PDA

View Full Version : Opskrifter med hele skrubber

MalleG
19-01-08, 23:18
Min kæreste har købt en masse skrubber, som min far har ordnet og puttet i fryseren, men jeg er HELT BLANK med hvordan man tilbereder dem.
Har i nogen ideer ? Helst uden mælkeprodukter.

Rosen
19-01-08, 23:27
Min kæreste har købt en masse skrubber, som min far har ordnet og puttet i fryseren, men jeg er HELT BLANK med hvordan man tilbereder dem.

Umiddelbart ville jeg jo sige de bare skal paneres og så med kartofler og persillesovs til MUMS...
Til 4 personer

Ingredienser:

2 store, rensede skrubber (ca. 1 1/4 kg)
Lidt hvidvin
2 store stykker bagepapir
1 kg små, vaskede kartofler delt i mindre stykker
1 spsk olivenolie
1 savoykål, delt i smalle både
4 kviste timian
20 g smør

Tilbehør:
1 dl finthakket persille

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 200°.

Del skrubberne i 3-4 stykker hver og stænk dem med vin og lidt salt og peber.

Læg kartoflerne på det ene stykke bagepapir, stænk med olie, salt og peber og luk papiret tæt om kartoflerne. Læg kålen på det andet stykke bagepapir og fordel timian, små smørklatter og salt og peber over kålen og luk det ligeledes tæt om kålen. Stil begge pakker i ovnen i 45 min. Tag pakkerne ud af ovnen og stil skrubberne i ovnen i 10-12 min. Server med kål, kartofler og persille.

Ellers er denne god ;o)

Gammelmor
19-01-08, 23:29
Skrubber er bare dejlige......paner dem en lille bitte smule, steg og mums!
KH Lene

MalleG
19-01-08, 23:32
Ok, ja som sagt er jeg jo helt blank med fisk - og også panering (har aldrig prøvet det før, så hvad panerer man dem i :rødme::hide: og kan det fåes økologisk ?)

Mikkelsen
19-01-08, 23:34
Mmmm hele skrubber :)

Alle opskrifter til rødspætter kan også bruges til skrubber :)

Vi bruger meget at smide fisken ovenpå de grøntsager man lige har lyst til den dag, med en blanding af reven gulerod og reven ost ovenpå på fad, ind i ovnen v. 200 grader - fint til filet og hele fisk :)

Mikkelsen
19-01-08, 23:36
Ok, ja som sagt er jeg jo helt blank med fisk - og også panering (har aldrig prøvet det før, så hvad panerer man dem i :rødme::hide: og kan det fåes økologisk ?)

Vendes i pisket æg og derefter i rasp, havregryn eller mel blandet med salt og peber.
Steges i rigeligt med fedtstof, gerne smør :wink:

dizzdk
19-01-08, 23:44
Eller:

Man tager hvad man nu har og har lyst til af grøntsager, gerne kartofler, løg, gulerødder, pastinak, peberfrugt osv. og ordner og hakker i passende stykker (til en halv times tid i ovnen...) Alt bliver vendt i olie og lagt i stort ovnfast fad og drysset med salt og en masse peber...
Skrubberne skylles og duppes med køkkenrulle og pensles med olie og lægges ovenpå grønsagerne. Drysses med salt og peber og hele herligheden sættes i ovnen i en halv times tid (længere, hvis kartoflerne trænger til det). Hvis alt bliver meget brunt, så dæk med folie den sidste tid i ovnen.

Nemt, lækkert og indrettet til, hvad man selv kan lide...

Tips: Læg løgene nederst så de har glæde af væden fra fisken og derved ikke branker så nemt. Lad evt. de tungere grønsager bage lidt i ovnen inden fisken og de lettere grønsager tilsættes...
Sundt, fedtfattigt og uden mejeriprodukter... Sovs er ikke nødvendigt, da fisken giver godt med væde til grønsagerne... Og opvasken er minimal! 1 skrællekniv, 1 kokkekniv og et fad! Neeeemt!

Gammelmor
20-01-08, 00:06
Vendes i pisket æg og derefter i rasp, havregryn eller mel blandet med salt og peber.
Steges i rigeligt med fedtstof, gerne smør :wink:
UF ja, og smør er jo da en slags mælkeprodukt, er jeg bange for. Men jeg har betinget mig at vi, om vi så går over til at leve af kokosolie og klid, ALTID steger fiskefileter i smør......
Paneringen kan være rugmel, det brugte min mand idag da han ikke kunne hitte spelten.
Og det er rigeligt at vende fisken i mel - det er ikke nødvendigt med æg.
KH Lene

Ulla
20-01-08, 02:01
hep vi vender også bare i mel

og skææææææææææægt for vi har fået skrubber idag som svigermor havde med igår fra fiskerbyen :biggrin:

smager skøøøøøøøøønt

Slettetbruger7
20-01-08, 10:34
Og det er rigeligt at vende fisken i mel - det er ikke nødvendigt med æg.
KH Lene
Det er nemlig rigtigt - min fiskehandlermand kunne aldrig drømme om at panere dem med æg.

Dawn
20-01-08, 12:09
Jeg steger dem i becel og det smager fint (vender dem i rugmel først). Serveres med hjemmelavede pomfritter (friturestegte hvis det skal være ekstra bonus, men ellers bare i ovnen) og gulerodssalat med citronsaft på.