PDA

View Full Version : Dårlig BOEL-prøve - erfaringer?

Lomo
18-12-08, 13:15
I mandags havde vi besøg af shp, som også udførte BOEL-prøven. Mie var ganske samarbejdsvillig og gjorde de ting man nu kunne forvente (pånær at putte den røde dims i munden - hun putter ALDRIG noget i munden - atypisk barn :heehee:). Men da vi så kom til høre-delen, reagerede hun helt fint med venstre øre, men slet ikke med højre øre :skriiig: - hverken på bjælden eller klokken. Vi snakkede lidt om det - fik Mie vejet og målt - og prøvede så igen. Men det var helt tydeligt - hun hørte det simpelthen ikke med højre øre.

Nu er hun jo lidt forkølet, og har egentlig også sovet uroligt og vågnet mange gange og været ked den sidste uges tid, så vi blev enige om at aftale et nyt besøg først i januar, for at se om ikke det har bedret sig. Det jo sandsynligvis lidt væske/tryk i mellemøret.

Men i nat og hele formiddagen har hun været mere ked af det, så jeg har fået en tid ved lægen i eftermiddag. Han kan måske ikke se så meget i øret, men det kan da være fint at udelukke andre ting inden jeg går til ørelægen (hvor der iøvrigt er venteliste :waiting:, så det er måske meget klogt at gå til lægen i mellemtiden). Her til middag opdagede jeg så at hun har fået sin første tand (siden i morges :glo: - jeg sværger der ikke var en da jeg gav hende havregrød kl 8!) - nå det har måske også noget at skulle have sagt!

Men tak, lov og pris for viklen :jubel:! Tror ikke jeg havde overlevet at være alene på skansen med to unger ellers!

Er der nogen der har erfaringer med manglende/nedsat hørelse, og har det bare været periodevis ifm. tryk/væske eller hur :B:?

TinaR
18-12-08, 13:18
Det kan sagtens bare være pga. forkølelsen.

goody2shoes
18-12-08, 13:23
Mathias har i perioder været nærmest stokdøv pga væske i ørerne. Han har godt nok været noget ældre da det skete, men nedsat hørelse. Han ligger stadig lige på den nedre grænse, hvilket gør det svært for ham at høre i forsamlinger eller hvis der er baggrundsstøj (radio, musik, børn der leger etc). Han har leget og hygget sig, men har fået en del skideballer af pædagoger og lærere som har forventet at han kunne høre og "modtage en kollektiv besked". For os har det bare betydet at vi har skullet være opmærksomme på fx øjenkontakt inden vi taler til ham. Det har ikke ændret ham - man skal bare tænke sig om.

solsikke
18-12-08, 13:36
Men i nat og hele formiddagen har hun været mere ked af det, så jeg har fået en tid ved lægen i eftermiddag. Han kan måske ikke se så meget i øret, men det kan da være fint at udelukke andre ting inden jeg går til ørelægen (hvor der iøvrigt er venteliste :waiting:, så det er måske meget klogt at gå til lægen i mellemtiden).
Hvis du vil hurtigt til ørelægen, kan det godt svare sig at undersøge ventetiderne i de forskellige byer. Her i Holbæk venter man gerne 1-2 mdr på en tid, men gider man køre de 45 min der er til Slagelse, kan man ofte få tid med dags varsel.
Det gjorde vi i går, og med godt resultat da det viste sig at penicillinen ikke havde fjernet Alfreds MØB, så han skulle på noget bredspektret i stedet. Helt klart køreturen værd!

cvj
18-12-08, 13:37
silas har fået konstateret vædske i mellemørene og skal ha lagt dræn imorgen:nailbiting:
nå men han kan sleeet ikke høre. igår da vi hentede ham i dp, havde han ikke set os komme og vi stod lige bagved ham og snakkede (meget højt) sagde hans navn mange gange osv, men han reagerede overhovedet ikke.
først da vi prikkede til ham opdagede han os.

så jeg følger lige lidt med her.

håber dog at det ændre sig når han har fået dræn imorgen.

godt at i tager til ørelæge med hende for det er ikke altid lægen kan se noget. vores læge sagde fx at ørene så fine ud:himle:

heidi_is
18-12-08, 13:45
Hej,

Ja, jeg er så en af dem der har haft det problem hele livet. Der var også den med Boel-prøven, da jeg var lille, der lige skulle gentages. Og det var altså ikke blevet bedre. Derimod ikke sagt at det ikke kan blive bedre hos jer. For selvfølgelig kan det det.
Jeg ville helt klart få en tid hos en ørelæge hurtigst muligt og få checket de små ører. Det uanset hvad jeres egen læge siger. De alment praktiserende læger overser tit mellemøresbetændelse. De har ikke ligeså fint udstyr, som en ørelæge har.
Jeg ville helt klart også overveje at køre langt for at komme til en ørelæge hurtigst muligt, da det jo især for de små beryder en del i længden, da de jo helst skulle lære at tale. Balancenerven kan også tit blive påvirket, så jeg synes i hvert fald selv at det er rart lige at få checket om alt er i orden. Begge mine børn har arvet tendensen til tryk i ørerne og mellemøresbetændelse.
Hvis det er noget med ørerne, er det en god idé at hæve hovedgærdet på sengen. Det letter trykket :)
Skriv endelig en opdatering.

maisen
18-12-08, 13:49
Hannah MAi reagerede slet ikke på klokkerne, skulle ringe når forkølelesen var helt væk, men det glemte jeg og til 1 års undersøgelse var hendes øre helt fine....
Min teori var at vi måske havde en koncentrationsproblem;-)

PDmor
18-12-08, 14:30
Jeg kommer også umiddelbart til at tænke koncentrationsproblem og evt. kombineret med en forkølelse så er der ikke noget at sige til, at hun ikke reagerede.

Da Peter fik sin første Boel prøve reagerede han slet ikke på klokkerne (eller var det bjælderne) på nogen af ørerne. SP var sikker på, at det enten var pga. en forkølelse (men han havde ikke umiddelbart været forkølet i den periode) eller det var fordi det lige var en lille måneds tid for tidligt, så vi aftalte hun kom igen. Til næste Boel-prøve var han små-forkølet, men reagerede hensigtsmæssigt på alle de forskellige ting og "bestod" selvom han ikke gad putte noget i munden heller. Det har ingen af mine drenge gjort, tror ikke det er så atypisk? -Men med Peter var SP lidt mere opmærksom på det, da han heller ikke ville mades med ske, så hun lurede på evt. problemer i munden. Da han dog gerne selv ville spise mad han kunne holde ved og selv putte derind blev hun dog helt rolig igen.

Din datter er kun godt 7 mdr. så jeg tror en prøve om 1-2 mdr. vil have et andet udfald end nu (og ellers er det slet slet ikke for sen at komme til ørelæge etc. med barnet pga. hørelsen til den tid -kan godt forstå du vil have undersøgt det med væsken nu).

julie_a
18-12-08, 14:35
Jeg tror det er forkølelsen. Det kender jeg flere, der har været ude for, og de er alle bestået fint når de blev raske igen.

Bondemortil4
18-12-08, 16:33
Oliver bestod heller ikke boel-testen men han har også væske på begge mellemøre (fik jeg at vide da han var 6mdr) går nu og venter på at han kan få dræn i (lige som pigerne). Julie bestod heller ikke 1 uge efter havde hun møb.

Jeg syntes du skal få det tjekket, hos min læge kunne hun måle trukke i mellemøret. Prøv at spørge om de ikke kan de ved din læge.

MaggiMus
18-12-08, 16:53
Se lige min tråd! http://slyngebarn.amandur.dk/forum/showthread.php?t=46289&highlight=boel

Jeg tror sagtens at det med ørerne bare lige kan være nu her. Frej hørte næsten heller ingenting på det ene øre, men der er altså ingen problemer nu, to måneder efter. :)

HeidiS
18-12-08, 17:18
Fik i ikke foretaget sådan en pku ved fødslen? Men tror da det skyldes forkølelse mm.

og tillykke med den første tand:jubel:

-Kris-
18-12-08, 20:35
Jules var også forkølet til Boel testen, og reagerede heller ikke på det ene øre - SP sagde bare jeg skulle bede lægen tjekke det efter v. næste besøg. Da jeg så kom til lægen målte hun at han havde undertryk i ørene og henviste til ørelæge. Ørelægen konstaterede at der stadig var undertryk og gav ham en tid til at få lagt dræn - og de sidder der så endnu.....

birgitterosenkilde
18-12-08, 21:07
Valdemar bestod hans boel til ug, det var først da vi til øjenlæge 3 mdr. senere pga. han skelede på højre øje, at vi ren faktisk fandt ud af han er blind på højre øje. Drengen må have luret pindeføringen af, da hun gjorde det ved modsatte side først.
Jeg tror ikke du skal bekymre dig, men det er nok en god ide at tage en snak med din egen læge. Så kan han jo kigge på hende, det er nok som du selv siger forkølelse forbindelse med den nye tand. Men det jo altid bedre at være på den sikre side.

Lomo
18-12-08, 22:06
1000 tak for svar allesammen.

Jeg har været ved lægen med Mie i eftermiddag, da jeg samtidigt syntes at hun vågnede lidt vel meget og var utilpas i nat og til formiddag :kaffe1:.

Lægen kiggede i begge ører og kunne (surprice!!!!) ikke se noget som helst. Men så ved jeg da at hun ikke har en bragende rød øregang eller trommehinde med bule på. Men lægen synes nu alligevel at vi skulle få en tid hos ørelægen i januar, om ikke andet kunne vi aflyse hvis næste BOEL-prøve gik fint. Så jeg fik en tid d. 27. januar hos den ørelæge i Skanderborg, som alle forældre i omgangskredsen med børn der har MØB, sværger til.
Men vi har en god og omhyggelig læge synes jeg, der også gav sig tid til at snakke om hvad ørelægen kan gøre for at lette et evt tryk, og også de gængse råd med at hæve fodenden osv (men hvis jeg hæver fodenden mere, ender det med at Mie STÅR op og sover :stortgrin:)

Jeg tror lige nu også "bare" at det er forkølelse eller evt lidt tryk i øret, men det er nu rart at være på forkant med tingene.

Over and out (for idag!) :wave:

Mie M
20-12-08, 23:02
Altså nu er BOELtesten ikke særlig valideret og kan slet ikke bruges som en høretest, kun kun som en indiaktion. Min sp sagde selv, at hun ikke rigtig troede på det mere og brugte kun det med finmotorikken, resten var mere for se testen.
Min datter dumpede 2 gange og der er intet med hendes hørelse og min søn bestod og han havde faktisk lidt væske i sine ører. Så det...