidt jeg husker den nyeste forskning oftest sygdom og er arveligt. selvfølgelig betyder det noget om man spiser sukkerholdige fødevarer, men det er jo sjældent ved 6 mdr...

hejlouise
11-04-07, 16:40
Prøv at søge på tandbørstning - vi har haft en del gode tråde!

Amanda var bestemt ikke begejstret i starten, men jeg vil hellere børste tænder på hende i et minut end have, at hun skal have huller i tænderne. På et eller andet tidspunkt - kan ikke huske hvornår, nok da hun var omkring et år - blev det hendes fars tjans, og der har været minimalt brok siden - tak til mig :oops:

I den ideelle verden ville man aldrig gøre noget mod sit barns vilje (forstå mig ret), men man skal have børstet tænder, man skal have sko på, når man skal ud og lege om vinteren, man skal sidde i autostol i bilen, når den kører... Man kan vel aldrig undgå det helt?

Senere kan man opfinde sjove lege, men det er der ikke megen idé i ved et så lille barn, der jo ikke fatter, at man skal fange vilde dyr i munden. Så jeg synes bare, I skal gøre det.

Sissemor
11-04-07, 17:11
min erfaring er, at det slet ikke behøver at være et overgreb, og at når det først bliver det, er det vanskeligt at komme væk fra den onde cirkel :cry: så når du ikke har lyst til det, så lad være. ud over livstruende situationer kan alt håndteres uden magtanvendelse - det er ofte et spørgsmål om tid, tid og mere tid ;-)

min råd fra før kommer fra dr sears - se mere om tænder her: http://askdrsears.com/html/10/T107300.asp

hejlouise
11-04-07, 17:22
min erfaring er, at det slet ikke behøver at være et overgreb, og at når det først bliver det, er det vanskeligt at komme væk fra den onde cirkel :cry: så når du ikke har lyst til det, så lad være. ud over livstruende situationer kan alt håndteres uden magtanvendelse - det er ofte et spørgsmål om tid, tid og mere tid ;-)

min råd fra før kommer fra dr sears - se mere om tænder her: http://askdrsears.com/html/10/T107300.asp

Min erfaring er så, at det ikke behøver at blive en ond cirkel - og hvad med de situationer, hvor barnet bestemt ikke vil skiftes? Det får jo ikke lov til at rende rundt med en lorteble i flere timer, fordi det protesterer - eller hvad? Disse to situationer er ikke livstruende, men kan have negative konsekvenser - huller i tænderne og rød hale.

Andemosc
11-04-07, 17:26
en baby behøver ikke få børstet tænder med en tandbørste - brug en vaskeklud dyppet i vand på din finger til at gnubbe dem :smile:

NB. huller i tænderne skyldes så vidt jeg husker den nyeste forskning oftest sygdom og er arveligt. selvfølgelig betyder det noget om man spiser sukkerholdige fødevarer, men det er jo sjældent ved 6 mdr...

Men jeg synes man plejer at holde på at mm er så sødt at det er derfor det stadig er vigtig de smås tænder bliver renset.

Jeg ville i hvert fald for alt i verden undgå det blev en magtkamp, så hellere springe et par tandbørstninger over for at få vendt bøtten!

Det lyder som en rigtig smart ide at rense dem med en engangsvaskeklud til at starte med. Med det 1½-årige barn har jeg erfaret de synes det er supersjovt at lege man fanger dyr eller ting inde i munden.

Knus

dirkie
11-04-07, 17:56

Men jeg synes man plejer at holde på at mm er så sødt at det er derfor det stadig er vigtig de smås tænder bliver renset.

Jeg ville i hvert fald for alt i verden undgå det blev en magtkamp, så hellere springe et par tandbørstninger over for at få vendt bøtten!

Det lyder som en rigtig smart ide at rense dem med en engangsvaskeklud til at starte med. Med det 1½-årige barn har jeg erfaret de synes det er supersjovt at lege man fanger dyr eller ting inde i munden.

Knus

Ja men når et barn ammer rammer mælken stort set ikke tænderne da det rammer ganen lige inden det bliver slugte..

Dirkie

Sissemor
11-04-07, 18:14

Min erfaring er så, at det ikke behøver at blive en ond cirkel - og hvad med de situationer, hvor barnet bestemt ikke vil skiftes? Det får jo ikke lov til at rende rundt med en lorteble i flere timer, fordi det protesterer - eller hvad? Disse to situationer er ikke livstruende, men kan have negative konsekvenser - huller i tænderne og rød hale.

uh, er det her en farlig diskussion? altså, jeg prøver ikke at sige, at nogen gør noget forkert - bare give en anden synsvinkel.

eksempel fra det virkelige liv herhjemme: bjørn elsker at være nøgen. i lang tid sagde jeg, han skulle have tøj på. det var en kamp og han var ked af det. jeg kunne ikke være afslappet med hans nøgenhed, fordi jeg var bange for at han blev kold og dermed syg,

nu er det jo diskutabelt, om man bliver syg af at blive kold, hvilket mange ikke ved (det gjorde jeg heller ikke, før jeg læste en bog af en smart læge ;-) ). jeg nåede efterhånden frem til, at han GODT kan sige til, når han mærker kulde og fryser. han går rundt uden tøj på meget af tiden og er i øvrigt en meget varm dreng. underbukser holder jeg på er vigtige, af hygiejniske årsager. jeg fortæller ham så hvorfor. jeg skal måske sige det flere gange, men holder jeg ham fast og giver ham dem på (har prøvet den 1 gang, hæsligt), skriger og græder han og lærer intet om årsagen til at det er bedst med underbukser :cry:

somme tider glemmer vi voksne også, at børn kan have ret så valide grunde til at ville undgå noget men bare ikke kan formulere det! situationen med tvangsunderbukserne endte med, at jeg fandt ud af, at han havde ondt i tissemanden pga noget svamp :cry: men for det meste siger han selv, at han skal have underbukser på, når han står op.

jeg mener godt man kan snakke sig ud af en situation med lorteble, sådan at barnet ikke når at få rød numse, eller vente 5 minutter og aflede mens man tager den af? det er i hvert fald sådan vi gør meget her.

jeg har prøvet at holde et barn, der skal have 3 store piller i numsen hver 6. time i 1 måned, fordi hans lårben var brækket. jeg holdt ham, mens han skreg og skreg. han blødte og skreg, når han lavede lort. jeg holdt ham, mens de stak i ham, mens hans øjne blev vilde og ansten ikke kan beskrives. jeg tvinger aldrig et barn til noget, der ikke er nødvendigt :cry:

ama
11-04-07, 18:15
og så er det nu jeg skal sige at jeg for ikke så længe siden så et "ammebarn" med huller i tænderne.

Rene tænder får ikke huller, så jeg kan kun opfordre folk til at børste eller gnubbe børnenes tænder så snart de begynder at bryde frem - bare jeg kendte til det der gnubberåd for 3 år siden :cry:

hejlouise
11-04-07, 18:37
Sisse, det lyder forfærdeligt :cry:

Jeg vil ikke gå videre i diskussionen, jeg tror, vi er enige om det meste, men at mine grænser er en smule videre end dine - og sådan er der så meget ;-) .

Andemosc
11-04-07, 18:49

uh, er det her en farlig diskussion? altså, jeg prøver ikke at sige, at nogen gør noget forkert - bare give en anden synsvinkel.

eksempel fra det virkelige liv herhjemme: bjørn elsker at være nøgen. i lang tid sagde jeg, han skulle have tøj på. det var en kamp og han var ked af det. jeg kunne ikke være afslappet med hans nøgenhed, fordi jeg var bange for at han blev kold og dermed syg,

nu er det jo diskutabelt, om man bliver syg af at blive kold, hvilket mange ikke ved (det gjorde jeg heller ikke, før jeg læste en bog af en smart læge ;-) ). jeg nåede efterhånden frem til, at han GODT kan sige til, når han mærker kulde og fryser. han går rundt uden tøj på meget af tiden og er i øvrigt en meget varm dreng. underbukser holder jeg på er vigtige, af hygiejniske årsager. jeg fortæller ham så hvorfor. jeg skal måske sige det flere gange, men holder jeg ham fast og giver ham dem på (har prøvet den 1 gang, hæsligt), skriger og græder han og lærer intet om årsagen til at det er bedst med underbukser :cry:

somme tider glemmer vi voksne også, at børn kan have ret så valide grunde til at ville undgå noget men bare ikke kan formulere det! situationen med tvangsunderbukserne endte med, at jeg fandt ud af, at han havde ondt i tissemanden pga noget svamp :cry: men for det meste siger han selv, at han skal have underbukser på, når han står op.

jeg mener godt man kan snakke sig ud af en situation med lorteble, sådan at barnet ikke når at få rød numse, eller vente 5 minutter og aflede mens man tager den af? det er i hvert fald sådan vi gør meget her.
jeg har prøvet at holde et barn, der skal have 3 store piller i numsen hver 6. time i 1 måned, fordi hans lårben var brækket. jeg holdt ham, mens han skreg og skreg. han blødte og skreg, når han lavede lort. jeg holdt ham, mens de stak i ham, mens hans øjne blev vilde og ansten ikke kan beskrives. jeg tvinger aldrig et barn til noget, der ikke er nødvendigt :cry:

Sådan gør vi også her, og sådan gør vi også i forhold til tandbørstningen.....Vi har sjovt nok aldrig kommet til at have de der desperate panik situationer for vi har kommet om det ved afledning og ved at lave aftaler.

I vores familie tror jeg egentlig også meget af det er kommet hen af vejen med at børnene for det første ved at vi mener det og har besluttet at sådan skal det være, og senere at de ved vi kan lave aftaler og børnene kan mærke de bliver respekterede........

Ikke at det har været let ;-) for det er virkelig en udfordring i kommunikations til tider ret svære kunst

Knus

Sissemor
11-04-07, 18:50
Sisse, det lyder forfærdeligt :cry:

Jeg vil ikke gå videre i diskussionen, jeg tror, vi er enige om det meste, men at mine grænser er en smule videre end dine - og sådan er der så meget ;-) .

[smilie=abbraccio.gif] til dig :smile:

Sissemor
11-04-07, 19:25
I vores familie tror jeg egentlig også meget af det er kommet hen af vejen med at børnene for det første ved at vi mener det og har besluttet at sådan skal det være, og senere at de ved vi kan lave aftaler og børnene kan mærke de bliver respekterede........

Ikke at det har været let ;-) for det er virkelig en udfordring i kommunikations til tider ret svære kunst

Knus

ja, det er dælme ikke nemt, og det kræver eddermame meget tid nogle gange :lol:

Sissemor
11-04-07, 19:36
og så er det nu jeg skal sige at jeg for ikke så længe siden så et "ammebarn" med huller i tænderne.

Rene tænder får ikke huller, så jeg kan kun opfordre folk til at børste eller gnubbe børnenes tænder så snart de begynder at bryde frem - bare jeg kendte til det der gnubberåd for 3 år siden :cry:

det der med rene tænder er faktisk tvivlsomt - der er en del forskning, der peger på genetik og andre faktorer som synderne i forhold til caries.

2 historier med ammebørn:

mine børn ammer jo meget :lol: falke har kun 2 små pløkker og synes vist jeg er morsom, når jeg børster dem (af og til...). bjørn har selvfølgelig noget flere :smile: hans tænder blev gnubbet den første tid, og så har vi ellers taget det meget stille og roligt - børstet tænder langt de fleste dage og sprunget over, når han fx har været rigtig dårlig eller superked af at få dem børstet. vi snakket meget om hvorfor de skal børstes og det bliver det også næsten altid, uden at vi tvinger. hans tænder er fantastiske - han har heldigvis arvet mine (0 huller) og ikke sin fars (1000 huller OG ødelagt emalje).

min veninde to ældste er hhv. 6 og 3. den ældste var de afslappede med at børste tænder på, og hun fik sååå mange huller. derfor nåede de frem til heller at ville holde nummer 2, mens de børstede (hvilket hun hadede), end at holde hendes hos tandlægen, når de skulle hives ud, som de havde prøvet med den store :cry:

pointen er at nr. 2 OGSÅ fik masser af huller - selvom de børstede rigtig meget og meget grundigt! det er altså genetisk. og amning gør det ikke værre (ved ikke med bedre) - det sukker der er i mm er langt fra raffineret sukker i slik. jeg har i øvrigt planlagt en artikel til ammenet og amning og tænder, så jeg skal lige finde noget videnskabeligt på det...

hejlouise
11-04-07, 19:41
"Breastmilk also contains lactoferrin, a component in breastmilk that actually kills strep mutans (the bacteria that causes tooth decay)."

http://www.kellymom.com/bf/older-baby/tooth-decay.html

Sissemor
11-04-07, 19:56
"Breastmilk also contains lactoferrin, a component in breastmilk that actually kills strep mutans (the bacteria that causes tooth decay)."

http://www.kellymom.com/bf/older-baby/tooth-decay.html

TAK, louise!!! jeg må i gang med den artikel... [smilie=oregonian_thankyou.gif]

ama
11-04-07, 20:19
Nu er tøsen også et ammebarn i 7-8 mdr. og stadig amning om natten i evigheder, så det var ikke for at sige at man ikke må amme efter de har børstet tænder - for det har jeg gjort i stor stil :smile:

Men nu kender jeg et søskendepar hvor den ældre har fine tænder og den yngre fik huller i tænderne - måske fordi de ventede med at børste dem til de var helt brudt ud og fremme, fordi barnet ikke kunne lide at få tænderne børstet.

Det er forskellige tidspunkter hvornår børn får tænder, nogle får tidligt som min tøs 3½ mdr., mens andre får deres første når de er omkring 10 mdr.. Der er der altså væsentlig forskel på kost hos en 3½ mdr. barn og et 10 mdr. barn.

Selvfølgelig spiller genetikken ind, så hvis forældrene har dårlige tænder, så må man gøre det man kan for at forebygge.

saftewater
11-04-07, 20:32
Altså jeg håber da, at vi kan undgå de store konflikter herhjemme på den konto, når Naja på et eller andet tidspunkt får bisser..

Men jeg vil personligt aldrig nogen sinde udsætte mit barn for noget jeg selv synes er et overgreb mod hende! Jeg mener meget alvorligt, at 1000 huller i tænderne må være bedre (dog ikke godt ;-) ) end følelsen af at blive udsat for et overgreb..
Jeg mener, at hvis sådan noget som tandbørstning (som altså i min verden ikke er livsnødvendigt) er helt ad helvedes til, så vent. Og prøv igen når gassen er gået lidt af ballonen...

(Og så håber jeg bare at Naja kommer til at ææææælske at få børstet bisser :lol: )..

hejlouise
11-04-07, 20:34
Men Anja, er det ikke et større overgreb at skulle bores eller have trukket tænder ud?

DortheR
11-04-07, 20:39
Jeg pipper med her: Thure har hele tiden hadet at få børstet tænder, men han får det gjort alligevel. Jeg er hurtig som en ninja...Jeg har ladet ham have en babytandbørste at lege med som lillebitte, han får lov at starte selv med tandbørsten, så det er ikke fordi han hader at have den i munden eller det gør ondt. Han VIL bare ikke have at jeg gør det (Lars kan oftere få lov, men han er her jo ikke altid til at gøre det) Derfor sætter jeg mig med ham på toiletsædet, tager hans ene arm om bag min ryg, holder om overarmen på den anden og synger så en sang eller siger sjove lyde, mens jeg børster lynhurtigt overalt på tænderne - det tager ikke mange sekunder, men jeg kan ikke bære, at han skal bedøves, have trukket tænder ud osv. senere og så vil sige - MOR hvorfor hjalp du mig ikke med at passe på mine tænder. Overgreb - tja, det kommer vel an på, hvor voldsom man er...en eller anden form for magtanvendelse er det jo, men som forældre anvender man jo ofte sin magt til at træffe beslutninger til barnets bedste.

RikkeKondrup
11-04-07, 20:41
Et lille pip til diskussionen om tvang eller ikke tvang: Jeg synes i det mindste man bør forsøge rigtig mange pædagogiske afledningsmanøvrer mm. før man griber til tvang. Jeg vil langt hellere bruge 15 minutter på stille og rolig tandbørstning med pauser end 2 minutters tvang.

Ideer til afledning:
- Tandbørstning behøver ikke foregå på badeværelset... prøv om det går lettere i sofaen, på gulvet med legetøj osv.

- Alle kneb gælder. For Mathilde var det fjernsynet der var den bedste afledning i en periode. Så selvom jeg ikke går ind for fjernsyn til ½ årige børn, så er det her en af de situationer hvor målet helliger midlet ;-) Da Mathilde blev lidt ældre (omkring 1 år) var det computeren der virkede. Først med at se kaj og andrea mm. Senere tegnede en af os i et tegneprogram mens den anden børstede (har forresten gemt alle tegningerne - det var helt vildt sjovt for os alle tre og tænderne blev tit børstet mere end nødvendigt ;-) )

- Tja... syng, dans, kild, fjol...

- lad barnet have sin egen tandbørste i hånden, mens du børster med en anden

- Prøv at børste på et andet tidspunkt af dagen, hvis det er helt umuligt ved sengetid.

Det var vist lige hvad jeg kan komme på til den aldersgruppe - håber noget af det virker - men vær forberedt på at afledningsmanøvrene skal skiftes ud ind imellem efterhånden som de bliver for kedelige ;-)

saftewater
11-04-07, 20:42
Men Anja, er det ikke et større overgreb at skulle bores eller have trukket tænder ud?

Altså det ved jeg faktisk ikke (og husk nu, at jeg kan blive meget klogere: min baby er jo tandløs)..

Men jeg synes faktisk at der er forskel på, om det er en tandlæge der "udfører" overgrebet eller om det er mor..

Og så vil jeg sige, at hvis det blev så grelt med tandbørstning af mit barn, at det endte med at der skulle trækkes tænder ud, så tror jeg at den tandbørstnings-situation måske handlede om noget helt andet, som jeg hellere måtte prøve at få styr på.. Altså noget dybere-liggende end bare det at få colgate i munden..

Men nej, jeg ville stadig ikke 2 gange dagligt med fysisk magt (hvis altså det var sådan en situation vi var ude i) tvangsbørste hendes tænder for at undgå huller. Meeeeen, jeg ville nok være riiiiimeligt påpasselig med hendes kost ;-) ..
Jeg ville ikke tvinge hende med fysisk magt til at gøre noget som helst, med mindre det var virkeligt virkeligt nødvendigt..

Og med fysisk magt mener jeg grædende og skrigende barn der holdes fast, mens det kæmper i mod med alle kræfter..

Jeg mener, at det er helt på sin plads at aflede og lige holde en arm et øjeblik og også at barnet brokker sig..

RikkeKondrup
11-04-07, 20:45
Og forresten... nu skriver du ikke om du bruger tandpasta, men hvis du gør er det måske smagen hun ikke kan lide... Og det skulle ikke være nødvendigt med tandpasta til de første tænder, så det kan du jo prøve at undlade?!

hejlouise
11-04-07, 20:52
Og forresten... nu skriver du ikke om du bruger tandpasta, men hvis du gør er det måske smagen hun ikke kan lide... Og det skulle ikke være nødvendigt med tandpasta til de første tænder, så det kan du jo prøve at undlade?!

Det er der så delte meninger om [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif] - at gnide tænderne med fluorholdig tandpasta styrker emaljen; det skal gnides på, det nytter ikke at indtage det oralt (og det er i øvrigt også giftigt, derfor tilsætter man f.eks. ikke fluor til vand herhjemme, men det gør man visse steder i USA - eller anbefaler spædbørnsmødre at give MME lavet på vand tilsta fluor :shock: ). Og det er vigtigt at bruge special-tandpasta, da voksentandpasta indeholder for meget fluor til børn.

Trine
11-04-07, 20:53
Jeg pipper med her: Thure har hele tiden hadet at få børstet tænder, men han får det gjort alligevel. Jeg er hurtig som en ninja...Jeg har ladet ham have en babytandbørste at lege med som lillebitte, han får lov at starte selv med tandbørsten, så det er ikke fordi han hader at have den i munden eller det gør ondt. Han VIL bare ikke have at jeg gør det (Lars kan oftere få lov, men han er her jo ikke altid til at gøre det) Derfor sætter jeg mig med ham på toiletsædet, tager hans ene arm om bag min ryg, holder om overarmen på den anden og synger så en sang eller siger sjove lyde, mens jeg børster lynhurtigt overalt på tænderne - det tager ikke mange sekunder, men jeg kan ikke bære, at han skal bedøves, have trukket tænder ud osv. senere og så vil sige - MOR hvorfor hjalp du mig ikke med at passe på mine tænder. Overgreb - tja, det kommer vel an på, hvor voldsom man er...en eller anden form for magtanvendelse er det jo, men som forældre anvender man jo ofte sin magt til at træffe beslutninger til barnets bedste.

:-x ...så behøver jeg ikke at skrive noget, jeg kan bare skrive udner på dit indlæg ;-) .
Med Helena var det et stort postyr - Cecilia tager det lidt pænere (da hun var mindre elskede hun det faktisk - hvis hun var hidsig over at hendes onde, onde mor havde skiftet hende, kunne jeg berolige hende med en gang tandbørstning :shock: :lol: ...sære barn).

RikkeKondrup
11-04-07, 21:01

Det er der så delte meninger om [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif] -

Jeps, det er der delte meninger om - og i et tilfælde som dette med lille baby, to bittesmå tænder som lige er kommet frem og en tandbørstesituation som er ved at gå i hårdknude, ville JEG vælge at stole på de tandlæger, som ikke mener at tandpasta er nødvendigt i starten - og så finde tandpastaen frem igen når tandbørstningen glider lidt lettere [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif] HVIS det da overhovedet gør nogen forskel for barnets vilje eller modvilje :-?

Lisa
11-04-07, 21:26

Det er der så delte meninger om [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif] -

Jeps, det er der delte meninger om - og i et tilfælde som dette med lille baby, to bittesmå tænder som lige er kommet frem og en tandbørstesituation som er ved at gå i hårdknude, ville JEG vælge at stole på de tandlæger, som ikke mener at tandpasta er nødvendigt i starten - og så finde tandpastaen frem igen når tandbørstningen glider lidt lettere [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif] HVIS det da overhovedet gør nogen forskel for barnets vilje eller modvilje :-?

Man kan også prøve at skifte tandpastamærke = lidt anderledes smag. Det virkede på Sigurd, da han var 7 måneder ;-)

Lisa 8-)

Nina S
11-04-07, 22:24
Her har det virket at ungerne har set at vi har børstet tænder - også før der var tænkt på en tandbørste til dem. Det har bare været tilfældigt fordi vi har gået rundt samtidig med at vi har børstet tænder.

Når de har vist interesse for tandbørsten (naturligt nok når de har set den mange gange) så har de fået en i hånden når de var på puslebordet og vi har børstet på gummerne.

Det har de begge været vilde med. Andrea har ingen tænder endnu, men gud nåde den der tager hendes tandbørste :lol: så bliver hun tosset. Dog bliver hun hurtig glad igen hvis man skynder sig at børster hendes gummer.

Pelle har haft perioder hvor han ikke har villet have børstet tænder, men vi har altid kunne aflede ham til at få det gjort. Nogle gange har det været svært, men så har vi børstet så meget vi kunne og børstet resten næste gang.

Ulla
11-04-07, 23:01
mht overgreb: jeg gør hvad jeg kan, står på hovedet og leger tossede lege og synger mærkelige sange for at aflede Rumle når vi børster hans tænder. Jeg gør alt hvad der står i min magt for at finde på løsninger så det ikke bliver en syg magtkamp. Nogle gange bliver de børstet supergrundigt og andre gange mindre grundigt fordi han ikke er helt enig om vigtigheden af tandhygiejnen :roll: men det er fint nok så længe de er børstet bare nogenlunde. Men de (heldigvis få) gange hvor han har været helt og aldeles usamarbejdsvillig har jeg altså børstet dem med magt. Øv bøv og sur røv. Men de skal fanme børstes!! Min mor overværede det på et tidspunkt og kommenterede at hun jo nok var noget blødere da vi var små og gad vi ikke fik vi da lov at slippe. Fedt nok. Ih hvor jeg klapper i hænderne over hende i dag. Hurra hvor var det fedt at hun ikke ville lave nogle væmmelige overgreb. Prøv at gæt hvad jeg helst vil: at min mor havde udført visse overgreb på mig da jeg var barn - eller at jeg altid skulle til flourskylning, at jeg fik min første rodbehandling i folkeskolen, at mine tænder generelt bare er pisse elendige og at jeg pt har en tandlægeregning på 2350,- hængende ude på opslagstavlen??? Jeg er sgu ked af at det ikke blev prioriteret højere da jeg var barn. At jeg selv fik lov og at der ikke blev børstet efter af en voksen fordi de ikke gad at tage en konflikt med mig.
Så jeg vælger, når INTET andet virker, at udføre et surt overgreb ..... men det er virkelig når intet andet virker!! Og jeg er heller ikke striks med at de skal børstes lige grundigt hver dag. Men i det store hele er det vores ansvar som forældre at sørge for at de unger ikke ender med de der tandlægeregninger som jeg har ... :-?

Med hensyn til baby ville jeg ikke bekymre mig vildt meget. Fortænder er badet i spyt hele tiden og sjældent dem der angribes. Det er langt værre med kindtænder der tygger sig igennem alt muligt som kan hænge fast i tænderne. Gnub dem lidt med en klud som Sisse siger, lad dem være et par dage, start forfra og tag den med ro så længe der ikke er flere bisser og kosten primært er mos og mælk ;-)

Ulla
11-04-07, 23:07
, men jeg kan ikke bære, at han skal bedøves, have trukket tænder ud osv. senere og så vil sige - MOR hvorfor hjalp du mig ikke med at passe på mine tænder. Overgreb - tja, det kommer vel an på, hvor voldsom man er...en eller anden form for magtanvendelse er det jo, men som forældre anvender man jo ofte sin magt til at træffe beslutninger til barnets bedste.

vil du være min mor Dorthe? [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif]

Trine Ronjamor
12-04-07, 20:12
Tusind tak for de mange gode råd [smilie=slider_yay.gif]
Jeg vil forsøge at gnide hendes tænder med en vaskeklud, mens jeg lader hende vænne sig til tandbørsten :smile:
Jeg er virkelig imponeret over de mange fine og seriøse svar - tusind tak!

Knus Trine

Sissemor
12-04-07, 20:16
godt! nu har jeg researchet ;-)

huller i tænderne skyldes sukker!!! og KUN sukker! spiser man slet ikke sukker, får man ingen huller!! under sukker hører også frugtsukker, mælkesukker osv.

bakterier i munden sidder fast i plak og lever af at omdanne sukker til syre (eller noget andet, der giver et restprodukt, som er syre). denne syre angriber tænderne og forårsager huller.

det er derfor, at tandbørstning er godt - fordi det primært fjerner den plak, som bakterierne sidder i.

det er dog ikke nok!! man kan børste tænder så grundigt det skal være morgen og aften og alligevel få huller!!! det er fordi, at tænderne kan nå at blive angrebet af syre, hvis de udsættes for det i løbet af dagen. nogle er meget mere disponeret for huller, hvis de fx har en blød emalje (medfødt).

man bør derfor så vidt muligt undgå sukker og sørge for følgende:

at søde sager indtages med måltider, hvor maden ligesom renser tænderne for det søde og forhindrer det i at sidde fast.

at søde drikke indtages hurtigt og ikke i små slurke over hele dagen (herunder også the med honning!)

at skylle munden med vand, når man har spist noget sødt.

at undgå søde sager, der klistrer - lakrids, vingummi, rosiner (!)

det rigtig interessante: tænder med begyndende karies (som i øvrigt kan tage måneder at udvikles) kan re-mineraliseres, hvis man skærer ned på sukkeret og gør ovenstående!!

amning: man har antaget, at sutteflaske-karies (når folk lader et barn ligge om natten med en flaske med mælk, juice eller værre), som er skidt for tænderne, kan overføres på amning. der er dog andre faktorer på spil:

fx dannes der ikke søer af mælk i barnets mund, som ligger og bader tænderne natten lang, når et barn ammer. der kommer kun mælk ud af brystet, når barnet aktivt sutter, og det synkes med det samme. derudover rammer mælken (som dirkie også sagde) langt inde i ganen.

der findes (som louise skrev) et stof i modermælk, som decideret kan dræbe bakterierne.

det er ikke ensbetydende med, at ammebørn aldrig kan få huller, men det betyder, at de så i hvert fald ikke kan siges (kun) at skyldes amning. der er ikke noget videnskabeligt bevis for, at amning forårsager huller.

jeg synes det har været ekstremt lærerigt at læse om alt det her - og det har i hvert fald fået mig til at beslutte, at der skal skæres TOTALT ned på sukker her i huset ;-)

læsestof:

http://www.kellymom.com/bf/older-baby/tooth-decay.html (måske det samme som loise skrev om? havde lige glemt at kigge...)

http://www.doctorspiller.com/Tooth_Decay.htm (vildt godt, men ret mnage billeder :-? )

http://www.animated-teeth.com/tooth_decay/t1_tooth_decay_cavities.htm

RikkeKondrup
12-04-07, 21:00
Jeg har engang hørt/læst, at karies er smitsomt og at børn tit smittes af forældre ved kys eller ved at forældrene slikker barnets sut/deler bestik mm. Er du stødt på noget om det i din research, Sisse?

Sissemor
12-04-07, 21:32
Jeg har engang hørt/læst, at karies er smitsomt og at børn tit smittes af forældre ved kys eller ved at forældrene slikker barnets sut/deler bestik mm. Er du stødt på noget om det i din research, Sisse?

JA!! det er jeg - det står der noget om i det sidste link, mener jeg. de anbefaler så, at man undgår at barnet får ens spyt i munden, men det indebærer, at man ikke kan kysse sit barn på munden - lissom ikke til at undgå, synes jeg ;-)

mht til fluor: der er faktisk fluor i vandet i dk - ikke tilsat men naturligt forekommende! mængden varierer lokalt, og nogle steder er det måske usmart at bruge fluortandpasta! man bør i det hele taget ikke bruge det til børn, der ikke kan finde ud af at spytte og skylle, fordi de så indtager det, og det er ikke et uproblematisk stof.

hejlouise
12-04-07, 21:38

JA!! det er jeg - det står der noget om i det sidste link, mener jeg. de anbefaler så, at man undgår at barnet får ens spyt i munden, men det indebærer, at man ikke kan kysse sit barn på munden - lissom ikke til at undgå, synes jeg ;-)

mht til fluor: der er faktisk fluor i vandet i dk - ikke tilsat men naturligt forekommende! mængden varierer lokalt, og nogle steder er det måske usmart at bruge fluortandpasta! man bør i det hele taget ikke bruge det til børn, der ikke kan finde ud af at spytte og skylle, fordi de så indtager det, og det er ikke et uproblematisk stof.

Hvis man holder sig til, at mængden skal være maks. på størrelse med barnets lillefingernegl, er det - ifølge den gængse tandlægeopfattelse - ikke et problem. Det er jo netop derfor, at der er mindre fluor i børnetandpasta; ca. 1000 ppm mod 1500-1800 ppm i i voksentandpasta - så man skal ikke bare bruge sin Colgate.

Der er ingen steder i DK, der er så meget fluor i vandet, at det er decideret farligt, og slet ikke i de mængder, man tilsætter det til vandet i USA og andre steder...

Kan I til gengæld huske fluorskylningerne??? De blev afskaffet fordi det blev almindeligt at bruge fluortandpasta - endnu en grund til at bruge det, så slipper man for den ækle, ækle smag ;-)

Merete
13-04-07, 08:47
Jeg vil også bare lige sige tak for gode råd og input!. Vi har indtil i går aftes gjort "overgreb" på Jakob 2 gange dagligt fordi han SKULLE have børstet tænder.

Jeg har meget dårlige tænder og når jeg skulle vælge mellem et grimt tandlægebesøg og de få sekunder det tager at børste 8 tænder så valgte jeg det sidste og overdrog selve akten til manden. :oops: 8-)

Det har pint mig at høre ham råbe og græde over tandbørstningen men jeg synes ikke vi havde noget valg. Vi har prøvet alt!!!! og intet hjalp.

Lige pånær en elektrisk tandbørste som vi købte i går i Bilka til 179 kr. [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif]

Tror aldrig jeg har fået så meget for mine penge [smilie=slider_like-it.gif]

Tandbørstningen har været uden kamp overhovedet både i går aftes og her til morges!!!!!! [smilie=slider_yay.gif] Han har ovenikøbet smilt og grint. [smilie=slider_like-it.gif]

Åh....TAK tøser!!!!! [smilie=abbraccio.gif]

hejlouise
13-04-07, 09:32
Jeg vil også bare lige sige tak for gode råd og input!. Vi har indtil i går aftes gjort "overgreb" på Jakob 2 gange dagligt fordi han SKULLE have børstet tænder.

Jeg har meget dårlige tænder og når jeg skulle vælge mellem et grimt tandlægebesøg og de få sekunder det tager at børste 8 tænder så valgte jeg det sidste og overdrog selve akten til manden. :oops: 8-)

Det har pint mig at høre ham råbe og græde over tandbørstningen men jeg synes ikke vi havde noget valg. Vi har prøvet alt!!!! og intet hjalp.

Lige pånær en elektrisk tandbørste som vi købte i går i Bilka til 179 kr. [smilie=staff_angelocheride3bd-1.gif]

Tandbørstningen har været uden kamp overhovedet både i går aftes og her til morges!!!!!! [smilie=slider_yay.gif] Han har ovenikøbet smilt og grint. [smilie=slider_like-it.gif]

Hvor FEDT [smilie=slider_yay.gif]

mumrik
13-04-07, 11:14
Her ble det også pusset tenner med et tøystykke og litt urtetannkrem inntil Alva ble halvannet. Nå er det elefantjakt med børste og Zendium som gjelder (takk til Slyngebarn!)

Sissemor har jo allerede kommet med alle tiders god research, men jeg klipper likevel inn min egen. Jeg fikk først en kommentar fra en tannpleier, som da hun så meg amme store Alva, spurte om jeg var klar over, at mm er like søtt som cola :roll: . Og da vi var hos tannlegen med Alva, og det gikk opp for henne, at jeg fortsatt ammet om natten, fikk jeg en oppsang om tannhelse. Så etter en lengre diskusjon løp jeg til internett og fant bl.a følgende, som jeg mailet til Alvas tannlege:

Tannhelse og amming
fra www.ammehjelpen.no

Noen mødre lurer på om ammingen, og da spesielt om natten, kan skade barnets tenner. Men forskningen viser at morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer, og at det skal uvanlig mye amming til før morsmelken setter tannhelsen i fare. Tannlegenes eget internasjonale tidsskrift, Caries Research, konkluderer med at langvarig amming ikke fører til høyere forekomst av hull i tennene.

Kan amming skade tennene?
Det er ikke holdepunkter for å hevde at normal amming kan føre til hull i tennene. Morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer, og normal amming virker rensende på tenner og slimhinner.
En studie viser at hvis barnet ammet vel 2 timer i døgnet, ville det ikke gi hull i tennene. Dette forutsetter selvfølgelig god tannhygiene og fornuftig kosthold hos barna som har begynt med fast føde. Barn som ammet/fikk flaske mer enn 8 timer per døgn, fikk tannråte. Det er altså varigheten av ammingen som betyr noe: ligger barnet og ammer hele natten, og tennene bader i melk mesteparten av tiden, så er saken en helt annen enn hvis barnet får et par nattmåltider, som avsluttes etter at barnet har spist.
Menneskebarnet er tilpasset brysternæring, og langvarig amming har vært praktisert i titusener av år. Amming er naturlig for barnet. Norske helsemyndigheters anbefalinger om å fullamme i seks måneder gjør at mange barn fortsatt har behov for nattmåltider ved seks måneders alder. Og da har jo tennene kommet hos noen allerede. Nattammingen er viktig for mors melkeproduksjon, og gir barnet verdifulle kalorier.

Bør jeg slutte å amme når barnet er 1 år?
En ny amerikansk studie (2006) viser at det er ingen økning av kariestilfeller for barn over ett år som ammer fritt på dagtid. Når det gjelder nattamming, er det helt i orden å fortsette ammingen, og gi bryst et par ganger om natten. Prøv å begrense måltidet til omtrent 15 minutter.
Bruken av flaske er økende
Det ser ut til at ?sugetannråte? blir mer og mer vanlig hos barn. Og studier viser at risikoen for å få hull i tennene øker ved hyppig flaskebruk. Defekter i tannemaljen er vanligere hos barn som har begynt med flaske tidlig, enn de som kun er brysternært.
Ved bruk av flaske kommer det morsmelkerstatning/kumelk (eller enda verre er saft og juice) inn langt framme i munnen, og sugeteknikken på flaske gjør at hele munnen bader i væsken fra flaska. Et generelt råd til foreldre er å bruke minst mulig flaske, og heller bruke kopp.

Tannråte
Bakterien som forårsaker tannråte trenger sukker for å lage syre, og det er syren som angriper og ødelegger tannemaljen. Morsmelk inneholder lactoferrin, og det dreper bakterien som gir tannråte. Undersøkelser viser at morsmelk er like bra, eller til og med bedre, for tennene enn vann. Et viktig apropos er at ved tilsetning av selv små mengder sukker der barnet fikk morsmelk viste en eksplosiv økning av kariesbakteriene, så at munnen er ren (tannpuss) før natten er veldig viktig.
Råd om amming og tannhelse
? Gi gjerne nattmåltider, hvis det er fint for deg og barnet
? Husk at det er tiden som er det viktige: Sammenlagt ammetid per døgn på over 8 timer, vil være skadelig, mens vel 2 timer per døgn er helt greit.
? For barn over ett år: et par nattmåltider på ca 15 minutter hver gang er helt greit
? Ikke la barnet suge på brystet hele natten igjennom; men avslutt måltidene når barnet er mett
? Puss tenner med fluortannkrem etter gjeldende anbefalinger
? Bruk minst mulig sukker i kostholdet, og styr unna juice og saft mest mulig Morsmelkerstatning kan også skade tannemaljen
? La ikke barnet sovne med flasken i munnen, verken på dag- eller nattestid

Kilder:

? Nasjonalt Kompetansesenter, ved Gro Nylander og Elisabeth Tufte
? Caries Research 1998
? Johnston T, Messer LB. Au Dental J 1994
? van Palenstein Helderman et al Am. Ass. for Dental Research 2006

Trine
13-04-07, 15:53
God artikel, mumrik [smilie=oregonian_thankyou.gif] . Hende Gro Nylander er bare super [smilie=slider_like-it.gif] ..."Kære nye mor" gjorde mig stålsat besluttet på at amme - jeg havde helt klart tænkt mig det i forvejen, men den gjorde mig en tak mere bestemt.

Trine
13-04-07, 15:55

Vi har fået at vide at en grundig omgang er nok - men hvis man ikke kan komme til en grundig omgang., er to nok smart ;-)

mumrik
16-04-07, 20:49
God artikel, mumrik [smilie=oregonian_thankyou.gif] . Hende Gro Nylander er bare super [smilie=slider_like-it.gif] ..."Kære nye mor" gjorde mig stålsat besluttet på at amme - jeg havde helt klart tænkt mig det i forvejen, men den gjorde mig en tak mere bestemt.

Ja, Gro Nylander er min ammegud :lol: . Hun har virkelig gitt meg (og maaaange av mine venninner) en god ballast med på veien [smilie=slider_like-it.gif]