PDA

View Full Version : Hjemmelavet yoghurt

MajkenO
29-03-11, 14:15
Jeg søger en god (og nem) opskrift på hjemmelavet yoghurt som kan bruges til min datter.
Her i Vietnam kan jeg kun finde yoghurt der er fedtfattig (1,5%) og med et for højt proteinindhold (over 3,5). Meget af det er også sødet frygteligt meget, men det er dog lykkedes mig at finde et par stykker uden sukker.
Jeg kan få frisk sødmælk.

Håber i har nogle gode opskrifter. Er begyndt at give Filippa lidt af den "forbudte" yoghurt og hun elsker det og har ikke noget imod den lidt syrlige smag.

SidseB
29-03-11, 14:56
I gamle dage lavede man - så vidt jeg husker - tykmælk, ved bare at stille en skål sødmælk ved stuetemperatur. Det er da ihvertfald en måde at gøre det på...

kloster
29-03-11, 21:02
Jeg tror, du skal gå efter at lave tykmælk - yoghurt er en lille smule mere omstændigt.

Du kan evt. se det her program med Camilla Plum - der laver hun nogle forskellige produkter - http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Udsendelser/udsendelser_2009/udsendelse_2.htm

:stortsmil:

Otilie
30-03-11, 21:36
I gamle dage lavede man - så vidt jeg husker - tykmælk, ved bare at stille en skål sødmælk ved stuetemperatur. Det er da ihvertfald en måde at gøre det på...

Ja, og i følge min bedstefar hjælper det at gnide tallerknen med en citronskive inden (for at give mælkesyrebakterierne et skub til at komme igang). Han beretter, at da han var køkkenchef i halvtredserne, kunne man ikke få creme fraiche i Danmark, så de lavede det selv på restauranten ved at stille fløde i en tallerken - gnedet med citron - over emhætten, hvor der var varme fra komfuret.

Jeg har et par gange lavet tykmælk ved at pode en tallerken sødmælk med en skefuld tykmælk og så lade det stå ved stuetemperatur. Måske kunne du prøve at røre en skefuld af en af de usødede yoghurt, du kan købe, op i noget mælk og så se, om det kan blive til noget?

MajkenO
02-04-11, 12:25
:Tak: for svar.
Camilla Plum's youghurt kan jeg da prøve.
Tykmælken laver hun bla. på kærnemælk og det kan jeg ikke få. Men jeg vil da prøve mig frem med mælk, yoghurt og citron som i foreslår.

Skal det helst stå uden låg? For hvis der står madvarer på vores køkkenbord er der myrer og andet småkravl i lige med det samme.

Vores stuetemperatur kan godt være 35 grader når vi ikke lige har aircon tændt. Mon det er for varmt?

SidseB
02-04-11, 14:01
Kan du ikke bare lægge en anden tallerken over som låg? Eller måske bare noget husholdningsfilm?

Sienna
02-04-11, 14:08
I gamle dage lagde man bare en tallerken over når man lavede tykmælk.

Jeg vil lige sige at det med citron saft ikke giver en autentisk tykmælk eller creme fraise... bare et lidt syrnet produkt.
Hvis du kan få creme fraise eller sour cream så kan du godt bruge til ar syrne til en slags tykmælk.

jeg har også skrevet lidt om kefir, tykmælk og yoghurt på min blog;
http://fede-tider.blogspot.com/2010/11/kefirsvampe-fldeost-og-hjemmelavet.html

MajkenO
02-04-11, 19:20
Kan du ikke bare lægge en anden tallerken over som låg? Eller måske bare noget husholdningsfilm?

Jo :wink: Tænkte bare om der skete noget ved at bruge en bøtte med tætsluttende låg - måske det skal have luft for at virke? :think: Vi har nemlig temmelig mange bittesmå myrer og de kommer sgi ind overalt.

Sienna: Spændende blog. Tak for det!

Sienna
03-04-11, 13:58
Jeg tror godt du kan bruge tætsluttende låg.
Det går jeg når jeg laver yoghurt -og med kefir SKAL man bruge tætsluttende flasker,