PDA

View Full Version : kriller i halsen - gode råd?

ama
23-09-10, 23:49
Nogen som kender gode råd til kriller i halsen?

Især de sidste 2 mdr har det været rigtig træls om aftenen mht kriller i halsen, som bliver endnu værre når jeg lægger mig til at sove :(

Nogen som ved hvad det skyldes?

Carla
24-09-10, 08:53
Ingefær med citron og kogt vand .... Eventuelt honning

Ingefær er rigtig godt mod kriller i halsen :-)

Kh.

Chni
24-09-10, 09:05
Hvis det er sådan en " uanset hvor meget jeg hoster og rømmer mig, så vil det ikke komme op"-kriller, så prøv at tag en dyb indåndning, og ånd ud, samtidig med, at du sukker.
Det burde hjælpe, hvis det er fordi du har tendens til en lidt for høj slimproduktion i trachea:)

slyngelise
24-09-10, 09:47
jeg synes kamillete med honning virker mod det meste - og så er det vist lidt beroligende inden sovetid

Rosen
24-09-10, 09:48
En spiseske honning en lille time inden sengetid er godt :)

Ellers nyder jeg selv hyldebærthe for tiden i stor stil :lurve: det er altså dejligt for halsen!

Svetlana
24-09-10, 09:59
Stripsil med honning

ama
24-09-10, 10:46
Hvis det er sådan en " uanset hvor meget jeg hoster og rømmer mig, så vil det ikke komme op"-kriller, så prøv at tag en dyb indåndning, og ånd ud, samtidig med, at du sukker.
Det burde hjælpe, hvis det er fordi du har tendens til en lidt for høj slimproduktion i trachea:)

sådan kan det også være, men lige pt er det snarere for lidt slimproduktion, nærmere en tør kløende/sviende/kriller-aktig irritation :( samtidig med at slim/snot nærmest sidder fast i bagest i svælget ved udgangen af næsehulerne

slyngelise
24-09-10, 12:54
En spiseske honning en lille time inden sengetid er godt :)

Ellers nyder jeg selv hyldebærthe for tiden i stor stil :lurve: det er altså dejligt for halsen!

hvor kan man købe hyldebærte?

Rosen
26-09-10, 18:59
hvor kan man købe hyldebærte?

Det laver jeg selv - bare varm hyldebærsaft ;)

Mor-My
26-09-10, 19:40
Kan tørheden skyldes, at du ikke får nok væske?
Forsøg så vidt muligt at indtage væske hvert kvarter... Det behøver ikke være mere end en mundfuld, men bare lige nok til, at du kan holde halsen fugtet.

Kan det skyldes, at du er lidt stoppet i næsen eller lign. og har tendens til at trække vejret gennem munden i stedet for næsen?

Hvis du har problemer med for meget slimdannelse, kan du forsøge dig med at skære lidt ned på mælkeprodukterne. Mælk øger produktionen af slim, så generelt når man er forkølet, er det en god idé at skære ned på det.

Har du problemer med slim, der nærmest sidder fast og ikke vil komme ud, kan du forsøge med mucolysin fra apoteket. Det fås i håndkøb og koster ikke ret meget. Det er en brusetablet som er mildt slimopløsende, og som er ganske effektiv! Du må bare ikke bruge det, hvis du er gravid ;)

Kan der være for meget fugt hjemme hos jer? Masser af korte udluftninger i hjemmet giver det bedste indeklima... Så gerne fem - ti minutters intens udluftning tre - fire gange om dagen eller mere efter behov :)

Håber at noget af ovenstående kan bruges ;)

doramalie
26-09-10, 21:07
Tag dampbad i kamillethe. Gerne flere gange dagligt.

ama
26-09-10, 23:21
tak for alle gode råd - jeg har glemt at komme med en update

Jeg var hos øre-hals-næselæge i torsdags for at se om jeg havde polypper. Det havde jeg så ikke, men samtidig ville han gerne lave en allergitest på mig. Jeg ved at jeg er allergiker, men han ville så alligvel havde den test lavet. Den gav selvfølgelig udslag :himle: på allergi som jeg mere eller mindre vidste jeg havde i forvejen = jeg går ikke så højt op i det.

Lægen ville give mig noget næsespray, med ordene at jeg skulle være på medicin resten af livet :skriiig: fint fint sagde jeg, og havde egentlig ikke planer om at hente den medicin, nu har jeg jo klaret mig fint i mange mange år som allergiker uden medicin.

Krillerne i halsen var rigtig trælse og slemme resten af torsdagen, så torsdagnat besluttede jeg mig at måske jeg skulle se hvad det er for nogen medicin og hvad den hjælper imod. Snakkede med apotekeren fredag som mente at medicinen måske også ville hjælpe mod kriller i halsen og vupti så var jeg overbevist :fløjte:

Så nu er jeg på næsespray for allergi, og krillerne er væk :jubel: dog har været lidt problemer med snot der sidder fast i bagvæggen i dag, men det skyldes at jeg tog tog næsesprayen ½ time inden vi tog til svømning, så virkningen er nok begrænset i dag.

Eftersom krillerne i halsen nok er allergi siden de er væk nu, så tror jeg at det skyldes at vi har været igang med at rive tapet ned, hvilket støver temlig meget og generelt har der været meget støv herhjemme pga. vi er ved at sætte en væg op, save lidt her og der, pudse vægge, trapper, dørkarme, spartle, støve mere osv, hvor der så også er svært at holde hjemmet rent og et rimeligt støvniveau....så måske jeg kan være selvvalgt medicinfri når vi er færdige herhjemme om nogle uger ....:himle:

Mor-My
27-09-10, 11:00
Hehe, jamen bare du får det bedre, så er det jo det vigtigste :)

Forhåbenlig behøver du kun tage medicin ved særlige lejligheder og ikke jævnligt resten af livet :knus:

Lomo
27-09-10, 11:05
Jeg har også kriller i halsen når jeg plages af allergi, men det er jo jeg heldigvis ikke hele året, men ca 2 gange om året - og der kan jeg godt overbevise mig selv om at tage medicin/næsespray. Så selvom det kan være tilbagevendende, så behøver det jo ikke være fulltime resten af livet!

God bedring :knus: