PDA

View Full Version : Vaskeråd....

Maggie
28-06-06, 22:47
Jeg har lidt spø. vedr. vask af vikler /slynger:

1. Hvor ofte man "bør" vaske viklerne/slynger? (udover gylp og uheld, selvfølgelig)

2. Nye vikler - skal de vaskes bløde eller?

3. Jeg har købt en vikle med hamp (Didymos Indigo natur med blandingen bomuld (60 %) og hanf (= hamp 40%)
Hvordan vasker/behandler man den?

Håber at der sidder nogle med gode erfaringer.

Danca
28-06-06, 23:00
Altså jeg vasker når det er nødvendigt. Fordi vi bor hvor vi gør, men en vand hårdhed på 28 ud af 30 mulige, er det svært at blødgøre ved vask og skyllemiddel er et NO NO til vikler :wink:

Hvis man vil blødgøre en vikle og her må det nok især være din hamp vikle du tænker på, så skal den bruges og misbruges. Hamp viklen er nok den eneste vikle jeg personligt ikke bryder mig om, den er hård og umedgørlig og det tager efter sigende uendeligt lang tid at blødgøre den.
Når jeg har nogle trælse(læs nye) vikler så sidder jeg på dem (sidder lige pt. på min GM BBB :D ), lader ungerne lege med dem og hvis de virkeligt skal have et spark, ryger de under mit lagen og så sover jeg på dem.

Det burde stå på din vikle hvordan den skal vaskes :? Men din Indio kan tåle 60 grader men personligt vasker jeg dem ved 40 grader. Hvis du vasker dem kan du få et rigtigt godt resultat ved lige at strække den efter vask for de mister alle nogle cm ved vask, de kommer dog tilbage når de anvendes. Rygterne siger godt nok at indioer krymper meget, men det har jeg altså ikke bemærket og jeg har vel vasket omkring 80 styks.

Ulla
29-06-06, 01:36
Faktisk har jeg aktid haft det sådan med især min Thãovikle at jeg synes den er elendig når den er nyvasket - den skal ligesom gås' lidt til 8)

Så jeg vasker stort set kun når de er synligt beskidte

Men burde nok gøre det inden jeg putter nyfødt baby op i snart :)

Henriette
01-07-06, 21:57
rene slynger, yrk ;-)
De er stort set allerbedst når de har været i brug i et stykke tid, jeg vasker dem så sjældent som muligt uden at de bliver for ulækre, det er nu mest svært når ungerne er små. Især strækvikler er, som Ulla skiver, ganske irriterende når de er nyvaskede, men jeg synes at det hjæler hvis man strækker (alleslags) vikler godt igennem inden man tager dem på når de er nyvaskede.

Henriette (der faktisk har en didy i vaskemaslinen i skrivende stund)

Ditte
06-08-06, 20:53
når man vasker slyngerne? Og hvad gør i med ringene på ringslyngerne?
kh Ditte

Maggie
06-08-06, 21:00
Hej.

Jeg binder nogle tykke strømper rundt om ringene, sådan at ringene er "fyldt ud", hvis du forstår. Altså så du ikke kan se mere af ringene. Jeg tror at jeg bruger 2-3 par strømper....

Skyllemiddel....jeg tror nok at det er fordi at stoffet så kommer til at glide mere...men jeg er ikke sikker. Holder mig bare til de damer Kris og Henriettes råd. INGEN skyllemiddel.

Og så bruger jeg forresten flydende ECOVER vaskemiddel (kan bl.a. købes i ISO) Det har jeg fået anbefalet...men man kan vel bruge alle slags...tror nok at de garvede brugere (se tidligere!) anbefaler at det er flydende vaskemiddel.

God vaskedag.

RikkeKondrup
06-08-06, 21:05
Skyllemiddel ved jeg ikke noget om, men jeg bruger det i forvejen ikke, så det er så nemt med det ;-)
Mht. til ringene på en ringslynge, så låner jeg en af mandens tykke sportssokker, trækker den udenover ringene, og sætter en hårelastik udenom, så den ikke falder af... og så trækker jeg lige strømpeskaftet tilbage over ringene, så slyngen er "blotlagt" - det er i hvert fald nemt :smile: