PDA

View Full Version : Bønner (Ulla måske?)

SidseB
18-04-08, 15:16
Jeg har egenhændigt besluttet at vi skal spise nogle flere bønner og den slags. :wink: Men hvordan gør man med de her bønner? :ved ikke: Det eneste jeg plejer at lave med bønner, er chili con carne, med kidneybønner fra dåse... :wink:

M.Emmer
18-04-08, 21:38
hvad for bønner er det? friske, brune, heste eller??

Momson
18-04-08, 21:42
Jeg bruger mange bønner,linser og favoritten er kikærter!
Som fyld i wok retter, til bønnepostej,til blendede tykke supper og så kan jeg finde på at riste kikærter i ovnen og spise dem som snack

sabelkat
18-04-08, 21:49
ORH Momsen, be om opskrifter:cookie: Jeg æææælsker bønner og er lige flyttet fra en mand, der hader bønner, så NU skal den ha hele armen AMMENAM

Momson
18-04-08, 22:05
ORH Momsen, be om opskrifter:cookie: Jeg æææælsker bønner og er lige flyttet fra en mand, der hader bønner, så NU skal den ha hele armen AMMENAM

Jeg er sikker på at du kan google nogle opskrifter for jeg har altid lavet mad med MANGE bønner og linser men jeg bruger aldrig opskrifter for lige meget hvad bliver det altid godt med bønner, linser og kikærter!!
Eks. supper kog en masse lækre grøntsager og linser op og lad det hele simre til det er godt udkogt og blend med stavblender i gryden med krydderier! du får en lækker tyk suppe (det kan ikke gå galt)

Mine bønnepostej er også altid på slum med enten hvide bønner,brune eller andre bønner! De bliver lagt i blød 24timer derefter koges efter posens anvisning og lidt til de er godt udkogte! Blender med tahin og ellers lige det man lyster!(eks. røget peberfrugt,hvidløg,svampe og meget mere)
Jeg bruger det som smørpålæg!

Og altid som fyld i wok retter!

kikærtesnack kikærter iblød 24timer kog så længe der står på pose(mener det er en time)
Vend på pande i evt. kokos olie og lidt salt derefter i ovn til de er godt puffede og ristede!

SidseB
18-04-08, 22:16
hvad for bønner er det? friske, brune, heste eller??

Ikke de friske men alle andre slags... :wink: -Bortset fra kikærter. Dem kan jeg af uransaglige årsager bare ikke udstå!:sick:

sabelkat
18-04-08, 22:18
Momsen: Bliver jo helt sulten her i den sene nattetime (kl. 21.18) Må igang i morgen! Den står vist på postej tror jeg GUFFENAM GUFFENAM

SidseB
18-04-08, 22:26
Jeg er igang med at bestille forskellige bønner, korn og frø hjem fra www.netspiren.dk og så skal der laves bønnepostej og sådan noget... :heehee:

Jeg blev lidt træt af de evindelige pasta- og rismåltider, så nu køber jeg korn, hirse, bønner og meget andet, for at prøve noget nyt. :)

Momson
18-04-08, 22:33
Mine favoritter!
Hvis det skal blendes til mos, purre eller supper
kikærter
røde linser
franske linser
grønne linser
hestebønner
azukibønner

Hvis jeg eks laver supper kan jeg godt lide at putte nogle kogte bønner i til sidst for at der er lidt at tygge i eller speltkerner hele kogte!

I wok
kikærter
kidneybeans

Ulla
19-04-08, 02:50
grønne linser er gode i rodsammenretter med kål og karry - har vist ingen opskrift. Det er noget Martin roder sammen og er god til :lol:
Røde linser i supper
Røde kidneybønner i alm tomatsauce (istedet for hakket kød i din spaghettisauce)

:think: bum bum, tænker lige for jeg er heller ikke selv god til at variere - når jeg gør er det fordi jeg finder en opskrift et eller andet sted

Ulla
19-04-08, 02:54
kidney bruger jeg forresten også varm salat med andre bønner; grønne bønner (alm frosne), røde kidney, kikærter og feta med masse af persille og balsamico. Mums mums. Med en gang pasta i har man et helt målid

Dawn
19-04-08, 08:39
Jeg har en favorit som kan laves på enten sorte eller hvide bønner - refried beans eller firoles (afhængigt af hvilken side af Texas/Mexico grænsen man kommer fra). Bønner udblødes og koges som anvist på pakken (ikke kogt helt i smadder, stadig med lidt bid) - derefter steges i meget fedt. Gåse/andefedt smager bedst men baconfedt kan også bruges, vigtigst er at det er fedt med en god smag i - undskyld til vegetarerne... det kan ikke laves på olie. Tilsæt i øvrigt andre smagsgivere efter behag - bacon, løg, hvidløg. el. chili.

Ulla
19-04-08, 23:10
Jeg har en favorit som kan laves på enten sorte eller hvide bønner - refried beans eller firoles totalt ligegyldig nørde-indlæg. Staves frijoles og betyder bare bønner (en plenum) på spansk (lat.) :biggrin:

Dawn
20-04-08, 12:51
totalt ligegyldig nørde-indlæg. Staves frijoles og betyder bare bønner (en plenum) på spansk (lat.) :biggrin:
:B::Tak:

Andemosc
21-04-08, 22:44
Jeg bruger mest hvide bønner i chili con carne og en kyllinge/kokos-gryderet som er fra en af Nikolaj Kirks kogebøger

Ellers bruger jeg røde og grønne linser i supper og koger også nogle gange nogen som jeg kommer i salat til min frokost.

Kikærter - ok du siger at det kan du slet ikke lide men hvad med som hummus? Det synes jeg er mums og spiser det til alle mulige retter.
Vi laver også spansk kikærtesuppe - dejlig og nem suppe som fylder godt i maven.

God fornøjelse.

Knus

Dawn
21-04-08, 22:57
Jeg bruger mest hvide bønner i chili con carne og en kyllinge/kokos-gryderet som er fra en af Nikolaj Kirks kogebøger

Ellers bruger jeg røde og grønne linser i supper og koger også nogle gange nogen som jeg kommer i salat til min frokost.

Kikærter - ok du siger at det kan du slet ikke lide men hvad med som hummus? Det synes jeg er mums og spiser det til alle mulige retter.
Vi laver også spansk kikærtesuppe - dejlig og nem suppe som fylder godt i maven.

God fornøjelse.

Knus
Jeg tænker også at et af problemerne med kikærter ofte er at folk serverer dem halvrå i deres salater - føj... jeg æææææææææælsker dem derimod i div. kødretter. Smider dem i retten sammen med køddet, men efter de er kogt møre - så de bliver ekstra super møre i retten.

sabelkat
21-04-08, 23:04
Inspireret af denne tråd opfandt jeg 'Cowboydergryde' til aften. Rod sammen af kidneybønner og baked beans og flåede tomater og bacon og løg og champignon. GUFFENAM GUFFENAM! Den cowboyder kommer herforbi igen, kan jeg love jer!!

SidseB
21-04-08, 23:35
Inspireret af denne tråd opfandt jeg 'Cowboydergryde' til aften. Rod sammen af kidneybønner og baked beans og flåede tomater og bacon og løg og champignon. GUFFENAM GUFFENAM! Den cowboyder kommer herforbi igen, kan jeg love jer!!

Det lyder lækkert! Det må vi prøve! :jubel:

sabelkat
21-04-08, 23:44
Det tog 10 min at lave med dåsebønner:)

Ulla
22-04-08, 03:24
når nu hende Dorte der engang får sin kostplan (skal nok, skal nok) fra vores opgave vil hun blive præsenteret for en suppe med lammekød og kikærter - har af gode (mæææh) grunde ikke selv smagt den men den er godtaget af gruppen :)

dette er ikke den opskrift vi brugte til opgaven men et resultat af en hurtig googler
http://www.madkultur.dk/?article=1192361651