PDA

View Full Version : Symaskinehjælp - totale krise

Mie M
15-04-09, 22:29
Jeg har næsten liiige fået min singersymaskine og nu har jeg allerede problemer med den.

Den gør helt vildt mærkeligt med undertråden, så der samles total meget i klumper. Jeg har renset maskinen og ændret på spændingen, men intet hjælper - skal den virkelig til rep?

Er der nogen med nogle fif??

Jonathansmor
15-04-09, 22:33
Sådan gjorde min også.. Og raslede mærkeligt når den syede... Og tråden klumpede og var løs, hvor den burde være pænt stram..

Jeg fandt ud af, at jeg simpelthen havde sat spolen forkert i, så den kørte den forkerte vej rundt... :himle::himle::himle::himle:

(ok, jeg er absolut ikke øve syerske.... :heehee::heehee::heehee:

Ved slet ikke, om du kan bruge det til noget, men kom bare lige til at tænke på det...

cslyngaa
15-04-09, 22:33
Umiddelbart kan det være, at der enten sidder en tråd et eller andet sted v. spolen eller at der er anvendt for "billig" tråd tidligere, der kan have haft lidt silicone på- dette har jeg prøvet- kostede mig 475,- at få lavet....

Men blot en tanke!!

Knus fra Christina

ChristinaS
15-04-09, 23:31
Du skriver du har ændret spændingen, har du også prøvet at stramme den lille skrue (bare en halv omgang) der sidder på siden af spolehuset?

Min undertråd har lige drillet gevaldigt, og her var problemet blot, at skruen havde løsnet sig.

Jeg har - for dog en del år siden nu - haft store problemer med den helt billige sytråd, sådan nogen som man af og til kan købe i Netto til 5 kr. f.eks.

De duer bare overhovedet ikke :devil:.

Dog er sytråd fra Stof og Stil ganske glimrende, og de er bestemt ikke dyre.

Camilla S
16-04-09, 09:26
Lyder som om den ikke sidder korrekt i spolehuset. kender jo ikke lige din maskine men tjek lige brugsanvisningen så du er sikker på hvilken retning tråden skal ligge og om undertrådsspændingen er rimelig ok.

Håber den arter sig meget snart.

vandhund
16-04-09, 09:51
hvis undertråden for løst spolet op ("giver" den sig, hvis du trykker på den??) så gør maskinen sådan (der er sikkert også andre grunde til det, men det er altid problemet her).

Mie M
17-04-09, 19:55
Ok, jeg prøver at skrue på skruen ved spolen - tjekke om jeg har vendt spolen rigtigt og spolet stramt (gør maskinen ikke automatisk ordentligt) og hvad skal jeg så gøre, hvis det handler om billig sytråd - skal maskinen så ind til forhandleren??

vandhund
17-04-09, 20:00
Ok, jeg prøver at skrue på skruen ved spolen - tjekke om jeg har vendt spolen rigtigt og spolet stramt (gør maskinen ikke automatisk ordentligt) og hvad skal jeg så gøre, hvis det handler om billig sytråd - skal maskinen så ind til forhandleren??

min maskine gør det oftest ordentligt, men ikke altid. Nogle gange fordi jeg ikke har fået trådet den rigtigt til at spole op, andre gange er det uforklarligt hvorfor, synes jeg. Men det er nemt at mærke, hvis den er for løs. Jeg plejer bare at klippe al undertråden over og fjerne det fra spolen, og starte forfra, og så holde godt øje med spolingen.

Hvis det skyldes billig tråd, skal du vel bare købe en ny rulle med ordentlig tråd i stedet, så er det problem løst.

Camilla S
17-04-09, 20:32
Jeg har tidligere haft problemer med opspoling af undertråd på flere maskiner. der gjorde jeg det at jeg holdt let på tråden med 2 fingre mens den spolede og så mærkede jeg bagefter med en negl hvor hård den føltes. Den skal føles ligeså hård som en rulle sytråd.
man kan også tjekke om trådspændingen er nogenlunde korrekt ved at sætte spolen i huset, holde kun på trådenden så spole og hus hænger som en jojo og så give et lille nøk ala et mini jojokast. Hvis hus og spole søger mod gulvet uden det lille nøk skal skruen på huset helt sikkert strammes. Et lille nøk skulle gerne udløse at hus med spole rykker sig 5-10 cm (afhænger af mærke) og derefter blive på det nye sted. :think:- håber det gav mening. :stortgrin:

Mie M
18-04-09, 23:18
Jeg har tidligere haft problemer med opspoling af undertråd på flere maskiner. der gjorde jeg det at jeg holdt let på tråden med 2 fingre mens den spolede og så mærkede jeg bagefter med en negl hvor hård den føltes. Den skal føles ligeså hård som en rulle sytråd.
man kan også tjekke om trådspændingen er nogenlunde korrekt ved at sætte spolen i huset, holde kun på trådenden så spole og hus hænger som en jojo og så give et lille nøk ala et mini jojokast. Hvis hus og spole søger mod gulvet uden det lille nøk skal skruen på huset helt sikkert strammes. Et lille nøk skulle gerne udløse at hus med spole rykker sig 5-10 cm (afhænger af mærke) og derefter blive på det nye sted. :think:- håber det gav mening. :stortgrin:
Hvad er det du kalder huset?

Camilla S
19-04-09, 20:03
Spolehuset er den "dims" som spolen bliver sat ind i før man sætter det hele tilbage i maskinen, husk at det skal sige et lille klik før den sidder ordentligt.

Forresten er der vidst et eller andet symaskinemærke (som jeg desværre ikke kan huske:hide:) hvor der IKKE er noget spolehus men hvor man bare lægger undertrådspolen ned i symaskine - og så kan man selvfølgelig ikke lave min lille test:wink:

Camilla S
19-04-09, 20:04
Huset = spolehuset

Gammelmor
19-04-09, 20:08
Spolehuset er den "dims" som spolen bliver sat ind i før man sætter det hele tilbage i maskinen, husk at det skal sige et lille klik før den sidder ordentligt.

Forresten er der vidst et eller andet symaskinemærke (som jeg desværre ikke kan huske:hide:) hvor der IKKE er noget spolehus men hvor man bare lægger undertrådspolen ned i symaskine - og så kan man selvfølgelig ikke lave min lille test:wink:
Nej, og det er helt vildt irriterende. Jeg har nelig en Husquarna med det fancy "drop-down" spolesystem og det vil jeg ikke ha igen hvis jeg nogensinde får slidt denne maskine op.....selvom jeg er ved at lære den bedre at kende takket være sb og især tøsemor :wink:
Men i drop-down systemer er det vigtigt at spolen droppes rigtig ned i hullet.
KH Lene

vandhund
19-04-09, 20:17
Nej, og det er helt vildt irriterende. Jeg har nelig en Husquarna med det fancy "drop-down" spolesystem og det vil jeg ikke ha igen hvis jeg nogensinde får slidt denne maskine op.....selvom jeg er ved at lære den bedre at kende takket være sb og især tøsemor :wink:
Men i drop-down systemer er det vigtigt at spolen droppes rigtig ned i hullet.
KH Lene

hehe, underligt, jeg synes det er helt genialt, det går ca 5 gange hurtigere at sætte undertråd i maskinen på den måde :lurve:

Gammelmor
19-04-09, 20:23
hehe, underligt, jeg synes det er helt genialt, det går ca 5 gange hurtigere at sætte undertråd i maskinen på den måde :lurve:
Ja, det er altså morsomt hvor forskellige vi er :wink:
KH Lene

Mie M
08-05-09, 19:58

Forresten er der vidst et eller andet symaskinemærke (som jeg desværre ikke kan huske:hide:) hvor der IKKE er noget spolehus men hvor man bare lægger undertrådspolen ned i symaskine - og så kan man selvfølgelig ikke lave min lille test:wink:Og det er lige præcist sådan en jeg har...

ukrudtsmor
08-05-09, 20:08
Jeg skulle lige til at starte en tråd om det samme. Må lige tjekke skruerne...

Bette-damen
08-05-09, 20:13
Åh det har hjulpet mig 100 gange bare at skifte nålen...

Jeg syer i tykke materialer der gør at nålene bliver skæve og sløve hurtigt... Og så kludrer de totalt undertråden i klumper...

Såååh det virker altså her;)

dorteskov
08-05-09, 20:20
Min maskine gør det samme hvis undertråden ikke er spolet stramt nok - og nej maskinen gør det ikke altid af sig selv. Og så gik der faktisk lang tid før jeg fandt ud af at sætte tråden rigtigt når jeg skulle spole undertråd fordi jeg gjorde som på min mors, hvilket gav en for løs spoling. (jeg har ikke manualen til min, da den er arvet fra mormor).

Min maskine gør det også en gang i mellem hvis jeg syer i noget meget trævlende stof og starter for tæt ved hjørnet, så hiver den nærmest hjørnet ned i maskinen og syer det samme sted 100000000 gange.

Håber du finder problemet.:knus:

PS en enkelt gang har jeg forsøgt ALT og til sidst pillede jeg overtråden ud og satte den i igen og så virkede det:glo:.

thunberg
08-05-09, 22:13

Bernina :)

Tøsemor
08-05-09, 22:16
Bernina :)

Husqvarna og Pfaff laver også maskiner, hvor man bare lægger trådspolen ned i og så trækker enden af tråden på plads, men de kan skilles ad, så man kan komme til at regulere trådspændingen.

fru schwartz
09-05-09, 10:17
Husqvarna og Pfaff laver også maskiner, hvor man bare lægger trådspolen ned i og så trækker enden af tråden på plads, men de kan skilles ad, så man kan komme til at regulere trådspændingen.
Og Brother! Og fidusen er netop at man ikke skulle kunne få undertråden til at sidde forkert og at al undertråds-kludder er pist væk:heehee:

Har du prøvet at tråde om - både under- og overtråd?? Det kan også være overtråden, der sidder forkert! Hvis undertråden ellers vender den rigtige vej, skulle den ikke kunne sidde forkert (altså v/ et vandret spolehus)..??

TinaR
09-05-09, 13:40
Brother har drop ned og der har aldrig været den slags problemer :D