PDA

View Full Version : Hormon spiral?

Cilja_sjes
25-08-11, 21:41
Altså jeg fik en SUPRISE (længere historie) hormon spiral torsdag i sidste uge.

Har taget p-piller indtil da stoppede så torsdag med dem. Fik menstruation fredag. (har taget p-piller nonstop og sidste menses var start maj.

Lægen sagde min slimhinde ikke var ret tyk. 6mm. Plejer at bløde meget lidt og kun i 4 dage. Men nu har jeg altså blødt i HEL uge:venter: Og en del mere end normalt. Bløder normalt ikke ret meget om natten. Men har måtte skifte tampax om natten lige pludselig. :waiting: Det samme om dagen. :waiting:

Jeg ved at det er normalt pletbløde de første 3 måneder efter man har fået sådan en spiral. Men det er det her jo ikke. PLEASE! fortæl mig at det snart stopper! Jeg er begyndt at være rimelig svimmel hele tiden og have hovedpine! :phbbbt:

Hvad er jeres erfaring med hormonspiral (sexlyst, tørre slimhinder, blødninger, hvor ofte menstruation, har jeres mænd kunne mærke den ved sex, kan i selv mærke den, andet????)

Ps. Har fået den da jeg lider af endometriose.

Henriette
25-08-11, 21:48
har du flere p-piller? Så tag en måned mere på dem (men få grønt lys af din gyn først), og det skal NOK blive bedre.
/Henriette

Cilja_sjes
25-08-11, 21:52
har du flere p-piller? Så tag en måned mere på dem (men få grønt lys af din gyn først), og det skal NOK blive bedre.
/Henriette

Altså aftalen er at hvis jeg pletbløder i 3 måneder så efter 3 måneder tager jeg 1-2 måneder med p-piller. Hvis jeg da så stadig har smerter fra underlivet skal jeg tage p-piller OVENI den spiral jeg har! Så det er ikke fordi jeg dør hvis jeg tager en pakke p-piller.

Også skulle jeg nok få fat i noget Krauterblut..

alchris
25-08-11, 22:05
Jeg blødte en del i de første 6 måneder efter jeg fik min.

Men de sidste 6 måneder eller mere har jeg næsten ikke har mens.

Så det bliver bedre.

SidseB
26-08-11, 08:42
Jeg blødte konstant i 4 mdr. Derefter aftog det så jeg pletblødte i et par måneder og så blev det mindre og mindre. Efter knap et år var det helt slut indtil jeg fik den ud igen.

Den havde ingen indvirkning på min sexlyst. Men den gav mig uren hud og en seriøs migræne.

Cilja_sjes
26-08-11, 08:53
Jeg magter altså ikke at have menses i 3 måneder... Netop ved menses har jeg virkelig mange smerter, pga endometriosen. Hvilket betyder morfin forbrug for mig. :venter:

Ulla
26-08-11, 08:55
Jeg blødte konstant i 4 mdr. Derefter aftog det så jeg pletblødte i et par måneder og så blev det mindre og mindre. Efter knap et år var det helt slut indtil jeg fik den ud igen.

Den havde ingen indvirkning på min sexlyst. Men den gav mig uren hud og en seriøs migræne.
:ditto: lyder nogenlunde som her. Hver 3-4 måned får jeg noget der ligner en rigtig menstruation selvom den er lidt kortere i dagene end uden spiral - ellers er det kun pletblødning eller den springer helt over

Jeg har ingen bivirkninger (udover et par ekstra bumser, men absolut til at leve med) og den har ingen indflydelse på sexlyst

Ulla
26-08-11, 08:55
Jeg magter altså ikke at have menses i 3 måneder... Netop ved menses har jeg virkelig mange smerter, pga endometriosen. Hvilket betyder morfin forbrug for mig. :venter:
surt :knus: .. men hjælper det ikke at tænke at du kun skal holde ud der og dernæst kan du gå fri de næste mange år???

Veronique
26-08-11, 09:16
blødte i få dage og ingenting siden - kan ikke mærke noget som helst, heller ikke manden - er glad for min, ligesom sidste gang

edit: håber d bliver snart bedre med dig

Cilja_sjes
26-08-11, 11:56
surt :knus: .. men hjælper det ikke at tænke at du kun skal holde ud der og dernæst kan du gå fri de næste mange år???

Jo altså hvis jeg kunne tage mig optimalt af min søn imens og ikke havde feber. (immunsystemet tror endo-væv er en infektion som skal bekæmpes, derfor on/off feber) Og lige nu er det rigtig slemt.
Og 3-6 måneder sådan her er langtid. Jeg bryder mig virkelig ikke om ikke at vide om jeg besvimer lige om lidt af smerter. Det gjorde i morges. Og nogle gange må jeg lade ked baby ligge i noget tid fordi jeg ikke kan andet end at ligge i fosterstilling. Samt at jeg bare er træt konstant når kroppen har så mange smerter samt immunsystemet er på overarbejde. Og mens jeg bløder fra livmoderen, bløder det jo også ud i bughulen. :phbbbt:

Dertil er der INGEN garanti for at hjælper. Jeg har min tvivl. Jeg har været på p-pille behandling (non-stop og i perioder dobbelt) uden at det har hjulpet mig i en sådan grad at jeg ikke har haft en påvirket hverdag. Men hvis det hjælper vil jeg selvfølgelig være glad. Jeg ved bare fra andre med endo de steder jeg har det at sjældent er nok med hormoner. (Sprial, p-piller eller kunstig overgangsalder) Jeg havde god effekt af min operation for nogle år siden. Men problemet er jo at det kommer tilbage også kan man starte forfra efter 1-2år. Ærligt talt så er jeg bare nået dertil hvor de kan fjerne min livmoder. Jeg har haft det sådan i 13år. :venter:

Henriette
26-08-11, 14:17
Du har IKKE menstruation i 3 mdr, hormonet i spiralen prøver at gøre slimhinden tynd, og så pletbløder du.

Cilja_sjes
26-08-11, 14:20
Du har IKKE menstruation i 3 mdr, hormonet i spiralen prøver at gøre slimhinden tynd, og så pletbløder du.

Nej nej det ved jeg godt... Men lige nu pletbløder jeg altså ikke bare... Jeg menstruationsbløder! Og mere end normalt! Der er ikke lige udsigter til at det har tænkt sig at stoppe. pletbløde kan jeg godt overskue. Men ikke mere...

Ulla
26-08-11, 16:55
Jo altså hvis jeg kunne tage mig optimalt af min søn imens og ikke havde feber. (immunsystemet tror endo-væv er en infektion som skal bekæmpes, derfor on/off feber) Og lige nu er det rigtig slemt.
Og 3-6 måneder sådan her er langtid. Jeg bryder mig virkelig ikke om ikke at vide om jeg besvimer lige om lidt af smerter. Det gjorde i morges. Og nogle gange må jeg lade ked baby ligge i noget tid fordi jeg ikke kan andet end at ligge i fosterstilling. Samt at jeg bare er træt konstant når kroppen har så mange smerter samt immunsystemet er på overarbejde. Og mens jeg bløder fra livmoderen, bløder det jo også ud i bughulen. :phbbbt:

Dertil er der INGEN garanti for at hjælper. Jeg har min tvivl. Jeg har været på p-pille behandling (non-stop og i perioder dobbelt) uden at det har hjulpet mig i en sådan grad at jeg ikke har haft en påvirket hverdag. Men hvis det hjælper vil jeg selvfølgelig være glad. Jeg ved bare fra andre med endo de steder jeg har det at sjældent er nok med hormoner. (Sprial, p-piller eller kunstig overgangsalder) Jeg havde god effekt af min operation for nogle år siden. Men problemet er jo at det kommer tilbage også kan man starte forfra efter 1-2år. Ærligt talt så er jeg bare nået dertil hvor de kan fjerne min livmoder. Jeg har haft det sådan i 13år. :venter:
ævævævævæv det lyder også ret voldsomt - din stakkel :knus:
Jeg krydser fingre for at ´spiralen virker på dig - snart!

mariamarolle
26-08-11, 19:21
Den første menstruation jeg fik efter at have fået hormonspiral var meget voldsom. Jeg voldblødte og gik med natbind som blev skiftet hver time. Nu er det fem måneder siden jeg fik den lagt op, og jeg har pletblødt lige siden. Men når jeg har mens-blødning, er det ikke særligt kraftigt. Håber også det bliver bedre. Har hørt at der ofte går 6 mdr inden man bliver glad for den.

Hamilton-damen
26-08-11, 19:31

Hvordan har du det når du er gravid? Er det bedre da? Tænker lidt, at hvis du rent faktisk mener, at de næsten hellere må fjerne dit underliv end at fortsætte sådan her, så har du det rigtig dårligt:knus:... Var det en mulighed relativt hurtigt at få de børn du skal have og så eventuelt tale med gyn'erne om at fjerne livmoderen? (Totalt kontroversielt spørgsmål, I know, men jeg har bare mødt kvinder med endometriose, hvis livskvalitet bare har været så påvirket af det, at en operation var den rigtige udvej...)

Cilja_sjes
26-08-11, 20:42
Den første menstruation jeg fik efter at have fået hormonspiral var meget voldsom. Jeg voldblødte og gik med natbind som blev skiftet hver time. Nu er det fem måneder siden jeg fik den lagt op, og jeg har pletblødt lige siden. Men når jeg har mens-blødning, er det ikke særligt kraftigt. Håber også det bliver bedre. Har hørt at der ofte går 6 mdr inden man bliver glad for den.

Hvor lyder det heller ikke rart. Så slemt er det dog ikke. måske jeg synes det er slemt når jeg er vant til ikke at bløde ret meget. Men jeg er forberedt på at der kan gå 6 måneder. Jeg skal også først til kontrol til februar.

Hvordan har du det når du er gravid? Er det bedre da? Tænker lidt, at hvis du rent faktisk mener, at de næsten hellere må fjerne dit underliv end at fortsætte sådan her, så har du det rigtig dårligt:knus:... Var det en mulighed relativt hurtigt at få de børn du skal have og så eventuelt tale med gyn'erne om at fjerne livmoderen? (Totalt kontroversielt spørgsmål, I know, men jeg har bare mødt kvinder med endometriose, hvis livskvalitet bare har været så påvirket af det, at en operation var den rigtige udvej...)

Jeg vil godt have flere børn. Men da min krop bare generelt er rådden og min graviditet var bestemt ikke god. Så tør jeg ikke være gravid igen. Mit bækken sagde SPLIT! Jeg problemer siden 22uge og var sengeliggende i over 2 måneder. Sad i kørestol og havde krykker og kunne ikke sidde op overhovedet de sidste 2 måneder. Jo maks 1 time SAMMENLAGT!
Den eneste grund til at jeg ikke fik problemer før var at jeg før jeg blev gravid havde reddet hver eneste dag. Det har givet nogle muskler og stabilitet. Her 5 måneder efter jeg har født har jeg STADIGVÆK problemer med mit bækken og går til genoptræning med det.
Når mit bækken en gang har været gravid så vil en bækkenløsning komme meget før næste gang og jeg tør simpelthen ikke risikere min fysik for et barn mere. Jeg vil ikke risikere at have smerter resten af mit liv derfra. Jeg vil ikke risikere at jeg aldrig kommer til at cykle eller ride igen for et barn mere. Så vil jeg hellere være frisk og have overskud til det ene barn jeg har, end at risikere ikke at have overskud til 2 børn.

Jeg skal også have et liv ud over at være mor og det er svært hvis min krop ender med at gå helt i smadder pga en graviditet. Mere end den allerede er. Jeg er trods alt allerede visiteret til fleksjob og tænk hvis jeg fik yderligere fysiske mén som gjorde jeg at så slet ikke kunne arbejde? Tanken om at jeg ikke kunne ride igen eller cykle uden smerter.
Tanken om at være sengeliggende i en HEL graviditet (Det kan jeg risikere) og ikke kunne bevæge mig eller tage mig af min søn eller mand gør jeg angst! Dertil bliver jeg skør i bolden hvis jeg ikke kan være fysisk aktiv. Jeg var på randen af en depression sidst i min graviditet fordi jeg bare lå og gloede og havde smerter.

Men jo jeg har da haft nogenlunde fred for endometriose mens jeg var gravid. Bortset fra ligament smerterne var slemme pga arvæv.

Dertil har jeg måske andomyose. Altså endometriose i selve livmodervæggen og det kan man ikke fjerne ved operation. Jo hvis man fjerner hele livmoderen. Men graviditet og veer er godt for andomyose. Men alt i alt så er der så mange faktorer som spiller ind.

Hvis vi nogensinde skal have flere børn så bliver det adoption. Vi har planer om at gå i gang med at søge godkendelse om 1 års tid. Jeg fastholder stadig at mit underliv skal fjernes. Jeg har talt med flere som har endometriose hvor jeg også har det og her har spiral ikke været en fantastisk hjælp heller. Så jeg er kritisk. Men hjælper det er det da dejligt. :cross: