PDA

View Full Version : for højt nyretal?? Mystiske opdate. Er der lægen til stedet ?

Syin
31-08-10, 09:53
Jeg har haft det dårligt for nylig, med konstant svimmelhed og hovedpine, var til lægen og fik en blodprøv sidste uge. Har lige ringet og fik at vide, at mit "nyretal" er for højt. Få tid til imogem og skal snakke med lægen.

BL grædt da jeg snakke med sekretæren, så jeg ved ikke om jeg har hørt det rigtigt. Men kan godt mærke at jeg er lidt urolig:nailbiting::himle:Nogen kan måske fortælle mig, hvaf mon "for højt nyretal" kunne betyde?:Tak:

morT4
31-08-10, 10:53
Aner ikke hvad det betyder.
Har du mulighed for og ringe op igen og få forklaringen når BL er mere rolig, for du skal da ikke være så bekymret.

Håber det ikke er noget alvorligt. :knus: Mange tanker.

Syin
31-08-10, 19:10
Aner ikke hvad det betyder.
Har du mulighed for og ringe op igen og få forklaringen når BL er mere rolig, for du skal da ikke være så bekymret.

Håber det ikke er noget alvorligt. :knus: Mange tanker.

Har faktisk spurgt, men sekretæren mente ikke at hun skulle svare mig derfor fik jeg en tid hos lægen. Og det var slf ikke smart at begynde at Google, så blev jeg mere urolig:himle:

Carla
31-08-10, 19:46
HOLD dig fra netdoktor etc. resten af aftenen - man bliver syg af at læse om sygdomme og jeg ved det af dyrekøbt erfaring!!!

Kan berolige med to historier:

Min kusine havde dårlige nyretal under graviditeten sidste år - nyrerne har at gøre med udskillelse af affaldsstoffer, der ikke gik så glat, mens bebs var i maven - akupunktur hjalp.

En veninde jeg har: Hendes mand der var stresset på jobbet og fik forkert mad havde meget forhøjede tal, men kostomlægning (fra syre til base etc.) fik ham ned i normalen.

DET BEHØVER IKKE VÆRE ALVORLIGT!!!

Knus

Syin
01-09-10, 18:51
Lige en meget mystisk Update

Så var jeg der, fik en tid hos en læge, som var ny i det lægehuset jeg hører til. Skal lige sige at jeg har været hos ham to gange før og har desværre ikke god erfaring hos ham. Men da vi skulle rejse på fredag kunne jeg ikke få tid hos min faste læge inden så måtte jeg nøjes med hvem jeg kunne få

Han kiggede på svaret fra min blodprøv og sagde blot "alt ser meget fint ud". Jeg :think:, øhh sekretæren sagde altså mit nyretal var højt. Ja svarede han, at sekretæren har ikke noget kendskab til det, det var ikke alarmende. Så vendte han computer skærm mod jeg så jeg selv kunne se. Der stod på den øverste række " eFGR Nyre 148. Ja med rød farve. Efterfølgende stod der normalt tal er mellem 60-123. Øhhh er det så ikke lidt højt, spurgte jeg. Jo det betyder bare at dine nyre fungerer ekstra godt.

Mig : :glo::think:

Forstår mig ret, jeg håber ikke at jeg er syg men det var jo en grund for, at sætte grænse for alle de tallene ikke ? så man ved, hvis man er syg? Hvis max tal var 123 pg mit var 148 har inten betydning, hvorfor har man så brug for en guidelijne?

Er det mon lægen tilstedet herinde ? Skal jeg tage hans ord og tro på, at jeg har det godt? Eller skal jeg få en anden læge til at kigge på det?

p1nille
01-09-10, 19:16
Hvis ikke du bliver beroliget bør du nok kontakte en anden, man skal da have tillid til den man kommer til. :knus:

Syslerier
01-09-10, 19:37
Det virker da helt vildt mærkeligt :glo:

Er det muligt at ringe i telefontiden og få fat i den læge du plajer at tale med? Så kunne du måske få lidt uddybende informationer :knus:

Mouritzen
01-09-10, 19:38
Kan du ikke ringe i telefontiden imorgen, og bede om at tale med din faste læge. Så kan du få ordentligt svar og forhåbentligt ro i sindet.
Krydser fingre for at det er ingenting.

liv
01-09-10, 20:33
Du kan være ganske rolig :knus:

Det er rigtig nok, hvad din læge siger (men jeg må lige indskyde, som altid, hvis du ikke har tillid til din læge, så skift læge! - eller bed om ikke at komme til hos ham/hende - det er noget rod ikke at have tillid til sin læge :wink:).

1: Helt generelt, er 148 sammenlignet med en øvre grænse på 123 en meget meget lille forhøjelse. Og uanset hvilken blodprøve det er, vil man ikke løfte et øjenbryn over en så lille forhøjelse, medmindre der var andre forhold der talte for at der var noget galt lige der. Én blodprøve er meget meget sjældent en facitliste i sig selv - det hele kommer an på det samlede billede af symptomer, blodprøver og hvad lægen ellers finder af tegn.

2: eGFR er et slags mål for nyrernes evne til at udskille "affaldsstoffer" - altså stoffer, kroppen ønsker at skille sig af med (noget af) kan man sige. Det man er opmærksom på, er om den er unormalt LAV - altså om nyrerne er mindre effektive end normalt. Jeg kan faktisk ikke lige komme på sygdomme, hvor den er for HØJ (men ret mig, I andre hvis jeg tager fejl) - det er ihvertfald ikke noget, der ikke ville give sig udslag i andre prøver også.
De der grænser er bestemt udfra hvor sunde og raske normale mennesker ligger. Så en forhøjet værdi betyder nemlig lige præcis at nyrerne er MERE effektive end de fleste menneskers nyrer. "Normalværdier" er med andre ikke ikke nogetsomhelst andet end netop de værdier som de fleste raske normale mennesker har.

3. Og så skal man også huske på at blodprøveværdier typisk svinger lidt, pga måleusikkerhed og alt muligt andet. Så som sagt - en så lille forHØJelse ift. normalområdet af et tal, som primært ikke må være for LAVT - dét skal du altså ikke være urolig over :knus:

Håber jeg har kunnet berolige dig lidt :knus:

Sinistra
01-09-10, 20:37
Lige en meget mystisk Update

Så var jeg der, fik en tid hos en læge, som var ny i det lægehuset jeg hører til. Skal lige sige at jeg har været hos ham to gange før og har desværre ikke god erfaring hos ham. Men da vi skulle rejse på fredag kunne jeg ikke få tid hos min faste læge inden så måtte jeg nøjes med hvem jeg kunne få

Han kiggede på svaret fra min blodprøv og sagde blot "alt ser meget fint ud". Jeg :think:, øhh sekretæren sagde altså mit nyretal var højt. Ja svarede han, at sekretæren har ikke noget kendskab til det, det var ikke alarmende. Så vendte han computer skærm mod jeg så jeg selv kunne se. Der stod på den øverste række " eFGR Nyre 148. Ja med rød farve. Efterfølgende stod der normalt tal er mellem 60-123. Øhhh er det så ikke lidt højt, spurgte jeg. Jo det betyder bare at dine nyre fungerer ekstra godt.

Mig : :glo::think:

Forstår mig ret, jeg håber ikke at jeg er syg men det var jo en grund for, at sætte grænse for alle de tallene ikke ? så man ved, hvis man er syg? Hvis max tal var 123 pg mit var 148 har inten betydning, hvorfor har man så brug for en guidelijne?

Er det mon lægen tilstedet herinde ? Skal jeg tage hans ord og tro på, at jeg har det godt? Eller skal jeg få en anden læge til at kigge på det?

eGFR står for estimeret glomerulær filtrationsrate. Det er et udtryk for nyrens evne til at rense blodet og den angives i ml/min. Når man laver en normalgrænse, gør man det ud fra alder og køn mener jeg, men ved ikke engang om de gør det ved blodprøver. Når man laver normalværdier ligger det fleste (oftest 95% inden for disse). At tallet er højere en normalværdien er bestemt ikke bekymrende, det er netop bare et udtryk for at dine nyrer har en lidt højere kapacitet. Det bekymrende ville være et for lavt tal, jo lavere et GFR, jo dårligere en nyrefunktion. I mit daglige virke bestiller vi en del GFR på vores patienter, de bliver dog lavet på en anden måde og jeg har set mange, med tal over gennemsnittet. Så du er hverken syg eller på nogen måde unormal. :knus::knus::knus:

Håber det var forståeligt, ellers spørger du bare igen.

Sinistra
01-09-10, 20:38
Hehe - Naja du er hurtigere end mig, måtte afbryde midtvejs pga grædende barn. :)

liv
01-09-10, 20:43
Hehe - Naja du er hurtigere end mig, måtte afbryde midtvejs pga grædende barn. :)

:ninja:

:biggrin:

liv
01-09-10, 20:45
Det er forresten lige præcis derfor, det KAN være problematisk at give svar på blodprøver som sekretær (KAN være, for nogen fungerer det fint, men det kræver jo sekretæren er ret godt inde i det) - det var jo helt unødvendigt at du blev forskrækket :knus:

Syin
01-09-10, 21:06
:knus::Tak::Tak:for jeres svar, liv og sinistra. Jeg tror at det handler delvis om, at jeg ikke føler at jeg kan stole på ham. Jeg har haft det dårligt i over en uge, men svimmelhed og kvalme. Jeg tager normalt kun til lægen når jeg er meget syg, men vi skal jo rejse om lidt og jeg har en tendens til at få for lav blodsukker ville jeg få det tjekke for sikkerheds skyld. Det var heller ikke sjovt at skulle flyve med to små børn og svimmelhed + kvalme. Jeg fik så en tid hos ham så tænkte jeg, fint nok, selv om første gang jeg var hos ham (pga LLs sygdom) var ikke en behalig oplevelse, men det gør jo ikke noget jeg ville bare måle blodprocent og blodtryk

Da jeg fortalte om min svimmelhed, tjekkede han ørene og lavede en balance test, derved mente han alt velt. Jamen jeg har jo været svimmel en uge og nogle gange så slemt at jeg fik 'søsyg' at jeg brækkede mig. Jamen det så ud som jeg har det fint sagde han. Det var MIG, som til sidst nævnte om det var måske at jeg har for lav blodtryk og blodprocent, som ville gøre at jeg er svimmel? Ja så ville han måle blodtryk og give mig en blodprøv.

Men ja tak nu har jeg det mere rolig. Vil slf ikke være hos ham mere. Måske er han en god læge ved jeg ikke noget om, vores kemi passer bare ikke sammen .

Nu skal jeg bare slappe af og pakke og nyde rejsen. Håber snart min svimmelhed vil komme over

Edit: hvad skal jeg gøre uden SB:knus:

Syin
01-09-10, 21:22
Så en forhøjet værdi betyder nemlig lige præcisat nyrerne er MERE effektive end de fleste menneskers nyrer. "Normalværdier" er med andre ikke ikke nogetsomhelst andet end netop de værdier som de fleste raske normale mennesker har.

Dette forklarer nok hvorfor jeg tisser HELE TIDEN:heehee: