PDA

View Full Version : Pastaretter

Andemosc
06-08-11, 13:39
Jeg vil gerne varierer lidt over mine pastaretter og gerne lave lidt flere sovse til - altså ikke kødsovs med de mere flødeagtige sovse, dog helst så sund så muligt, her tænker jeg hvis man kan lave det på de mere magre fløder eller kvark og lign.

Kan I ikke komme med nogle bud på hvilke pastaretter og dertil sovse som I laver?
:Tak:

Winnie
06-08-11, 13:45
Laksestykker (mundrette bidder)
1 løg, finhakket
1 bakke cherrytomater i kvarte
5-6 kugler frossen tomat (eller noget frisk)
peberfrugt i tern
Squash i tern
Champignons

En kvart liter Fløde (eller creme fine 7%)
Persille, dild eller basilikum

Serveres med frisk pasta

Brun laksestykkerne og læg dem til side.

Svits løg i lidt olie, tilsæt de øvrige grøntsager (minus tomater) og lad småsimre til fløden tykner lidt.

Vend med den friskkogte pasta og smid laksen ved. Pynt med krydderurter og friskhøvlet parmasan.

D.ejegod
06-08-11, 13:52
jeg laver tit en karry sovs til frisk pasta og rejer

karry svitses i lidt smør, porre og champignon tilsættes (evt andre rest grønsager vi har) og derefter rejerne
så hældes madlavningsfløde på og retten smages til med chilisovs og salt og peper

dohva
06-08-11, 13:52
Rist bacon, champignon og forårsløg på en pande. Hæld madlavningsfløde eller mornaysacue over og varm igennem. Tilsæt nykogt grøn frisk pasta og rør det sammen.

Varier og grønt efter ønske - fx skinke eller majs eller ærter :wink:

slyngelise
09-08-11, 22:16

karry svitses i lidt smør, porre og champignon tilsættes (evt andre rest grønsager vi har) og derefter rejerne
så hældes madlavningsfløde på og retten smages til med chilisovs og salt og peper

kan man bruge rejer fra frost til denne ret? Eller hvad bruger man?

Jonathansmor
09-08-11, 22:21
Jeg læser lige med, kan også godt bruge lidt inspiration...

Smillasmilla
10-08-11, 14:15
Svits et løg i lidt fedtstof. Hæld en mornaysovs samt ca. ½ liter mælk i. Kog igennem (rør imens). Tilsæt 1-2 hoveder broccoli i små stykker (vi spiser mange grøntsager, så vi kan godt lide der er to i). Kog til broccoli er mørt. Lige inden servering tilsættes røget laks i små stykker efter smag samt to pakker frisk (kogt efter anvisning) grovpasta (fettuchini e.l.)...det er vores ynglings fastfood herhjemme...kan varieres ved at udskifte laks med sprødstegt bacon...

Kattyhuw
10-08-11, 14:28
OK, her kommer vores absolutte favorit...... Ikke en supersund -eller jo for spinat er jo topsundt:lol: Den er forresten fra Jamie Oliver, men jeg laver den lidt anderledes.

250g bacon
evt. kyllinge rester
1 løg
hvidløg
en klat smør
spinat
½ bæger mascarponecreme
1 - 1½ dl fløde
pasta
muskatnød
masser af friskrevet parmasan 2 - 3 håndfulds friskrevet

Rist en pakke bacon på panden - tilsæt et hakket løg, hvidlæg og evt. noget left-over kylling. Når det er lunt og ristet, så tilføjer du hakket spinat sammen med smørret, man kan både bruge frisk og frossen - en pose frisk og vel ca ½ pose frossent. Det kommer lidt an på, hvor spinatglade i er. Til sidst røres ½ bæger mascarponecreme og ca 1 - 1½ dl fløde for at lave en cremet sovs, man kan også hælde noget af kogevandet fra pastaen i. Samg til med salt, peber og muskatnød.

Sovsen hældes over den kogte pasta, og den revne parmasan til føjes og hele herligheden blandes rundt.

Det er lækrest med nogle af de pastattyper, som har små "huler", hvor sovsen kan gemme sig i....

Thyra
10-08-11, 14:32
Min underskudspastaret er kogt fettuchini med en spinatsovs til. Løg og bacon svitses, mornaysovs og spinat kommes i, hvidløg hvis man er til det, en pose kogt grønt, et broccoli eller hvad man har til og vupti :heyhey: Mad. Nem mad.

slyngelise
10-08-11, 19:24

Jeg prøver igen - kan man bruge frosne rejer til denne ret? Eller? (jeg er IKKE vant til at bruge rejer i madlavning overhovedet)

Thyra
10-08-11, 19:30
Jeg prøver igen - kan man bruge frosne rejer til denne ret? Eller? (jeg er IKKE vant til at bruge rejer i madlavning overhovedet)

:wink: Jeg tillader mig lige at svare.

Ja.

Sienna
10-08-11, 19:38
Jeg synes ikke at de cremede ting bliver et gode med kvarg og den slags
Hellere spise lidt af det gode med masser af grønt til :biggrin:
Asparges , ærter eller svampe synes jeg er skønne i cremede sovse.
og så min kæphest
Creme fine mv er det værste erstaznings bras>8/>8/ !!!:hide:
Cremefine og Milda har spredt sig som en pest til de danske køkkener :(
Folk tror, godt hjulpet af reklamer, at vi taler om fløde.
Nej vi taler om den værste slags erstatningsmad - fabriksfremstillet med en LANG indholdsfortegnelse. Og hvem står bag det det gør Unilever som jeg har skrevet om før
Interessant nok er det faktisk umuligt at finde en indholdsfortegnelse på den danske side - så nu tager vi den på svensk;

Milda 20 %
skummjölk, vegetabiliskt fett (härdat), vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (E472b, sojalecitin och E472e), förtjockningsmedel (E1442 tapiokabaserat), kärnmjölkspulver, socker, arom, stabiliseringsmedel (E407), färgämne (betakaroten). Innehåller inte transfett.

Er det en fløde ???
med skummetmælk, hærdet vegetabisk fedt, sukker, og en røvfuld tilsætningsstoffer !

Milda 4 % nøglehulsmærket/dødningehoved mærket :wink:
vatten, låglaktos skummjölk, vegetabiliskt fett, rapsolja, förtjockningsmedel (E1450 tapioka- baserat), kärnmjölkspulver, stabiliseringsmedel (E415, E461), emulgeringsmedel (E435), arom, färgämne (betakaroten). Innehåller inte transfett.

Igen Vand, en masser stabilatorer mv...

Piskefløde; indeholder fløde og intet andet
- hvis du er bange for flødespøgelset så hæld lidt mindre i ! eller brug det der madlavningsfløde som i det mindste har en indholdsfortegnelse man kan forstå !!

slyngelise
10-08-11, 21:25
OK, her kommer vores absolutte favorit...... Ikke en supersund -eller jo for spinat er jo topsundt:lol: Den er forresten fra Jamie Oliver, men jeg laver den lidt anderledes.

250g bacon
evt. kyllinge rester
1 løg
hvidløg
en klat smør
spinat
½ bæger mascarponecreme
1 - 1½ dl fløde
pasta
muskatnød
masser af friskrevet parmasan 2 - 3 håndfulds friskrevet

Rist en pakke bacon på panden - tilsæt et hakket løg, hvidlæg og evt. noget left-over kylling. Når det er lunt og ristet, så tilføjer du hakket spinat sammen med smørret, man kan både bruge frisk og frossen - en pose frisk og vel ca ½ pose frossent. Det kommer lidt an på, hvor spinatglade i er. Til sidst røres ½ bæger mascarponecreme og ca 1 - 1½ dl fløde for at lave en cremet sovs, man kan også hælde noget af kogevandet fra pastaen i. Samg til med salt, peber og muskatnød.

Sovsen hældes over den kogte pasta, og den revne parmasan til føjes og hele herligheden blandes rundt.

Det er lækrest med nogle af de pastattyper, som har små "huler", hvor sovsen kan gemme sig i....

Hvad er mascarponecreme?

Kan man købe "stødt" muskatnød som et krydderi (ligesom paprika, eller fås det kun som hele nødder?)

Andemosc
10-08-11, 21:34
Hvad er mascarponecreme?

Kan man købe "stødt" muskatnød som et krydderi (ligesom paprika, eller fås det kun som hele nødder?)

Mascaponecreme er faktisk en ost - du finder den i supermarkedet i disken med andre oste.

Muskatnød kan sagtens købes stødt, men der er nu noget over at have nødden liggende og så rive det friskt på rivejernet når du skal bruge det:stortgrin:

JuliAnd
10-08-11, 22:43
Lidt løg og hvidløg (4 fed) steges sammen med bacontern (kan udelades) og skinketern. Champignon steges med. Der hældes madlavningsfløde ved (½L+evt mælk). Krydders med tomatpure (en lille ca, måske lidt mere) oregano, salt og peber.
Der kommes spinat (plejer at bruge frost) ved og broccoli-stykker.

Hertil frisk pasta og revet ost... Mums...

xina
12-08-11, 13:40
Hvad er mascarponecreme?

Som Christina siger: en ost, sådan en friskost-agtig en. Det er det, man laver cremen til tiramisu af - savle savle... :daydreaming:.

Muskat kan købes stødt men mister en del smag, det smager klart bedst at rive det frisk. De kan til gengæld holde sig i årevis, så du har til lasagnen i mange år fremover. Plus det smager fantastisk i alle retter med spinat (pastasauce, spinattærte...).

D.ejegod
12-08-11, 19:20
kan man bruge rejer fra frost til denne ret? Eller hvad bruger man?

jep jeg plejer at bruge rejer fra frost:)