PDA

View Full Version : Opskriften på at føde til termin?

dendrit
10-08-11, 13:44
Kort og godt; Hvad er der egentlig evidens for, når det kommer til diverse modnende tiltag i forhold til at gå i fødsel?

Jeg er jævnt desperat, da manden tager på en lille 5-måneders tur en uge efter terminen. Han synes det kunne være dejligt at se afkommet inden, og jeg tror ikke jeg finder andre der med samme tålmodighed vil støtte mig, når jeg springer ud som totalt urimelig fødende kvinde..

Jeg gider ikke tørre køkkenskabe af, sex virker alligevel ikke, men hvad så?:think:

Asta elsker at nulre brystvorter, så det tiltag skulle være på plads..
Men er der andre ting der rent faktisk virker?

Jeg tænker især på ting såsom akupunktur, akupressur og zoneterapi.
Er der mon evidens for det, eller er det penge ud af vinduet?

tanne
10-08-11, 13:51
Der er da lidt pres på så :biggrin:
Jeg har faktisk været med i et forsøg, da jeg endte med at gå over tid. 3 gange fik jeg både hindeløsning og akupunktur og fødte 42+1 :waiting: så det var altså ikke noget der virkede lige med det vuns...på den anden side gik selve udvidelsesfasen ret stærkt i forhold til at jeg var førstegangsfødende, så det har måske en effekt på fødselsforløbet?
Tror konklusionen er, at akupunktur og hindeløsning kan være med til at skubbe til en udvikling kroppen allerede selv har sat igang...

Det er i hvert fald mine erfaringer, men har også hørt om nogen, der fik akupunktur over længere tid op til termin og det ved jeg så ikke så meget om :ved ikke:

Kaf
10-08-11, 15:01
Min zoneterapeut lovede mig sidste gang, at hun vil gøre sit bedste for at sætte mig igang, hvis jeg gik over termin. ;)

Der er nogle punkter, de kan trykke på men, det virker ikke altid. :please:

Siggi
10-08-11, 15:03
Jeg fik fødselsmodnende akupunktur 37+0 og fødte dagen efter :ved ikke:

-Kris-
10-08-11, 15:08
Jeg VED heller ikke noget med sikkerhed, jeg har hørt om flere der har fået f.eks. 1 behandling med akupunktur eller zoneterapi uden effekt. Min egen lille hjemmebryggede teori er at det kan skubbe til de processer der er igang, hvis kroppen er klar, men at det kræver gentagende eller længerevarende behandlinger, hvis det skal rykke noget.

Jeg har en veninde der kan zoneterapi, hun "satte mig igang" første gang - vi startede da jeg var 41+3, hun masserede mine fødder i ca. 2 timer og det satte gang i en masse onde plukveer imens hun gjorde det, men et par timer efter hun var stoppet holdt de op igen. Dagen efter 41+4 masserede hun igen mine fødder et par timer - igen gav det en masse plukveer, som forsatte efter hun var stoppet og samme eftermiddag gik over i rigtige regelmæssige veer (det tog så lige 20 timer ekstra inden der rent faktisk kom en baby ud af det:wink:).
Hun har også masseret en af vores andre veninder under fødderne om aftnen og samme nat gik vandet og fødslen gik igang.
Men vi taler heller ikke 20 min. behandling, vi taler om at hun massere et par timer ad gangen!

SidseB
10-08-11, 15:22
Altså for mit vedkommende virkede sex og nulre brystvorter både i uge 32 og 34. :himle: Det var dog ikke med det formål at sætte fødslen igang... Så jeg tror det hjælper, hvis der alligevel er noget under opsejling.

Egypt
10-08-11, 16:00
stikpille af jm på fødegangen.
har begge gange født dagen efter.

tror jeg ville tale med min jm eller en læge på fg om at manden skal rejse i 5mdr 1 uge efter termin......det må de da kunne hjæølpe lidt med......det er da ikke meget sammenlignet med pks (som jeg er helt fin med at nogle for).

hanne

Pandafant
10-08-11, 17:32
Jeg aftalte det med baby :trut:

BoletteMarie
10-08-11, 17:39
Jeg er med Egypt her, tal med din jordmoder og spørg hvad de kan tilbyde. Alt det andet med ananas, brystnulren, akupunktur osv. gør næppe nogen skade, men jeg ville ikke løbe an på det.

MarieLouise
10-08-11, 17:47
Puha, det lyder godt nok presset! Det bliver da også en udfordring at skulle undvære farmand i 5 måneder lige efter fødslen. Jeg ville helt sikkert også tale med læge/jordemoder. Hvornår fødte du første gang?

Tøsemor
10-08-11, 17:52
Her virker det at rykke terminsdatoen en uge frem:heehee:, for jeg har født hhv. 10, 5, 8, 6 og 7 dage over termin. Jeg har så heller ikke gorsøgt at gøre noget for at få fødslen igang tidligere.

Trinedc
10-08-11, 20:33
jeg fik zoneterapi da jeg var 40+5. 1 behandling af ca 20-30 min. Om aftenen blev jeg hjemme fra et møde fordi jeg havde lidt ondt i lænden og tidligt næste morgen vågnede jeg ved at vandet gik!

Notbabe
10-08-11, 21:20
Jeg aftalte det med baby :trut:

:rotf:

Hindeløsning hjalp første gang.. brystvorter tredje.. Andet barn ankom på terminsdatoen (og det er så den eneste gang, han har hørt efter)

Ninifi
10-08-11, 22:47
Jeg gik 15 dage over med ældstebarnet, trods zoneterapi, ve-kage, hindbærbladsthe etc.

Med nr. 2 fødte jeg dagen før termin. Jeg tog kæmpenatlysolie fra uge 37+0: 3 kapsler á 1 g i dybt skeden iden sengetid+ 3 kapsler spises dagligt. Hvis man går over termin kan man tage 2 kapsler hver anden time + 5 i skeden før sengetid.
Kæmpenatlysolie er naturligt prostaglandin.

Derudover fik jeg akupunktur en uge før jeg fødte.

Endelig blev jeg gjort opmærksom på Optimal fetal positioning, som handler om, at man skal hjælpe baby med at ligge rigtigt i maven for at trykke rigtigt på livmoderhalsen. Dette gøres først og fremmest ved ikke at sidde tilbagelænet, men med bækkenbunden tippet fremefter. Derudover er det vigtigt at holde maveskindet varmt. Hvis du googler optimal fetal positioning, kan du finde div. hjemmesider med vejledninger. Du skal praktisere OFP allerede, når barnet har vendt sig.
Du kan også låne en baby med et stærkt sug og lægge til brystet :)

Jeg var bange for, at jeg ville blive ramt af samme desparation, som da jeg gik over tid med ældstebarnet, men min jordemoder gjorde mig opmærksom på, at det var vigtigt, at jeg tænkte blide, bløde tanker om min krop - at tænke på at give efter. Det giver faktisk god mening, da hormonet oxitocin også sætter gang i fødslen. Så massage, kærtegn, sex (også bare heavy petting, penetration er ikke et must) og afspænding er også gode fødselsstartere. :)

dendrit
11-08-11, 14:02
:Tak: for de gode råd, har tænkt mig at finde en behandler der kan noget akupunktur og måske også ligefrem zoneterapi. Det lyder jo i hvert fald som om mange har gode erfaringer med det, og når det også ligefrem er noget man tester i kliniske forsøg er der jo muligvis noget om snakket.
Det lyder interessant med kæmpenatlysolie, jeg har aldrig hørt om det før, men jeg er ca. villig til hvad som helst indenfor tiltag der lyder nogenlunde harmløse.

Jeg tror heller ikke rigtig på at man kan skubbe en fødsel i gang som kroppen ikke er klar til, men her betyder marginalerne i form af fødsel et par dage før også en del.
Jeg VED at det bliver den rene elendighed hvis jeg ikke har født når han rejser, men det kunne også være så skønt at få en uge sammen inden:daydreaming:

Sidst fødte jeg 41+2 ved igangsættelse, der skulle kun en enkelt stikpille til og så gik vandet, og hun virkede på ingen måde overbåren. Men det bekymrer mig en anelse, for det taler jo lidt for at mine børn muligvis er typen der skal have lidt længere i ovnen.

Jeg tænker umiddelbart at jeg næppe får noget ud af at snakke om igangsættelse pga. at min mand skal rejse, og det synes jeg egentlig heller ikke er sagen, da det jo alt andet lige giver større risiko for komplikationer.
På den anden side kan jeg nok ikke komme udenom at uvisheden påvirker mig en hel del psykisk, og lige nu er jeg faktisk ordineret absolut hvile pga. forhøjet blodtryk:goegler:.
Jeg har ikke sagt noget om min mands situation, da jeg ikke synes det skal blandes ind i deres overvejelser om hvad de vil stille op i forhold til igangsættelse, som jo muligvis kommer på tale. Her synes jeg det vigtigste er hvad det er mest optimalt for barnet, og lige nu har hun det heldigvis perfekt inde i maven.:lurve:

Oliviasmor
11-08-11, 14:15
Jeg gik 15 dage over med ældstebarnet, trods zoneterapi, ve-kage, hindbærbladsthe etc.

Med nr. 2 fødte jeg dagen før termin. Jeg tog kæmpenatlysolie fra uge 37+0: 3 kapsler á 1 g i dybt skeden iden sengetid+ 3 kapsler spises dagligt. Hvis man går over termin kan man tage 2 kapsler hver anden time + 5 i skeden før sengetid.
Kæmpenatlysolie er naturligt prostaglandin.

Derudover fik jeg akupunktur en uge før jeg fødte.

Endelig blev jeg gjort opmærksom på Optimal fetal positioning, som handler om, at man skal hjælpe baby med at ligge rigtigt i maven for at trykke rigtigt på livmoderhalsen. Dette gøres først og fremmest ved ikke at sidde tilbagelænet, men med bækkenbunden tippet fremefter. Derudover er det vigtigt at holde maveskindet varmt. Hvis du googler optimal fetal positioning, kan du finde div. hjemmesider med vejledninger. Du skal praktisere OFP allerede, når barnet har vendt sig.
Du kan også låne en baby med et stærkt sug og lægge til brystet :)

Jeg var bange for, at jeg ville blive ramt af samme desparation, som da jeg gik over tid med ældstebarnet, men min jordemoder gjorde mig opmærksom på, at det var vigtigt, at jeg tænkte blide, bløde tanker om min krop - at tænke på at give efter. Det giver faktisk god mening, da hormonet oxitocin også sætter gang i fødslen. Så massage, kærtegn, sex (også bare heavy petting, penetration er ikke et must) og afspænding er også gode fødselsstartere. :)

Det der med at baby skal ligge rigtigt snakkede min jordemor en del om. Ikke i forhold til fødselstidspunkt, men i forhold til selve fødslen, der sidst endte i kejsersnit pga manglende fremgang.
Når jeg læser dit indlæg tænker jeg på om det måske har haft en effekt her? Sidste gang gik jeg 12 dage over; denne gang fødte jeg 10 dage før termin. Og jeg var netop obs på det med ikke at sidde tilbagelænet i sofaen hele tiden. Og jeg lavede øvelser for at få ham godt ned i bækkenet.

Nå, som sagt bare en tanke jeg fik, da jeg læste indlægget. Det kan jo også være ren tilfældighed der gjorde at jeg fødte på så forskellige tidspunkter i forhold til terminen.

Iøvrigt til TS : surt med 5 måneders rejsen! Hvorfor skal han det?

---
- Sendt fra min iPhone, derfor mangel på smiley'er

dendrit
11-08-11, 14:22
Det der med at baby skal ligge rigtigt snakkede min jordemor en del om. Ikke i forhold til fødselstidspunkt, men i forhold til selve fødslen, der sidst endte i kejsersnit pga manglende fremgang.
Når jeg læser dit indlæg tænker jeg på om det måske har haft en effekt her? Sidste gang gik jeg 12 dage over; denne gang fødte jeg 10 dage før termin. Og jeg var netop obs på det med ikke at sidde tilbagelænet i sofaen hele tiden. Og jeg lavede øvelser for at få ham godt ned i bækkenet.

Nå, som sagt bare en tanke jeg fik, da jeg læste indlægget. Det kan jo også være ren tilfældighed der gjorde at jeg fødte på så forskellige tidspunkter i forhold til terminen.

---

Ja, det er også ret interessant det med barnets stilling.
Jeg tror dog at hun ligger ret lavt, jeg er i hvert fald så godt som sikker på at jeg kan mærke hendes hoved nedefra, det kunne jeg på ingen måde sidst, hun faldt først på plads unde fødslen, og det var lidt af et hyr.
Og så kom jeg vist også til at afsløre at jeg dagligt tjekker hvordan det står til med livmoderhalsen:rødme: Lige pt. er der dog en hel del tilbage, men jeg har også tre uger til termin..

Han skal til Afghanistan med forsvaret og har ingen orlov, da han har fået udsat udsendelsen. Så håber vi bare den er udsat længe nok. :waiting:
For en uge siden fik vi at vide at hans første fly, som havde afgang 14 dage efter terminen, var aflyst, så det var lidt bittert..

spiren
11-08-11, 14:29
Kort og godt; Hvad er der egentlig evidens for, når det kommer til diverse modnende tiltag i forhold til at gå i fødsel?

Jeg er jævnt desperat, da manden tager på en lille 5-måneders tur en uge efter terminen. Han synes det kunne være dejligt at se afkommet inden, og jeg tror ikke jeg finder andre der med samme tålmodighed vil støtte mig, når jeg springer ud som totalt urimelig fødende kvinde..

Jeg gider ikke tørre køkkenskabe af, sex virker alligevel ikke, men hvad så?:think:

Asta elsker at nulre brystvorter, så det tiltag skulle være på plads..
Men er der andre ting der rent faktisk virker?

Jeg tænker især på ting såsom akupunktur, akupressur og zoneterapi.
Er der mon evidens for det, eller er det penge ud af vinduet?

Altså mht til bryst nuldren så skulle det helst være kæresten der gjorde det, da det skulle være de samme hormoner som når man har sex der skal udløse fødslen... og sådan har man det jo sjældent når ens barn nuldre:think:

Mht. sex så virkede det fint her, men jeg tror ikke på det er sæden der gør det, men gentagende gange sex der lige får masseret der inde:heehee: der starter det.

Men her har jeg også en aftale med baby, så satser på hun kommer som aftalt... Kunne faktisk ikke forstille mig andet, men det kan da være hun endu en gang tager røven på mig

dendrit
11-08-11, 14:45
Altså mht til bryst nuldren så skulle det helst være kæresten der gjorde det, da det skulle være de samme hormoner som når man har sex der skal udløse fødslen... og sådan har man det jo sjældent når ens barn nuldre:think:

Er det ikke oxytosin der fremmer sammentrækninger i livmoderen, eller er det mig der er galt på den?
Det er vel samme mekanisme som når man har efterveer i forbindelse med amning, hvilket vist ikke skulle være specielt sexet:heehee:

Fru Sand
11-08-11, 16:40
Er det ikke oxytosin der fremmer sammentrækninger i livmoderen, eller er det mig der er galt på den?
Det er vel samme mekanisme som når man har efterveer i forbindelse med amning, hvilket vist ikke skulle være specielt sexet:heehee:

Det gav mig masser af plukveer, da jeg selv gjorde det ;) Manden skulle IKKE involveres :heehee:

Tess
11-08-11, 18:00
tror virkelig os jeg ville snakke med jdm om det ik er muligt du må blive sat igang når nu jeres omstændigheder er sådan som det er!! her virkede sex altså!! ellers var det hindbærblade te, altså drak hindbærblade te og havde sex aftenen før jeg fødte så det hjalp ;)

Trine
11-08-11, 18:02
stikpille af jm på fødegangen.
har begge gange født dagen efter.

tror jeg ville tale med min jm eller en læge på fg om at manden skal rejse i 5mdr 1 uge efter termin......det må de da kunne hjæølpe lidt med......det er da ikke meget sammenlignet med pks (som jeg er helt fin med at nogle for).

hanne

Det tænker jeg også - om ikke det kan være tungtvejende nok til at du kan blive sat i gang?

spatzelmama
11-08-11, 18:24
Under min sidste fødsel fik jeg tilbudt akkupunktur (på universitetshopitalet i München) 4 uger inden fødslen (1 gang i ugen). De to første uger på en måde og de to næste på en anden måde...-eller nærmere med en nål mere i lilletåen. Jeg fødte 12 timer efter terminsdatoen:wink:

Ninifi
11-08-11, 19:12

---

Ja, der kan sagtens være en sammenhæng mellem barnets stilling i bækkenet og overbåren graviditet. Barnet skal ligge rigtigt for at kunne trykke rigtigt på livmoderhalsen, der igen udløser hormoner, der sætter fødslen igang. (Ifølge det jeg har læst om emnet.)
Optimal foetal posistioning kan ikke fremskynde fødslen, men det indvirker på, om veerne batter eller ej. Så hvis kroppen er klar til at føde, hjælper OFP i den rigtige retning. Og så er det bare noget, man burde være meget mere obs på, da mange vestlige kvinder føder stjernekiggere/har langvarige, smertefulde fødsler/får kejsersnit pga. barnets stilling. Dette skyldes angiveligt vores stillesiddende og tilbagelænede livsstil, da man ikke ser de samme problemer i lande, hvor kvinder fx. sidder på hug, når de arbejder eller spiser.

Dendrit, prøv at kontakte Trine Løvenrose. Hun er jordemor, kraniosakralterapeut mm, og er efter sigende ret fantastisk til igangsættelser. Hun har til huse i Københavnsområdet, men hvis du bor langt væk, kan det jo tænkes, at hun kender nogen, hun kan anbefale. :)

dendrit
14-08-11, 13:50
I fredags fik jeg akupunktur og hun forventede nærmest at jeg ville gå i fødsel indenfor et døgn.
Sådan gik det dog ikke just. Jeg havde faktisk ikke så meget som en eneste plukkeve i den time lå på briksen, og jeg fik ellers sat pænt mange nåle, og har også stadig et par i ørerne.
Jeg fik også nåle for at sænke blodtrykket. Det havde så overhovedet heller ingen effekt, så jeg tror ikke jeg responderer særligt gunstigt på akupunktur, så den er streget fra listen.
Til gengæld har udviklingen i mit blodtryk gjort, at jeg har fået lovning på at jeg senest bliver igangsat til termin, muligvis allerede på torsdag hvor jeg er fulde 38 uger hvis ikke det retter sig inden.
Jeg håber dog hun får lov at blive derinde bare en uge længere, men må indrømme at det har givet ro at vide at hun kommer ud før manden rejser..

Umama
14-08-11, 13:53
:knus: jeg håber for jer, at din krop og bebs bliver klar til en fødsel, inden din mand tager afsted!!!:cross::cross::cross:

Premama
14-08-11, 23:16
:knus: jeg håber for jer, at din krop og bebs bliver klar til en fødsel, inden din mand tager afsted!!!:cross::cross::cross:

Ditto! :knus:

Mariehøne
14-08-11, 23:26
Jeg har ingen tips, vi var jo dem der ikke havde sex fra jeg var gravid i uge 12-14 stk., fordi Lars.. og jeg også lidt.. var bange for at sætte gang i noget! :heehee:
Vi har jo gjort alt hvad vi kan for at komme så TÆT på termin som muligt.. indtil videre er vores rekord uge 34 :heehee: :heehee:

Nå, men det er da rart for dig at du kan have ro i sindet mht igangsætning!
Sorry, men hvordan kan du klare det helt alene de første 5 uger? Har du lidt ekstra hjælp når manden er væk??

dendrit
16-08-11, 11:27
Jeg har ingen tips, vi var jo dem der ikke havde sex fra jeg var gravid i uge 12-14 stk., fordi Lars.. og jeg også lidt.. var bange for at sætte gang i noget! :heehee:
Vi har jo gjort alt hvad vi kan for at komme så TÆT på termin som muligt.. indtil videre er vores rekord uge 34 :heehee: :heehee:

Nå, men det er da rart for dig at du kan have ro i sindet mht igangsætning!
Sorry, men hvordan kan du klare det helt alene de første 5 uger? Har du lidt ekstra hjælp når manden er væk??

Vi bor sammen med mine forældre, så jeg er ikke helt alene.
Så havde vi slet ikke turdet arrangere det sådan, for Asta var lidt af en skriger de første tre måneder. Og jeg vil på ingen måde kunne klare et spædbarn mere af den kaliber og Asta alene uden at gå helt ned med flaget, så det er jeg ikke så bekymret for:kaffe1: