PDA

View Full Version : gymnastik program for 5-7 årige HJÆLP

Bondemortil4
22-09-10, 00:17
Jeg skal i morgen har min første time som træner for mit gymhold 5-7 årige.:nailbiting:
Men hvad skal jeg lave????

-Vi skal ha opvarmning
-nogle sjove leg
-redskaber
Kom med nogle gode ideer på hvad jeg skal lave. uha jeg glæder mig til at komme på kursus:wink:

Kattyhuw
22-09-10, 08:53
Emily på 6 går til gymnastik i Saltocity og de laver bla.:
Starter med lidt sanglege med fagter (ala hoved, skulder, knæ og tå..... bare sjovere:lol:), bro, bro, brille evt.?
Så har de stafet, hvor de løber ned på en stor madras og skal hoppe 5 gange inden de løber hjem igen og den næste bliver sendt afsted. (og det er VILDT morsomt at se på:rotf:) så stopdans eller andre mere fysiske lege.
Så har de redskabsbane bla. med trampolin, sted hvor de øver at stå på hoved og hænder, rullemadras, hvor de øver kolbøtter og så den der halve cirkel-dims, hvor de enten ligger på maven eller ryggen og så flipper instruktøren dem rundt (forstår du meningen???????????:bog::heehee:).
Noget jeg syntes er supergodt er, at de afslutter med "at lave pizzaer". De er sammen to og to. Den ene ligger på maven på gulvet og den anden "laver" pizzaen. De skal nu smøre tomatsovs ud over det liggende barn, herefter putte ost på(som også lidt smøres), så putter de skinke, pepperoni, ananas etc. på, som alt sammen lægges forsigtig eller "prikkes" lidt ned i det andet fyld. Ungerne bestemmer selv fyldet:) Og de har det vildt morsomt og hyggeligt.
Og så afslutter de selvfølgelig med at synge deres farvelsang:heehee:

Rigtig god fornøjelse, jeg tror, at det er virkeligt morsomt og vildt hårdt at være træner på et børnehold:biggrin:

trinehb
22-09-10, 10:16
Årh, hvor fantastisk.

Jeg har haft børnegymnastik i mange år efterhånden (tør slet ikke tænke på det).

Start altid med en form for samling. I rundkreds. Jeg har før lavet små bevægelseslege. F.eks. go'daw'min'far. Eller hoved, skulder, knæ og tå. Kender du sikkert.

Så skal der løbes noget krudt af. God musik og løb rundt omkring hinanden. Stop musikken og lav forskellige bevægelser som børnene skal efterligne. Svømme, kravle, hoppe, hinke, dreje rundt om sig selv.

Så hiver I redskaberne frem. Stille og roligt men stadig med udfordringer for alle. Hoppe ned fra ting, kravle op af ting. Et skråplan til at trille ned af og øve kolbøtter. Ting til at kravle under, så er du godt på vej.

Til sidst lidt farvelting. Den samme leg hver gang eller en farvelsang...

Køb materialet Happelappeland <-- kan skaffes i DGI-butikken. Og også materialet regnbueleg. Så er der masser af ideer.

Håber du når at læse det inden det går løs :)

Bondemortil4
22-09-10, 10:37
:Tak: hvor er det dejligt at I kan hjælpe (hvor er slyngebarn dog dejligt:jubel:) Kom bare med flere foreslag
har lige snakket med min søs så nu har jeg også noget musik.:wink:

Bondemortil4
22-09-10, 10:38
Køb materialet Happelappeland <-- kan skaffes i DGI-butikken. Og også materialet regnbueleg. Så er der masser af ideer.

Håber du når at læse det inden det går løs :)

Det må jeg da lige ha gjort:wink:

Tanteette
22-09-10, 11:07
Og så er der der jo Avre for Laura fra DGI-butikken, Den kan også anbefales.

skriver muligvis mere senere....

Pia H
22-09-10, 11:25
Nu har jeg godt nok kun 1-2 årige og 3-4 årige forældre/barn hold, men her it goes:

Start og velkomst - navneopråb, goddagsang
Krudtet løbes af - Bevægelser til musik (f.eks.);

gå, løbe på streger, løbe på forskellige måder; hele foden, på tå, inderside/yderside, hæle, baglæns.
Stopløb m. tæppefliser. Når musikken stopper skal man tilbage til sit hus og gøre noget bestemt (røre med numsen, kun en arm/ben osv.)
Opvarmning til musik der fortæller hvad i skal (Bjørnegymnastik, bom tikke bom.....Ellers DGI's "Kille Mille Maxi" cd, "Fræser afsted", "Happelappe land" eller Michael Back, eller Tine Mynster. Der er inspirationshæfter til dem alle.
Parvis løb. Når musikken stopper så skal man lave noget fælles
Parvise styrkelege (karamel i maven, gulvklæber, ryg mod ryg, balance på numsen, klap over hænder) giver dem mening eller skal der noget mere forklaring til dem?:think:
Bevægelse i takt til musikken. Følg rytmen.

Redskaber og småredskaber (50%)

Redskabsbaner hvor der bliver udfordret motorisk. Balance, styrke. Trille, hoppe ned, og så når de er 5-7år så er det jo stadig meget leg, men også her de skal lære forstadierne til videre gymnastik/spring. Rigtig mange børn har dårlig balance og deres vestibulære sans er heller ikke for god, så god fokus der :)
Brug den/de tykke nedspringsmadrasser. Skub dem, løb, kravl, hop henover dem
Leg med sjippetove. Alm. sjip, stafet, træk hinanden (en på en tæppeflis, 1-2 der trækker). Kan også bruges til stoplege. læg tovet i figurer, firkant, trekant, cirkel.... Hoppemønster, en laver et hoppemønster, den anden gentager. Førelege, den ene har lukkede øjne, den anden fører
Tøndebånd
Aviser
Bolde

Afslutning

Afspænding
Aflsutningssang

Få fat i inspirationshæfter fra DGI, og så ellers kursus :)

God fornøjelse :jubel:

Bondemortil4
22-09-10, 19:23
Nu har jeg godt nok kun 1-2 årige og 3-4 årige forældre/barn hold, men her it goes:

Start og velkomst - navneopråb, goddagsang
Krudtet løbes af - Bevægelser til musik (f.eks.);

gå, løbe på streger, løbe på forskellige måder; hele foden, på tå, inderside/yderside, hæle, baglæns.
Stopløb m. tæppefliser. Når musikken stopper skal man tilbage til sit hus og gøre noget bestemt (røre med numsen, kun en arm/ben osv.)
Opvarmning til musik der fortæller hvad i skal (Bjørnegymnastik, bom tikke bom.....Ellers DGI's "Kille Mille Maxi" cd, "Fræser afsted", "Happelappe land" eller Michael Back, eller Tine Mynster. Der er inspirationshæfter til dem alle.
Parvis løb. Når musikken stopper så skal man lave noget fælles
Parvise styrkelege (karamel i maven, gulvklæber, ryg mod ryg, balance på numsen, klap over hænder) giver dem mening eller skal der noget mere forklaring til dem?:think:
Bevægelse i takt til musikken. Følg rytmen.
Redskaber og småredskaber (50%)

Redskabsbaner hvor der bliver udfordret motorisk. Balance, styrke. Trille, hoppe ned, og så når de er 5-7år så er det jo stadig meget leg, men også her de skal lære forstadierne til videre gymnastik/spring. Rigtig mange børn har dårlig balance og deres vestibulære sans er heller ikke for god, så god fokus der :)
Brug den/de tykke nedspringsmadrasser. Skub dem, løb, kravl, hop henover dem
Leg med sjippetove. Alm. sjip, stafet, træk hinanden (en på en tæppeflis, 1-2 der trækker). Kan også bruges til stoplege. læg tovet i figurer, firkant, trekant, cirkel.... Hoppemønster, en laver et hoppemønster, den anden gentager. Førelege, den ene har lukkede øjne, den anden fører
Tøndebånd
Aviser
Bolde
Afslutning

Afspænding
Aflsutningssang
Få fat i inspirationshæfter fra DGI, og så ellers kursus :)

God fornøjelse :jubel:

:Tak::Tak::Tak: