PDA

View Full Version : Antihistaminer til pige på 11 år?

CamillaM
09-06-08, 20:44
Åh kan man slet ike få andet antihistamin til en pige på 11 år end Zyrken eller hvd det hedder i flydende form .. For det gör hende så trät og slöv. Og er slet ikke kraftigt nok til at tage hendes höfeber og det er rigtig synd for hende, for hun nyser og nyser og öjnene löber i vand. Otrivin hjälper hende slet ikke :(

Så nogen der ved noget? Som jeg kan snakke med lägen om ... For når jeg ringer til dem så siger de bare at det er der ikke ... Men det må der da väre ?

:please:

Rikke W2F
09-06-08, 20:54
Vi bruger Mildin til Michala på 9 - knuser dem og blander i en sjat saft. Hun KAN ikke synke piller - lige meget hvor små de er!

CamillaM
09-06-08, 21:00
Er de gode syntes du ? .. Altså ikke slövende ?

Anne Louise
09-06-08, 21:00
Loratadin (eks. Mildin, Clarityn) kan benyttes til børn og doseres som følger:
Doseringsforslag
Voksne og børn med legemsvægt over 30 kg. 10 mg 1 gang dgl. Børn over 2 år med legemsvægt under 30 kg. 5 mg 1 gang dgl.
Dosisreduktion til patienter med lever- eller nyreinsufficiens.

Clarityn findes som brusetablet, som opløses i ½-1 glas vand.

Linda80
09-06-08, 21:01

Jeg tager selv mildin og finder dem ikke sløvende -

CamillaM
09-06-08, 21:04
Okay ... super ... Jeg selv bruger Telfast 180mg ... Men de er receptpligtige og kan vist ikke bruges til börn.

Tusinde tak for svar :)

Anne Louise
09-06-08, 21:05

Loratadin hører til i kategorien non-sederende antihistaminer, så skulle ikke sløve så meget.

Jeg kan ikke finde Zyrken og kender det heller ikke. Kan det tænkes, at du tænker på Zyrtec? Det findes dog ikke i en flydende form i DK -ved ikke om det findes i andre lande inkl. Sverige i flydende form.

Anne Louise
09-06-08, 21:06
Kan det være Phenergan, som du bruger i flydende form?

rikkeh
09-06-08, 21:07
Puha jeg tør slet ikke tænke på alle de antihistaminer jeg har ædt fra jeg var 8 år gammel -nogle ret kradse sager nogen af dem. Nå jeg er ret sikker på at der er flere/ andre end de, du nævner. min lille niece har i hvertfald forsøgt sig med flere forskellige midler de seneste år, hun er vist nok 13 nu. JEg kan bar eikke navnene...

n må lige indskyde der også findes glimrende homøopatiske midler imod høfeber...

Anne Louise
09-06-08, 21:07
Nej, Telfast gives kun til børn over 12 år!

TS
09-06-08, 21:08
Ved da ikke om der er forskel på hvilken høfebermedicin man bruger til voksne og børn.

Jeg havde selv meget høfeber som barn og mener da jeg prøvede forskellige piller.

Hvad med at kigge her og lure på nogle af de forskellige ting man kan få mod høfeber.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hoefeber.htm

Hvad med benadryl eller benaday teldanex kestine eller zyrtec

Alternativt kan man prøve en næseskyller, de kan købes på apoteket i dk for ca 100 kr. Man skyller næsen med saltvand. Skal lige øve sig lidt og det kan lindre hos nogle og det bliver man nok ikke træt af. Men er man voldsomt ramt så er det ikke nok at skylle næse.

Dem der er hårdt ramt kan med fordel skifte tøj før natten, skylle hår og skifte hovedpudebetræk. Eller det kender jeg nogle der gør for at afhjælpe lidt.

Det er ikke sjovt at gå og nyse og sprutte og klø dagen lang.

Håber i finder et egnet præparat :)

Tina

CamillaM
09-06-08, 21:09
Loratadin hører til i kategorien non-sederende antihistaminer, så skulle ikke sløve så meget.

Jeg kan ikke finde Zyrken og kender det heller ikke. Kan det tænkes, at du tænker på Zyrtec? Det findes dog ikke i en flydende form i DK -ved ikke om det findes i andre lande inkl. Sverige i flydende form.

Ja Zyrtec var det :rødme: Kunne ikke ligehuske det på stående fod ... Det fandtes i flydende form indtil sidste år ... Men hun var så evig slöv af det ... Så derfor skal hun have noget andet iår og i disse dage er hun rigtig påvirket af det (Altså pollen).

CamillaM
09-06-08, 21:10
Forövrigt udgik Zyrtec i flydende form sidste år tror jeg det var.

Anne Louise
09-06-08, 21:16
Puha jeg tør slet ikke tænke på alle de antihistaminer jeg har ædt fra jeg var 8 år gammel -nogle ret kradse sager nogen af dem. Nå jeg er ret sikker på at der er flere/ andre end de, du nævner. min lille niece har i hvertfald forsøgt sig med flere forskellige midler de seneste år, hun er vist nok 13 nu. JEg kan bar eikke navnene...

n må lige indskyde der også findes glimrende homøopatiske midler imod høfeber...

Ja, der findes flere, men tog bare lige nogle af dem, som findes i anden form end tabletter.

Andre forslag:

Aerius (Doseringsforslag
Voksne og børn over 12 år. 5 mg 1 gang dgl.
Børn 6-11 år. 2,5 mg 1 gang dgl. Børn 1-5 år. 1,25 mg 1 gang dgl.)
Findes som syrup

Xyzal (Levocetirizin)
(Doseringsforslag
Voksne og børn over 6 år. 5 mg 1 gang dgl. Børn 2-6 år. 1,25 mg 2 gange dgl.
Bemærk: Erfarning savnes til børn under 2 år.
Nedsat nyrefunktion med kreatininclearance 30-50 ml/min. 5 mg hver 2. dag. Kreatininclearance < 30 ml/min. 5 mg hver 3. dag.)
Findes som orale dråber

Kun i pilleform:

Cetirizin (eks. Alnok, Benaday, Vialerg) (Doseringsforslag
Voksne. 10 mg 1 gang dgl. Børn med legemsvægt over 30 kg. 5 mg 2 gange dgl. eller 10 mg én gang dgl. Børn med legemsvægt under 30 kg. 5 mg 1 gang dgl.
Bemærk: Må ikke anvendes til børn under 2 år.
Ved nedsat lever- og nyrefunktion bør dosis nedsættes.)

Anne Louise
09-06-08, 21:21
Ved da ikke om der er forskel på hvilken høfebermedicin man bruger til voksne og børn.

Jeg havde selv meget høfeber som barn og mener da jeg prøvede forskellige piller.

Hvad med at kigge her og lure på nogle af de forskellige ting man kan få mod høfeber.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hoefeber.htm

Hvad med benadryl eller benaday teldanex kestine eller zyrtec

Alternativt kan man prøve en næseskyller, de kan købes på apoteket i dk for ca 100 kr. Man skyller næsen med saltvand. Skal lige øve sig lidt og det kan lindre hos nogle og det bliver man nok ikke træt af. Men er man voldsomt ramt så er det ikke nok at skylle næse.

Dem der er hårdt ramt kan med fordel skifte tøj før natten, skylle hår og skifte hovedpudebetræk. Eller det kender jeg nogle der gør for at afhjælpe lidt.

Det er ikke sjovt at gå og nyse og sprutte og klø dagen lang.

Håber i finder et egnet præparat :)

Tina

Benadryl kun anbefalet til voksne
Benaday (cetirizin) ok til børn
Teldanex er afregistreret i DK -Telfast afløst, men ikke anbefalet til børn under 12 år.
Kestine kun anbefalet til voksne og børn over 12 år
Zyrtec er forsøgt

Anne Louise
09-06-08, 21:23
Zyrtec hører desværre også til de non-sederende antihistaminer, så ikke just opløftende, at hun bliver sløv af dem, men der er ofte forskel på, hvordan hver enkelt reagerer på de forskellige præparater, selvom de ligger i samme kategori (non-sederende antihistaminer).

Annica
09-06-08, 21:29
Jannick har døjet med høfeber de sidste 4-5 år og hvert år var vi ved læren og få stærkere og stærkere piller, men de virkede kun et par timer, hvilket ikke var så fedt når man kun måtte tage 1 - 2 om dagen.
Sidste år gik vi over til A-forte (homøopatiske dråber) og hvilken fryd!!! Jannick kunne få et liv igen!!!
Desværre er firmaet nedlagt og man skal være mere end heldig med at finde det i butikkerne.
Vi har nu valgt at prøve noget der hedder Høfazin (købes bla. i matas), som skal sprayes ind i munden.
man kan også få noget der hedder Høron, som jeg andre er ret glade for at bruge. Købes også bla. i Matas.

CamillaM
09-06-08, 21:38
Zyrtec hører desværre også til de non-sederende antihistaminer, så ikke just opløftende, at hun bliver sløv af dem, men der er ofte forskel på, hvordan hver enkelt reagerer på de forskellige præparater, selvom de ligger i samme kategori (non-sederende antihistaminer).

Jeg tog tidligere Benadryl og blev bare SÅ trät og slöv af dem .. Så fandt jeg Telfast og hvilken forskel .. wow.

CamillaM
09-06-08, 21:39
Jannick har døjet med høfeber de sidste 4-5 år og hvert år var vi ved læren og få stærkere og stærkere piller, men de virkede kun et par timer, hvilket ikke var så fedt når man kun måtte tage 1 - 2 om dagen.
Sidste år gik vi over til A-forte (homøopatiske dråber) og hvilken fryd!!! Jannick kunne få et liv igen!!!
Desværre er firmaet nedlagt og man skal være mere end heldig med at finde det i butikkerne.
Vi har nu valgt at prøve noget der hedder Høfazin (købes bla. i matas), som skal sprayes ind i munden.
man kan også få noget der hedder Høron, som jeg andre er ret glade for at bruge. Købes også bla. i Matas.

Ahh det er bare så typisk ... Hvordan virker de nye i pröver med så ?

Dawn
09-06-08, 21:54
Benadryl kun anbefalet til voksne
Benaday (cetirizin) ok til børn
Teldanex er afregistreret i DK -Telfast afløst, men ikke anbefalet til børn under 12 år.
Kestine kun anbefalet til voksne og børn over 12 år
Zyrtec er forsøgt

Benaday er udgået som mixtur i Danmark. Apoteket anbefaler i stedet Clarityn (tænk jeg troede faktisk det var det samme aktive stof).

Anne Louise
09-06-08, 21:58
Benaday er udgået som mixtur i Danmark. Apoteket anbefaler i stedet Clarityn (tænk jeg troede faktisk det var det samme aktive stof).

Nej, Benaday er cetirizin og Clarityn loratadin.

Hvis det købes i håndkøb, må apoteket gerne anbefale et andet præparat med et andet indholdsstof, men er det på recept, må de ikke substituere med et stof med et andet indholdsstof.

Dawn
09-06-08, 22:06
Nej, Benaday er cetirizin og Clarityn loratadin.

Hvis det købes i håndkøb, må apoteket gerne anbefale et andet præparat med et andet indholdsstof, men er det på recept, må de ikke substituere med et stof med et andet indholdsstof.
... jeg tror faktisk at vi var holdt op med at bruge recepten da den bare gjorde at medicinen blev 15 kr dyrere flasken... (ikke tilskudsberettiget medicin).

Perhva
09-06-08, 22:10

Jeg kan stå ret op og sove af en halv zyrtec. Men det er nok bare mig:lol:
Ingen problemer i de retning med nogle af de andre.
Undskyld spam:hide:

CamillaM
09-06-08, 22:11
Jeg kan stå ret op og sove af en halv zyrtec. Men det er nok bare mig:lol:
Ingen problemer i de retning med nogle af de andre.
Undskyld spam:hide:

Spam er velkommen :lol:

Perhva
09-06-08, 22:12
... jeg tror faktisk at vi var holdt op med at bruge recepten da den bare gjorde at medicinen blev 15 kr dyrere flasken... (ikke tilskudsberettiget medicin).

Hvis lægen skriver TILSKUD på recepten får man tilskud.

Dawn
10-06-08, 09:47
Hvis lægen skriver TILSKUD på recepten får man tilskud.
WHAT??? OK - det skal jeg så lige have min læge til.. hvorfor fanden har de ikke gjort det af sig selv? Vi drikker det jo nærmest som saftevand herhjemme og det koster altså i længden...

CamillaM
10-06-08, 10:24
Så var vi på apoteket da det åbnede i morges ... For Maia har stort set ikke sovet i nat fordi hun har nyst og pudset näse og klöet öjne :( Så nu har vi köbt Mildin og den blev taget med det samme og nu krydser vi så bare for at det går i orden snart. :cross:

Martens
10-06-08, 12:46
Vi har brugt Clarityn til Anneline i .... puha mange år!!! Tror snart det er 6 år!! Dem har vi haft gode erfarringer med. De er heller ikke så store, så hun har nemt kunnet sluge dem!

God bedring!!!:knus::knus:

Anne Louise
10-06-08, 13:41
WHAT??? OK - det skal jeg så lige have min læge til.. hvorfor fanden har de ikke gjort det af sig selv? Vi drikker det jo nærmest som saftevand herhjemme og det koster altså i længden...

Ja, man kan som læge skrive "varig lidelse" (var i hvert fald det man skrev før i tiden -kan være det er lavet om, men det virker altså stadig), så får man tilskud, men det er ikke mere end i størrelsesorden 10 kr på en æske med 56 stk Benadryl (voksne -kan være forskel på børnetilskuddet). Det var i hvert fald det beløb, min mand fik oplyst, da han kom med en recept, hvor jeg havde glemt at anføre det. Synes dog alligevel, at du skal få din læge til at skrive det på den, for "mange bække små".

Dawn
10-06-08, 13:54
Ja, man kan som læge skrive "varig lidelse" (var i hvert fald det man skrev før i tiden -kan være det er lavet om, men det virker altså stadig), så får man tilskud, men det er ikke mere end i størrelsesorden 10 kr på en æske med 56 stk Benadryl (voksne -kan være forskel på børnetilskuddet). Det var i hvert fald det beløb, min mand fik oplyst, da han kom med en recept, hvor jeg havde glemt at anføre det. Synes dog alligevel, at du skal få din læge til at skrive det på den, for "mange bække små".
Er det ikke det der hedder kronikertilskud? For så skal man søge lægemiddelstyrrelsen om det. Det har vi på Essexcreme og Helocreme - fuldt tilskud på 60%. Men der sender lægen en ansøgning ind til lægemiddelstyrelsen og så får man bevilliget tilskuddet - så skal man købe medicinen med recept, fordi hver gang patientents nummer bonner ud i kasseapperatet, så bliver beløbet automatisk trukket fra prisen - netop fordi lægemiddelstyrelsen i dette tilfælde, med denne patient har sagt god for at det er en kronisk lidelse (og de godkender næsten altid lægens ansøgning).

Annica
10-06-08, 14:14
Ahh det er bare så typisk ... Hvordan virker de nye i pröver med så ?
Det ved vi ikke helt endnu, for nu har vejret jo skiftet om, så der er ikke nær så mange pollen i luften nu, som der har været den sidste stykke tid.
Men jeg vender gerne tilbage når vi har nogle erfaringer.
Ellers har jeg fået vores "Matas-mand" til at finde ud af om der er et produkt med de samme virkestoffer som i A-forte.
De gør altså et benarbejde for at hjælpe os. :jubel:

Er det ikke det der hedder kronikertilskud? For så skal man søge lægemiddelstyrrelsen om det. Det har vi på Essexcreme og Helocreme - fuldt tilskud på 60%. Men der sender lægen en ansøgning ind til lægemiddelstyrelsen og så får man bevilliget tilskuddet - så skal man købe medicinen med recept, fordi hver gang patientents nummer bonner ud i kasseapperatet, så bliver beløbet automatisk trukket fra prisen - netop fordi lægemiddelstyrelsen i dette tilfælde, med denne patient har sagt god for at det er en kronisk lidelse (og de godkender næsten altid lægens ansøgning).
Jeg ved ikke om reglerne er de samme når det gælder allergi-medicin, men ellers er det vist kun på de billigste præparater man kan få ekstra tilskud til.
Selv om vores læge på sygehuset søgte om at vi kunne få kronikkertilskud på Rikkes Lamictal, så skulle hun afprøve om hun kunne tåle det billigste kopi-præparat inden vi kunne få tilskud. og det selv om lægen forklarede at det ikke ville være ansvarligt at afprøve det, for det kunne resulterer i at hun heller ikke kunne tåle det præparat hun får nu.
Heldigvis var vi så medlem af Danmark, så vi skiftede forsikringsgruppe, så vi nu får 100% tilbage på al recept-medicin. :whew:
At det recept-pligtige allergimedicin så ikke virker på Jannick, det er så en anden ting.

Anne Louise
10-06-08, 14:17

Nej, det er ikke det samme som kronikertilskud, som man søger hos Lægemiddelstyrelsen.

Har lige været inde på lægemiddelstyrelsens hjemmeside og det ser ud til, at man stadig anfører "varig lidelse" på recepten. Jeg skal lade det være usagt, om man også bare kan skrive "tilskud" som en anden skrev længere oppe i denne tråd.

Forskellen er altså at ved eks. høfebermedicin og "gigtmedicin" (eks. glucosamin) skriver "varig lidelse" på recepten og det giver et (mindre) tilskud fra det offentlige, mens kroniker tilskud er til de patienter, som forventes at få et højt medicinforbrug på baggrund af kronisk sygdom (hvilket varig lidelse egentlig også er, men sådan er reglerne altså). Forskellen er altså om man har en varig lidelse eller en kronisk sygdom, som forventes at give en store udgifter til medicin.

Kronikertilskuddet foregår som du skriver via LMS og giver fuld tilskud, når den CTR saldo overstiger et vist beløb:

Hvis du er kronisk syg kan du have meget store udgifter til medicin. Der lægges loft over dine udgifter, hvis du får en bevilling om kronikertilskud. Loftet er på en egenbetaling på 3.270 kr. opgjort i tilskudspriser.
Ansøgning
Det er din læge, som skal søge Lægemiddelstyrelsen om kronikertilskud. Ved vurderingen af ansøgningen bliver der lagt vægt på, at din behandling er velbegrundet, og at dine samlede årlige udgifter til medicin med tilskud ser ud til at overstige 15.100 kr. (din saldo i CTR). Hvis du er under 18 år, skal udgifterne se ud til at overstige 18.633.
Svar
Lægemiddelstyrelsen svarer som hovedregel på lægens ansøgning om kronikertilskud inden for 14 dage. Der kan dog gå op til 2 måneder, hvis ansøgningen kræver særlig vurdering.
Hvis ansøgningen bevilges, får du en bevilling med posten, og apoteket vil samtidig kunne se bevillingen i CTR.
Kun din læge får besked, hvis der gives afslag på ansøgningen om kronikertilskud til dig. Lægen får en begrundelse for afslaget.
Til top (http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=871#top)
Hvordan virker bevillingen
Når du har en kronikerbevilling får du 100 % i tilskud til tilskudsberettiget medicin, når din saldo i CTR overstiger 15.100 kr. (18.633 kr. hvis du er under 18 år). Du kan derfor højst komme til at betale 3.270 kr. for dit årlige forbrug af tilskudsberettiget medicin.
Det er dog et krav, at du altid køber den billigste medicin i en gruppe af synonym medicin, ellers skal du selv betale hele prisforskellen mellem den billigste og den dyrere medicin, som du evt. køber.

immer
10-06-08, 14:27
sikke en masse GODE svar du har fået her

:jubel: for SB!!!!

CamillaM
10-06-08, 15:07
sikke en masse GODE svar du har fået her

:jubel: for SB!!!!

Ja og hun har det allerede så meget bedre min lille store pige ... Det var så synd for hende i morges ... Hun gräd bare af udmattelse når hun nös :(

Anne Louise
10-06-08, 17:34
Jeg ved ikke om reglerne er de samme når det gælder allergi-medicin, men ellers er det vist kun på de billigste præparater man kan få ekstra tilskud til.
Selv om vores læge på sygehuset søgte om at vi kunne få kronikkertilskud på Rikkes Lamictal, så skulle hun afprøve om hun kunne tåle det billigste kopi-præparat inden vi kunne få tilskud. og det selv om lægen forklarede at det ikke ville være ansvarligt at afprøve det, for det kunne resulterer i at hun heller ikke kunne tåle det præparat hun får nu.

Det er dog et krav, at du altid køber den billigste medicin i en gruppe af synonym medicin, ellers skal du selv betale hele prisforskellen mellem den billigste og den dyrere medicin, som du evt. køber. Kilde LMS hjemmeside.

Annica
10-06-08, 18:07
Det er dog et krav, at du altid køber den billigste medicin i en gruppe af synonym medicin, ellers skal du selv betale hele prisforskellen mellem den billigste og den dyrere medicin, som du evt. køber. Kilde LMS hjemmeside.
Jeps, men der kan gives dispensation (staves?) hvis det billige produkt ikke kan tåles og netop inden for epilepsimedicin, der FRARÅDER lægerne at man skifter til et andet mærke, også selv om det er samme virkestof, hvis man kan tåle det præparat man får.
Det skyldes at tilsætningsstofferne i de forskellige præparater ikke er det samme og disse tilsætningsstoffer kan gå ind og gøre en forskel for om medicinen virker på samme måde for patienten.
Prøver man alligevel det billigere mærke og det viser sig at man ikke kan tåle det, så er det ikke sikkert at man bare kan gå tilbage til det gamle, da der er risiko at kroppen også reagerer mod det.
jeg har fået det forklaret af vores epilepsilæge, men hun forklarede det altså bedre. :wink:
Ihvertfald er der rigtig mange epilepsilæger der har kontaktet lægemiddelstyrelsen og der er blevet søgt disp. for rigtig mange, men det er vist kun meget få der er gået igennem.
Jeg er bare glad for at vi var medlem af Danmark, for det er trods alt godt 1000,- vi betaler pr. mdr.

Anne Louise
10-06-08, 18:09
Ja og hun har det allerede så meget bedre min lille store pige ... Det var så synd for hende i morges ... Hun gräd bare af udmattelse når hun nös :(

Rigtig godt, for det er godt nok ikke sjovt at have høfeber disse dage, hvor pollen fyger rundt i luften som store "støvskyer".

Perhva
15-06-08, 23:57

Nej, det går ikke med at skrive varig lidelse længere:wink:. Der skal stå TILSKUD-ellers ringer vi (apoteket)lægen op og det er de fleste læger temmeligt trætte af:heehee: forståeligt nok.
Der gives tilskud efter reglerne for tilskudsberettiget medicin.
http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=5838