PDA

View Full Version : Kan du blive dansk statsborger?

Krush
26-09-08, 09:35
"Kravene til den prøve, som kommende danske statsborgere skal bestå, er blevet strammet" (www.jp.dk (http://www.jp.dk))

Som de spørger på jp.dk - Kan du blive rigtig dansker? Tag prøven her:
http://jp.dk/meninger/ordeterdit/article1447216.ece

Man skal have mindst 32 rigtige ud af 40 spørgsmål.

Hurra for regeringen og DF :phbbbt:

Perhva
26-09-08, 09:46
Ja. Altså til at kunne blive dansk statsborger.

DF vælger jeg ikke at have en holdning til.

NokBin
26-09-08, 09:47
jeg kan lige præcis blive dansk statsborger med 32 rigtige.....Men nogle af spørgsmålene er godt nok sære...

Bondemortil4
26-09-08, 09:48
Jubii jeg kan godt blive dansk statsborgere:rotf: Jeg fik 33 rigtige på 6min( Var lige ude og give Oliver sutten også)

Krush
26-09-08, 09:50
Ja. Altså til at kunne blive dansk statsborger.

DF vælger jeg ikke at have en holdning til.

Det er jo heller ikke kun deres "skyld" ;)
Har rettet lidt til i mit indlæg.

Krush
26-09-08, 09:52
Jeg kan forresten også godt blive dansk statsborger. Heldigt for mig :heehee:

Pantermor
26-09-08, 09:53
Ja, det kan jeg godt.

Men jeg synes, det er en meget mærkelig prøve. Der er helt sikkert mange af de ting, som mange danskere ikke ved.

Hvis regeringen og DF synes, disse ting er meget væsentlige, så må antallet af samfundsfagstimer vist sættes væsentlig op i folkeskolen.

p1nille
26-09-08, 09:55
Vi kan da hurtigt blive enige om at DF er skod.

Var der ikke noget med, at der var en stor del af en almindelig gymnasieklasse der ikke kunne blive statsborgere, det er jo ikke rimeligt.

På den anden side har jeg lige lavet prøven på 8-9 min og jeg havde 1 fejl.
Jeg var meget i tvivl om hvornår dk blev medlem af FN, og der fik jeg så en fejl :rødme:. Jeg brugte udelukkelsesmetoden til forboldspørgsmålet. :heehee:
Så egentlig er jeg lidt chokeret over at danske gymnasieelever ikke ken få 32 rigtige.

Det urimelige i prøven er ikke prøvens sværhedsgrad men det at prøven i det hele taget er der. Det er s.. for langt ude at man skal bestå en eksamen for at blive dansk. :devil:

Kunne det ikke være sjovt at finde ud af hvor mange af DF's vælgere der kan bestå.

Mieloun
26-09-08, 09:57
jeg kan også bliver dansk statsborger med 35 rigtige, men det er da en lidt mystisk test:himle:

cecilie
26-09-08, 10:03
jeg smutter nok fra dk, jeg dumpede testen haha tror da lige min bedre halvdel skal prøve, for tror heller ikke han kan svare, hmm måske skulle man ha hørt bedre efter i skolen..

Emso
26-09-08, 10:08
ja det kan jeg lige netop havde 35 rigtige på 2.36 min nogle af spørgsmålene er sådan lidt :glo: synes ikke rigtigt at det skal væreafgørende for om man kan bliv dansk statsborger.

DF gider jeg ikke udtale mig om...:nottalking:

Rikke W2F
26-09-08, 10:09
Tog testen på 6.13 minutter - 36 ud af 40 - så jeg kan godt blive dansker - eller måske bare få lov at forblive!

D.ejegod
26-09-08, 10:11
juhuu jeg kan blive dansk statsborger, med 34 rigtige:wink: på 5 min, men puha jeg synes nogle af spørgsmålene var svære, nogle af dem var gæt.

Og min mening om DF er meget lidt positiv

Sirasmussen
26-09-08, 10:12
:jubel: jeg kan lige blive dansk statsborger, men synes testen er fuldstændig tåbelig.. mange af tingene er der ingen mening i at skulle vide for at bliver dansk statsborger.. man skal nok klare sig, uden at vide hvornår der blev underskrevet et eller andet af kongen engang i fortiden, og jeg kan ikke engang huske spørgsmålet nu :doh: Og jeg synes det går ret godt for mig, iforhold til at være dansk statsborger uden at vide det :heehee:

Martens
26-09-08, 10:14
4.36 minutter 39 rigtige!!
Så jeg er blivende dansker! :biggrin:

cilis
26-09-08, 10:15

Var der ikke noget med, at der var en stor del af en almindelig gymnasieklasse der ikke kunne blive statsborgere, det er jo ikke rimeligt.

Jeg var meget i tvivl om hvornår dk blev medlem af FN, og der fik jeg så en fejl :rødme:. Jeg brugte udelukkelsesmetoden til forboldspørgsmålet. :heehee:
Så egentlig er jeg lidt chokeret over at danske gymnasieelever ikke ken få 32 rigtige.

Det urimelige i prøven er ikke prøvens sværhedsgrad men det at prøven i det hele taget er der. Det er s.. for langt ude at man skal bestå en eksamen for at blive dansk.:devil:

Kunne det ikke være sjovt at finde ud af hvor mange af DF's vælgere der kan bestå.

Jo det kunne være lidt sjovt:heehee: at se om mine fordomme om dem holder stik:hide:.

Jeg fik 35 rigtige på 5 min, men det er da nogle sære spørgsmål, som jo egentlig ikke siger særlig meget om folks viden om danske forhold og danske værdier, hvis det var det der var hensigten:think: Hvor vigtigt er det lige at vide hvilket årstal island løsrev sig:himle:

Nå ja, måske er det bare fordi jeg egentlig også synes hele ideen om sådan en test er langt ude.

MalleG
26-09-08, 10:18
Ja jeg ka så ikke blive i landet mere - jeg dumpede, havde kun 29 rigtige.

Sirasmussen
26-09-08, 10:19

:wave::wave: god tur til udlandet, håber de vil tage dig :knus:

Krush
26-09-08, 10:21

Det urimelige i prøven er ikke prøvens sværhedsgrad men det at prøven i det hele taget er der. Det er s.. for langt ude at man skal bestå en eksamen for at blive dansk. :devil:

Enig!
Og hvordan vælges spørgsmålene - og af hvem egentligt :think: Hvem mon har bestemt, at det er vigtigt at vide, hvornår DK vandt EM i fodbold?? Tsk. Og hvorfor er det i det hele taget så vigtigt med alle de årstal?

Jeg kan ikke finde den artikel om gymnasieklassen, men du har ret i, at der var rigtig mange der dumpede. Og hende der fik flest rigtige (38 mener jeg) var så i øvrigt nydansker... :jubel::heehee:

cecilie
26-09-08, 10:21
vi kan følges ud af landet, hvor skal vi tage hen?? :stortgrin:

BetinaT
26-09-08, 10:28
Jeg kan også blive dansk statsborger med 35 rigtige, men flere af spørgsmålene kan jeg ikke se hvad det har jeg med det at blive dansk statsborger. Nogle af tingene måtte jeg gætte mig til, og bl.a. sådan noget med hvad der hører under grønlandsk hjemmestyre? Hvad kommer det mig ved i min dagligdag?

Sienna
26-09-08, 10:28
39 rigtige på 5 min.
Men min datter i 9 klasse kan ikke blive dansker -havde 30 rigtig på 9 min
.....
og hun har ellers rigtig gode karakterer både i Dansk; Historie og Samfundsfag....

Jeg synes umiddelbart at spm´ene er tåbelige :
ja HVORFOR er det vigtigt at vide hvornår DK blev EM mestre ???

- og at niv må være så man kan forvente at en elev i 9 klasse kan svare på spørgsmålene- da det er grundskolen.

Så jeg synes måske det er lidt bekymrende at gym klassen ikke kunne.

Frk.sejl
26-09-08, 10:36

Jeg må heller ikke blive i landet, jeg havde hun 31 rigtige:doh:Så jeg vil også gerne med

Trine
26-09-08, 10:57
40 Rigtige.....men en del af det er da ret udfordrende, hvis man ikke har fået det ind med modermælken...

Perhva
26-09-08, 11:03
Det er jo heller ikke kun deres "skyld" ;)
Har rettet lidt til i mit indlæg.

:heehee: Det var såmend ment som et hvis-jeg-ikke-har-en-holdning-til-dem-går-de-måske-væk.:cross::biggrin:

xina
26-09-08, 11:05
Jeg kan godt - 39 rigtige på 3 min 50 sek, og vidste godt selv hvor fejlen var (Niels Bohr). Men jeg er også sær, jeg er nemlig rigtig god til paratviden :heehee:

Jo, jeg hørte i radioen at de havde testet en gymnasieklasse. 15 ud af 26 dumpede :glo:. Hende der klarede sig bedst var marokkansk statsborger :lol:.

Fuldstændig enig. Og så endda en eksamen som er ren paratviden - man kan sgu da lære en bog udenad og så svare... Jeg mener endda der ér en bog, der gi'r den info der er nødvendig. Så pointen med testen er jo = 0...

Ligesom jeg synes det er fuldstændig langt ude i hampen at man ikke har RET til at bo i sit eget land med ægtefælle og børn, bare fordi ens ægtefælle tilfældigvis er født i et andet land. Det kan virkelig gøre mig :sure: :tantum:. For jeg synes f..... at det er en ret som statsborger at bo i sit eget land.

Perhva
26-09-08, 11:07
Læste at de på Tårnby Gymnasium havde bedt en klasse om at tage testen. Den eneste der havde alle spørgsmål rigtige var en ny-dansker.
:baller: til DF og slæng.:heehee:

Iøvrigt var der helt vildt mange, langt over halvdelen der røg i svinget.

Oliviasmor
26-09-08, 11:16
Ja, jeg kan godt få lov til at blive i DK. Jeg er nemlig god til årstal. Og det er jo rigtigt vigtigt for et statsborgerskab, ikke? :loser:

darling75
26-09-08, 11:22
:jubel: jeg må også gern blie havde 34 rigtigr på under 5 min.

Sirasmussen
26-09-08, 11:26
Måske skulle man lave en test på tv i stedet, med spørgsmål fra "hvem vil være millionær", det skal så bare hedde: "hvem vil være dansk statsborger" og så kan de ringe til en ven (altså en i hjemlandet) eller spørge publikum (og håbe at det ikke kun er DF der sidder der og vildleder) eller 50-50, enten får man hjælp eller også bliver man sendt hjem.. :think:

Så kan vi også følge med i hvem der komemr ind i landet og hvem der ikke gør.. :himle:

Nu håber jeg I kan forstå sarkasme :stortgrin: synes testen er mærkelig, men kan godt se at der skal være en eller anden form for kontrol. Synes ikke man ukritisk, skal fylde landet med fundamentalister osv, der ikke ønsker noget godt for landet og dets indbyggere...

Zanja29
26-09-08, 11:27
vi kan følges ud af landet, hvor skal vi tage hen?? :stortgrin:

Jeg skal vist også med. hvor skal vi tage hen:stortgrin::rotf:

Oliversmor
26-09-08, 11:48
Jeg skal vist også med. hvor skal vi tage hen:stortgrin::rotf:

jeg skal også med, men hov jeg er jo allerede udenlands.
må jeg så ikke komme hjem igen?:think:

:heehee:

viktorsmor
26-09-08, 12:01
Jeg må også blive med 37 rigtige på 4 min. Men flere af spørgsmålene gættede jeg bare på... Altså så'n lige hvad der lød mest logisk... Anede feks. intet om grønland og island.
Jeg synes mange ting om DF, som nok ikke hører hjemme i et åbent net-forum:heehee:

p1nille
26-09-08, 12:32
Det jeg mener om DF er præcis lige så pænt som det DF mener om danskere af anden etnisk baggrund, så det kan jeg da sagtens sige i et åbent forum. :devil:

cvj
26-09-08, 12:57
39 rigtige på 5.30 min. men helt ærligt så var 5 svar rene gæt så....mere held end forstand at jeg må forblive dansker:wink:

tåbelig test hvis i spørger mig.:himle:

maxibella
26-09-08, 14:41
Indfødsretsprøven Dit resultat

Du havde 35 rigtige besvarelser
5 var forkerte
Tidsforbruget var: 04:45 min

:whew::whew::whew:

Men de fleste af mine svar var kvalificerede gæt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Godt jeg nåede at blive dansk statsborger inden DF & co kom til magten... Dengang skulle man "bare" til en snak på politistationen, og så vupti............4 år senere var jeg den lykkelige indehaver af dansk statsborgerskab og det "rigitge" pas :jubel::jubel::jubel:

CHRISTINA M
26-09-08, 14:51
tja jeg havde kun 28 rigtige... jeg er også halv italiener... meget mærkelige spørgsmål. Den m fodbold er da kun noget man kan vide hvis det interesserer en...

AstridS
26-09-08, 16:09
40 rigtige. 3,47 minutter :biggrin:

p1nille
26-09-08, 16:41
Hej Astrid længe siden. :wave:

Og så naturligvis :jubel: du har været savnet.

FruCarlsen
26-09-08, 16:44
39 rigtige på 4:46
kun den om hvem der må udskrive skat havde jeg forkert - hmmm synes egentligt heller ikke at jeg har hørt om regionsskat - ha ha

Linda80
26-09-08, 16:55
Jeg havde 35 rigtige - så jeg må også lige blive her

AstridS
26-09-08, 17:02
Hej Astrid længe siden. :wave:

Og så naturligvis :jubel: du har været savnet.

:wave: Sidder og skriver artikel til en årbog. I er en overspringshandling:heehee:

julie_a
26-09-08, 17:06
39 rigtige ud af de 40 - jeg er vel nok rigtig dansker, hva? ;)

p1nille
26-09-08, 17:07
:wave: Sidder og skriver artikel til en årbog. I er en overspringshandling:heehee:

Så må du springe noget mere over. :heehee:

Selv er jeg ofte på i pauserne i mine timer, der står nemlig computere i alle undervisningslokalerne. :biggrin:

Heidi
26-09-08, 17:10
Jeg bliver da heldigvis ikke smidt ud med begrundelse i den test:
11453

Men jeg ved et par stykker, der meget gerne må smutte, for at have været med til at indføre testen.......

Danca
26-09-08, 17:22
Ja jeg kan også, men hold da op hvor er nogle af dem åndsvage.

thunberg
26-09-08, 18:02
Jeg kan også blive, 35 rigtige:)
Men som andre også skriver, tåbelige spørgsmål:phbbbt:

Tess
26-09-08, 18:16
yep. 34 rigtige på 5.59 min

ama
26-09-08, 18:28
36 rigtige på 6,44 min.

dizzdk
26-09-08, 18:33
40 rigtige. 3,47 minutter :biggrin:
Hej Smukke! :jubel: Godt og se dig, din Kloge-Åse!

Heidi, du styrer for vildt!

Mig: som jer andre, 36 på knap 5 minutter...

Jeg synes mange ting om DF. Og jeg synes endnu flere ting om DFs indflydelse på udlændinge-reglerne... Indfødsret, Blut und Boden, tilhørsforhold og lebensraum! :sick:

Kritter
26-09-08, 19:02
:rotf: hvem vil smide mig ud af landet? Jeg er ikke god nok til at være dansker, havde 3 fejl for meget :rotf:.

Skal jeg begynde at pakke eller hvad :ved ikke:

BinaMor
26-09-08, 19:03
:think::think::think: ej hvor PINLIGT!!!!!!!!:rødme::rødme:
det kan jeg sq ikke!!! jeg tør ikke engang skrive hvor mange jeg havde rigtig..:fløjte:

det skal lige tilføjes at jeg er "fuldblods" dansker.. :heehee:

Anitamor
26-09-08, 19:04
Jeg får lige med nød og næppe lov at blive :whew:

Anitamor
26-09-08, 19:05
:rotf: hvem vil smide mig ud af landet? Jeg er ikke god nok til at være dansker, havde 3 fejl for meget :rotf:.

Skal jeg begynde at pakke eller hvad :ved ikke:

Vi ses :wave: :heehee:

Tøsemor
26-09-08, 19:14
tja jeg havde kun 28 rigtige... jeg er også halv italiener... meget mærkelige spørgsmål. Den m fodbold er da kun noget man kan vide hvis det interesserer en...

Eller hvis man var til studenterfest, hvor middagen blev spist i hurtigfart, fordi der skulle ses finalekamp:stortgrin:

Jeg kan godt få lov til at flytte hjem til DK, hvis jeg vil, for jeg havde 39 rigtige:whew:

Heidi
26-09-08, 19:22
meget mærkelige spørgsmål. Den m fodbold er da kun noget man kan vide hvis det interesserer en...Eller hvis man var til studenterfest, hvor middagen blev spist i hurtigfart, fordi der skulle ses finalekamp:stortgrin:
Eller hvis man gik og legede "Palle alene i verden" i vaskekælderen, hvor alle maskiner var til fri afbenyttelse fordi resten af verden så fodbold - og man kunne mærke hele huset ryste, da der blev jublet.......

sabelkat
26-09-08, 19:24
i'm in:)

Syin
26-09-08, 21:09
:think:tror ikke at jeg gider bruge min begrænset overspringshandlingstid til prøven, og jeg er ret sikker på at jeg vil dumpe:heehee:

jeg er IKKE dansk statsborger, men kan lige pt bliver her i landet med en permenant opholdetilladelse. Det er jeg helt fint med indtil videre....den eneste bekymring jeg har er bare, hvis en dag mit ægteskab går i stykket og jeg skal ud af landet...Min søn er dansker...regner I selv ud hvor hårdt det kan bliver...

Gider ikke bruge tid og energi til at bekymre for noget som ikke er her. :devil:
:cross:for mit ægteskab og :loser:til V og DF

Edit: FØR jeg kom til Danmark vidste jeg ikke at man kan blive "straffet" fordi man bliver forelsket i én udlænding

yamfeu
26-09-08, 21:14
pinligt pinligt.. altså jeg havde 38 rigtige (men nogle var rent gæt, nr 35 blandt andet.. aner da ikke hvor mange lande der er i EU)

men nr 8 og nr 33 havde jeg forkert.. kunne ikke lige huske hvor mange regioner vi har fået i danmark.. PINLIGT altså...:doh:

Perhva
26-09-08, 21:30
Eller hvis man var til studenterfest, hvor middagen blev spist i hurtigfart, fordi der skulle ses finalekamp:stortgrin:

Jeg kan godt få lov til at flytte hjem til DK, hvis jeg vil, for jeg havde 39 rigtige:whew:

Vi holdt også studenterfest. Kan stadig huske Henrik svingede min mor rundt da Danmark scorede....:heehee:

dorteskov
27-09-08, 16:17
Vi holdt også studenterfest. Kan stadig huske Henrik svingede min mor rundt da Danmark scorede....:heehee:

vi var på camping i vejle ådal, det hele rungede de to gange vi scorede:heehee: så det kunne jeg.

jeg må blive med 33 rigtige, men synes det er en lattelig test:himle: og who cares hvornår Island løsrev sig:himle::himle::himle:

Trine
27-09-08, 16:20
vi var på camping i vejle ådal, det hele rungede de to gange vi scorede:heehee: så det kunne jeg.

jeg må blive med 33 rigtige, men synes det er en lattelig test:himle: og who cares hvornår Island løsrev sig:himle::himle::himle:

Islændingene :heehee:

dorteskov
27-09-08, 16:22
Islændingene :heehee:

ja, men de vil jo så IKKE være danske statsborgere:himle:

Trine
27-09-08, 16:32

:rotf::rotf::rotf::rotf::rotf::rotf:

Gammelmor
27-09-08, 16:58
Og hvad kan vi så lære af det - det er for morsomt......:rotf:
PS jeg er helt sikker på at jeg ikke ville få lov at blive men nu skal jeg jo heller ikke testes.

271182
27-09-08, 17:22
Dit resultat

Du havde 33 rigtige besvarelser
7 var forkerte</B>
Tidsforbruget var: 05:03 min
Øv jeg skal også rejse. Vi ses. Hanne

Kritter
27-09-08, 17:34
Dit resultat

Du havde 33 rigtige besvarelser
7 var forkerte</B>
Tidsforbruget var: 05:03 min
Øv jeg skal også rejse. Vi ses. Hanne
Næ nej, bliv du bare. Det er kun hvis man har max 31 rigtige man må pakke sine nelliker ;)

Rikkerar
27-09-08, 18:01
37 rigtige på lige omkring 5 min. Den ene fejl blev jeg klar over lige da jeg havde trykket.
Heldig for mig at jeg kan forblive dansk statsborger....
Er det bare mig eller er nogle af spørgsmålene bare ret svære???? :hide:

Kritter
27-09-08, 18:21
Er det bare mig eller er nogle af spørgsmålene bare ret svære???? :hide:
Synes nogle af dem er lidt langt ude måske :heehee:

ama
27-09-08, 18:33
Jeg synes ikke at spørgsmålene var svære.

OG selvfølgelig ved man hvornår Island løsrev sig fra DK:biggrin:

til gengæld kneb det lidt med grundloven :hide:

Gammelmor
27-09-08, 18:38
Nix! Jeg ved intet om Islands løsrivelse og jeg ved absolut INTET om fodbold. Jeg er ikke for stiv i grundloven og der er meget jeg ikke ved.
Så her er jeg - en pæredansk dansker der ikke ku få lov at være det, tror jeg da. Men den slags tests siger mig ikke det vilde så svær eller ikke svær drejer det sig vist mere om paratviden og interesser.
Og så er jeg helt med på at jeg ikke er ret klog. Så det var sørme et held at jeg blev født her :wink:

Kummin
27-09-08, 22:51
Hey! Jeg melder meg lige til DANMARK!
Jeg klarte testen, og som utlending forventer jeg at jeg snart har passet mitt i posten!! Kom nu!

dorteskov
28-09-08, 08:27
Hey! Jeg melder meg lige til DANMARK!
Jeg klarte testen, og som utlending forventer jeg at jeg snart har passet mitt i posten!! Kom nu!

mon ikke du kan sende en mail til Pia K om du har bestået, så nu ser du gerne et pas i posten en af de nærmeste dage:heehee:

Fraggle
28-09-08, 12:40
35 rigtige, men hvis det skal til at blive 37 for dansk statsborgerskab, skulle jeg måske til at overveje at emigrere:heehee:

Åndsvag test. Men der er så¨mange ting jeg ville ændre ved de love at det ikke er til at skrive i et indlæg...

Men kan lige forestille mig at man ikke kunne blive dansk statsborger fordi man ikke interesserede sig for fodbold:glo: