PDA

View Full Version : Spændt & nervøs - evt. ICL-operation, nyt i #27 - overstået #45

-Kris-
18-10-11, 13:41
Jeg er mega-nærsynet!! Og jeg trives SÅ dårligt med briller, men kontaktlinser har fungeret rigtig godt for mig i maaaange år. Indtil for ca. 2½ år siden, hvor mine øjne begyndte at tåle linserne dårligt og jeg havde mange, lange perioder, hvor jeg måtter bruge briller. Mange har igennem årene forslået mig af få en laser-operation, men jeg har totalt angst for det!!
Men da linserne begyndte at drille så meget besluttede jeg, at nu måtte jeg gøre noget og fik en henvisning. Desværre viste det sig, at jeg ikke er en kandidat til en laser-operation:phbbbt:
Den "rigtige" operation for mig ville være en såkaldt ICL-operation, hvor de i korte træk skærer et lille snit og lægger en ekstra linse inde i øjet (som en slags indvendig kontaktlinse). Desværre var der kun 1 sted i landet, hvor man kan få den operation for nærsynethed på det offentliges regning og der er 5 års ventetid!!!!!!!!!!!!!! Prisen for selv at få det lavet er omkring 40.000 kr., så det var ikke lige en mulighed....

Nå men jeg blev anbefalet nogle andre linser og blev skrevet op til ICL. For nogle måneder siden begyndte disse linser også at give mig problemer, og jeg kan mærke det kun er et spørgsmål om tid, før jeg ikke kan bruge dem mere. Jeg ringede til hospitalet, hvor jeg er skrevet op til ICL for at hører, hvor lang ventetid der er endnu. Men de fortæller at specialet er flyttet til et andet hospital, og mine papirer er sendt dertil. Det andet hospital har dog aldrig modtaget dem!! Så nu står jeg slet ikke på venteliste:skriiig: Jeg var grædefærdig!!

I desperation ringede jeg til min private sygesikring (som ikke dækker operationer for nærsynethed :nottalking:), og tænk de vil i første omgang betale en forundersøgelse og måske også en opertion (afhængig af udfaldet af forundersøgelsen)!!!
IDAG skal jeg til forundersøgelse!! Jeg er MEGA nervøs!! Jeg er super spændt og nervøs for om jeg virkelig kan være så heldig, at få det dækket af min forsikring! Og dernæst er jeg helt uudholdeligt bange for selve operationen, hvis de nu siger ja:nailbiting:

Åååhh måtte bare lige ud med det, har det virkelig skidt med tanken om at skulle opereres i øjnene:crying:

Mildbassen
18-10-11, 13:48
Jamen var der ikke ventelistegarani på icl? Det var der på laser, da jeg fik den lavet, så jeg fik det lavet (og betalt) på privatklinik, fordi der var for lang venetid i det offentlige.

-Uanset, er det jo ligegyldigt, hvis din sygeforsikring vil betale.

Og det er ikke så slemt. -Ja, jeg fik jo ikke linse sat i, men fik den variant af laser, hvor de skærer linsen af (ikke helt af, men så den sidder som en flap), brænder og sætter linsen fast igen. -Det gik prima!

Lillefix
18-10-11, 13:50
Det lyder da rigtig spændende at du skal afsted til forundersøgelse :)

Det bliver så fedt, når du får det lavet, men jeg kan godt forstå din nervøsitet.
Jeg har selv fået lavet en laseroperation, men det var lige på grænsen af at de ville sende mig videre til en ICL i stedet.

Jeg var også meget nervøs for at blive opereret i øjnene, derfor tog det mig også flere år at tage mig sammen til overhovedet at spørge om mulighederne for at få en operation. Men det er altså noget af det bedste jeg har fået gjort, det er så fedt rent faktisk at kunne se noget :wink:

Held og lykke med undersøgelsen.

ninjamom
18-10-11, 13:51
Hvorfor bruger du ikke bare briller?

Mildbassen
18-10-11, 13:57

Det giver mig totalt dårlige nerver (med tilbagevirkende kraft), når DU siger sådan noget.:glo:

Ligesom da ham der opererede mig havde briller på. :skriiig:

-Kris-
18-10-11, 13:58
Jamen var der ikke ventelistegarani på icl?

Nej desværre ingen behandlingsgaranti på ICL (dengang ihvertfald), det var helt nyt på det tidspunkt, at det offentlige overhovedt ville betale den type operation for nærsynethed!

Jeg ser dårligt med briller. Altså synsfeltet er begrænset i brillen og det er forstyrrende når jeg "kigger ved siden af" glasset (fordi jeg har så høj styrke), meget irreterende i dagligdagen. Desuden er det bøvlet med briller når jeg dyrker sport, når jeg ligger i sengen, når det regner, når man kommer udefra og ind og brillene dugger osv. osv.
Jeg HADER at gå med briller.

maxibella
18-10-11, 13:59
:cross: for at forundersøgelsen går godt og du kan få dit normale syn igen!

KH fra én som også er ramt af nærsynethed, dog ikke slemt - men overvejer også en operation en dag i den ikke så nære fremtid...

katjaro
18-10-11, 14:40
personligt har jeg det sådan at jeg vil hellere røre ved en slange end overveje at skulle opereres i øjnene. (ok - skal lige siges at tanken om at skulle røre en slange kan få alt til at fryse til is inden i mig ;))

Men samtidig kan jeg godt forstå at især folk der i mange år har brugt linser bliver irriterede over briller.

Jeg har jo bare vænnet mig til at jeg var nødt til at bukke hovedet ekstra meget når jeg gik ned af trapper for ellers kunne jeg jo ikke se trinene.

En ting har dog hjulpet - det er mine nye store briller. Øj hvor er det skønt at moden igen dikterer størrer glas. For det har vitterlig forbedret mit udsyn. :jubel:

karisma
18-10-11, 14:45
Jeg har fået lavet samme operation som Mildbassen - uden problemos :)

Mit liv er for kort til briller, jeg blev svimmel når jeg gik på trapper, kunne intet se når det regnede, de var irriterende i svømmehallen og når jeg red. Og så var det bare rigtig grimt til mig med briller :heehee: Andre ser cool og sofistikerede ud - jeg ligner en nørd :himle:

:cross: for at forundersøgelsen går godt og din forsikring vil betale :biggrin:

Mvh. Karisma

Lillefix
18-10-11, 15:40
personligt har jeg det sådan at jeg vil hellere røre ved en slange end overveje at skulle opereres i øjnene. (ok - skal lige siges at tanken om at skulle røre en slange kan få alt til at fryse til is inden i mig ;))

Men samtidig kan jeg godt forstå at især folk der i mange år har brugt linser bliver irriterede over briller.

Jeg har jo bare vænnet mig til at jeg var nødt til at bukke hovedet ekstra meget når jeg gik ned af trapper for ellers kunne jeg jo ikke se trinene.

En ting har dog hjulpet - det er mine nye store briller. Øj hvor er det skønt at moden igen dikterer størrer glas. For det har vitterlig forbedret mit udsyn. :jubel:
Så tror jeg måske ikke du har helt samme styrker som os der er blevet opereret :wink:

Jeg var glad for da moden blev mindre glas, for så blev mine briller meget, meget lettere, og glasene lignede ikke cola bunde i helt samme grad.

Før jeg blev opereret kunne jeg faktisk kun se klart ca. 20 cm, det vil f.eks. sige at jeg kunne ikke ligge og læse i en bog, uden at have briller eller kontaktlinser på.

Jeg tror måske irirtationen over briller og kontaktlinser har mere med styrken at gøre, end hvor længe man har brugt det.

ninjamom
18-10-11, 15:48
Jeg har fået lavet samme operation som Mildbassen - uden problemos :)

Mit liv er for kort til briller, jeg blev svimmel når jeg gik på trapper, kunne intet se når det regnede, de var irriterende i svømmehallen og når jeg red. Og så var det bare rigtig grimt til mig med briller :heehee: Andre ser cool og sofistikerede ud - jeg ligner en nørd :himle:

:cross: for at forundersøgelsen går godt og din forsikring vil betale :biggrin:

Mvh. Karisma

Nørd er cool:B:

ninjamom
18-10-11, 15:51
Har du talt med en alm. praktiserende øjenlæge om operationen? En øjenlæge der ikke har tilknytning til de typer operation? :fløjte:

heidi-v
18-10-11, 16:04
Så tror jeg måske ikke du har helt samme styrker som os der er blevet opereret :wink:

Jeg var glad for da moden blev mindre glas, for så blev mine briller meget, meget lettere, og glasene lignede ikke cola bunde i helt samme grad.

Før jeg blev opereret kunne jeg faktisk kun se klart ca. 20 cm, det vil f.eks. sige at jeg kunne ikke ligge og læse i en bog, uden at have briller eller kontaktlinser på.

Jeg tror måske irirtationen over briller og kontaktlinser har mere med styrken at gøre, end hvor længe man har brugt det.

20 cm. så kunne du da se laaaangt:heehee: tror jeg kunne se 10 cm.

Og ja jeg profiterede også af moden med mindre briller fordi glassene så blev så meget lettere. Men til trods for små briller, de tynde dyre glas i plast så havde jeg jo alligevel trykmærker på næsen efter brillerne.

Jeg er bare så glad for, at jeg trods alt efter flere års tilløb tog mod til mig og fik en LASIK-operation.

Elisabette
18-10-11, 16:55
Uh jeg :cross: for at det bliver godt og at du får det betalt - forstår sørme godt, du er nervøs :knus:

-Kris-
19-10-11, 11:21
Forundersøgelsen var stille og rolig, øjenlægen mente dog ikke min forsikring vil betale, det var ihvertfald hans erfaring, men jeg kryser fingre for at de gør undtagelser i særlige sager :cross:

Har du talt med en alm. praktiserende øjenlæge om operationen? En øjenlæge der ikke har tilknytning til de typer operation? :fløjte:

Har talt med adskillige øjenlæger og andre fagfolk i løbet af de mange år jeg har brugt briller/linser og jeg har virkelig meget lidt lyst til en operation!!
Faktum er bare at jeg virkelig, virkelig HADER at gå med briller og synes de begrænser mig, er i vejen og er en hæmsko i det daglige. Jeg har altid sagt at så længe linser fungerede for mig så ville jeg ikke opereres. Men mine øjne er trætte af linser:(Jeg får flere og flere problemer med linserne, så jeg må finde et alternativ.

Min styrke blev igår målt til -8,75:skriiig:

FruPanda
19-10-11, 12:18
Forundersøgelsen var stille og rolig, øjenlægen mente dog ikke min forsikring vil betale, det var ihvertfald hans erfaring, men jeg kryser fingre for at de gør undtagelser i særlige sager :cross:

Har talt med adskillige øjenlæger og andre fagfolk i løbet af de mange år jeg har brugt briller/linser og jeg har virkelig meget lidt lyst til en operation!!
Faktum er bare at jeg virkelig, virkelig HADER at gå med briller og synes de begrænser mig, er i vejen og er en hæmsko i det daglige. Jeg har altid sagt at så længe linser fungerede for mig så ville jeg ikke opereres. Men mine øjne er trætte af linser:(Jeg får flere og flere problemer med linserne, så jeg må finde et alternativ.

Min styrke blev igår målt til -8,75:skriiig:

Det er ca. det samme som jeg har... Da jeg var til forundersøgelse for 2½ år siden var ventetiden på det offentlige dog slet ikke så lang.

Jeg kan dog anbefale at tage den offentlige forundersøgelse, hvis det er en mulighed (jeg fik min i Århus). Der blev jeg nemlig frarådet operationen af en meget grundig øjenlæge, der sagde, at de ikke ville kunne få min styrke i nul, da mine hornhinder ikke var tykke nok - Så jeg ville altså ende med både briller og risici/bivirkninger ved operationen.

Jeg kender en, der har fået den lavet privat. Hun gik fra -10,et-eller-andet til -4,5 - også fordi hornhinderne ikke havde været tykke nok. Det havde de så bare ikke lige målt, inden de opererede hende.:nottalking:

-Kris-
19-10-11, 12:34
Det er ca. det samme som jeg har... Da jeg var til forundersøgelse for 2½ år siden var ventetiden på det offentlige dog slet ikke så lang.

Jeg kan dog anbefale at tage den offentlige forundersøgelse, hvis det er en mulighed (jeg fik min i Århus). Der blev jeg nemlig frarådet operationen af en meget grundig øjenlæge, der sagde, at de ikke ville kunne få min styrke i nul, da mine hornhinder ikke var tykke nok - Så jeg ville altså ende med både briller og risici/bivirkninger ved operationen.

Jeg kender en, der har fået den lavet privat. Hun gik fra -10,et-eller-andet til -4,5 - også fordi hornhinderne ikke havde været tykke nok. Det havde de så bare ikke lige målt, inden de opererede hende.:nottalking:

Det er hele humlen:wink:, jeg har været til forundesøgelse før, og som dig er mine hornhinder ikke tykke nok til at få min styrke i nul med laser - netop derfor er det ikke laser jeg venter på (der er ellers behandlingsgaranti og kort ventetid), det er en anden type operation, der hedder ICL:)

FruPanda
19-10-11, 13:39
Det er hele humlen:wink:, jeg har været til forundesøgelse før, og som dig er mine hornhinder ikke tykke nok til at få min styrke i nul med laser - netop derfor er det ikke laser jeg venter på (der er ellers behandlingsgaranti og kort ventetid), det er en anden type operation, der hedder ICL:)

Åh, jamen så er det jo bare mig, der er håbløst bagud:rødme::doh: Har lige googlet det, og det ser da interessant ud- omend noget mere omfattende end laser:think:

Jeg tror da jeg ville overveje det, hvis jeg en dag får problemer med mine linser:think:

Hvad skriver de om mulige komplikationer ved det? Kan huske, at der var en laaaaang liste til laseroperationen, der næsten gjorde mig helt glad for, at jeg ikke kunne få den alligevel:nailbiting:

heidi-v
19-10-11, 14:03
Jeg har en veninde som er blevet hornhindetransplanteret for en del år siden - det har nok været før ICL er kommet frem. Hendes udgangspunkt før operationen var -10,75 og -11 så vidt jeg husker.

Til trods for at hendes øjne er blevet dårligere igen nu og hun er nødt til at bruge linser el. briller igen. Så siger hun selv, at det er det bedste hun har gjort for sig selv og hun er ved at undersøge muligheden for at få en ny operation igen - så hun endnu engang kan få synet tilbage.

Kestrel
19-10-11, 14:06

Jeg fornemmer at du ved noget vi andre ikke gør :think:

-Kris-
19-10-11, 14:15
Åh, jamen så er det jo bare mig, der er håbløst bagud:rødme::doh: Har lige googlet det, og det ser da interessant ud- omend noget mere omfattende end laser:think:

Jeg tror da jeg ville overveje det, hvis jeg en dag får problemer med mine linser:think:

Hvad skriver de om mulige komplikationer ved det? Kan huske, at der var en laaaaang liste til laseroperationen, der næsten gjorde mig helt glad for, at jeg ikke kunne få den alligevel:nailbiting:

Du kan læse om det her: http://www.euroeyes.dk/laserkirurgi/icl.htm
Det er heller ikke alle der kan få denne type operation, som jeg forstod det skal det "kammer" linsen skal ligge i have en vis dybde, det har mit heldigvis.
Egentlig er jeg faktisk mere tryg ved ICL end ved laser-operationen, fordi v. ICL fjerner/ændre de ikke rigtig noget på øjet. Operationen er på sin vis reversibel (de kan tage den kunstige linse ud igen), hvor laser-operationen jo er irreversibel.
Der er nogle risici bl.a. for grå stær, det har alle jo risiko for at få, men efter ICL er der risiko for at man får det tidligere end ellers. Mener også jeg har læst der er øget risiko for nethindeløsning, men det er der jo i forvejen, når man er stærkt nærsynet... Så alt i alt synes jeg ikke de "påregnelige" risici er "slemme" - det væreste er jo risikoen for "uforudsete komplikationer":nailbiting: - heldigvis er den meget lav.
(Prøver lige at tale mig selv til ro, ikke?:wink: Har så meget noia over måske at skulle opereres i øjnene!!!!:sick:)

FruPanda
19-10-11, 20:42
Du kan læse om det her: http://www.euroeyes.dk/laserkirurgi/icl.htm
Det er heller ikke alle der kan få denne type operation, som jeg forstod det skal det "kammer" linsen skal ligge i have en vis dybde, det har mit heldigvis.
Egentlig er jeg faktisk mere tryg ved ICL end ved laser-operationen, fordi v. ICL fjerner/ændre de ikke rigtig noget på øjet. Operationen er på sin vis reversibel (de kan tage den kunstige linse ud igen), hvor laser-operationen jo er irreversibel.
Der er nogle risici bl.a. for grå stær, det har alle jo risiko for at få, men efter ICL er der risiko for at man får det tidligere end ellers. Mener også jeg har læst der er øget risiko for nethindeløsning, men det er der jo i forvejen, når man er stærkt nærsynet... Så alt i alt synes jeg ikke de "påregnelige" risici er "slemme" - det væreste er jo risikoen for "uforudsete komplikationer":nailbiting: - heldigvis er den meget lav.
(Prøver lige at tale mig selv til ro, ikke?:wink: Har så meget noia over måske at skulle opereres i øjnene!!!!:sick:)

Det er den med nethindeløsing, jeg er mest :nailbiting: over - den behøver ikke blive øget mere, end den allerede er. Men den er jo også med på listen ved laser, så på den måde er det jo ikke værre:think:

Jeg tror dog jeg ser tiden an og håber, at mine linser bliver ved med at fungere:cross:

Held pg lykke med operationen, hvis du gør det:)

Nilla
19-10-11, 21:38

Men samtidig kan jeg godt forstå at især folk der i mange år har brugt linser bliver irriterede over briller.Moden med store briller er bare ikke så fed, når man er så nærsynet at selv en lille brille får hinkestenstykke glas... *suk* . Men det problem er jeg jo heldigvis ovre nu!

Nilla
19-10-11, 21:41
Hmm, havde lige skrevet, men det forsvandt vist...
Anyway, jeg fik operationen med kunstig linser for to år siden, og det gik fint. Jeg er rigtig, rigtig glad for det - og er i dag helt brillefri, selvom jeg havde -12....

Nilla
19-10-11, 21:44
Jeg blev i øvrigt opereret på Århus Kommunehospital. Jeg mener "kun" at jeg ventede et års tid... Nåja, plus ventetiden på forundersøgelsen, uni'...

Nilla
19-10-11, 21:46
Beklager spam, men l****stavekontrol... Og telefonen driller også *suk*

-Kris-
31-10-11, 12:16
En lille update.... Min private sundhedsforsikring har sagt ja til at betale for operationen!! :jubel::jubel::nailbiting::nailbiting::sick::rødme:
Aaarrgghhh jeg er bare MEGA nervøs, men det er bare noget jeg må igennem! :devil: Prøver at fokusere på hvordan det bliver bagefter, og klynger mig til mit mantra "jeg har født 2 børn, så det her klarer jeg også" (at føde var virkelig også et skræk-scenarie for mig:wink:).
Foreløbig skal jeg til en opmåling på onsdag i næste uge og så går der nok 3-4 uger inden operationen.

Jeg blev i øvrigt opereret på Århus Kommunehospital. Jeg mener "kun" at jeg ventede et års tid... Nåja, plus ventetiden på forundersøgelsen, uni'...

Nilla - hvis du har tid og lyst at skrive lidt, vil jeg meget gerne høre om din oplevelse, hvordan det foregik osv.

EDIT: nå ja og så har jeg modtaget brev fra Glostrup med indkaldelse til forundersøgelse til laser-operation.... som det jo tidligere er konstateret jeg ikke kan få....

Lillefix
31-10-11, 12:36
En lille update.... Min private sundhedsforsikring har sagt ja til at betale for operationen!! :jubel::jubel::nailbiting::nailbiting::sick::rødme:
Aaarrgghhh jeg er bare MEGA nervøs, men det er bare noget jeg må igennem! :devil: Prøver at fokusere på hvordan det bliver bagefter, og klynger mig til mit mantra "jeg har født 2 børn, så det her klarer jeg også" (at føde var virkelig også et skræk-scenarie for mig:wink:).
Foreløbig skal jeg til en opmåling på onsdag i næste uge og så går der nok 3-4 uger inden operationen.

Nilla - hvis du har tid og lyst at skrive lidt, vil jeg meget gerne høre om din oplevelse, hvordan det foregik osv.

EDIT: nå ja og så har jeg modtaget brev fra Glostrup med indkaldelse til forundersøgelse til laser-operation.... som det jo tidligere er konstateret jeg ikke kan få....
:jubel::jubel: Super at du kan få operationen betalt, det bliver så godt når det er overstået, det er altså fantastisk rent faktisk at kunne se :wink:

heidi-v
31-10-11, 12:41
:jubel::jubel: Super at du kan få operationen betalt, det bliver så godt når det er overstået, det er altså fantastisk rent faktisk at kunne se :wink:

:ditto:

Elisabette
31-10-11, 18:23
:jubel: sikke en god opdatering! :jubel:

Nilla
31-10-11, 19:05

Det vil jeg da :)

Jeg fik opereret et øje ad gangen, skal du også det? Det var problematisk i mellemtiden for mig, for der gik tre uger fra det ene til det andet øje. Jeg måtte bruge linse på det dårlige øje i den periode, selvom jeg har det som om jeg har grus i øjnene, hvis jeg har linser på. Men alternativet var jo en kæmpe synsforskel og hovedpine... Man får et "skjold" over det opererede øje i, hmmm, et døgns tid? Det betød, at jeg ikke kunne have briller på = jeg var blind... Godt jeg havde min søster med mig :wink: Og godt hun er optiker og haste-skaffede linser til det dårlige øje, da det gik op for os, at det var nødvendigt.

Jeg var ligesom dig ved at DØ af skræk inden operationen!!!! Jeg var vågen, da de opererede mig, men jo selvfølgelig bedøvet - og bedøvelsen var egentlig det værste. Da den var overstået, gled jeg ind i en lidt zombie-agtig tilstand, nok hjulpet af, at jeg kunne se "mærkelige ting" (underligt lys og mønstre osv.) Ret psykedelisk... :blomst:

Nu efter operationen er min eneste gene, at jeg får lidt "aura" om tingene, når det er meget mørkt. Det er fordi mine pupiller så bliver større end den kunstige linse. Det generer mig ikke noget særligt, heller ikke ved fx bilkørsel.

Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe noget :stortsmil:

ninjamom
31-10-11, 20:59
Hvor skal du have det lavet? I Glostrup eller hvad :)

-Kris-
31-10-11, 21:33
Det vil jeg da :)
............

Spørg endelig, hvis jeg skal uddybe noget :stortsmil:

Tak:Tak: jeg får også lavet 1 øje af gangen.
Hvor længe går der fra operationen til man har normalt syn på øjet og kan f.eks arbejde v pc?
Fik du noget beroligende inden operationen? Jeg tænker sådan om man ikke kan få noget for nerverne:nailbiting:

Hvor skal du have det lavet? I Glostrup eller hvad :)

Jeg skal opereres på øjenklinikken på hamlet (euroeyes)

Nilla
31-10-11, 21:45
Jeg kan ikke huske, om jeg fik noget beroligende, men det tror jeg ikke. Jeg tror, jeg sagde nej tak.
Og så vidt jeg husker var jeg kun sygemeldt et par dage. Jeg kan huske, at jeg skulle passe på med fysiske udfoldelser og risiko for slag mod hovedet, så jeg meldte afbud til en personalefest ;-)

Nilla
31-10-11, 21:48
Og jeg så nærmest normalt dagen efter, da forbindingen kom af. Det var SÅ fantastisk! Tror der var en smule tågesyn i starten efter anden operation, men det forsvandt hurtigt.
Jeg spurgte den unge øjenlæge om grunden, men han mente ikke han kunne forklare det så jeg forstod det. Nui, jeg fik røg ud af ørerne...

naja123
01-11-11, 02:41
Glæd dig, det er SÅ fedt at slippe for de %&#!"&! linser og briller.

Fik LASIK operation for ti dage siden, og det er genialt. Lidt ubehag nogle timer efter, men i småtingsafdelingen. Dagen efter var alt i orden.

Glæd dig glæd dig glæd dig!

Nilla
01-11-11, 10:20
Glæd dig, det er SÅ fedt at slippe for de %&#!"&! linser og briller.

Fik LASIK operation for ti dage siden, og det er genialt. Lidt ubehag nogle timer efter, men i småtingsafdelingen. Dagen efter var alt i orden.

Glæd dig glæd dig glæd dig!

Jeg kan faktisk godt engang imellem glemme, HVOR fantastisk det egentlig er :hide:

Men altså - det at kunne se mine børn, når vi bader :lurve: Og deres søde ansigter med det samme om morgenen :lurve: Og ingen duggede briller om vinteren, og ingen røde, ømme mærker på næsen.

Til gengæld var jeg lidt overrasket over, så mange linjer jeg havde fået om øjnene i de år jeg brugte briller. Dem havde de tykke glas skjult ganske godt for mig :heehee:

ninjamom
01-11-11, 23:37
Ved du hvordan din status af endotelceller i hornhinden er?

ninjamom
01-11-11, 23:53
Jeg fornemmer at du ved noget vi andre ikke gør :think:

Altså det gør jeg jo også, i kraft af mit arbejde som operationssygeplejerske på øjenkirurgisk afdeling på Aalborg sygehus.

I mange tilfælde går operationerne jo godt, men jeg ved bare, så når det ikke går godt, så er det altså ikke godt.:think:

Ved at gå ind i et øje for at synskorrigere det, så er det jo reelt et raskt øje, man udsætter for en påvirkning udefra, og der er ikke bare en bakteriel risiko, men også en stor risiko for nethindeløsning, som er blevet nævnt af ts selv.

Men hvis man er meget generet af ekstern synskorrigering, så er der vel ikke andet af gøre, end at tage chancen.

Jeg ønsker dig held og lykke, og håber du bliver rigtig glad for løsningen:knus:

-Kris-
02-11-11, 13:22
Ved du hvordan din status af endotelceller i hornhinden er?

Nej, men skal til øjenopmåling i næste uge og øjenlægen sagde også noget med at tælle celler, så mon ikke det er det han vil tjekke?

Altså det gør jeg jo også, i kraft af mit arbejde som operationssygeplejerske på øjenkirurgisk afdeling på Aalborg sygehus.

I mange tilfælde går operationerne jo godt, men jeg ved bare, så når det ikke går godt, så er det altså ikke godt.:think:

Ved at gå ind i et øje for at synskorrigere det, så er det jo reelt et raskt øje, man udsætter for en påvirkning udefra, og der er ikke bare en bakteriel risiko, men også en stor risiko for nethindeløsning, som er blevet nævnt af ts selv.

Men hvis man er meget generet af ekstern synskorrigering, så er der vel ikke andet af gøre, end at tage chancen.

Jeg ønsker dig held og lykke, og håber du bliver rigtig glad for løsningen:knus:

:Tak: Jeg har de samme overvejelser og har altid været skeptisk og sagt at så længe linser fungere skal jeg ikke opereres! Men jeg er bare der nu hvor linserne giver mange gener (og jeg har snart prøvet alle mærker:wink:). Netop nu går jeg med briller igen (pga. at jeg skal til opmåling) og det minder mig bare om hvorfor det SLET ikke duer for mig!! Jeg er ved at gå til - hader, hader, HADER at gå med briller! Så ja jeg er også bare nået dertil, hvor jeg føler jeg bare må tage chancen:skriiig::nailbiting:

-Kris-
10-11-11, 10:41
Så fik jeg foretaget opmålingen. Læste informationsmaterialet grundigt igennem inden vi kørte derind, og var meget tæt på at få kolde fødder :nailbiting:Men fik snakket der hele godt igennem derinde og blev (lidt) mere rolig. Men altså jeg synes det er en stor beslutning!
Jeg havde massere af endotelceller sagde de, og er i det hele taget en "god kandidat" til ICL. Jeg har fået tid til operation d. 12-13 december, så nu har jeg lige lov at gå med linser 3 uger igen, så 1 uge mere med briller og så skal det være:nailbiting::stortsmil:
Heldigvis kan man få noget beroligende inden operationen!! (ellers tror jeg ikke jeg kunne komme igennem) og min mand får sansynligvis lov at komme med ind - håber han kan holde mig i hånden imens.

Nilla
10-11-11, 11:02
Så fik jeg foretaget opmålingen. Læste informationsmaterialet grundigt igennem inden vi kørte derind, og var meget tæt på at få kolde fødder :nailbiting:Men fik snakket der hele godt igennem derinde og blev (lidt) mere rolig. Men altså jeg synes det er en stor beslutning!
Jeg havde massere af endotelceller sagde de, og er i det hele taget en "god kandidat" til ICL. Jeg har fået tid til operation d. 12-13 december, så nu har jeg lige lov at gå med linser 3 uger igen, så 1 uge mere med briller og så skal det være:nailbiting::stortsmil:
Heldigvis kan man få noget beroligende inden operationen!! (ellers tror jeg ikke jeg kunne komme igennem) og min mand får sansynligvis lov at komme med ind - håber han kan holde mig i hånden imens.

Spændende!

Jeg gik også rundt om beslutningen lææææææænge. Og var ved at få kolde fødder :wink:

heidi-v
10-11-11, 15:54

Det lyder vel nok godt:knus:

Og meget fint, hvis din mand kan få lov at være med og holde dig i hånden imens:stortsmil: men ellers så er der garanteret en sygeplejerske som er supergod til at holde dig i hånden:wink:

Til min Lasik-operation, fortalte jeg jo bare om min nervøsitet, og så var der en sygeplejerske, som holdt mig i hånden hele tiden. Lægen var også rigtig god til at tale mig igennem operationen - og pludselig var det jo overstået.

Sådan en oplevelse håber jeg også du får:knus:

naja123
12-11-11, 03:33
Held og lykke :biggrin:

-Kris-
20-12-11, 21:18
Tænkte jeg lige skyldte en lille update på denne tråd :wink:
Første øje blev lavet mandag d. 12/12. Jeg var MEGA nervøs, fik en beroligende pille, som jeg dog ikke mærkede overbevisende effekt af :himle: Og min mand fik lov at komme ind og holde i hånd. Det var super underligt og grænseoverskridende, men jeg kom rimeligt igennem:) Tirsdag skulle de lave det andet øje, jeg var lidt mindre nervøs, nu vidste jeg jo hvad der skulle ske. MEN halvt inde i operationen, måtte han trække linsen tilbage, da han så den havde et lille-bitte hak!!!!!!!:sure::crying: linserne kommer fra Schweis og nej de havde ikke en ekstra linse..... DAMN IT!!! Jeg måtte gå hjem uden linse i og har så haft en rigtig dum uge med godt syn på et øje og -8 på det andet, pisse irreterende!:phbbbt:
Nå men idag har jeg så været inde og få opereret det andet øje igen, det var en streng omgang synes jeg:(øjet var mere følsomt og ømt og mine nerver og psyke gjorde det ikke bedre! Så jeg var rigtig utilpas da de var færdige og måtte ind og ligge lidt:rødme:
Jeg har så sovet det meste af dagen og her til aften har jeg det bedre og øjet er allerede ved at være ret godt :jubel:
Jeg glæder mig så meget til en hverdag uden briller og linser, har jo haft en lille forsmag i den forgangne uge, og det er altså helt vildt fantastisk!! (og meget meget mærkeligt!! Hver aften når jeg går i seng bruger jeg lige lidt tid på at finde ud af, hvad det mon er jeg har glemt, fordi jeg er "indkodet" til, at hvis jeg kan se når jeg går i seng har jeg glemt at tage mine linser ud.......:heehee:)

Så summasummarum: Det er overstået - det var rigtig væmmeligt!! Men det gik godt og jeg kan SE:jubel::jubel:

Elisabette
20-12-11, 21:25
:jubel: Dejligt med et godt resultat på trods af bøvlet! Tak for opdateringen :)

Magritte
20-12-11, 21:32
Hvor er det vildt! Tillykke :jubel:

heidi-v
20-12-11, 21:47
:jubel: TAK for opdateringen og hvor er det fantastisk for dig:jubel:

Den der følelse af at have glemt noget, den havde jeg gennem flere mdr. men nu her 10 mdr. senere har jeg den da ikke længere, så man vænner sig altså også til at kunne se hele tiden igen:heehee:

kornblomst
20-12-11, 22:19
har tænkt over den der operation - jeg har -4 på begge øjne - men hvis jeg nu får operationen og mine øjne så bliver værre hvad så? Altså så jeg er i nul og så et år efter bliver det -0.75 fx - og hvad når jeg så bliver ældre og mit syn med høj sandsynlighed går den anden vej skal jeg så bare have briller den modsatte vej??

Men hvor fedt det gik godt trods en uges ventetid :jubel:

karisma
20-12-11, 22:25
Skønt det er overstået - klap dig selv på skulderen for at have gennemført (jeg synes det var vildt ubehageligt :heehee:). Det er fantastisk at kunne se helt selv :jubel:

Mvh. Karisma

Løvepigen
20-12-11, 22:26
Tak for update :)

-Kris-
20-12-11, 23:47
har tænkt over den der operation - jeg har -4 på begge øjne - men hvis jeg nu får operationen og mine øjne så bliver værre hvad så? Altså så jeg er i nul og så et år efter bliver det -0.75 fx - og hvad når jeg så bliver ældre og mit syn med høj sandsynlighed går den anden vej skal jeg så bare have briller den modsatte vej??

Umiddelbart tænker jeg at hvis du "kun" har -4 (:wink:), så skal du nok have laser og ikke linseimplantat som jeg har fået - og du skal nok også selv betale, tror man skal have mere end -6 før det offentlige betaler.
I alle tilfælde tror jeg kun de opererer, hvis man har ligget fast på samme styrke i lang tid :think: Jeg er ihvertfald blevet spurgt til det, men min styrke har været den samme i 10 år.
Ja når man bliver ælder og får "gammel-mands-syn" kan man få de samme gener som alle andre og skal måske have en læsebrille eller lignende.

anmani
21-12-11, 00:17
Hvilken type IOL fik du i?

Jeg er på et lager, hvor vi har linser i store mængder og alt muligt andet operationsudstyr.

Og fedt at du allerede har oplevet så klar en forbedring.

naja123
21-12-11, 04:01

Ja, du vil skulle have læsebriller præcis på samme måde, som du ville skulle have haft det, hvis du ikke var blevet opereret. At få fjernet sit nærsyn forhindrer altså ikke at blive aldersbetinget langsynethed. Desværre.

Men som øjenlægen formulerede det; når du bliver opereret nu, får du minimum ti gode brillefrie år :daydreaming:

Man kan så også få en synskorrigerende operation mod aldersbetinget nærsyn, men det er mere kompliceret og derfor dyrere.

Lillefix
21-12-11, 10:15
:tillykke:Hvor fedt at det gik godt, trods lidt bøvl

Og, ja, der går altså lige lidt tid før de der reflekser man har fået indkodet forsvinder :wink:

Lillefix
21-12-11, 10:43

De anbefaler at ens styrke skal have været stabil i mindst to år, før man får lavet sådan en operation, men ja, man kan godt risikerer at synet bliver dårligere igen efter sådan en operation.

Læsebriller kan du risikere at skulle have, uanset om du bliver opereret eller ej, man kan desværre godt være nærsynet, samtidig med at man skal have læsebriller.

LouiseHe
18-01-12, 20:08
Hej Kris,

Tillykke med resulatet. Det må være skønt.. Jeg skal selv opereres i Århus til sommer (samme type operation har minus 9 og 11).. Nu der da er gået nået tid, har du fået perfekt syn og ikke andre problemer ?

KH Louise

-Kris-
18-01-12, 21:15
Hej Louise,

Det er nu godt 4 uger siden at jeg fik lavet det sidste øje, og jeg var til kontrol i sidste uge. Jeg har 100% syn på den øje og vist nok lidt bedre på det andet (hvordan det så kan lade sig gøre:wink:) - jeg kan se mere på en synstavle end min mand, som har perfekt syn:heehee:
Jeg oplevede nogle gange en lille smule refleksioner i det ene øje, men det bliver mindre og mindre som tiden gik og jeg mistænker det var pga. hævelse etc. - for det var det øje som de endte med at operere i 2 gange og det var altså lidt slemt:(
Jeg kan nogle gange i mørke have en lidt "udflydende" kant allernederst i synsfeltet, det er helt normalt, det er fordi pupillen udvidder sig udover hvor den kunstige linse dækker. Det har ingen praktisk betydning, det er kun ganske lidt i den allernederst perifæri af mit synsfelt.
Ellers har jeg bare perfekt syn og ingen gener:jubel:

Jeg må dog lige indskyde, at det altså ER en underlig følelse! På en eller anden måde var den her stærke nærsynethed jo en del af mig, og har været det så længe jeg kan huske - så det er jo nok blevet en del af min identitet - som jeg nu har mistet.... Og det er jo altså fornuftsmæssigt set ikke noget tab vel!?! Men altså jeg havde alligevel en lille uro-knude i maven i nogle uger efter - og det kom altså helt bag på mig! Så nu vil jeg bare lige nævne det for dig, så du er forberedt (men måske er det bare mig der er sær:wink:)

Held og lykke med operationen! Må jeg være nysgerrig og spørge om du selv betaler? Eller får det via forsikring eller det offentlige? Og om du har ventet længe?

Sødte
18-01-12, 21:24
Sikke en dejlig update :kys7:

LouiseHe
21-01-12, 18:25
Hej Kris,

Fedt at høre at det er gået godt. Jeg havde egentlig også indtrykket af at der skulle gå 2-3 uger mellem hvert øje for at se at alt var fint.. men det må jeg have misforstået:-)

Jeg betaler heller ikke selv hvilket nok hænger sammen med de -11 og --13 i styrke (lidt mindre i linser). Jeg har været til 2 undersøgelser i efteråret og nu venter jeg altså bare på at få indkaldelsen til den konkrete dato.. Der blev nævnt forår og sommer så jeg venter spændt... Hvor lang tid ventede du fra undersøgelsen til du blev opereret?

Jeg kan sagtens forestille mig at det må være super underligt når man har været vant til at være så nærsynet.. men også så super skønt at kunne se noget når man vågner og slår øjnene op..

Kh Louise

heidi-v
21-01-12, 18:56
Tak for den skønne update Kris

Det er ikke dig der er skør, ift. det mærkelige ved pludselig at have mistet nærsynetheden. For det tog også mig meget lang tid at vænne mig til at kunne se - jeg følte at jeg manglede noget, særligt morgen og aften og det har været det med at tage brillerne af og på. Den handling som var så rutinepræget og en del af mig selv, gav en mærkelig følelse indeni, da jeg ikke skulle huske det længere.

Nilla
21-01-12, 22:50
Tænkte jeg lige skyldte en lille update på denne tråd :wink:
Første øje blev lavet mandag d. 12/12. Jeg var MEGA nervøs, fik en beroligende pille, som jeg dog ikke mærkede overbevisende effekt af :himle: Og min mand fik lov at komme ind og holde i hånd. Det var super underligt og grænseoverskridende, men jeg kom rimeligt igennem:) Tirsdag skulle de lave det andet øje, jeg var lidt mindre nervøs, nu vidste jeg jo hvad der skulle ske. MEN halvt inde i operationen, måtte han trække linsen tilbage, da han så den havde et lille-bitte hak!!!!!!!:sure::crying: linserne kommer fra Schweis og nej de havde ikke en ekstra linse..... DAMN IT!!! Jeg måtte gå hjem uden linse i og har så haft en rigtig dum uge med godt syn på et øje og -8 på det andet, pisse irreterende!:phbbbt:
Nå men idag har jeg så været inde og få opereret det andet øje igen, det var en streng omgang synes jeg:(øjet var mere følsomt og ømt og mine nerver og psyke gjorde det ikke bedre! Så jeg var rigtig utilpas da de var færdige og måtte ind og ligge lidt:rødme:
Jeg har så sovet det meste af dagen og her til aften har jeg det bedre og øjet er allerede ved at være ret godt :jubel:
Jeg glæder mig så meget til en hverdag uden briller og linser, har jo haft en lille forsmag i den forgangne uge, og det er altså helt vildt fantastisk!! (og meget meget mærkeligt!! Hver aften når jeg går i seng bruger jeg lige lidt tid på at finde ud af, hvad det mon er jeg har glemt, fordi jeg er "indkodet" til, at hvis jeg kan se når jeg går i seng har jeg glemt at tage mine linser ud.......:heehee:)

Så summasummarum: Det er overstået - det var rigtig væmmeligt!! Men det gik godt og jeg kan SE:jubel::jubel:

Jeg skulle opereres med, hmm, en eller to ugers mellemrum. Men jeg fik et slemt maveonde på dagen for den anden operation, så der gik yderligere, hmmm, vistnok to uger inden 2. øje blev opereret. Og jeg havde -12....

Nilla
21-01-12, 22:53
Hej Kris,

Tillykke med resulatet. Det må være skønt.. Jeg skal selv opereres i Århus til sommer (samme type operation har minus 9 og 11).. Nu der da er gået nået tid, har du fået perfekt syn og ikke andre problemer ?

KH Louise

På Kommunehospitalet? Der blev jeg opereret :stortsmil:

-Kris-
23-01-12, 15:39
Jeg betaler heller ikke selv hvilket nok hænger sammen med de -11 og --13 i styrke (lidt mindre i linser). Jeg har været til 2 undersøgelser i efteråret og nu venter jeg altså bare på at få indkaldelsen til den konkrete dato.. Der blev nævnt forår og sommer så jeg venter spændt... Hvor lang tid ventede du fra undersøgelsen til du blev opereret?

Jeg var til forundersøgelse til en laser-operation i 2009 - det var gennem det offentlige tilbud. De fandt så ud af, at jeg ikke var kandidat til laser, men til ICL, og det blev jeg så skrevet op til med besked om at der var 5 års ventetid.... efter 2 år kontaktede jeg dem for at høre, hvordan det så ud med ventetiden. De havde så i mellemtiden smidt mine papire væk, men sendte mig indkaldelse til en ny forundersøgelse til laser-operation....(og jeg skulle så bag i køen på ventelisten:-o) Så ringede jeg og klagede min nød til min private sundhedsforsikring og så gik der kun 2 måneder inden jeg var opereret :jubel: