PDA

View Full Version : hjælp til mælkefri kost... hvad spiser I???

Lui
27-07-12, 07:31
Vi her besluttet at tage ALLE mælkeprodukter væk! MEn lige nu står jeg og skal lave en lyn-madpakke, Youghurt? -nej! Rissifrutti? -Nej! Smør på? -Nej! Ost? -Nej, Smørreost? -Nej!:goegler:

Hvad giver I ungerne?
Hvad spiser de?

Jeg synes nærmest hele vores madkultur ( i DK) er baseret på mælk, tak for det landbrug/politik!

Hjælp og inspiration efterlyses...

Lui
27-07-12, 07:40
fandt lige selv på couscous med tomat og avokado.... men det kan de jo ikke få med hver dag...?

anmani
27-07-12, 07:43
Margarine , den der hedder Nutana, som fås i føtex og bilka.
Figen pålæg.
Torskerogn, kødpålæg,leverpostej fra Tulip.

De små hurtige fra køleskabet i supermarkederne, det er slut.

I danmark har vi en meget stærk mælkeproducent, som dominerer markedet næsten totalt. Det tager en del at finde noget uden mælk.

abild
27-07-12, 08:12
Lav nogle smaa madmuffins og smid i fryseren. Det samme med frikadeller og andre tng som kan fryses i potioner og som er hurtige at toe op.

Men ja, det er ikke nemt at finde noget "faerdigt" uden maelk. Jeg er dog overvaeldet over hvor meget jeg faktisk kan koebe her... i New Zealand kunne vi ikke en gang faa broed eller havregryn uden maelk eller spor af maelk, olg det var et problem at finde mel. Saa der skulle ogsaa bages broed.

moreva
27-07-12, 09:22
På brød: Hummus. Bønnepostej. Urtekram sandwich-spread. Artiskokpesto. Tomatpesto. Plantemargarine: Fri, Nutana, Ama øko. Champignon-valnødde-postej (hjemmelavet http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-svampepate=1111). Oliventapanade.

I stedet for yoghurt findes Alpro sojayoghurt med blåbær i små bægre.

Pizzasnegle kan du lave uden mælkeprodukter, de er da gode i madpakken.

På pizza/lasagne i stedet for ost: grillede squash og auberginer.

I min voksenmadpakke kan jeg godt lide nødder og frisk frugt. Ved ikke, om det hitter til børn?

Nomea
27-07-12, 09:40
Margarine , den der hedder Nutana, som fås i føtex og bilka.
Figen pålæg.
Torskerogn, kødpålæg,leverpostej fra Tulip.

De små hurtige fra køleskabet i supermarkederne, det er slut.

I danmark har vi en meget stærk mælkeproducent, som dominerer markedet næsten totalt. Det tager en del at finde noget uden mælk.

Er de virkelig uden mælk? Har nemlig ikke kunnet finde nogen leverpostej uden mælk.

Her bruger også hvad der allerede er nævnt her, samt noget ærtepålæg vi laver selv.
250 g frosne ærter gives et opkog. Smides i blenderen, uden kogevand, sammen med 1 fed hvidløg, 2 spsk olivenolie, salt og peber. Blendes til en god smørbar masse. DU kan tynde det op med lidt af kogevandet. Opskriften er fra SSt's folder om overgangsmad, men det er så lækkert at vi voksne også spiser det

moreva
27-07-12, 09:54
250 g frosne ærter gives et opkog. Smides i blenderen, uden kogevand, sammen med 1 fed hvidløg, 2 spsk olivenolie, salt og peber. Blendes til en god smørbar masse. DU kan tynde det op med lidt af kogevandet. Opskriften er fra SSt's folder om overgangsmad, men det er så lækkert at vi voksne også spiser det

Det lyder lækkert. Det må prøves. :Tak:

Løvepigen
27-07-12, 12:21
Det var en god tråd det her, overvejer også at kaste mig ud i at give V mælkefri kost, men jeg orker det ikke lige pt.

Naya
27-07-12, 12:32
Ama og becel har også lavet smør/plantemargarine/stege-bagemargarine uden mælk i.

Der er Soya koldskål, men ikke i små bægre, som nævnt findes der soya yoghurt. Ligeledes har jeg set soya creme fraise og soya madlavningsfløde. Så der er god mulighed for at kunne lave mælkefrie ting både til aften og til madpakkerne.

Vil dertil sige at vi ikke er mælkefrie, men lactosefrie, og har derved ofte brug for nogle af de ovenstående produkter i hverdagen for at være så lactosefri som mulig.

solvejggad
27-07-12, 12:40
Kan se, at der er flere der enten kører eller overvejer at køre med mælkefri kost... må jeg spørge hvorfor???

Midtermanden Falk (2½ år) er laktoseintollerant, derfor kører vi 100% mælkefrit til ham, så jeg har riiiiiiigtig mange gode erfaringer - og en maaaaaasse gode opskrifter... bare sig til!!!

Tulips baconleverpostej er mælkefri og det er den fra "den grønne slagter" også. Ellers bruger vi meget fisk: marinerede sild, røget laks, makrel i tomat (med eller uden mayo)torskerogn o.s.v.

Til bagning bruger vi becel, der er 100% fri for mælk - man kan få sådan noget flydende becel - det fedter en smule mere end smør, men man lærer hurtigt at kompensere!

Vi har så den udfordring, at Falk får røde knopper af soyaprodukter, så vi forsøger også så vidt muligt at holde ham fra soya! Har desuden været tilknyttet diætist med ham, der på det bestemte anbefalede, at vi holdt os helt fra soyamælk, da soyabønnerne kan være gensplejsede. Hun anbefalede også, at vi holdt os fra rismælk, fordi der kan være noget giftigt alge-værk i... ris- og soyamælk skal man tidligst bruge fra 3 års alderen (mente hun).

Har en ganske genial kogebog, der kan anbefales, den hedder "allergikogebogen" og er skrevet af Alice Sherwood. Deri er alle opskrifterne lavet efter, at man kan lave dem uden mælk, uden æg uden gluten og uden nødder. Nogle af opskrifterne er f.eks. "naturligt" nøddefri - og så står der en lille boks med "Hvis du ikke kan tåle mælk, kan du tilsætte bla bla og gøre bla bla" o.s.v. På den måde kan du selv til- eller fravælge de enkelte ingredienser.

Nå - hvis I nu giver mælkefri kost - hvordan sikrer I så, at ungerne får den kalk, de skal have??? vi giver kalktablet - men kan ellers se, at man kan købe soya- og rismælk, der er tilsat kalk.

Hmmm... har enormt mange tanker og spørgsmål om emnet, men kan ikke lige komme i tanker om flere nu... de kommer nok efterhånden....

solvejggad
27-07-12, 12:48
www.glutenfri-laktosefri.dk - der må være en masse gode råd og opskrifter
www.allergikost.dk - der kan man købe f.eks. mælkefri chokolade, mælkefri smøreost (smager faktisk rigtig dårligt) og diverse andre produkter

MarieMy
27-07-12, 14:05
Der findes efterhånden mange laktosefri mælkeprodukter i handlen (hvis det er laktose, I skal undgå).

Lui
08-08-12, 17:43
Tak for de mange gode tip og ideer!

Vi skal bage fødselsdagsboller! Hurra for G som bliver 3 på lørdag!
Han vil gerne bave boller med glasur... Men en GOD opskrift ( som dem med MEGET smør) men uden mælkeprodukter???
Er der nogle?

Naya
08-08-12, 17:48

Han vil gerne bave boller med glasur... Men en GOD opskrift ( som dem med MEGET smør) men uden mælkeprodukter???
Er der nogle?

Jeg gør det at jeg erstatter mælk med vand og bruger mælkefri smør/margarine ellers følger jeg den pågældende opskrift

Rosen
08-08-12, 17:52
Jeg vil gerne komme med noget lidt senere. Ser lige om jeg kan i aften.

Sendt fra min LT15i med Tapatalk2

KatarinaD
08-08-12, 18:49
Vi har brug 'Fri' fra Coop i stedet for smør. Det smager faktisk godt og det er uden mælk og uden soya. Det ville jeg bage med, hvis jeg var dig. Det er på køl over ved siden af æggene i en bordeaux margarine/kærgården-pakke.

Alpro soya-youghurt fåes i Bilka og i Rema med blåbær i store kartoner (750 ml). Blåbær-versionen er meget sød, så jeg plejer at blande den med den neutrale. Der laves også en vanilie-version, men den har jeg ikke set nogen sælge.

Sild, karrysild og makrel er også godt på madpakke, forresten. Og så har vi lavet en del af de butter-bean-pizza'er Rebecca har en opskrift på i sin Baby-bog.

anmani
08-08-12, 19:06
Fødselsdagsboller laver jeg ud af Brunsviger dej. Jeg har en gammel opskrift med gær og de hitter helt vildt.

Ulla
08-08-12, 19:15
Vi her besluttet at tage ALLE mælkeprodukter væk! MEn lige nu står jeg og skal lave en lyn-madpakke, Youghurt? -nej! Rissifrutti? -Nej! Smør på? -Nej! Ost? -Nej, Smørreost? -Nej!:goegler:

Hvad giver I ungerne?
Hvad spiser de?

Jeg synes nærmest hele vores madkultur ( i DK) er baseret på mælk, tak for det landbrug/politik!

Hjælp og inspiration efterlyses...

jeg kan slet ikke se problemet trods jeg eeeeeeeeeelsker mælk og ost ... der findes da massevis af alternativer :klø:. På brødet kan du istedet for smør bruge mayo eller margarine. Pålæg er jo langt andet end ost; kødpålæg, fiskepålæg, æg, frugt og grønt ...

og så hører rissifrutti og yoghurt overhovedet ikke hjemme i en madpakke - der er mellemmåltider :)

Ulla
08-08-12, 19:17

Er der nogle?

bag nogle boller uden smør i - og put et æg i dejen.

abild
08-08-12, 19:23
Vi har brug 'Fri' fra Coop i stedet for smør. Det smager faktisk godt og det er uden mælk og uden soya. Det ville jeg bage med, hvis jeg var dig. Det er på køl over ved siden af æggene i en bordeaux margarine/kærgården-pakke.

Alpro soya-youghurt fåes i Bilka og i Rema med blåbær i store kartoner (750 ml). Blåbær-versionen er meget sød, så jeg plejer at blande den med den neutrale. Der laves også en vanilie-version, men den har jeg ikke set nogen sælge.

Sild, karrysild og makrel er også godt på madpakke, forresten. Og så har vi lavet en del af de butter-bean-pizza'er Rebecca har en opskrift på i sin Baby-bog.

Nogle Irma'er har Vanilje versionen. Desuden findes der soyayoghurt-frugtblandinger i smaa baegre. Jeg synes dog generelt at de bliver extremt flydende hvis de bliver det mindste varme (laes: ikke lige taget ud af koeleskabet, men maaske tilbragt en halv time i tasken)

Mht. foedselsdagsboller, saa bruger jeg en opskrift paa svenske kanelsnegle, hvor jeg har erstattet smoerret med Nutana og maelken med havremaelk. Generelt kan jeg rigtig godt lide havremaelk naar jeg bager...:)
Jeg laver ogsaa kanelsneglene, og der erstatter jeg ogsaa smoeret i kanelblandingen med Nutana. De bliver super gode!

moreva
09-08-12, 10:36
På brødet kan du istedet for smør bruge mayo eller margarine.

Apr. mayonnaise: Rømer har lavet en ny øko mayonnaise, som er uden mælk og æg. Godt nyt for allergikere, intollerante, vegetarer og hvad der ellers findes. :D

Men jeg kan nu også godt lide den, man laver selv.

Sigrun
09-08-12, 10:57
Kan se, at der er flere der enten kører eller overvejer at køre med mælkefri kost... må jeg spørge hvorfor???

Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men de sidste par år har jeg fået vildt ondt i maven, hvis jeg spiser mælkeprodukter.
Jeg kan godt spise ost, smør og små mængder fløde, men ikke mælk, yoghurt o.l.

jeg kan slet ikke se problemet trods jeg eeeeeeeeeelsker mælk og ost ... der findes da massevis af alternativer :klø:. På brødet kan du istedet for smør bruge mayo eller margarine. Pålæg er jo langt andet end ost; kødpålæg, fiskepålæg, æg, frugt og grønt ...

Ja, jeg undrede mig også. Det skal vel ikke nødvendigvis være vegetarisk?

Jeg spiser på mit rugbrød: Kødpålæg (tjekker lige for mælk, der er masser uden), fiskepålæg (der er mange slags), æg (evt. med tomat til), smøreschokolade...., pølsemadder, kødrester fra aftensmaden, bønnemos, frikadeller.

Man kunne også give barnet en lille måltidssalat med kød i og grovbrød til, med.

Lui
09-08-12, 15:05

og så hører rissifrutti og yoghurt overhovedet ikke hjemme i en madpakke - der er mellemmåltider :)

Det med rødt: Det bestemmer man vel egentlig selv.....

Hos os har en madpakke før bestået af :
En lille smule yoghurt naturelle med frisk frugt i.
En rugbrød med påløg.
en rugbolle med hvidløgsost.
gnavegrønt.
Eksempeltvis...

Og har en dreng der EEEELSKER smør! hvilket produkt synes I smager mest som smør?

Der må gerne være kød i madpakken, men udvalget af økologisk pålæg i Esbjerg er ikke så stort....

Vi har i midlertid fået VILDT god inspiration her i tråden! Og fødselsdagsbollerne står nu og hæver!!

Ang mælk i kaffen, hvad gør I der? Jeg kan ikke lide hvis det skiller....

Rosen
09-08-12, 15:11
Ang hvorfor der køres mælkefri diæt, jamen simpelt, grundet allergi. Derfor!

Ang kalk, så får vi kalktilskud for at få nok! Det kan være svært at dække ind i kosten.

Jeg har egentlig ikke de store problemer i hverdagen med at leve uden mælk..

Sendt fra min LT15i med Tapatalk2

abild
09-08-12, 15:18

Hos os har en madpakke før bestået af :
En lille smule yoghurt naturelle med frisk frugt i.
En rugbrød med påløg.
en rugbolle med hvidløgsost.
gnavegrønt.
Eksempeltvis...

Og har en dreng der EEEELSKER smør! hvilket produkt synes I smager mest som smør?

Der må gerne være kød i madpakken, men udvalget af økologisk pålæg i Esbjerg er ikke så stort....

Vi har i midlertid fået VILDT god inspiration her i tråden! Og fødselsdagsbollerne står nu og hæver!!

Ang mælk i kaffen, hvad gør I der? Jeg kan ikke lide hvis det skiller....

Havremaelk er klart bedst i kaffen IMO. Men det skal vaere den fra den fra Naturli. Provamel's skiller og er mere tynd i det. Den fra Naturli skille en gang imellem... ved ikke hvorfor, men jeg synes ikke det er et kaempe problem saa laenge det ikke er ofte:)

Og her kan vi bedst lidt Nutana. Synes det smager mest som smoer og saa er det lidt haardt i det... mere smoerkonsistens. Hader fx. Becel for den er halvflydende saa snart den forlader koeleskabet.

Men mht. maelkeerstatninger i det hele taget, saa er det saa individuelt hvad man synes smager godt.

Naa jaa, og saa synes vi her i huset at havrefloede smager helt fantastisk paa frugtgroed... saadan lidt dessertagtigt:)

moreva
09-08-12, 18:36
Jeg synes Ama Øko smager mest som smør. Den er også mælkefri.

Ulla
09-08-12, 18:54

absolut. Det gik lidt tjept. Det jeg mente var at risifrutti og frugt-yoghurt ikke hører hjemme i en sund madpakke :wink:

Lui
09-08-12, 22:46
absolut. Det gik lidt tjept. Det jeg mente var at risifrutti og frugt-yoghurt ikke hører hjemme i en sund madpakke :wink:

Der er vi enige om :-)
Men ikke desto mindre er det let! Et par gange når vi skal med toget (lang) og jeg ikke har fået smurt madpakke, så er det altså nemt lige at smutte ind i en butik på vejen og shoppe en rulle riskiks og en russifrutti! Men det er slug nu... Der kommer jeg altså till kort!

Hvad køber I på vejen, hvis der har været stress og der derfor ikke er blevet smurt madpakke??

Sent from my iPhone using Tapatalk, derfor de få og røvsyge smileys!

Ulla
09-08-12, 22:56
Der er vi enige om :-)
Men ikke desto mindre er det let! Et par gange når vi skal med toget (lang) og jeg ikke har fået smurt madpakke, så er det altså nemt lige at smutte ind i en butik på vejen og shoppe en rulle riskiks og en russifrutti! Men det er slug nu... Der kommer jeg altså till kort!

Hvad køber I på vejen, hvis der har været stress og der derfor ikke er blevet smurt madpakke??

øh, bum bum ... selvfølgelig har jeg da også købt en yoghurt på farten, mere hellig er jeg ikke, men tror de fleste gange så køber jeg en bolle fx. Er der et supermarked i nærheden, så en pose boller og måske en pose af de der små gulerødder, der er klar til at spise. Mila kan man til enhver tid spise af med et pølsehorn :himle:

Georgina
10-08-12, 01:06
Mange der ikke kan tåle mælk kan heller ikke tåle soyamælk/produkter øv!
spiser det selv en gang i mellem men kan godt mærke jeg får ondt i maven af det. Og så i forhold til hormoner er soya heller ikke særlig godt, specielt ikke for hankøn, da det indeholder kvindelige hormoner.

Jeg bruger KOKOSOLIE :jubel:må først bruges fra barnet er 9 måneder mener jeg min søster har sagt da det før det er svært at omsætte for babys mave. Kokosolie (med smag fra fx urtekram, oil of life mm) smager herre godt synes jeg som alternativ til smør og mange jeg kender er også blevet forfalden til det. Det er dyrt normalt, men kan ofte købes billigere som spotvare i netto og i Super Brugsen til og med lørdag (d. 11 aug) hvor der er 20 % på al økologi.

Hurtig madpakke på farten i supermarked er en pakke riskiks eller rugbrød uden mælk fra fx urtekram og irmas eget brød, et glas smørepålæg (lavet på solsikkekerner) fra urtekram eller urtekrams pesto (grøn eller rød) og snack gullerødder.

Alle rawfood kager er uden mælk og i bøgerne "køkkenrevolutionen på ....." af oscar uhmaro og bøgerne fra kernesund familie er stort set uden mælk.

Georgina
10-08-12, 01:08
Hjemmelavet havremælk: lad en portion havregryn stå i blød natten over og blend næste dag med passende mængde kold vand og si den :-)

hvis den skal sødes kan der fx bruges agavesirup.

Georgina
10-08-12, 01:10
og på mit arbejde bruger vi til minus-mælk-børnene mandelfløde fra ecomil
http://helsebasen.dk/product/mandel-floede-i-brik-200-ml-oekologisk-985/