PDA

View Full Version : Opskrifter på kager og brød

Danca
15-01-07, 09:47
Opskrifter på kage og brød skal skrives her

kloster
15-01-07, 21:27
Jeg har en DÅRLIG vane..-jeg bager alt for mange kager..-og denne her eeelsker jeg bare, så I skal da lige have opskriften!

Den bedste chokoladekage..!

200 g mørke chokolade (jeg køber bare noget billigt)
1 1/2 dl mælk
50 g mørk farin
1 tsk vanillesukker
100 g smør
150 g sukker
3 æg
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver

Glasur:
150 g sigtet flormelis
3 spsk smeltet smør
1 tsk vanillesukker
2 spsk stærk, kold kaffe
2 plader Daim

Smelt chokoladen i mælken og rør farin og vanillesukker i - afkøles.
Rør smør og sukker lyst, og rør æggene i, et ad gangen. Bland mel og bagepulver, og vend det i sammen med chokoladeblandingen.
Kom dejen i en smurt raspdrysset springform, og bag kagen på nederste rille 30-40 minutter ved 200 grader.
Rør glasuren sammen, og smør den på den kolde kage. Knus Daim i en plastpose, eller hak den groft, og drys den oven på kagen, mens glasuren er fugtig.
Kokos-smør-kaffe-glasur er også rigtig lækkert derpå!

SKAL PRØVES - SKAL PRØVES [smilie=slider_like-it.gif]

Ulla
15-01-07, 22:46
GULERODSKAGE - på den feeeeeeeedeeee måde [smilie=slider_like-it.gif]

kagen:
175 gr hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk stødt kanel
175 gr sukker
175 gr smør, blødgjort
3 æg
125 gr gulerod, revet
50 gr valnødder, hakkede

glasurcreme:
50 gr smør, blødgjort
125 gr flormelis
revet skal og saft af ½ citron

Varm ovnen til 160 grader. Smør 2 lagkageforme eller runde kageforme (ca 18 cm i diameter) med smør og beklæd hver forms bund med en cirkel smurt bagepapir. Sigt mel, bagepulver og kanel sammen i en skål. Tilsæt sukker, smør og æg og pisk sammen til blandingen er glat, tyk og blank. Tilsæt revet gulerod og valnødder og rør dem hurtigt i blandingen. Fordel dejblandingen i formene. Glat overfladen ud og bag kagerne i ovnen i 30 min - uden at åbne ovndøren undervejs.
Lad kagerne køle af i formene nogle minutter og vend dem ud på en bagerist. Fjern forsigtigt papiret og lad kagerne køle fuldstændig af.
Glasurcreme; Kom smørret i en skål sammen med flormelis og citronskal og pisk det sammen til en creme. Tilsæt 1-2 spsk citronsaft så konsistensen bliver let, blød og smørbar. Brug halvdelen af denne creme tilat smøre mellem kagerne, de lægges sammen som en sandwich og fordel resten på toppen. Drys med nogle få hakkede valnødder.

Note: Dette er originalopskriften. Jeg har aldrig lavet sandwichtricket men bare puttet al dej i en lille bradepande og brugt al glasuren oven på kagen. Nammenamme. :razz:

Ulla
15-01-07, 22:48
RUMLES FØDSELSDAGSKAGE

Denne opskrift er fra en af Morten Heibergs bøger. Den er vildt lækker - også hvis man normalt ikke er til lagkager som jeg. Vi har brugt den to gange nu som Rumles fødselsdagslagkage for det passer så perfekt med at han er født midt i jordbærsæsonen

Bunde:

5 æg

250 g sukker

250 g blødt usaltet smør

250 g glutenholdigt hvedemel

½ stang god vanilie (kornene)

1 tsk bagepulver

1/3 dl sødmælk

Fyld:

200 g friske hindbær eller jordbær (eller enhver anden form for bær eller en god kompot)

3 dl piskefløde

lidt flormelis til pynt

Forvarm ovn til 180 C. Vælg en teflonbehandlet springform med løs bund på 24-26 cm eller smør indersidenen alm spinform og drys siderne med et lag sukker. Hæld det overskydende sukker ud.

Kom alle ingredienserne til bundene i en foodprocessor ? men gem mælken til senere. Kør dejen på maskinen, til den er blank og homogen, vælg maskinens lave hastighed og hæld mælken i lidt ad gangen. Hæld dejen i springformen og bag den i 22-25 minutter. Tjek om bunden er færdig ved at at stikke en strikkepind ned i midten. Den skal være ren når du trækker den op. Køl bunden af i formen på en rist i 20 min. Fjern springformen og køl bunden helt af.

Flæk bunden i to halvdele. Anbring den nederste på et smukt fas og fordel bær eller kompor over bunden, pisk fløden meget let og fordel det over bærrene. Læg den anden bund ovenpå og drys overfladen med lidt flormelis. Server kagen inden for 10 minutter.

Finkemor
19-01-07, 22:08
Sunde muslikiks:

100 g rosin
100 g mandler (eller hasselnødder)
100 g Fuldkornshvedemel
100 g hvedemel
100 g havregryn
2 tskfuld sukker (bruger selv rørsukker)
1 tsk. natron
1 dl olie
vand

Blend alle de tørre ingredienser sammen. Gnid olien godt ind i dejen. Tilsæt vand til dejen hænger sammen (ca. 1-2 spsk.)
Rul dejen ud til ca. 5 mm tykkelse. Udstik til kiks og bag 15-20 minutter ved 180 grader.....mums :lol:
Opskriften er idiotsikker. Manglede 50 gram rosiner i dag, og erstattede bare med figenstang. Glemte også lige havregrynene denne gang, men det kan vi slet ikke smage ;-)

babyflunk
30-01-07, 22:05
Kanelkage - den fra slyngetræf i Århus ;-)

500g sukker
600g mel
3 spiseskeer kanel
3 theskeer natron
7½ dl kærnemælk
Det hele røres sammen

175g afkølet smeltet margarine røres i tilsidst

i ovnen på 200 gr i 20 min.

Glasur:
175g smeltet margarine
350g flormelis
3 spiseskeer kakao
blandes

1 æg tilsættes under kraftig omrøring (gerne elpisker)

Glasuren smøres på når kagen er varm

Velbekomme ;-)

dorteskov
06-02-07, 18:53
Opskrift på havregrynsboller:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.

dorteskov
06-02-07, 18:54
Bananboller med müsli - (ud fra den titel ville jeg aldrig have prøvet dem hvis ikke jeg havde smagt dem først) 15 stk

2,5dl kærnemælk
50g gær
1 spsk honning
2 tsk salt
2 modne bananer
2,5 dl A38 eller lign.
150g havregryn
50g cornflakes eller branflakes
100g rosiner
75g valnødder
550g hvedemel

smuldr gæren i kærnemælken-tilsæt honning og salt-mos bananerne med A38 og kom det i dejen-tilsæt havregryn, flakes, rosiner og valnødder-ælt hvedemel i lidt ad gangen.
Hæve 1 time
dyp en ske i vand og læg klatter på en bageplade
hæve 30 min
bages ved 200 g i 20 min

Læg mærke til at der hverken er sukker eller fedtstof i!!
Og nej - der er hverken sukker eller fedt i honning, nødder, rosiner og lign!!

AstridS
06-02-07, 19:36
Fastelavnsboller m. hjemmelavet creme:

Creme:
2 æg
2 1/2 dl mælk
3 tsk. rismel/maizena
2 spsk. sukker
korn af 1/2 stang vanilje eller to tsk vaniljesukker.

Bland æg, sukker, rismel eller maizena og vanilje. Pisk med piskeris. rør mælken i. Varm op til kogepunktet i microovn eller gryde. Hvis man varmer det i gryde skal man røre konstant. Hvis man varmer i micro holder man bare øje med det og så pisker man grundigt når det koger. Stil cremen til afkøling.

Dej:
100 g. smør
50 g. gær
2 dl. mælk
1 æg
1 spsk sukker
mel så det passer

Smelt smør, bland med mælk, rør gæren ud heri. Tilsæt æg, sukker og mel. Ælt. Lad dejen hæve lunt og tildækket ca. 1/2 time rul dejen tyndt ud og skær den ud i 16-20 kvadrater. læg en tsk. creme på hver firkant og saml til små pakker. Sæt bollerne på en bageplade med sammenføjningen nedad. Bag den v. 200 grader i cal. 12 minutter. De smager dejligt som de er, men kan selvfølgelig pyntes med glasur og krymmel.

Mikkelsen
06-02-07, 22:55
Martins Rugbrød

ny opskrift følger snarest...

Mikkelsen
06-02-07, 22:57
Den mest fantastiske
Shaunakage Kagen som ikke kan mislykkedes ;-)
(en bradepandefuld)

Dej:
230 g margarine
400 g sukker
4 æg
560 g mel
2 tsk bagepulver
2 tsk natron
1 tsk salt
vanille
6 dl kærnemælk

Fyld:
110 g brun farin
75 g. sukker
2 tks kanel
hakkede hasselnødder

Margarine og sukker røres blødt, røres derefter med æg. De tørre ingredienser blandes og røres i, skiftensvis med kæremælken.

Fyldes i en bradepande i lag, dej-fyld-dej-fyld-dej :-)

Bages ca. 30 min. ved 200 grader

Kan spises når den er kølet men smager allerbedst efter en dags tid i køleskabet [smilie=slider_like-it.gif]

Mikkelsen
06-02-07, 23:00
Og så lige en håndfuld favoritter

Martins Havrebrød med kærnemælk
3 brød

3 dl vand
175 g havregryn

7 dl kærnemælk
50 g gær
1-2 tsk salt
1 spsk mørk sirup
1 spsk olie
50 g havreklid
375 g grahamsmel
775-850 g hvedemel

(Gerne grovvalsede) Havregryn til pynt

Havregryn og vand blandes i en skål, sæt husholdningsfilm over og lad det stå natten over.
Opløs gæren i lunken mælk og bland med de øvrige ingredienser, hold en del af hvedemelet tilbage, så dejen er klisteret. Stilles til hvilning til den har dobbelt størrelse, - ca en time.
Ælt dejen med det sidste mel så den bliver smidig. Form til tre brød og lad dem hvile i 30 min
Bages nederst i ovnen ved 225 grader i ca 35 min.

Jannis Helt Vildt hurtige hvedeklidsbrød

vand
50 g gær
1/4 hvedeklid
3/4 Hvedemel
salt

Æltes godt sammen til en smidig dej, formes på en bageplade. Ovnen tændes på 200 grader. Skær dybe riller i brødets overflade. Bages så snart ovnen er varm. Brødet er færdigt når man banker på det, og det lyder hult :-)

Martins Frokostboller

16 stk

350 g sigtemel
350 g. hvedemel
150 g fuldkornshvede (skoldes med 4 del kogende vand)
5 g. gær
2 spsk olie
3 spsk sesamkerner
1,5 tsk salt
5 dl kærnemælk

Hviler i 24 timer på køl, formes til boller og hviler derefter 2 timer ved stuetemp.
Bages ved 200 grader

Ruths Tebirkes
30-40 stk

250 g skoldet 3-kornsblanding
4 dl mælk
4 æg
200 g margarine
1200 g mel
25 g gær

Dejes ruller ud til 0,3*1 m, smøres med kærnemælk, foldes henover i tre lag. Hviler en halv time og bages ca 15 min ved 225 grader

TS
07-03-07, 08:47
Kokosmufffins

2 æg
170 g sukker (vi bruger muscuvado for det er det eneste vi har)
2 tsk vaniljesukker
125 g smeltet smør
100 g hakket chokolade (bruger mørk)
60 g mel (bruger grahams eller speltmel groft)
140 g kokos

Blandes og bages i muffinsforme 10-15 min ved 200 grader

TS
16-03-07, 07:59
Småkager fra Karin (min tantes mor, smagte dem første gang som barn)

100 g smør
125 g sukker
1 æg
150 g mel
1 tsk bagepulver
100 g mørk chokolade hakket
50 g hakkede mandler

alt blandes og massen bliver fast, sættes på plade med en ske

ca 10-12 min ved 190 grader

Jeg har også prøvet at fryse dem og det fungerer fint.

Knus Tina

Mikkelsen
19-03-07, 17:22
Bagerens Grundopskrift på linsedej (eks til hindbærsnitter og napolenshatte) og kransekagemasse.
Regn selv opskrifterne ned til passende mængde ;-)

Recept for: Linsedej

1000 gr. Veg. Røremargarine
500 gr. Flormelis
1500 gr. Hvedemel
150 gr. Æg
30 gr. Vanillesukker

Fremgangsmåde:

Alle ingredienser køres sammen på en gang. Må ikke køre for længe. Stilles evt. til at hvile et koldt sted en times tid.

Recept for: Kransekagemasse

1000 gr. Kranse XX
500 gr. Melis
120 gr. Æggehvide

Fremgangsmåde:

Kranse XX og alt sukkeret køres med lidt af æggehviderne. Konsistensen tilpasses med de resterende æggehvider.

HINDBÆRSNITTER

Linsedejen udrulles på bagepladens størrelse, tykkelse ca. 3,5 mm. Skæres i fire lige brede skiver på bagepladens længde med sporhjul. Bages v. 225 c. i ca. 10 minutter eller til gyldenbrun. Inden dejen er helt afkølet løsnes den fra pladen ved hjælp af en paletkniv og 2 af længderne smøres med et jævnt, men ikke for tykt, lag hindbærmarmelade og de sidste to længder lægges over som ved en sandwich. Længderne rettes til og hvid glasur smøres jævnt over begge stykker. Pyntes evt. med krymmel eller kokos og skæres diagonalt i snitter på ca. 5 cm bredde.

NAPOLEONSHATTE
Linsedejen udrulles til ca. 3,5 m tykkelse og udstikkes, med glat udstikkerring, på ca. 7 cm i diameter. Kransekagemassen rulles i ?pølser? og skæres ud i stykker på ca. 30 gr der trilles til runde kugler. Kransekagekuglerne placeres på midten af hver bund og linsedejen presses om kuglen med tre fingre så den får hattefacon. Stilles på bageplade (dobbelt) og bages ved 225 C i 6-8 minutter eller til lysebrun på ?hatteskyggen?. Efter afkøling dyppes bunden i overtrækschokolade og stilles til afkøling igen på plastikbetrukne bageplader for at opnå en blank overflade.

Sissemor
25-04-07, 16:35
okay, jeg er muligvis den eneste veganer her, men den er altså rigtig god og jo smart til folk med ægge- eller mælkeallergi :smile:

300 g sukker
75 g margarine (nutanas er god)

blandes godt i en stor skål og tilsættes:

2,5 dl soya- eller rismælk

i en anden skål blandes:

300 g mel (sigtet spelt eller hvede)
50 g kakao
2 tsk bagepulver
1 tsk natron

sigtes ned i den store skål og røres godt sammen. tilsæt nu:

100 g grofthakket mørk chokolade

hældes i en smurt form - skal ikke være for høj! bag ved 200 g indtil den er færdig ;-) aj, ca. 20-30 minutter. kan også laves som muffins og kan her drysses med lidt ekstra grofthakket chokolade og bages ca. 15-20 minutter.

sannemh
12-05-07, 08:45
Rosmarinmuffins [smilie=flirt.gif]
12 stk

200g sukker
200g blødt smør
1 vaniljestang
3 æg
150g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 nip salt
1 økologisk citron (skallen)
75g mandelsplitter
3 spsk finthakket FRISK rosmarin
smør til formen

Pisk sukker, smør og kornene fra vaniljestangen grundgt sammen med håndmikser. Tilsæt æggene et ad gangen, og pisk grundigt mellem hvert æg. Bland mel, bagepulver, salt, fintreven citronskal, mandler og rosmarin sammen i en anden skål. Vend meget varsomt melblandingen i æggeblandingen. Læg papirskapsler i muffinsforme (eller brugt 2 papirsforme pr muffin, det gør jeg) og fyld dem 3/4 op med dej. Bag dem ved 185 grader i ca 20 min. De skal være "svanpede" og give efter for et let tryk.

Kan de fryses? Der står ikke noget, men mon ikke, i al fald i en uges tid.
Det går fint med at fordoble opskriften.

Kh
Sanne.

8000AarhusC
27-05-07, 19:50
VERDENS NEMMESTE BRØD [smilie=slider_yay.gif]

7,5 dl koldt vand
5 g gær
salt
900 g mel

Røres sammen og hæver koldt i 6-12 timer. Hældes ud på en bageplade og sættes ind i en kold ovn og bager ved 200 grader (varmluft) i 50 min.

Brødet skal hæve i køleskabet, men der har vi aldrig plads, og det fungerer også fint, når det hæver ved stuetemperatur. Det tager fem minutter at røre dejen sammen (med en ske - man skal IKKE ælte og til at have klistrede fingre!! :lol: ), og man kan bruge det mel, man nu har i skabet. Jeg plejer at bruge 300 g speltmel og 600 g rugmel, og det smager godt. Hvis man bruger hvedemel bliver det sådan lidt emmery's-agtigt i krummen. Uhm!

Hvis man bager med hvedemel kan man dryppe det med olivenolie og evt. drysse salt og oregano, basilikum eller rosmarin på.

Sissemor
02-09-07, 09:24
disse bananmuffins er de allernemmeste, der findes!! de er mælke- og æggefri, men det smager de altså ikke dårligere af ;-) måske kan de bages med jyttemel eller noget andet i stedet for hvede/spelt, hvis man er allergisk?

bananmuffins (12 stk)

3 modne bananer
5 dl fint mel (spelt eller hvede)
1,25 dl. sukker
1,25 dl olie (oliven, solsikke, blabla)
1 knivspids salt
1 tsk natron

blandes sammen og hældes i smurt muffinform, bages ca. 12 min ved 200 grader.

mums!!!! og de kan varieres i det uendelige - tilsæt blåbær, eller hakket chokolade, eller hakkede nødder, eller hvad man nu kan finde på!

gitte3g
23-09-07, 10:40
6 æg
25o g marg.
600g sukker
250 g makroner
100 g chokolade
2 spsk mandelessens
250 g mel

papirsforme

æg+sukker piskes
makroner knuses og chokoladen hakkes groft - puttes i ægblandingen
smeltet margarine kommes i
mandelessensen kommes i og til sidst vendes melet i.

Kommes i papirsforme og bager 20 min ved 180 grader.

KAN FRYSES

Lisbeth
23-09-07, 17:36
Supernemt knækbrød:

Ingredienser:
1 dl mel (gerne blandet hvede- og rugmel)
1 dl vand
¼ dl olie
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekerner (kan evt. erstattes af græskarkerner)
1 tsk salt
2 tsk bagepulver

Det hele blandes og røres rundt med en ske. Dejen hældes ud på et stykke bagepapir. Læg et andet stykke ovenpå og rul dejen ud med kagerulle til den er godt tynd.

Lav evt. "ridser" med en kniv, der hvor de skal skæres bagefter. Fjern det øverste stykke bagepapir. Bages i 15 minutter ved 200 gr. varmluft.

---

Jeg har med held bagt dem af en pose 5-kornsblandning tilsat ca. 1 dl. mel + salt, vand, olie og bagepulver.

MalleG
01-10-07, 21:13
Kanelkage - den fra slyngetræf i Århus ;-)

500g sukker
600g mel
3 spiseskeer kanel
3 theskeer natron
7½ dl kærnemælk
Det hele røres sammen

175g afkølet smeltet margarine røres i tilsidst

i ovnen på 200 gr i 20 min.

Glasur:
175g smeltet margarine
350g flormelis
3 spiseskeer kakao
blandes

1 æg tilsættes under kraftig omrøring (gerne elpisker)

Glasuren smøres på når kagen er varm

Velbekomme ;-)

Bagte den i weekenden - NØJ det er kræs for kagekendere [smilie=rk01_bava.gif]
Kan klart anbefales og især glasuren er det rene GUF.

gitte3g
17-10-07, 08:21
4 dl mel
1dl sukker
150g revet margarine
50 g revet marcipan (kan udelades)

Man kan også bytte en dl mel med en dl havregryn

Det hele blandes - må ikke æltes

500 g bær/æbler der dysses med sukker og lægges i bunden af et fad.

Crumblen drysses henover frugten

Bages 25 min. på 225 grader

Smager himmelsk med vanilleis til

Dorte
16-11-07, 18:01
Rugboller

50 gram gær
50 gram margarine
5 dl vand
1 tsk salt
½ dl sirup
1 dl hvedeklid eller hvedekim
2 dl mælkepulver
6 dl fint rugmel
6 dl hvedemel

Gæren smuldres ned i dejfadet. Smelt fedtstoffet og tilsæt vand. Varm det op og hæld det over gæren og tilsæt salt, sirup, hvedeklid og mælkepulver.
Rør rundt til gæren er helt opløst og rør rugmelet og en del af hvedemelet i og æl det, til dejen er glat og fast. Lad det nu hæve i en time.
Dejen formes som små boller og der skæres et lille kryds i toppen af hver bolle. Lad dem hæve på en bageplade dækkes med bagepapir. Pensl hver bolle med vand og drys med hvedeklid. Bag dem midt i ovnen ved 225 grader i 10 min. Brug ikke varmeluftsovn.

Tildæk dem og lad dem køle af.

Opskriften er fundet her: http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2692/

nette
16-11-07, 21:49
Cola-kage (alm. bradepande)( lav dobbelt portion og du har en stor god saftig kage))

5 dl mel
5 dl sukker
1 tsk natron
1 tsk vanille

Røres sammen i en skål

200 gram margarine smeltes
3 spsk cacao og 2½ dl cola tilsættes og koges op
1½ dl kærnemælk/yoghurt/tykmælk (surmælksprodukt) tilsættes
2 æg røres i 1 af gangen

Bages ved 175 grader i ca 40 min.

Glasur
:70 gram margarine smeltes i en gryde
2 spsk cacao og 4 spsk cola tilsættes og koges op og tages af blus
5 dl flormelis røres i

nette
16-11-07, 21:49
Bountykugler...

200 g. kokosmel
250 g. flormelis
60 g. smeltet smør
1 pasteuriseret æggehvide
5 spsk. fløde

Det hele blandes og sættes i køleskabet i 1 time.

Formes til små brød eller kugler.

Dyppes i lys chokolade.

nette
16-11-07, 21:51
Ostelagkage med rabarber (12 pers.)

Ingredienser:

Bund:
2 dl havregryn (ca. 60 g)
1 dl hvedemel (ca. 60 g)
50 g margarine
sødemiddel svarende til 50 g sukker
1 spsk. koldt vand

Ostemasse:
200 g cheasy friskost 6 %
2 dl fromage frais
1 bg. pasteuriserede æggeblommer
2 bg. pasteuriserede æggehvider
sødemiddel svarende til 75 g sukker
2 tsk. vanillesukker
saft af 1/2 citron
6 blade husblas

Rabarberkompot:
200 g rabarber, friske eller frosne
1-11/2 dl vand
1 tsk. kartoffelmel
2 tsk. vand
sødemiddel svarende til
40-50 g sukker
Nonoxal (calciumchlorid)
efter anvisning på flasken
Fremgangsmåde:

Bund:
Havregryn og hvedemel blandes i en skål.
Margarinen smuldres i.
Sødemidlet tilsættes.
Dejen samles med vandet.
Dejen trykkes ud i en smurt springform (ca. 22 cm i diameter).
Bunden prikkes med en gaffel.
Bunden bages på næstnederst rille i ovnen ved 200 °C i ca. 15 min.
Bunden afkøles i springformen.

Ostemasse:
Cheasy friskost, fromage frais, æggeblommer, sødemiddel og vanillesukker røres godt sammen evt. med en håndmikser.
Husblassen lægges i blød i koldt vand i mindst 10 min.
Citronsaften lunes over vandbad.
Husblassen tages op af vandet med det vand, der hænger ved og smeltes i citronsaften.
Husblassen piskes i ostemassen.
Æggehviderne piskes stive og vendes i.
Ostemassen fordeles forsigtigt over bunden.
Kagen dækkes til og stilles i køleskabet i mindst 1 døgn.

Rabarberkompot:
Rabarberstilkene rengøres og snittes i ca. 1 cm lange stykker.
Rabarberne kommes i en gryde sammen med vand og Nonoxal.
Bringes i kog og koges kun lige møre i ca. 5 min.
Gryden tages af varmen.
Kartoffelmel og vand røres sammen.
Kartoffelmelet røres i rabarberne.
Rabarberne smages til med sødemiddel.
Rabarberne afkøles.
Kompotten lægges oven på ostemassen, og kagen stilles i køleskabet et par timer.
Kagen tages ud af springformen og lægges på et fad.

Servering:
Ostelagkage med rabarber serveres som dessert.

Tip:
Vinrabarber giver en flot rød farve.

Pr. pers.:
Energi 550 kJ
Kulhydrat 13 g
Fedt 6 g

nette
16-11-07, 21:51
Kanelkage (12 stk.)

Ingredienser:
75 g fromage frais eller kvark
50 g sukker
100 g Atwel eller Perfect Fit
200 g hvedemel
2 tsk. stødt kanel
1 tsk. natron
2 1/2 dl kærnemælk

Glasur:
1 spsk. oliemargarine
50 g Perfect Strø
1 tsk. vanillesukker
1 tsk. kakao
1-1 1/2 spsk. kold, stærk kaffe
Fremgangsmåde:
Fromage frais eller kvark og sukker røres godt sammen.
Sødemiddel, mel, kanel og natron blandes og sigtes i skiftevis med kærnemælken.
Dejen røres, til den er glat.
Dejen hældes i en smurt springform (ca. 24 cm i diameter).
Kagen bages ved 200° C i ca. 30 min. på næst-nederste rille.
Kagen afkøles.
Ingredienserne til glasuren røres sammen, og glasuren fordeles på den kolde kage.

Servering:
Kanelkage kan serveres med 1 spsk. fromage frais rørt op med sødemiddel og vanillesukker.

Opbevaring:
Kagen kan fryses.

Pr. stk.:
Energi 450 kJ
Kulhydrat 14 g
heraf 4 g tilsat sukker
Fedt 1,5 g

TS
25-11-07, 20:48
Denne opskrift er super nem at følge og pebernødderne smager dejligt.

http://www.hoerup.dk/mad/archives/bagvrk-pebernoedder.php

Pebernødder

Pebernødder - opskriften er fra Fuldenvejens Fritidshjem

* 250 g. smør
* 250 g. sukker
* 1 dl. piskefløde
* 1 tsk bagepulver
* 1 tsk natron
* 1 tsk stødt nellikker
* 1 tsk kardemomme
* 1 tsk peber
* 1 tsk kanel
* 1 tsk ingefær
* (vigtigt at alle mål er strøgne, uden top) 500 g. mel

Tilberedning:

Smør og sukker køres godt sammen på en røremaskine. Fløde tilsættes og
når det er en lind masse tilsættes bagepulver, natron og krydderier.
Herefter tilsættes melet lidt ad gangen. Dejen formes til små kugler
(ca 1cm i diameter) og sættes på plader. Bages ca. 10 minutter ved 180
grader.

Pia H
07-01-08, 18:01
Lækre muffins, som jeg ikke ved hvor er fra, men den er klisteret ind i min opskriftsamling:

2 æg
160 g sukker
2 tsk vanillesukker
125 g smeltet smør
50 g hvedemel
125 g kokosmel
100 g mørk chokolade
50 g hasselnødder eller mandler (jeg plejer at smutte mandlerne, men det kan sikkert udelades hvis man har travlt. Jeg synes også at de smager bedre med mandler end med hasselnødder)

Pisk æg og sukker godt. Rør vanillesukker, smeltet smør, hvedemel og kokosmel i.
Hak chokolade og nødder - ikke for groft, men heller ikke for fint. Jeg foretrækker det lidt til den grove side og tilsæt.

Bages i 12-15 minutter ved 200 grader på midterste ovnrille.

Der er til ca. 20 muffins.

Tip: hvis de bages i silikonemuffinsform bliver de mere svampede end hvis de bages i papirsforme.

Gammelmor
30-01-08, 21:15
Det her er lidt besværligt men det smager så godt at jeg laver det alligevel!

2 rugbrød.
1 dag - surdej: 5 gram gær ( skal have ligget lidt ude så den ikke er for kold) røres ud i
2 dl vand 40 grader varmt. Så tilsættes
2 dl rugmel og
1 teskefuld groft salt
Dette blandes og stilles lunt i 48 - 60 timer. Surdejen skal skifte farve til lys gylden.
Det fungerer bedst i en høj slank beholder. Hos mig passer det fint med to døgn.

3 dag - 1 portion surdej røres ud i
1½liter vand ( 40 grader) i en stor skål ( jeg bruger en salatskål fra stelton og
den er stor, synes jeg, men skålen må ikke være mindre).
1 kilo rugmel og
½ kilo knækkede rugkerner
1 spiseske sirup
2 spiseskefulde groft salt røres i.
Det står tildækket ved stuetemperatur i et døgn

4 dag - ½ kilo knækkede rugkerne røres sammen med
½ liter kogende vand. lad det står til kernene har opsuget vandet. Når det
er køet af røres blandingen i dejen.

20 gram gær røres ud i
1 spiseskefuld vand. og dette røres også i dejen. Så tilsættes
½ kilo rugmel

Dejen skal enten røres grundigt eller namses mellem fingrene, smuttes / knipses til det er virkelig godt blandet ( da jeg er taktilt- alt-mulig-problematisk er jeg kun til røremaskinen).
Dejen hældes i to forme og her passer det rigtig godt med de store firkantede "rigtige" rugbrødsforme. Det skal hæve i to timer med en form over eller en anden form for låg.
Det bages nederst i ovnen stadig med lågene på i den færste 1½ time. Bagetemperatur 200 grader. Samlet bagetid 2 timer.

Man kan erstatte rugmelet med rugkerner på 4 dagen. Så er det da rigtig RUGbrød.

Nøj hvor det lyder besværligt men der er jo kun få minuters arbejde i det hver gang man er i gang på nær sammenrøringen på 4. dagen.
Det er verden skønneste rugbrød når det er lunkent og så med koldt smør på.....mums.
Velbekomme og KH Lene

MMMMMM Kan I dufte det
http://i145.photobucket.com/albums/r222/jeppesen01/Rugbrd.jpg

Pfaffelaffen
15-02-08, 09:48
Naan-brød (til 4-6 personer)
25 g tørgær,
3 dl ,minimælk,
1 æg,
1 tsk. salt,
2 tsk. sukker,
1/2 tsk. bagepulver,
ca. 7 dl hvedemel
1 stooort fed hvidløg presset
1½ spsk fennikel hakket
evt korianderfrø

en lille skål olie

lun mælken. put gæren i melet og tilsæt resten af ingredienserne... lad det hæve 20-30 minutter

ælt dejen igennem. hvis den klistrer på fingerne dyppes disse i olieskålen, så slipper dejen. del dejen i 8-10 stykker og form dem flade ved hjælp af klap og klidt hiv og træk (tyngdekraften kan være ret god til at hjælpe her) imens de formes sørger man for at have olie på fingrene. put dem på en pande ved middelhård varme og steg dem på begge sider (har man ikke nonstick skal man have fedtstof på panden) spise varme

bon appetit

Gammelmor
22-03-08, 13:24
Disse er bare lækre.
Opskriften er flået ud af et Samvirke fra November 2007.

1½ dl rørsukker
50 gr smør
2 æg
4 dl hvedemel ( jeg bruger sigtet spelt da jeg aldrig har andet i huset)
1 spiseske knust kaffe
1 teske knust kardemomme
1 teske bagepulver
1 knivspids salt
150 gram mandler

Sæt ovnen på 175 grader.
Rør smør og sukker sammen i en skål.
Tilsæt æg.
Rør mel sammen med kaffe, kardemomme, bagepulver og salt.
Rør til det bliver en jævn dej.
Vend til sidst mandlerne i og dej dejen i tre klumper og læg dem på et melstrøet bord.
Form hver klump til en pølse og læg dem på en bradepande med bagepapir.
Tryk let på hver pølse.
Bag dem i cs 25 minutter. Tag dem ud, skru varmen ned til 150. Skær pølserne ud i skrå stykker, ca 1½ cm tykke. Læg lagerne med lidt mellerum og tør dem sprøde i ovnen i ca 20 minutter.

Velbekomme........
KH Lene

TS
22-03-08, 16:03
http://www.urtekram.dk/331/

Mandel-marengskage med hasselcreme

16-20 stykker kage

300 gram finthakkede mandler
350 gram finthakkede dadler
6 æggehvider
2 strøgne tsk. vanillepulver (IKKE vanillesukker)
1 knsp. salt
1 knsp. peber
Nogle spsk. hasselnøddesmør
Kokosolie til at smøre formen med

Hak mandler og dadler sammen eller hver for sig i en foodprocessor eller en kaffemølle. Tilsæt vanillepulver og vend de i de stiftpiskede æggehvider. Dejen hældes i en springform (diameter på 28 centimeter), der er smurt med kokosolie. Bages midt i ovnen ved 160 grader i 20 til 30 minutter. Kagen må ikke stå for længe, for så bliver den tør. Tag den hellere ud, mens den er lidt blød! Når kagen er færdig, skal den køles af – og så kan den smøres med hasselnøddecreme efter behag.

MorMoulder
07-04-08, 21:17
En god fridag for mig er ofte også en køkken/bagedag.

Her er resultatet af en hurtig søgning på "sundt brød med mælk" - havde lige en liter der skulle bruges i dag.

Gulerods-kanelsnegle
http://www.arla.dk/opskrifter/gulerods-kanelsnegle.html (http://www.arla.dk/opskrifter/gulerods-kanelsnegle.html) - uha de er svære ikke at spise, hele huset dufter af kanel.:cookie:

- lavede dobbelt portion og halvdelen blev til boller

Madbrød med rugmel
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/C90FDFCB88E0593CC1256F2400356DE6 (http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ401/HJ401D02.nsf/O/C90FDFCB88E0593CC1256F2400356DE6)

- stadig varmt til at skære, men skal love at skrive, hvis det ik lever op t
til forventningerne.

- hilsner >8/ (altså hende med kagerullen)

MorMoulder
30-04-08, 22:03
Dette havde jeg med til slyngemøde på Fyn og på opfordring kommer opskriften her.

Verdens nemmeste brød
4 dl. vand
25 gr gær
1 spsk salt
1 spsk olie
1 håndfuld solsikkefrø
400 gr hvedemel
125 gr anden mel (spelt, durum, rugmel fx)
1 spsk rosmarin

Gær udrøres i lunken vand, salg, olie og solsikkefrø og rosmarin røres i, tilsæt special
mel og til slut hvedemel. Dejen er ret klistret og skal ikke æltes, blot røres godt igennem.

Dæk skålen med film og lad den stå lunt i ½ til 1½ time alt efter hvor meget tid du har.

Hæld ud på en bageplade og lad stå igen i 30 min.
Bag 15 min ved fuld varme (250 gr.) det giver sprød skorpe. Skru ned til 150 gr og bag i 35 minutter.

Mums... og god fornøjelse :cookie:

caspi04
10-08-08, 16:16
ingredienser:150 g dadler u. sten1 tsk natron2,25 dl kogende vand50 g blødt smør200 g sukker1 æg1 tsk. vaniliesukker225 g hvedemel1 tsk bagepulver1/4 tsk. salt50 g hakkede valnødderkokostop:50 g mørk farin2 spsk mælk2 spsk smør50 g kokos( speltflager)Fremgangsmåde:Hak dadlerne groft. Kom dem i en skål med natron, og hæld det kogende vand over. Lad det stå en time og trække. Rør smørret med sukkeret til en lys masse. Pisk æg og vaniliesukker i. Vend daddelblandingen i. Sigt mel, bagepulver og salt sammen, og vend det i, sammen med de hakkede valnødder. Fordel dejen i en smurt form. Bag kagen midt i en 180 gr. varm ovn i ca. 35 min.Kom imens alle dele til kokostoppen i en lille gryde og smelt det sammen over svag varme. Fordel massen i et tyndt lag på den bagte kage. Bag den igen i 5- 20 min. Hold øje med kagen så den ikke bliver for mørk.Kagen kan fryses.

NokBin
05-11-08, 12:39
:cookie::cookie::cookie:

En smuldrekage uden sukker eller sødestoffer....

opskriften er skrevet til mig af romeo's mor, som ikke er dansk. Lidt af den har jeg måttet gætte mig frem til.... men vi har lavet den med succes...

100 g mandler, 80 g dadler, 70 g kokosmel blendes.
Tilsættes 2-3 æggeblommer, korn af 1 stang vanilie, skal af 1 reven citron og 1 tsk kanel. Bland med 3-4 æbler skåret i meget små stykker.

Smør et fad, put blandingen i og put lidt smør på toppen og bag i ovnen ved 150 grader "till you feel it" (vi bagte til æblerne blev bløde).

Æggehviderne piskes og tilsættes en blanding af mandler (finthakkede), kokosmel og rosiner and whatever you feel like :stortgrin:. (her har jeg ingen måleforhold - men vi tog så det fyldte godt det samme som de piskede æggehvider).

Cook it flat in the pan oven at 150 degrees. (Vi puttede det på toppen af den del af kagen, som allerede var i ovnen - og bagte til æggehviderne havde bundet fyldet sammen).

dittesh
26-11-08, 10:57
Koldhævede boller med græskarkerner

Ingredienser (ca. 12 stk.)

5 dl koldt vand
20 g gær
1 spsk. groft salt
1 spsk. honning
75 g græskarkerner
200 g. grahamsmel
ca. 400 g hvedemel
1 spsk. olivenolie
Jeg bruger fuldkornsspeltmel og sigtet speltmel.

Tilberedning:

Hæld vand i en skål og opløs gæren heri.
Tilsæt salt, honning og græskarkerner og rør først grahamsmel og dernæst hvedemel i dejene lidt ad gangen.
Ælt til dejen er sammenhængende, men stadig fugtig.
Hæld olie over dejen og dæk den med film.
Stil dejen koldt til næste dag – ca. 8-16 timer.
Tænd ovnen på 225 grader.
Fordel dejen i klatter på en bageplade beklædt med bagepapir.
Bag bollerne i ca. 15-20 min. (afhænger af ovnen)
Afkøl dem på en bagerist.
Superlækre og hurtige boller, der sagtens kan fryses :jubel:

Sigrun
12-01-09, 19:27
Den allerbedste - og nemmeste - smuldrekage

1 lille kage

Æbler til 250 g æblestykker
en sjat balsamicoeddike
1-3 spsk honning (alt efter hvor sure æblerne er. Hellere for meget honning, end for lidt)

150 g hvedemel
75 g sukker
125 g smør/margarine

- Æblerne skylles godt og skæres i små stykker (skal ikke skrælles).
- Æblerne kommes i et lille fad (f.eks. springform 22 cm i diameter) i ét lag , en lille sjat balsamicoeddike hældes over, og honning fordeles i klatter over æblerne. Hviler.
- Imens smuldres de tre ingredienser til smuldredrejen sammen.
- Smuldredejen drysses over æblerne og kagen bages ved 200 C i ca. ½ time (den er færdig når dejen er gylden og fyldet bobler op).
Spises lun med flødeskum eller creme fraiche.

Egner sig i øvrigt godt til frysning (laves i foliebakker så).
16564 16565

Veronique
09-03-09, 21:20
de bedste gulerødsboller er her:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=26407

Tøsemor
02-04-09, 20:56
Græsk påskebrød / Tsoureki

25 g gær
1 dl lunkent vand
1 kilo mel
200 g margarine eller smør
2 spsk revet appelsinskal (ca. 2 appelsiner)
1 dl mælk
300 g sukker
6 æg

Opløs gæren i andet og rør 150 g mel i. Lad det stå og hæve i et kvarter. Smelt margarine eller smør i mælken sammen med den revne appelsinskal. Rør blandingen i den hævede dej, hvorefter sukker, æg og mel røres i en ting ad gangen. Dejen må hverken være for blød eller sej, men stadig klistret. Lad den stå og hæve i 1½ time. Dejen deles i 6 stykker, der flettes til 2 brød. Pensles evt. med æggeblommer inden de bages midt i ovnen ved 180 grader i 30-35 minutter.

mali
29-04-09, 21:30
150 g smør (jeg bruger økologisk usaltet)
4½ dl farin
3/4 sukker (jeg bruger rørsukker)
1 tsk vaniljesukker
2 æg
6½ dl havregryn (jeg bruger økologisk grovvalsede - giver fin konsistens)
3 dl hvedemel
et nip salt
1 tsk bagepulver
200 g god mørk chokolade
1 håndfuld hasselnøddekerner (jeg bruger ca 2 håndfulde :) - prøv endelig med andre typer nødder)

Smelt smørret og rør det med farin, sukker og vanilje til det bliver cremet. Pisk æggene let og bland dem i, derefter i med havregrynene. Bland mel med salt og bagepulver og ælt det i dejen lidt af gangen. Hak chokoladen i grove tern på størrelse med nødderne.

Form kugler i hænderne og tryk dem flade på bageplade med bagepapir. Bages v. 180g i 8-12 min afhængig af størrelse. Lad kagerne køle af. De kan fryses.

cvj
26-05-09, 09:29
1½ dl græskarkerner
1½ dl solsikkefrø
1½ dl hørfrø
1½ dl havregryn (finvalsede)
1-2 dl speltmel eller hvedemel (de bliver lige gode uanset om man kommer 1 dl eller 2 dl mel i. De føles lidt mere grove i konsistensen når der kun er 1 dl mel i, men det er den version jeg bedst kan lide)
1½ dl rugmel eller grahamsmel
3 dl vand
0.25 dl olivenolie eller anden olie
salt

blandes, hældes ud på bagepladen og fordeles. det er rimelig tyndt.
bages ved 200grader i 15 min, står i den varme men slukkede ovn til den er kølet af
(hold øje med om de bliver sorte, det er dog ikke sket her - endnu)

værsgo og spis
:cookie::cookie:

nicegirl
29-05-09, 11:42
Har fået disse fra en på trendsales - har endnu ikke prøvet nogen endnu, men her er de.

OBS der er mange - send en mail hvis du vil have dem i et word dokument

Dronningekager, (18 stk.):
115g blødgjort smør eller plantemargarine til bagning
115g sukker
2 store æg, pisket let sammen
4 tsk. citronsaft
175g hvedemel
1 3/4 bagepulver
115 korender
2-4 spsk. mælk, om nødvendigt.

- Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 18 papirforme i linse- eller muffinform, eller 18 dobbelte papirforme på en bageplade.
- Kom smør og sukker i en skål, og pisk det sammen, til det er luftig og cremet. Pisk letpisket æg i lidt ad gangen og derpå citronsaften sammen med 1 spiseskefuld af melet.
- Vend resten af melet, bagepulveret og korender i med en metalske og tilsæt eventuelt lidt mælk, til dejen nemt falder fra skeen. Fordel dejen i papirformene med en ske.
- Bag dronningekagerne i 15-20 minutter i den forvarmede ovn, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.

Honningmættede cupcakes, (12 stk.):
85g hvedemel
3/4 tsk. bagepulver
1/4 tsk. stødt kanel
1 knsp. stødt nelliker
1 knsp. revet muskat
85g blødgjort smør
85g sukker
1spsk. klar honning
fintrevet skal af 1 appelsin
2 æg, pisket let sammen
40g valnødder, finthakket

Topping:
15g valnødder, finthakket
1/4 tsk. stødt kanel
2spsk. klar honning
saft af 1 appelsin

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 12 papirforme i linse- eller muffinform, eller 12 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Sigt mel, bagepulver, kanel, nelliker og muskat sammen i en skål. Kom smør og sukker i en anden skål og pisk det sammen til det er luftig og cremet. Pisk honning og appelsinskal i og tilsæt letpisket æg lidt af gangen. Pisk godt efter hver tilsætning. Vend melet i blandingen med en metalske. Rør valnødderne i og fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag honning kagerne 20 minutter i den forvarmede ovn, eller indtil de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Bland valnødder og kanel sammen til toppingen. Kom honning og appelsinsaft i en kasserolle og varm det forsigtigt op. Rør rundt, til det er blandet.
* Prik huller i kagernes overflade med en gaffel, eller et træspyd, når de næsten er kølet af, og overhæld dem med den varme honning blanding. Drys valnøddeblandingen over hver cupcake og server dem varme eller kolde.

Cupcakes med rosenblade, (12 stk.):
115g blødgjort smør
115g sukker
2 æg, pisket let sammen
1 spsk. mælk
et par dråber rosenessens
1/2 tsk. vaniljesukker
175g hvedemel
1 3/4 tsk. bagepulver
sølvdragéer (kugler til kagedekoration), til pynten

Glasur:
85g blødgjort smør
175g flormelis
pink eller rød-violet frugtfarve (kan udelades)

Kandiserede rosenblade:
12-24 rosenblade
Letpisket past. æggehvide, til pensling
sukker, til at drysse over

* Skyl forsigtigt rosenbladene til kandisering og tør dem godt i køkkenrulle. Pensl et rosenblad med æggehvide på begge sider med en bagepensel. Dæk det godt med sukker. Læg det på en bakke fortsæt på samme måde med resten af bladene. Læg stanniol over bakken og lad bladene tørre natten over.
* Forvarm ovnen til 200 grader/gasovn trin 6. Anbring 12 papirforme i linse- eller muffinform, eller 12 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk det sammen, til det er luftigt og cremet. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Rør mælk og rosenessens i og vend mel, bagepulver og vaniljesukker i med en metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 12-15 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til glasuren i en stor skål og pisk, til det er cremet. Sigt flormelis i og bland det godt sammen. Tilsæt eventuelt et par dråber lyserød eller rødviolet frugtfarve, der passer til rosenbladenes farve.
* Bred glasuren ud på hver cupcake, når kagerne er kølet af. Pynt med rosenblade og sølvkugler.

Svampede ingefær cupcakes, (16 stk.):
115g hvedemel
2 tsk. stødt ingefær
3/4 tsk. stødt kanel
1 stk. syltet ingefær, finthakket
3/4 tsk. natron
4 spsk. mælk
85g blødgjort smør, eller blød plantemargarine til bagning
70g farin
2 spsk. mærk sirup
2 æg, pisket let sammen
1 stykke syltet ingefær, til pynt

Glasur:
85g blødgjort smør
175g flormelis
2 spsk. ingefærsaft fra glasset med syltet ingefær

* Forvarm ovnen til 160 grader/gasovn trin 3. Anbring 16 papirforme i linse- eller muffinform, eller 16 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Sigt mel, stødt ingefær og kanel sammen i en skål. Tilsæt den hakkede ingefær og vend den i melblandingen, til den er godt dækket. Opløs natron i mælken i en anden skål.
* Kom smør og farin i en skål og pisk det, til det er cremet. Pisk siruppen i og tilsæt letpisket æg lidt ad gangen, og pisk godt efter hver tilsætning. Pisk melblandingen i og pisk derefter mælken i lidt efter lidt. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne 20 minutter i den forvarmede ovn, eller indtil de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til glasuren i en skål og pisk, til det er cremet. Sigt flormelis i, tilsæt ingefærsaften og pisk, til det er glat og cremet. Skær den syltede ingefær i tynde strimler eller hak det fint.
* Bred glasuren ud på hver cupcake, når kagerne er kølet af. Pynt med små stykker ingefær.

Cupcakes med peanutbutter og flødeglasur, (16 stk.):
50g blødgjort smør eller blød plantemargarine til bagning
225g farin
115g crunchy peanut butter
2 æg, pisket let sammen
2 tsk. vaniljesukker
225g mel
2 tsk. bagepulver
1 dl mælk

Flødeglasur:
200g blød, fuldfed flødeost
25g blødgjort smør
225g flormelis

* Forvarm ovnen til 180 grader, gasovn trin 4. Kom 16 muffinspapirforme i muffinforme.
* Kom smør, farin og peanutbutter i en skål og fisk det sammen i 1-2 minutter. Pisk æggene i lidt ad gangen og fisk godt efter hver tilsætning. Sigt mel, bagepulver og vaniljesukker sammen og vend det skiftevis med mælken i blandingen med en metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 25 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom flødeost og smør til flødeglasuren i en stor skål og pisk med en håndmixer, til det er glat. Sigt flormelis i blandingen og pisk, til det er godt blandet.
* Bred flødeglasuren ud på kagerne ved hjælp af en bredbladet kniv og cirkelformede bevægelser. Opbevar kagerne i køleskabet til de skal serveres.

Saftige valnødddecupcakes, (12 stk.):
85g valnødder
50g blødgjort smør
100g sukker
revet skal af 1 citron, usprøjtet
70g mel
3/4 tsk. bagepulver
2 æg
12 halve valnødder til pynt

Glasur:
50g blødgjort smør
85g flormelis
revet skal af 1 citron, usprøjtet
1 tsk. citronsaft

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 12 papirforme i linse- eller muffinform, eller 12 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom valnødderne i en foodprocessor og blend dem ved hjælp af pulsfunktionen, til de er fintmalede. Pas på ikke at male dem så længe, at de er blevet til olie. Tilsæt smørret skåret i små stykker sammen med sukker, citronskal, mel bagepulver og æg. Blend til det er godt blandet. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smør til glasuren i en skål og pisk, til det er cremet. Sigt flormelis i, tilsæt citronskal og bland det godt.
* Bred glasuren ud på kagerne, når de er kølet af, og kom en halv valnød på til pynt.

nicegirl
29-05-09, 11:42
lidt flere :)

Cupcakes med kokos og kirsebær, (12 stk.):
115g blødgjort smør eller blød plantemagarine til bagning
115g sukker
2 spsk. mælk
2 æg, pisket let sammen
85g mel
1 1/4 tsk. bagepulver
85g kokosmel
115g coktailkirsebær, skåret i kvarter
12 hele coktail-, maraschino- eller friske kirsebær til pynt

Glasur:
50g blødgjort smør
115g flormelis
1 spsk. mælk

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 12 papirforme i linse- eller muffinform, eller 12 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk det, til det er luftigt og cremet. Rør mælken i. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og rør godt efter hver tilsætning. Sigt mel og bagepulver i og vend det i blandingen sammen med kokosmelet. Vend forsigtigt størsteparten af de kvarte kirsebær i. Fordel dejen i papirformene med en ske og drys resten af de kvarte kirsebær over.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20-25 minutter, eller til de er pænt hævede, gyldenbrune og virker faste, når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til glasuren i en skål og pisk, til det er cremet. Sigt flormelisen i og pisk, til det er godt blandet. Pisk mælken i lidt efter lidt.
* Brug en sprøjtepose forsynet med en stor stjernetylle til at pynte kagerne med. Sprøjt smørcremen oven på hver cupcake og pynt med cocktail-, maraschino- eller friske kirsebær.

Gulerod & appelsincupcakes med mascarponeglasur, (12 stk.):
115g farin
saft og fintrevet skal af 1 lille appelsin, usprøjtet
2 store æg, pisket let sammen
175g gulerødder, revne
25g valnødder, grofthakkede
125g mel
1 tsk. mixed spice (allehånde, kanel, ingefær, muskat, nellike og koriander)
1 1/2 tsk. bagepulver

Flødeglasur:
280g mascarpone
4 spsk. flormelis
revet appelsinskal af 1 stor appelsin (usprøjtet!)

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 12 muffinpapirforme i en muffinform.
* Kom smør, farin og appelsinskal i en skål og pisk det, til det er luftigt og cremet. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Pres overflødig væde ud af gulerødderne og kom dem i blandingen sammen med valnødder og appelsinsaft. Rør, til det er godt blandet. Sigt mel, mixed spice og bagepulver i, og vend det i dejen med en metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 25 minutter, eller til de er pænt hævede, gyldenbrune og virker faste, når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom mascarpone, flormelis og appelsinskal til glasuren i en skål og pisk, til det er godt blandet.
*Bred glasuren ud på hver cupcake ved hjælp af en bredbladet kniv og cirkelformede bevægelser, når kagerne er kølet af. Opbevar kagerne i køleskabet, til de skal serveres.

Banan-pecancupcakes, (24 stk.):
224g mel
1 1/4 tsk. bagepulver
1/4 tsk. natron
2 modne bananer
115g sukker
1 tsk. vaniljesukker
2 æg, let pisket sammen
4 spsk. syrnet fløde
50g pekannødder, grofthakkede

Topping:
115g blødgjort smør
175g flormelis
25g pekannødder, finthakkede

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 24 papirforme i linse- eller muffinform, eller 24 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Sigt mel, bagepulver, natron og vaniljesukker sammen. Skræl bananerne, kom dem i en skål og mos dem med en gaffel.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk, til det er luftigt og cremet. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Rør de mosede bananer og den syrnede fløde i. Vend den sigtede melblanding og de hakkede nødder i med en metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i en forvarmet ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til toppingen i en skål og pisk, til det er cremet. Sigt flormelisen i og bland det godt. Bred toppingen ud på hver cupcake og drys med de finthakkede pecannøddder før serveringen.

Varme jordbærcupcakes bagt i tekopper, (6 stk.):
4 spsk. jordbærsyktetæj
115g sukker
2 æg, pisket let sammen
2 tsk. vaniljesukker
115g mel
1 tsk. bagepulver
450g små, hele, friske jordbær
flormelis til pynt

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Smør seks 2dl, tunge, runde porcelænskopper med smør. Kom 2 tsk. jordbærsyltetøj i bunden af hver kop.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk, til det er cremet og luftigt. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Sigt mel, bagepulver og vaniljesukker i og vend det i blandingen ved hjælp af en stor metalske. Fordel dejen i tekopperne med en ske.
* Anbring kopperne i en bradepande og hæld så meget varmt vand i denne, at der står en tredjedel op ad siderne på kopperne. Bag kagerne i den forvarmede ovn i 40 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune, og til en kødnål kommer ud ren, når man stikker i kagerne. Læg et stykke stanniol over, hvis de bliver for brune. Lad dem stå og køle af i 2-3 minutter. Løft dem forsigtigt op af bradepanden og anbring dem på underkopper.
* Fordel nogle hele jordbær på kagerne og sigt flormelis over. Server kagerne varme sammen med resten af jordbærrene.

Tropiske ananascupcakes med citronflødeglasur, (12 stk.):
2 skiver ananas på dåse i egen saft
85g blødgjort smør eller blød plantemagarine til bagning
85g sukker
1 stort æg, pisket let sammen
85g mel
3/4 bagepulver
1 spsk. saft fra ananasdåsen

Flødeglasur:
25g blødgjort smør
100g blød flødeost
revet skal af 1 citron eller lime, usprøjtet
100g flormelis
1 tsk. citronsaft eller limesaft

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 12 papirforme i linse- eller muffinform, eller 12 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Hak ananasskiverne fint. Kom smør og sukker i en skål og pisk, til det er luftigt og cremet. Pisk ægget i lidt ad gangen. Tilsæt mel og bagepulver og vend det i blandingen ved hjælp af en stor metalske. Vend den hakkede ananas og ananassaften i. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smør og flødeost til flødeglasuren i en stor skål og pisk det med en håndmixer til det er glat. Tilsæt skal fra citron eller lime. Sigt flormelisen i blandingen og pisk, til det er blandet godt. Pisk lidt efter lidt saft fra citron eller lime i. Kom så meget i, at glasuren kan smøres ud.
* Bred flødeglasuren ud på kagerne, når de er kolde. Eller fyld en sprøjtepose forsynet med en stor stjernetylle og sprøjt glasuren ud. Opbevar kagerne i køleskabet, til de skal serveres.

nicegirl
29-05-09, 11:43
flere
Sommerfuglekager med chokolade, (12 stk.):
125g blødgjort smør eller blød plantemagarine til bagning
125g sukker
150g mel
1 ½ tsk. bagepulver
2 store æg
2 spsk. kakaopulver
25g mørk chokolade, smeltet
flormelis, til pynt

Fyld:
85g blødgjort smør
175g flormelis

* Kom margarine, sukker, mel, bagepulver, æg og kakaopulver i en stor skål og pisk det med en håndmixer, til det er akkurat er glat. Pisk den smeltede chokolade i. Fordel dejen i papirformene med en ske. Fyld dem trefjerdedel op.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 15 minutter, eller til de er elastiske, når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til fyldet i en skål og pisk, til det er blødt. Sigt flormelisen i og pisk, til det er glat. Tilsæt den smeltede chokolade og pisk, til det er godt blandet,
* Skær en skive af toppen af på hver kage med en savtakket kniv, når kagerne er kolde. Skær hver skive over. Bred eller sprøjt lidt af smørcremen ud på hver cupcake og sæt 2 halve skiver i hver kage, så de ligner sommerfuglevinger. Sigt flormelis over før servering.

Chokoladecupcakes med flødeglasur, (18 stk.):
85g blødgjort smør eller blød plantemagarine til bagning
100g sukker
2 æg, pisket let sammen
2 spsk. mælk
50g mørk chokolade, grofthakket
225g mel
2 1/4 tsk. bagepulver
25g kakaopulver

Flødeglasur:
225g hvid chokolade
150g mager flødeost

* Forvarm ovnen til 200 grader/gasovn trin 6. Anbring 18 papirforme i linse- eller muffinform, eller 18 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk det, til det er luftigt og cremet. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Tilsæt mælken og vend chokoladestykkerne i. Sigt mel, bagepulver og kakaopulver i og vend det i en blanding. Fordel dejen i papirformene og glat overfladen,
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og er elastiske når man trykker på dem. Lad dem køle af på en bagerist.
* Bræk chokoladen til glasuren i stykker ned i en lille varmefast skål. Anbring skålen over i en kasserolle med vand, der simrer sagte, og lad chokoladen smelte. Lad den køle lidt af. Kom flødeosten i en skål og pis, til den er blødgjort. Pisk den let afkølede chokolade i.
* Bred lidt af glasuren ud på hver cupcake og lad kagerne stå og køle af i køleskabet i 1 time før serveringen.

Lyse og mørke fudgecupcakes, (20 stk.):
2 dl vand
85g smør
85g sukker
1 spsk. lys sirup
3 spsk. mælk
2 tsk. vaniljesukker
1 tsk. natron
225g mel
2 spsk. kakaopulver

Topping:
50g mørk chokolade
4 spsk. vand
50g smør
50g hvid chokolade
350g flormelis

Chokoladespåner:
100g mørk chokolade
100g hvid chokolade

* Forvarm ovnen til 180 gader/gasovn trin 4 Anbring 20 papirbageforme i 2 linse- eller muffinforme, eller sæt 20 dobbelte papirforme på 2 bageplader.
* Kom vand, smør, sukker og sirup i en kasserolle. Varm det forsigtigt op under omrøring til sukkeret er opløst. Bring det i kog. Sænk varmen og lad det simre i 2 minutter. Tag det fra varmen og lad det køle af.
* Kom imens mælken i en skål. Tilsæt natron og rør, til det er opløst. Sigt mel, bagepulver, vaniljesukker og kakaopulver ned i en anden skål og tilsæt sirupblandingen. Rør mælken i og pisk, til det er glat. Fordel dejen i papirformene med en ske. Fyld dem to tredjedele op.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og virker faste, når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Bræk den mørke chokolade til toppingen i stykker ned i en lille varmefast skål, tilsæt halvdelen af vanden og halvdelen af smørret. Anbring skålen over en kasserolle med vand, der simrer sagte, og lad det smelte. Rør, til det er glad og lad skålen blive oven over vandet. Gør det samme med den hvide chokolade og resten af vandet og smørret i en anden skål. Sigt halvdelen af flormelisen ned i hver skål og pisk, til det er glat og tykt. Dæk kagerne med glasurerne. Lad dem stivne. Til chokoladespåner: skræl chokoladen med en kartoffelskræller.

Kæmpecupcakes med chokoladestykker, (8 stk.):
100g blød plante margarine
100g sukker
2 store æg
100g mel
1 tsk. bagepulver
100g mørk chokolade, grofthakket

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 8 muffinpapirforme i en muffinform
* Kom margarine, sukker, æg, mel, og bagepulver i en stor skål, og pisk det med en håndmixer, til det er glad. Vend det hakkede chokolade i. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20-25 minutter, eller til de er pænt hævede og gyldenbrune. Sæt dem til afkøling på en bagerist.

Varme cupcakes med chokoladefondue, (8 stk.):
80g blød plantemargarine til bagning
50g sukker
1 stort æg
85g mel
3/4 tsk. bagepulver
1 spsk. kakaopulver
50g mørk chokolade
flormelis til pynt

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 8 papirbageforme i en linse- eller muffinform, eller sæt 8 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom margarine, sukker, øg, mel, bagepulver og kakaopulver i en stor skål og pisk det med en håndmixer, til det akkurat er glat.
* Fordel halvdelen af dejen i papirformene med en ske. Lav en fordybning midt i hver kage med en teske. Bræk chokoladen i 8 lige store stykker og læg et stykke i hver fordybning. Kom resten af dejen ovenpå.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og er elastiske, når man trykker på dem. Lad kagerne stå i 2-3 minutter før de serveres varme, pyntet med sigtet flormelis.

Minichokoladecupcakes med ganachecreme, (20 stk.):
50g blødgjort smør
50g sukker
1 stort æg, pisket sammen
50g mel
½ tsk. bagepulver
2 spsk. kakaopulver
1 spsk. mælk
20 chokoladeovertrukne kaffebønner til pynt (kan undlades)

Ganachecreme:
100g mørk chokolade
1dl piskefløde

* Forvarm ovnen til 190 grader/gasovn trin 5. Anbring 20 dobbelt minipapirforme på 2 bageplader.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk til det er luftigt og cremet. Pisk ægget i lidt efter lidt. Sigt mel, bagepulver og kakaopulver i og vend det i blandingen ved hjælp af en metalske. Rør mælken i.
* Fyld en sprøjtepose forsynet med en stor, almindelig tylle med dejen og sprøjt den ned i papirformene. Fyld dem halvt op.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 10-15 minutterm eller til de er pænt hævede og virker faste. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Bræk chokoladen til ganachecremen i stykker ned i en kasserolle og tilsæt piskefløden. Varm det forsigtigt op under konstant omrøring, indtil chokoladen er smeltet. Hæld det i en stor varmefast skål og pisk blandingen med en håndmixer i 10 minutter, eller til den er tyk, blank og afkølet.
* Fyld en sprøjtepose forsynet med en stor stjernetylle med ganachecremen og sprøjt en stor rose ovenpå hver cupcake. Eller fordel ganachecremen på hver cupcake med en ske. Lad kagerne køle af i køleskabet i 1 time før serveringen. Man kan eventuelt servere kagerne pyntet med en chokoladekaffebønne.

nicegirl
29-05-09, 11:44
de sidste

Djævlecupcakes med chokolade creme, (18 stk.):
50g blød plantemagarine til bagning
115g farin
2 store æg
115g mel
½ tsk. natron
25g kakaopulver
1 1/4 dl cremefraiche 18%

Chokoladecreme:
125g mørk chokolade
2 spsk. sukker
1½ dl cremefraiche 10 %

Chokoladespåner (kan undlades):
100g mørk chokolade.

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 18 papirforme i linse- eller muffinform, eller 18 dobbelte papirforme på en bageplade.
* Kom margarine, farin, æg, mel, natron og kakaopulver i en stor skål og pisk det med en håndmixer, til det akkurat er glat. Vend cremefraichen i med en metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20 minutter, eller til de er pænt hævede og virker faste når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Bræk chokoladen til cremen i stykker ned i en varmefast skål. Anbring skålen over en kasserolle med vand, der simrer sagte, og varm chokoladen, til den er smeltet. Rør nu og da. Tag den fra varmen og lad den køle lidt af. Pisk sukker og syrnet fløde i, til det er godt blandet. Bred cremen ud over kagerne og lad dem stå og stivne i køleskabet før serveringen. Man kan eventuelt servere kagerne pyntet med chokoladespåner, lavet ved at skrælle en plade chokolade med en kartoffelskræller.

Mokkacupcakes med flødeskum, (10 stk.):
2 spsk. espressokaffepulver
85g smør
85g sukker
1 spsk. klar honning
2dl vand
225g mel
2 spsk. kakaopulver
1 tsk. natron
3 spsk. mælk
1 stort æg, let pisket sammen

Topping:
2 1/4 dl piskefløde
kakaopulver, sigtet, til pynt

* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 20 papirbageforme i en linse- eller muffinform, eller sæt 20 dobbelte papirforme på 2 bageplader.
* Kom pulverkaffe, smør, sukker, honning og vand i en kasserolle, og varm det forsigtigt op underomrøring, til sukkeret er opløst. Bring det i kog, sænk varmen og lad det simre i 5 minutter. Hæld det i en stor varmefast skål og lad det køle af.
* Sigt mel, bagepulver og kakaopulver i, når blandingen er kølet af. Opløs natron i mælken og kom det i dejen sammen med ægget og pisk, til den er glat. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 15-20 minutter, eller til de er pænt hævede og virker faste når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Pisk piskefløden til toppingen i en skål, til den er stiv. Kom pæne klatter flødeskum på hver kage lige før serveringen. Sigt kakaopulver over. Opbevar kagerne i køleskabet indtil de skal serveres.

St. Valentin hjertecupcakes, (6 stk.)
85g blødgjort smør eller blød plantemargarine til bagning
85g sukker
1 tsk. vaniljesukker
2 æg, pisket let sammen
70g mel
1 spsk. kakaopulver
3/4 tsk. bagepulver

Marcipanhjerter:
35g marcipan
Rød frugtfarve
flormelis, til pynt

Topping:
50g blødgjort smør
115g flormelis
6 sukker- eller marcipan blomster til pynt

* Ælt marcipanen til hjerterne, til den er smidig. Tilsæt et par dråber frugtfarve og ælt videre, til marcipanen er ensartet rød. Rul den ud på en arbejdsflade drysset med flormelis. Stik 6 hjerter ud med en lille hjerteformet udstikker. Anbring dem på en bakke beklædt med bagepapir, der er drysset mel flormelis, og lad dem tørre i 3-4 timer.
* Forvarm ovnen til 180 grader/gasovn trin 4. Anbring 6 papirmuffinforme i en muffinform.
* Kom smør og sukker i en skål og pisk, til det er luftigt og cremet. Tilsæt letpisket æg lidt ad gangen og pisk godt efter hver tilsætning. Sigt mel, vaniljesukker, kakaopulver og bagepulver i og vend blandingen med en stor metalske. Fordel dejen i papirformene med en ske.
* Bag kagerne i den forvarmede ovn i 20-25 minutter, eller til de er pænt hævede og virker faste når man trykker på dem. Sæt dem til afkøling på en bagerist.
* Kom smørret til toppingen i en stor skål og pisk, til det er blødt. Rør flormelis i og pisk, til det er glat. Tilsæt den smeltede chokolade og pisk, til alt er godt blandet. Bred toppingen ud på kagerne, når de er kolde, og pynt med sukkerblomster og marcipan hjerter.

Danca
19-07-09, 12:58
Hindbærsnitter 35/40 styk

500 gr. mel
200 gr. smør eller margarine
2 tsk. bagepulver
175 gram sukker
1 1/2 dl vand
hindbær marmelade

Glasur:
flormelis og vand

Smuldr mel og fedstof sammen.
Bland bagepulver og sukker i.
Ælt dejen godt med vandet
Udruld dejen i 4 lange stænger. (lettere med en afkøle dej. stængerne ska være seriøst lange)
bred hindbærmarmelade over de 2 stænger og læg de 2 andre ovenpå.
tryk kanterne god sammn med en gaffel.

Bages ved ca 200 grader i 20 min.
Glaseres mens de endnu er varme.
skæres ud i små snitter eller i bager størrelse, alt efter smag og behag.

AnnieLP
09-09-09, 18:21
Dej:
½ kg. Rå marcipan (Anton Berg eller Odense er bedst, da det har mindst sukker)
125 g. flormelis
1 æggehvide
1 spsk. mel
100 g. fint blendede hasselnødder

Glasur:
Pasteuriserede æggehvider
Flormelis

En portion giver 44-50 stykker kransekage.

Det hele blandes. Rækkefølgen er underordnet, men det er nemmest at ælte, hvis man skærer marcipanen i mindre stykker (eller river den på rivejernets grove side) før du kommer den i dejen.

Så rulles den ud i ca. tommelfingertykke pølser. Jeg skærer dem af så de er så lange som min tommelfinger, og trykker dem lidt, så de bliver til trekanter. Det er vigtigt at de ikke varierer for meget i størrelsen!

Hvis man har lyst (det havde jeg!), kan man putte nougat i midten.
Skær en rille i pølsen før den er så tynd som den skal være og før du skærer dem i tommelfingerlange stykker.
Jeg lægger små stykker nougat ned i rillen og ruller dem igen, og skærer og former.

De skal bages 10-12 minutter ved 200º.
Tiden afhænger af ovnen, og hvis din ovn varmer meget ujævnt skal du holde øje med om nogen af dem får for meget.
Vær varsom! Du skal holde øje med dem hele tiden! Får de to minutter for meget er de lige til at smide ud. Når de lige nøjagtigt bliver lysebrune på toppen er de færdige. Samtidig kan de godt se ud som om de stadig er fugtige (og dermed ufærdige) på siderne. Men det er ikke tilfældet, de er ret bløde på siderne når du tager dem ud. Det forsvinder når de køler af.

Når de er kølet helt af dypper jeg dem i smeltet chokolade (jeg synes det er lettest at smelte chokoladen i en microbølgeovn, så jeg undgår vandbad etc.). Til dåben havde jeg dyppet bunden på dem uden nougat, og enderne på dem med.

Når chokoladen er størknet putter jeg glasur på.

Hvis de skal se rigtigt pæne ud, skal glasuren røres sammen af æggehvider (husk det skal være pasteuriserede æg) og flormelis. Så kan du røre glasuren meget tyk. Den skal være mindst lige så tyk som spartelmasse. Pointen er, at den ikke løber når du sprøjter den på. Den skal røres så tyk, at den er svær at røre i.

De tager bestemt ikke skade af at blive frosset, men husk, at hvis du ”smider” med dem, eller de bliver klemt knækker glasuren nemt. Hvis du laver dem i forvejen og putter glasue og evt. chokolade på bagefter får du det pæneste resultat, hvis de er tøet helt op før du pynter dem.

(Jeg havde til dåben lavet dem i god tid og frosset dem ned. Fredag tøede jeg dem op og lørdag blev de pyntet med chokolade og glasur).

Det tager nogle timer at lave, bl.a. fordi de skal køle helt ned før man kan putte chokolade på. De holder rimeligt længe hvis du putter dem i noget lufttæt, og det er en rigtig god ide, at lave dem i så god tid, at du har mulighed for at nå at bage nye, hvis de får for længe i ovnen.

Nadiri
24-10-09, 22:06
1 g. gær (som en ært)
1 l. koldt vand
½ dl. olivenolie
2 tsk salt
300 g. havregryn (eller bygflager/kogt hel hirse/kogt quinoa o.l.)
100 g. solsikkekerner (eller græskarkerner/valnødder, hørfrø o.l.)
750 g. sigtet speltmel (eller 300 g. rugmel og 450 g. sigtet speltmel)

Dejen tilberedes om aftenen!
Gæren opløses i vandet. Salt, olivenolie og de øvrige ingredienser kommes i.
Dejen skal være så lind, at den kan røres med en grydeske. Den hæver natten over på et lunt sted. Næste morgen røres dejen igennem med grydeskeen og sættes på bageplade med en ske, som dyppes i vand, så slipper den lettere. Det ser flot ud at drysse bollerne med blå birkesfrø. Hæver ca. 30 minutter og bages derefter ved 220 grader ca. 20 minutter.

Nadiri
24-10-09, 22:23
Kagen er fænomenal! Sød, fyldig, blød og endda delvis allergivenlig!

Mængde: Til 8-10 personer med en god appetit på desserter og livet
Tilberedningstid: 15 minutter til at lave dejen og 45 minutter i ovnen samt 10 minutter så kagen kan køle ned.
Holdbarhed: Op til 3 dage i køleskabet, hvis du ellers kan lade være med at spise hele kagen inden da.
Tilbehør: Nyd kagen eller tærten som den er, eller med en smule kefir.

Du skal bruge:

400 gr. dadler (500 g. hvis du bruger grapefrugt i stedet for appelsin)
200 gr. mandler (300 g. hvis du bruger grapefrugt i stedet for appelsin)
5-6 spsk ekstra jomfrukokos- eller rapsolie
Fintrevet skal og friskpresset saft af 1 økologisk appelsin eller grapefrugt
1 tsk vaniljepulver eller ½ stang vanilje, finthakket
2 tsk stødt kanel
En meget lille knivspids hav- eller stensalt
En meget lille smule friskkværnet sort peber
6 mellemstore økologiske æg

Så let er det:
Kør dadler, mandler, olie, appelsinsaft og -skal, vanilje, kanel, salt og peber på en foodprocessor i et par minutter, indtil du har en jævn masse, der minder lidt om marcipan i konsistensen. Tilsæt så æggene et efter et, mens foodprocessoren stadig kører.
Kom dejen i en smurt bradepande, tærteform eller lignende og bag kagen i 40-45 minutter i en 160 grader varm ovn. Lad kagen køle lidt af, inden den serveres.

Fif:
Prøv at erstatte mandlerne helt eller delvist med hasselnødder, cashewnødder eller pinjekerner.
Appelsin kan erstattes med citron.
Tilsæt to bananer og 6-8 spsk ren kakaopulver, så har du en mandel-dadel-appelsin-banan-chokoladekage med en smag der siger spar2!
Ønsker du en plumcake, så mariner et par 100 gr. grofthakket tørret frugt i en passende alkoholisk drik (f.eks. gin eller rom). Dræn de tørrede frugter og vend dem i dejen, efter du har kørt den på foodprocessoren.
Du kan også bruge dejen til at lave en æble- eller pæretærte. Kom dejen i en springform og top med æbler eller pærer. Mangostykker går også an...
Kagen smager rigtig godt med frisk frugt og flødeskum.

Sundhedstip:
Kalorier, tænker du sikkert. Ja, og hvilke kalorier og hvilke næringsstoffer. Mandler fyldt med magnesium og L-arginin til blodtryk og blodårer. Appelsinskal fyldt med den æteriske olie limolen, der faktisk dulmer mavesår. Og kanel sænker både blodsukker, kolesterol og triglycerider ganske effektivt, når blot man får et par gram i døgnet.

viking
23-12-09, 00:44
Et godt havregrødsbrød
(brødet der IKKE kan blive tørt)
75 gr havregryn koges i ½ L vand og køles af.
50 gr gær røres ud i ½dl lunkent vand.
Tilsæt grøden. 1½ tsk groft salt. 1 spsk olie. 500-550 gr (=8-9 dl) mel - til dejen er tilpas. Ælt dejen godt.
Stil til hævning30-45 min.
Put dejen i brødform 1½L smurt eller med bagepapir.
Efterhæve 20 min.
Pensel med vand eller æg.
Bag brødet på nederste rille i ovnen 40-45 min ved 200 grader.
Tag gerne brødet ud af formen de sidste 5-10 min. af bagetiden.
Brødet er meget fryseegnet.

Dukax
10-01-10, 12:41
Dette rugbrød er sååååå lækkert og forbløffende let at lave.

1 liter vand
surdej
1 spsk mørk sirup
2 tsk salt
100 g mandler
100 g solsikkekerne
150 g durum
150 g hørfrø
400 g kn. rugkerner
350 til 400 g rugmel
1 dl surmælk

Alt røres sammen til en klæbrig masse, (husk at tage surdej fra!!!) puttes i form (portionen passer perfekt i en Eva Profesionel og det bliver nogen gode str skiver..) og hæver ikke for varmt i 12-24 timer. Prikkes grundigt med strikkepinde, pensles (+evt. noget på toppen) og bages ved 180 grader i 1½ time.

Jeg bruger rask væk hvedekerner istedet for hørfrø eller sådan noget når vi er udgået for de autoriserede ingredienser.

God appetit!!

SidseB
16-01-10, 22:08
Dette rugbrød er uden gær o.lign. og mætter langt bedre end købebrød. Den sammenlagte arbejdstid er ca.30-45 min. + bagetiden.
Den surdej jeg bruger er mindst 15 år gammel.

2-3 rugbrød

Dag 1.
300 g. surdej (kan evt. fås mod porto, ved henvendelse til mig)
1500 g. groft rugmel
500 g. grahamsmel
100 g. hvid hvedemel
1 spsk. groft salt
17 dl. vand

Surdejen røres ud i vandet først og derefter tilsættes melet og salten.
Stilles i en skål med låg el. lign. et døgn.

Dag 2.
1 stor spsk. honning (IKKE sukker!!)
1 øl (gerne mørk)
500 g. knækket hvede
500 g. knækket rug
200 g. hørfrø (kan med fordel spires et par dage i forvejen, så kroppen bedre kan udnytte alle de gode enzymer)
300 g. solsikkekerner

Tag 300 g. dej fra til næste surdej. Surdejen kan fryses, men skal tages ud af fryseren og stå til optøning på køkkenbordet et døgn før den skal bruges.

Sæt de knækkede hvede og rugkerner i blød i vand minimum 2 timer før de skal i dejen. Hæld dem gennem en sigte, for at få det overskydende vand fra.

Bland det hele med dejen fra dag 1, og lad det stå i en skål med låg el. lign. et døgn.

Dag 3.
Dejen røres igennem og hældes i forme.
Bages i 5 timer ved 150 grader. De første 4 timer med sølvpapir over, så skorpen ikke bliver tør.

Efter bagning vendes brødene ud af formen og køles ned. Derefter pakkes de ind i et viskestykke og en pose, og lægges på køl i minimum 24 timer før der skæres af det, da det ellers smuldrer fra hinanden.

Opbevares på køl i viskestykke og pasticpose.

Brødene har efter endt bagning ikke godt af at komme i fryseren. De bliver tørre og smuldrer. Den færdige dej kan i stedet med fordel hældes i en bøtte eller form og fryses ned, så det er klar til at sætte i ovnen. Bør tages ud mindst et døgn før bagning, og tø op på køkkenbordet.

SidseB
27-01-10, 19:42
Jeg bager helst på slump, så prøv dig frem med hvad der virker hos dig...

½ pakke gær
4-5 dl lunkent vand
Lidt groft salt
Lidt honning (ca.1 tsk.)
Et par dråber olivenolie
Knækkede hvedekerner
Knækkede rugkerner
Havregryn (gerne grovvalsede)
3-4 groft revede gulerødder
Et kvart groft revet hvidkålshoved
1 revet æble med skræl
1-2 skefulde majs (evt. fra dåse eller frost)
Rugmel
Grahamsmel
Groft speltmel
(Hvid) hvedemel (ikke ret meget - kun lige til at samle dejen med og for at få bollerne til at hæve ordentligt)
Evt. hørfrø, solsikkefrø eller lignende

A38 til pensling
Sesamfrø til at drysse på toppen

Gæren røres ud i det lunkne vand og tilsættes salt, honning og olie.
De knækkede hvede og rugkerner tilsættes sammen med havregrynene, indtil det bliver som en lidt tynd grød. Vil man have andre kerner i, skal de også tilsættes her. -Kernerne kan evt.sættes i blød et par timer før. Gør man det, skal man kun bruge 3 dl. vand. Hørfrø kan med fordel forspires et par dage i forvejen.

Tilsæt de revede gulerødder, hvidkål, æble og majs.
Derefter tilsættes der rugmel, grahamsmel og groft speltmel, til det bliver en klistret dej. -Jo mere rugmel - jo mørkere dej. De bliver sådan lidt ligesom rugfler, hvis der kommer mest rugmel i.
Til sidst æltes der (hvid) hvedemel i, til dejen er tilpas.
Skal hæve et lunt sted i ca. en times tid, med et fugtigt viskestykke over.

Slå dejen ned og form den til boller. Lad dem hæve et lunt sted i en halv time, med et fugtigt viskestykke over.

Tænd ovnen på 200 grader (jeg har varmluftovn, og der passer 200 grader helt fint) og sæt et fad varmt vand ind i bunden, så der kommer masser damp inde i ovnen. Det gør bollerne mere luftige og svampede

Pensl bollerne med et godt lag A38 og drys sesamfrø på toppen.

Bag bollerne midt i ovnen indtil de er gyldne. Fordi de er penslede med A38 bliver de ikke brune men lyse. Husk ikke at åbne ovnen undervejs, så dampen ikke slipper ud!

Køles af på en rist og opbevares i en lukket plasticpose.

JulleM
15-03-10, 22:09
Dancas chokoladekage

Hold på hat og briller for nu præsenteres opskriften på Death By Chocolate eller Cardiac Arrest :

* Kop er lige med cup som er en amerikansk måleenhed.

2 kopper mel

2 kopper sukker

1 kop kakao

2 tsk. natron

1 tsk. salt

2 tsk. vaniliepulver

Alle disse ingredienser blandes sammen og så tilføjes

2 æg

2 kopper varmt vand

1 kop olie

Det hele røres godt sammen og smides i en form (gerne en springform) og bages i ovnen 30 til 40 minutter på 350 F (ca. 175 grader)

Glasur

225 gram flormelis

125 gram smør (smeltet og afkølet)

¼ kop kakao

1 tsk. vanilje

4-6 spiseskeer mælk

Si de tørre ingredienser ned i en skål og tilføj smør og mælk. Mixes med håndmixer til glasuren er let og luftig. Kom glasuren på den afkølede kage.

LineT
16-07-10, 09:54
Dette rugbrød er sååååå lækkert og forbløffende let at lave.

1 liter vand
surdej
1 spsk mørk sirup
2 tsk salt
100 g mandler
100 g solsikkekerne
150 g durum
150 g hørfrø
400 g kn. rugkerner
350 til 400 g rugmel
1 dl surmælk

Alt røres sammen til en klæbrig masse, (husk at tage surdej fra!!!) puttes i form (portionen passer perfekt i en Eva Profesionel og det bliver nogen gode str skiver..) og hæver ikke for varmt i 12-24 timer. Prikkes grundigt med strikkepinde, pensles (+evt. noget på toppen) og bages ved 180 grader i 1½ time.

Jeg bruger rask væk hvedekerner istedet for hørfrø eller sådan noget når vi er udgået for de autoriserede ingredienser.

God appetit!!

Sætter du rugkernerne i blød inden? :goegler:

Dukax
16-07-10, 10:00
Sætter du rugkernerne i blød inden? :goegler:
Nej / det hele bliver bare blandet direkte fra poserne

nak

LineT
16-07-10, 10:02
Nej / det hele bliver bare blandet direkte fra poserne

nak

Hold kæft et hurtigt svar på en gammel tråd :stortgrin:

Så vil jeg prøve at bage dit rugbrød i dag :)

Dukax
16-07-10, 10:05
Hold kæft et hurtigt svar på en gammel tråd :stortgrin:

Så vil jeg prøve at bage dit rugbrød i dag :)

jeg loggede lige tilf;ldigt p[ :heehee:

god forn'jelse / det er et vildt godt br'd

LineT
16-07-10, 22:43
Jeg fulgte opskriften og puttede det sågår i en Eva professionel form, men nu har jeg dej ud over det hele :stortgrin: Der er næsten så meget ved siden af, at jeg kunne lave et rugbrød mere :heehee:

Dukax
18-07-10, 19:48
Jeg fulgte opskriften og puttede det sågår i en Eva professionel form, men nu har jeg dej ud over det hele :stortgrin: Der er næsten så meget ved siden af, at jeg kunne lave et rugbrød mere :heehee:
Virkelig underligt :klø:

Du må ha en virkelig effektiv surdej. Eller også har den stået varmere end jeg plejer :think:

LineT
18-07-10, 21:51
Virkelig underligt :klø:

Du må ha en virkelig effektiv surdej. Eller også har den stået varmere end jeg plejer :think:

Den har bare ståen inde i en kold ovn i køkkenet hvor vi har åbne vinduer hele døgnet, der var egentlig ikke varmt - men den var meget aggressiv :stortgrin: Til gengæld blev det VIRKELIG et lækkert brød, det skal jeg til at bage fast :lurve:

angelmom
19-07-10, 12:28
I kan da osse bruge denne her.. Den bruger jeg herhjemme og er en sikker vinder!!

http://www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/Camilla.velkommen.htm

Jeg bager mogens brød!! den ligger som beton i maven, men kan anbefales..
man kan så vælge at ligge surdejen til at sove ved at putte den i pose ind i køleskabet..

LineT
19-07-10, 13:45
I kan da osse bruge denne her.. Den bruger jeg herhjemme og er en sikker vinder!!

http://www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/Camilla.velkommen.htm

Jeg bager mogens brød!! den ligger som beton i maven, men kan anbefales..
man kan så vælge at ligge surdejen til at sove ved at putte den i pose ind i køleskabet..

Det brød har jeg også bagt rigtig mange gange efterhånden - det er rigtig godt og med dejligt mange kerner :stortgrin:

LineT
21-07-10, 14:46
Nu har jeg bagt rugbrødet igen - med lidt mindre mel og vand end sidst, så dejen kunne være i formen :stortgrin: Men denne gang ville det SLET ikke hæve - jeg lod det stå i ca 20 timer, men der skete intet :think: Det dufter dog ligesom sidste gang og brødet ser også normalt ud efter bagning, bare lidt mindre :stortgrin: Oh surdejens mysterier...

Madam skrald
02-08-10, 21:23
Da der er nul sukker i ungernes int. har jeg modificeret denne opskrift, så der hverken er sukker eller mælk.

12 stk.

250 gr. mel
4 tsk. bagepulver
½tsk. salt
1 tsk kanel
50 gr. smeltet smør
1 dl. vand
1 dl. æblejuice
1 æg
2 æbler i tern

Bland de tørre ingredienser i en skål. Pisk smeltet smør, væsken og æg sammen. Rør det hele sammen og rør æblerne i.

Bages i ca 20 min ved 200 grader.
:cookie:

LineT
03-08-10, 15:09
Da der er nul sukker i ungernes int. har jeg modificeret denne opskrift, så der hverken er sukker eller mælk.

12 stk.

250 gr. mel
4 tsk. bagepulver
½tsk. salt
1 tsk kanel
50 gr. smeltet smør
1 dl. vand
1 dl. æblejuice
1 æg
2 æbler i tern

Bland de tørre ingredienser i en skål. Pisk smeltet smør, væsken og æg sammen. Rør det hele sammen og rør æblerne i.

Bages i ca 20 min ved 200 grader.
:cookie:

Kan du anbefale nogle muffinsforme? Jeg vil rigtig gerne prøve at bage efter den her opskrift! Især fordi jeg godt kan lide "kage", men ikke er til sukker, flødeskum, flormelis, glasur etc. :stortgrin:

Madam skrald
03-08-10, 21:13
Kan du anbefale nogle muffinsforme? Jeg vil rigtig gerne prøve at bage efter den her opskrift! Især fordi jeg godt kan lide "kage", men ikke er til sukker, flødeskum, flormelis, glasur etc. :stortgrin:

Har bare bagt dem, i de store papirforme fra REMA. De er rimelig faste i det og dejen flyder ikke ud.

LineT
04-08-10, 13:47
:Tak:Det vil jeg prøve i weekenden

Esmaralda
06-08-10, 12:47
Opskrift på havregrynsboller:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.

Jeg har lige bagt de her boller igår, og de er super lækre, også dagen efter!!!:Tak:
Så nu har jeg været nød til og bage en potion mere, da der ikke rigtig var flere tilbage:fløjte:

BinaMor
29-08-10, 12:50
Har i også æbler i haven?
så vil jeg dele denne opskrift med jer. den er det nemmeste kage ever! (og det kommer fra en der hedder "husmonster" i sin avatar:lol:) bagte den selv med veer(:heehee:) til jordemoren som også elskede den.

En hurtig billig kage, der kan spises lun som dessertkage med flødeskum eller creme fraiche, men den er også god kold, f.eks. til kaffe.
Du skal bruge:
2 æg - 150 g sukker - 75 g mel - 2-3 syrlige æbler (jeg brugte 5-6 da mine er meget små) - kanel - sukker - smør.
- Pisk æg og sukker hvidt og skummende, vend melet i dejen og fordel den i en velsmurt, rund form.
Vask, udkern og skær æblerne i tynde snitter, der lægges taglagt over dejen.
Drys kanel og sukker over og læg tynde smørskiver tæt på hele kagen.
Bag kagen i ovnen ved 200 grader i ca en halv time, til den er gylden og gennembagt.