PDA

View Full Version : Oksemørbrad - hvad gør jeg?

Rosen
01-10-12, 11:05
Jeg faldt over et tilbud i morges jeg ikke kunne lade gå min næse forbi. En fin lækker oksemørbrad, sat ned fra 230 kr til 100 kr, fordi den skal bruges i dag eller i morgen :biggrin:

Jeg har aspargeskartofler, gulerødder og blomkål hjemme, kan jeg lave en lækker lækker aftensmad ud af det sammen med den? og hvad skal jeg gøre ved den?

Jeg kan sagtens få handlet i dag til at lave andet end det, men hvis jeg kan få brugt det vil det ikke gøre mig noget ;)

Rosen
01-10-12, 12:16
:bump:

Sendt fra min LT15i med Tapatalk2

EEMs
01-10-12, 13:41
Hvis i kun er jer 2 ville jeg skære den ud i bøffer og fryse dem der er tilovers.
Det kød som ikke lige passer i bøf størrelse ville jeg lave til skært kød og lave i en god flødesauce med pasta og champignon.

Den kan selvfølgelig også tilberedes som hel steg. Så tror jeg at jeg ville pille aspargeskartoflerne og vende dem på pande i persille til de var ristede og servere med stegt blomkål vendt i karry.

Rosen
01-10-12, 13:44
Det er kun os to ja :-) havde også tænkt at noget nok røg i fryseren :-)

Katja
01-10-12, 14:58
Jeg synes ikke at oksemørbrad behøver nogen særlig avanceret tilberedning.

Du kommer langt med salt, peber og en lækker stegeskorpe :savle:

Less is more når det kommer til gode råvarer i min verden:wink:

Paulan
01-10-12, 15:31
Altså vores unger gider ikke bøffer men jeg laver titt alle mulige gryde retter(husk de ikke må få lang tid med mørbrad), bøfstroganof eller lynsteg grøntsager med strimler af oksemørbraden.
Eller så skær du ud midten så du får en Chatue Briand bruner den af og steger den færdigt i ovnen på 80 grader mener det tar en times tid den skal op på 60-65 grader så kan du skære resten ud til tern eller strimler eller bøffer.

MamaNeema
01-10-12, 15:47
Uhm oksemørbrad en mandag aften, ahmen det lyder skønt.... "drømme smiley"
Minder mig om da vi boede i Tanzania og kunne købe den slags til 20kr pr kg... så der spiste vi også sådan noget en hel alm hverdags aften. Har så ikke fået det siden...

Vi havde to modeller til den slags. Den første prik små huller m en skarp kniv godt fordelt over hele mørbraden, og stop dem med et kvart fed hvidløg (eller mindre) ind i dem. Krydr med salt og peber. Læg i ildfast fad sammen med groft skårne grøntsager fx løg både og andre rod frugter. Bag den i ovn til den er så rød som man vil have, hvor længe afhænger af størrelse, brug evt stegetermometer. Tag ud os lad den hvile i 15 min pakket ind så den ikke bliver kold, inden den skæres ud.

Den anden model er stege mørbraden i en dyb pande krydret m salt og peber. Hæld evt lidt vand i bunden af panden som får en god smag. Når den har fået nok pakkes den ind og hviler. Imens laves sovs i panden af væden, og et skævt mørk balsamico eddike samt evt mælk el fløde. På en anden pande... eller inden man begyndte at stege mørbraden kan man riste bacon som bruges til at pynte med oven på de udskårne stykker kød eller/og i sovsen.

Velbekomme! ;-)

kort fra tlf sikkert m underlige fejl:-)

Rosen
01-10-12, 15:50
Ja det er også ren luksus, men det synes også vi har fortjent :heehee: tilbuddet var for godt til at lade passere.

Tak for lækre ideer!

Rosen
01-10-12, 17:42
Nu steges de bare som bøffer. Åh fryd for ganen. De er virkelig møre.

Henriette
01-10-12, 21:11
og jeg sidder og savler.. det lyder en del bedre end de fiskedeller vi fik til aftenmad!

/Henriette

MamaNeema
01-10-12, 23:22
og jeg sidder og savler.. det lyder en del bedre end de fiskedeller vi fik til aftenmad!

/Henriette

Eller de rester fra svigermors køkken som vi spiste. ;-)

Vintergæk
02-10-12, 09:05
Rosen, du er nødt til at lave en opdatering af denne tråd... :savle: Hvordan duftede de? Hvordan smagte de? Hvor møre og røde var de? Hvad fik i til?? ;)

Rosen
02-10-12, 09:07
Det smagte vidunderligt, det smeltede på tungen og var virkelig mørt!!!!

Min søn fik dem stegt lidt mere end mig. Men vi guffede begge løs :lurve: det var ren luksus med så lækker mad en mandag aften. Fortryder ikke valget!

Rosen
02-10-12, 09:08
Der var kartofler til og en sovs af lækkerier fra panden. Dertil bare lidt grønt

Vintergæk
02-10-12, 09:25
Jeg har ikke fået det i 100 år og kan kun holde ud at læse med her, fordi jeg skal til "gallamiddag" hos venner på fredag og der netop er varslet oksemørbrad. :savle:

Tak for tråden, nu glæder jeg mig om muligt endnu mere! :jubel: