PDA

View Full Version : langtidshævning??

M.Emmer
07-11-07, 22:22
Nu har jeg jo fået "job" i en børnehave, som køkkenhjælper og så vil de gerne have at jeg bager brød eller boller til dem (altså til ungerne):fløjte:

Nu vil jeg så høre om I tror der sker noget ved at hæve fra kl 15 om eftermiddagen til næste formiddag omkring kl 9-9.30?:think:

Og har I så også en god og nem opskrift på sådan nogle langtidshævede boller/brød? Den skal være god til bh-børn, altså gode og sunde.:gammel:

hejlouise
07-11-07, 22:25
Der er intet farligt ved at du lader bollerne hæve så længe - men du skal skære drastisk ned på mængden af gær (f.eks. 10 gr. gær i stedet for 50) + lade dem hæve i køleskab, så det foregår langsommere, ellers har du dej ud over det hele ;)

Tværtimod synes jeg at langtidshævet brød smager mindre af gær end alm. boller.

camram
07-11-07, 22:27
Nu har jeg jo fået "job" i en børnehave, som køkkenhjælper og så vil de gerne have at jeg bager brød eller boller til dem (altså til ungerne):fløjte:

Nu vil jeg så høre om I tror der sker noget ved at hæve fra kl 15 om eftermiddagen til næste formiddag omkring kl 9-9.30?:think:

Og har I så også en god og nem opskrift på sådan nogle langtidshævede boller/brød? Den skal være god til bh-børn, altså gode og sunde.:gammel:

jeg putter bare en lille bitte smugle gær i vel ca en kvart pakke... røre det ud i lunket vand vel 7 dl-- lidt salt sukker olie oven i mel til det er en noget lind dej... stille det i køleskabet
og dagen efter ælter jeg mel i så det passer... former det lader det hæve lidtog bager det

M.Emmer
07-11-07, 22:30
Der er intet farligt ved at du lader bollerne hæve så længe - men du skal skære drastisk ned på mængden af gær (f.eks. 10 gr. gær i stedet for 50) + lade dem hæve i køleskab, så det foregår langsommere, ellers har du dej ud over det hele ;)

Tværtimod synes jeg at langtidshævet brød smager mindre af gær end alm. boller.

Jeg er helt enig, har lavet nogle før, men vidste ikke om de måtet hæve så lang tid.
Kan det passe at de også bliver mere luftige af at langtidshæve? samt at de holder sig bedre?
og så lige :Tak: for de hurtige svar :wink:

hejlouise
07-11-07, 22:32
Ja, jeg synes at de holder længere. Jeg tror ikke, der er noget galt i at lade dem hæve f.eks. 24 timer, hvis det er det, der passer i dit skema, så skal du bare eksperimentere med gærmængden.

M.Emmer
07-11-07, 22:37
Ja, jeg synes at de holder længere. Jeg tror ikke, der er noget galt i at lade dem hæve f.eks. 24 timer, hvis det er det, der passer i dit skema, så skal du bare eksperimentere med gærmængden.

Ja det er jo lige det. Der er jo 60-115 børn der skal have brød og frugt om eftermiddagen :himle:
Nå, men jeg har da ½ år til at finde ud af gærmængden i :biggrin: Og ungerne æder det nok alligevel...:cookie:

camram
07-11-07, 22:51
ej hvor sjovt at du kommer fra biersted... kender godt nok ikke noget til byen.. min mine svigerforældre bode der i ca 2 år da de var ny gifte for 37 år siden

M.Emmer
07-11-07, 22:58
ej hvor sjovt at du kommer fra biersted... kender godt nok ikke noget til byen.. min mine svigerforældre bode der i ca 2 år da de var ny gifte for 37 år siden

Ja det er da lidt sjovt. Biersted er jo ikke nogen stor by:heehee: Er du herfra egnen også?

camram
07-11-07, 23:03
Ja det er da lidt sjovt. Biersted er jo ikke nogen stor by:heehee: Er du herfra egnen også?

nej det ville være synd at sige... sydøstfyn...

og mine svigerforældre er entligt fra vest for thisted.. men min svigerfar læste i ålborg og min svigermor var i bagerforetningen inden hun fik min svigerinde og blev hjemmegående
og ja så flyttede de til fyn...
lidt heldigt.. ellers havde jeg jo nok ikke lige mødt min mand :stortsmil:

Dea
07-11-07, 23:04
Jeg kan garantere at der ikke sker noget ved langtidshævning,hvis det vel og mærke foregår i køleskab.
Det har også en indvirkning på både kerner og mel (generelt råvarer) at de gode stoffer træder mere frem.
Jeg bruger altid langtidshævning og så putter jeg gerne grød, mos eller kogteris i hvis jeg har nogen til overs.
Det giver godt med smag og mætter mere og så er det lækkert og sundt.
Hvis du gerne vil have at bollerne holder længere kan du evt. halvere eller helt fjerne fedstof.
ønsker du at lave brød med mange kerner er det ern rigtigt god ide at ligge dem i blød i kogende vand minimum 3 timer gerne natten over.
håber du kan bruge det til noget, og held og lykke med det nye job.

camram
07-11-07, 23:05
men måske forfølger biersted mig bare...
jeg haer et venne par hvis ene veninnes forældre bor der.. veninne hedder domdomdom vi har være lidt sammen med hende.... for lang tid siden... hun læser tysk på uni og er spastisk... (hedder det det ??)

M.Emmer
07-11-07, 23:12
Jeg kan garantere at der ikke sker noget ved langtidshævning,hvis det vel og mærke foregår i køleskab.
Det har også en indvirkning på både kerner og mel (generelt råvarer) at de gode stoffer træder mere frem.
Jeg bruger altid langtidshævning og så putter jeg gerne grød, mos eller kogteris i hvis jeg har nogen til overs.
Det giver godt med smag og mætter mere og så er det lækkert og sundt.
Hvis du gerne vil have at bollerne holder længere kan du evt. halvere eller helt fjerne fedstof.
ønsker du at lave brød med mange kerner er det ern rigtigt god ide at ligge dem i blød i kogende vand minimum 3 timer gerne natten over.
håber du kan bruge det til noget, og held og lykke med det nye job.

Først vil jeg sige :Tak: men jobbet er ikke selvvalgt :oev: Jeg er sendt ud i aktivering.:oev: men det er faktisk hyggeligt nok :heehee:

Jeg ved at der plejer at være nogle kerner, så dit råd er meget velkomment:stortsmil:
Jeg har set at de har en rest 5-korns bld der skal bruges. Skal det også stå lidt i blød? og hvad med solsikkekerner?
Det med fedtstof er vel en god idé også selvom det ikke skal holde sig så lang tid? Evt fryses.
Det kommer til at hæve på køl...skal ik ha dej over det hele :glo::wink:

Dawn
07-11-07, 23:16
Først vil jeg sige :Tak: men jobbet er ikke selvvalgt :oev: Jeg er sendt ud i aktivering.:oev: men det er faktisk hyggeligt nok :heehee:

Jeg ved at der plejer at være nogle kerner, så dit råd er meget velkomment:stortsmil:
Jeg har set at de har en rest 5-korns bld der skal bruges. Skal det også stå lidt i blød? og hvad med solsikkekerner?
Det med fedtstof er vel en god idé også selvom det ikke skal holde sig så lang tid? Evt fryses.
Det kommer til at hæve på køl...skal ik ha dej over det hele :glo::wink:
Hvis det ikke skal holde sig længe synes jeg absolut du skal tilsætte olivenolie - det er super sundt, børn skal ikke have fedtfattig mad. Ummmm - langtidshævet brød...

Mvh.
Dawn

Mikkelsen
08-11-07, 00:29
Husk at langtidshævet brød skal have mere væske til hævningen, da melet når at optage mere... du kan altid ælte dejen fast inden den efterhæver :)

Dea
08-11-07, 00:58
alle kerner bliver gode af at stå lidt i blød, men solsikkekerner og andre bløde, "lige til at spise kerner" behøver ikke at stå i blød, og ja dejen hæver langsommere i køleskabet, så hvis du skærer ned på gæren og tilsætter lidt ekstra væske så burde den blive i skålen, læg et viskestykke over det hjælper også til at holde dejen inde...og je jeg tilslutter mig også det med olivenolien børn har godt af at få de gode fedtstoffer specielt de små, det var mere hvis du ville have dem til at holde længere.
Jeg er ppersonligt helt vild med at putte nødder i bollerne lige hakke nogle mandler det er virkeligt godt og endnu engang virkeligt sundt med nødder til de små hoveder, de skal bare hakkes temmeligt fint så det ikke bliver for svært for de små tandløse gummer at komme igenem (alt efter hvor små de er)
håber du får en fantastisk aktivering

Ulla
12-11-07, 23:49
jeg har lige smidt min bolleantiopskrift under den tråd med boller uden hvedemel ... men hey; smider den også lige her :biggrin:

jeg bruger aldrig opskrift til boller men tager udgangspunkt i mængden af vand ...

det du gør er:
Tag et par dl vand - tag lidt gær og opløs i. Du kan bruge alt mellem 5 gram og en ½ pakke. Meget lidt gær giver lækre boller men skal hæve en evighed. (Et tip er: lad dem hæve i køleskab natten over). Så giver du et skvæt olie og et drys salt. Så tager du dit mel og hælder i mens du rører. Når konsistensen er god så ælter du igennem og stiller til hævning. Dejen er hævet når den er dobbelt så stor. Så former du til boller og efterhæver en 20 min tid. Bag ved 200 til de er gyldne og lyder hule når du banker i bunden.

Du kan variere i en uendelighed. Med forskellige typer mel, havregryn osv (jeg har sågar bagt ret lækre boller af noget øko-baby-speltgrød som ingen babyer gad at spise), du kan rive en gulerod, courgette, græskar... i - eller rosiner? Du kan erstatte lidt vand med mælk eller yoghurt. Du kan pensle med æg eller lade være. Du kan gøre som du vil - og du kan bruge "opskriften" til alt. jeg bager både pizzabunde og boller udfra denne vejledning.