View Full Version : uldstrik - lanolin - mange spørgsmål
Jeg går og spekulerer i at strikke uldblebukser til Noah, efter opskriften fra transmv. Ifølge den bruger man lanolingarn. Jeg er klar over, det er lanolin, der gør ulden vandafvisende, men ville man kunne strikke i alm. uld og så bagefter give lanolinkur - bliver det samme resultat ? (min lokale stof-og-garn butik har nemlig uldgarnrester på tilbud, bare ikke lanolingarn).
Og et andet spørgsmål: Har læst et sted på nettet, at de blødeste slags uldgarn er uden lanolin - passer det ? Kan man så overhovedet hjemmestrikke superbløde OG vandafvisende bukser ? Har nemlig købt et par fra purebaby, og synes ikke de er sådan rigtig bløde i det. Ikke at de kradser, meeen kunne godt have tænkt mig noget lidt blødere.
Lægger indlægget her, for det kunne jo være, der kom et par strikkeeksperter forbi, som ikke lige kommer på stofbleforummet. Ellers må I flytte det (admin), hvis I synes det er helt ved siden af ;-)
hejhej
Liv
Hej
Det lyder godt med hjemmestrikkede blebukser. De behøver ikke at strikkes i lanolin-garn. De skal strikkes i ren uld (tror nok at et par % af noget andet er fint nok). Ulden skal ikke være superwash behandlet. Og der kan være stor forskel på, hvor blød og kradsende uld er. Jeg er ikke sikker på, om det har noget med lanolinindholdet at gøre - tror mere det kommer an på fåret... Prøv evt. at mærke på din kind, om garnet kradser. Er der måske noget med, at uld godt kan blive lidt blødere efter brug/vask?
Når du så har strikket, skal bukserne lanolin-beriges for at kunne bruges som blebukser. Det er enten en flaske lanolinkur eller en lille klat lanolin, som opløses i meget varmt vand (måske 60-80 grader), og uldbukserne lægges FORSIGTIGT ned og vugges blidt rundt. Uld filter, hvis der både er varme og bevægelse.
Fik du svar? Ellers spørg igen :smile:
Kh Bodil
alpaca såsom indiecita er rigtig blødt men også noget dyrere end fåreuld. jeg har strikket blebukser i det, med dobbelt garn, og de er meget bløde og lækre. jeg har også strikket i to-tråds fåreuld, og de er gode, omend ikke helt så bløde.
bemærk i øvrigt med lanolin, at du skal købe pesticid-fri! køb gerne øko, også garn. får dyppes mange steder i pesticider for at slå utøj ihjel :cry: og det sidder så i både garn og lanolin. urtegården reklamerer med, at deres lanolin er pesticid-fri.
Super :smile: Lige hvad jeg håbede at høre. Må i gang med strikkepindene i morgen - hvis jeg ellers kan huske det, det er mange år siden sidst :shock:
Tusind tak for svar [smilie=oregonian_thankyou.gif]
Hvor kan man forresten købe lanolinkur ?
hejhej
Liv
bemærk i øvrigt med lanolin, at du skal købe pesticid-fri! køb gerne øko, også garn. får dyppes mange steder i pesticider for at slå utøj ihjel :cry: og det sidder så i både garn og lanolin.
:shock: Tak for reminderen! Jeg har noget garn liggende til blebukser. Det er fra fårene på Lejre forsøgcenter, det er spundet med håndten og farvet med plantefarve. Det ville være ærgeligt at ødelægge det, ved at dyppe det i pesticid-lanolin! :-?
alpaca såsom indiecita er rigtig blødt men også noget dyrere end fåreuld. jeg har strikket blebukser i det, med dobbelt garn, og de er meget bløde og lækre. jeg har også strikket i to-tråds fåreuld, og de er gode, omend ikke helt så bløde.
bemærk i øvrigt med lanolin, at du skal købe pesticid-fri! køb gerne øko, også garn. får dyppes mange steder i pesticider for at slå utøj ihjel :cry: og det sidder så i både garn og lanolin. urtegården reklamerer med, at deres lanolin er pesticid-fri.
Uh det lyder godt nok lækkert med alpaca......... Skal huske at købe pesticidfri lanolin ;-)
Tak for svar [smilie=oregonian_thankyou.gif]
Liv
Der er utroligt meget forskel på hvor meget lanolinuld kradser. Herhjemme har vi aldrig haft problemer med det uldgarn vi køber fra naturlig beklædning, hvorimod jeg synes Askeladens godt kan lradse lidt, når man har eksemhud.
Jeg striker stort set alt i lanolinuld, men det er lige så meget ud fra et princip om, at jeg ønsker at bruge en uld, der er behandlet så lidt som muligt. Men man kan i princippet strikke blebukser i det meste garn af andre naturmaterialer kan det nævnes at hamp og silke kan indeholde lige så meget væde som uld.
Hvis du skifter garnet ud i opskriften skal du bare være opmærksom på at strikkefastheden kan være en anden end i din opskrift og du derfor skal bruge flere masker eller strikke med dobbelt tråd.
Hvis du får problemer med opskriften eller strikkefastheden må du endeligt sige til, hvis jeg kan hjælpe. I mellemtiden kan jeg så fortsætte med at prøve at få min kæreste til at tage de lovede billeder til opskriften.....
et spørgsmål mere til blebukse-opskriften.
Det der indlæg - hvorfor skal det være der - der er vel masser af indlæg i stofbleen, eller er det virkeligt nødvendigt med indlægget.... ?
Jeg mener, det er jo kun 3-5 cm bredt, gør det virkelig en forskel ?
Kirsten - som overvejer at strikke buks nr 2 uden indlæg ;-)
jeg strikker mine blebukser ud fra denne opskrift: http://maisha.dk/?q=node/17
der er intet indlæg, men man kan strikke med dobbelt garn i midten, det har jeg dog ikke gjort, men jeg har ingen problemer med at få det til at holde tørt.
der er intet indlæg, men man kan strikke med dobbelt garn i midten, det har jeg dog ikke gjort, men jeg har ingen problemer med at få det til at holde tørt.
altså har de så kun et bar strikkede bukser på og intet andet???
jungleverden den her :shock:
[smilie=mistick_rofl.gif]
Blebukserne bruges udenpå genbrugsbleer. Ligesom man brugte gummibukser/-snipper for maaaaaaange år siden.
[smilie=mistick_rofl.gif]
Blebukserne bruges udenpå genbrugsbleer. Ligesom man brugte gummibukser/-snipper for maaaaaaange år siden.
:oops: det andet lød ellers lige så nemt - øv :oops:
Det strikkede indlæg gør at blebukserne kan indeholde meget mere væske, der hvor der bliver tisset mest. Det er på ingen måde en absolut nødvendighed, bare noget der er med til at gøre den helt helt lækagefri. Jeg har desværre ellers oplevet, at strikkede blebukser ikke altid older 100% tæt, hvis barnet pludseligt tisser meget meget voldsomt og sidder i en vikle eller noget andet, hvor der ikke er luft rundt om numsen. Det er også en fordel eksempelvis om natten, hvor man ikke skifter ble så tit. Men jo et godt indlæg i bleen virker også fint, vi bruger dem bare kun om natten, ellers holder vi os til en helt almindelig "Japans sommerfugl".
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.