PDA

View Full Version : Højt blodtryk wtd?

goody2shoes
11-05-12, 21:55
Ikke jeg men en-eller-anden, som jeg holder af har været forbi lægen hvor h*n havde ret højt blodtryk 198/100. Der blev foretaget flere målinger og alle lå i det leje. Der er ikke opstartet medicin. Planlagt kontrol om 14 dage.
Men hvad er det nu man selv kan gøre?

motion
vægttab (undgå overvægt)
undgå lakridsoverforbrug

....og hvad mere?

CharlotteQvist
11-05-12, 21:58
Salt skal man være ret forsigtig med når man har forhøjer blodtryk, det holder på væsken i kroppen og øger derved trykket.

Hvad siger lægen der skal gøres?

goody2shoes
11-05-12, 22:06
Salt skal man være ret forsigtig med når man har forhøjer blodtryk, det holder på væsken i kroppen og øger derved trykket.

Hvad siger lægen der skal gøres?

Lægen siger ingenting :down:
Jeg skiftede læge fra netop den praksis pga lige præcis denne læge, men.....lægens laissez faires stil har kostet min mor sin nyrefunktion og Mathias dræn......nu vil jeg gerne undgå at det koster et familiemedlem et-eller-andet (blodprop eller livet eller....) fordi han siger: "Vi ser an".

miajeanette84
11-05-12, 22:06
undgå stress mener jeg at have læst et sted

lillesmor
11-05-12, 22:09
pas selvom jeg har haft for højt blodtryk i begge mine graviditeter.
men forsøgte i hvert fald at hvile nok og ikke spise der lakridser jeg ellers guffede pga blodsukkeret.

kiper
11-05-12, 22:20
KRAM. Kost (salt vigtig som CharlotteQuist siger), Rygning, Alkohol, Motion. Det er meget almindeligt, at lægen ser an i 14 dage, men så skal der sørme også følges op. Håber I finder ud af det.

På fra tlf

kiper
11-05-12, 22:20
Ps lakrids kræver ekstremt store mængder

Lomo
11-05-12, 22:28
Jeg synes det er meet normal praksis at se tiden an i 14 dage. Er der ikke sket noen forandringer da, skal der ske noget. Afhængig af alder behøver det dog ikke være medicin med det samme, men det er da et noget højt blodtryk. Hvis vedkommende er utryg ved lægens vurdering, synes jeg at han/hun skal opsøge en second opinion.

althea
11-05-12, 22:28
Få lavet en døgnblodtryksmåling eller lån et blodtryksapparat med hjem i min 1 uge. 10-15 procent har højt bt hos lægen men normalt/knap så højt hjemme og det er det hjemme der betyder om og hvor kraftigt der skal behandles.

Men eller er vægttab og motion to meget vigtige punkter at sætte ind på.

goody2shoes
11-05-12, 22:33
Han er ligeglad....jeg er bare den hysteriske kæreste :himle:

CharlotteQvist
11-05-12, 22:41
Lægen siger ingenting :down:
Jeg skiftede læge fra netop den praksis pga lige præcis denne læge, men.....lægens laissez faires stil har kostet min mor sin nyrefunktion og Mathias dræn......nu vil jeg gerne undgå at det koster et familiemedlem et-eller-andet (blodprop eller livet eller....) fordi han siger: "Vi ser an".

Skift læge, blodtryk skal tages alvorligt! Jeg var i samme situation for mange år siden, mit blodtryk steg stille og roligt år efter år, og han mente ikke der skulle gøres noget. Det var dengang der var 10 km begrænsning på lægevalg så jeg var bundet til ham til "stavnsbåndet" blev ophævet. Jeg fik så en hjerneblødning inden jeg fik mulighed for at skifte læge (en medfødt defekt på en blodåre, der ikke kunne holde til presset). Selv efter det ville han ikke sætte mig i behandling. Da jeg nogen år efter fik mulighed for at skifte læge, var mit blodtryk så højt at hun overvejede at indlægge mig med det samme - men jeg fik en uge med daglig kontrol og medicin der bankede blodtrykket ned i en fart....

Kræv i det mindste en henvisning til medicinsk ambulatorium, de ved hvad det handler om :knus:

Ditte
11-05-12, 22:44
måske jeg bare er vant til vanvittige blodtryk men jeg synes ikke det lyder så voldsomt højt igen i forhold til at det var ved lægen det blev taget. Mit stiger gerne 20-40 på hvert sted når jeg er ved lægen, selvom jeg på ingen måde er eller føler mig nervøs.

En god ide er at få lavet en døgnblodtryksmåling, som dermed viser hvad blodtrykket er i snit. Der er jo ikke noget galt i at have højt blodtryk mens man laver et eller andet, sport eller andet, men det skal jo så være nede igen når man f.eks sover, sådan at det i snit er "normalt".

Mit er megahøjt om dagen når jeg laver det mindste, altså virkelig. blot det at sidde oprejst er nok til, at det lave konsekvent er over 100. (hos lægen er det lave oftest 120) og min læge er meget nervøs når jeg er der. døgnmåling viser kun et meget let forhøjet blodtryk, så mit blodtryk er altså tilsvarende det lavere om natten (og om morgenen, inden jeg rejser mig ud af senge eller noget, er det nede på 100/65 nogengange!?) så ja derfor tror jeg det er ret svært at medicinere på enkeltstående målinger men synes bestemt du skulle få h*n til at få en henvisning til en døgnmåling.

Kh Ditte

goody2shoes
11-05-12, 22:48
Nu arbejder jeg jo på hjertemedicinsk ambulatorium og ved at h*n vil få tilbudt en tid om 2 år +/- et par mdr.....og det kan jeg ikke vente på.

Det er måske også bare fordi at det er lige præcis dén læge at jeg ser rødt. H*n vil ikke skifte læge. Jeg mener bare at vores læger siger at 200/100 berettiger til indlæggelse.....og det bekymrer mig.

:Tak: for jeres indspark :)