PDA

View Full Version : Er der en læge, som vil forklare

Mouritzen
20-08-10, 12:58
mig forskellen på hofteluksation og hoftedysplasi??

Det er fordi Karla jo havde en umoden hofte, men den skulle være normal nu, men alligevel skal vi til kontrol på torsdag og hun skal også røngtenfotograferes. Men vi ved ikke hvad de mener med umoden, faktisk har hele forløbet været lidt rodet.

Min nu har min kusine fået hoftedysplasi, så jeg tænker jo om det kan have en sammenhæng med Karlas umodne hofte.

erica
20-08-10, 13:55
:bump:

ninjamom
20-08-10, 14:02
hofte-luksation = hoften "går af led"

hofte-dysplasi = hofteskålen "smuldrer"

-Måske er det ikke heeelt rigtigt, men det er, så vidt jeg ved den overordnede forskel

Mouritzen
20-08-10, 14:22
hofte-luksation = hoften "går af led"

hofte-dysplasi = hofteskålen "smuldrer"

-Måske er det ikke heeelt rigtigt, men det er, så vidt jeg ved den overordnede forskel

Som jeg kan google mig til så er dysplasi en underudvikling af hofteskålen, som gør, at der ikke er plads til lårbenshovedet. Men jeg er lidt i tvivl om luksation.

Men nu får jeg Ks journal og så bliver jeg forhåbentligt lidt klogere på, hvilken af de to, de har været nervøse for og kaldet umoden.

Slettetbruger7
20-08-10, 14:33
Jeg har fundet dette på hofteskred.dk:

Hofteskred

(se også under medfødt hofteskred)

(se mere om hofteskred/medfødt hofteskred under menuen 'Medfødt hofteskred' og 'Info om hofteskred')

Ved hofteskred eller hofteluksation forstås, at ledhovedet ikke holdes stabilt på plads i ledskålen, men let kan gå af led. Ofte sættes udtrykkene umoden hofte/hofteled eller ustabil hofte/hofteled i forbindelse med diagnosen af hofteskred.

Umoden hofte/hofteled (stejlt hofteled) vil sige at barnets hofte ikke er fuldt udviklet (svarende til barnets alder). En umoden hofte kræver ingen umiddelbar behandling (alt efter "sværhedsgraden" af den umodne hofte), men barnet vil komme til kontrol på ambulatoriet så man kan følge udviklingen af hoften.

Ustabil hofte/hofteled vil sige at barnets hofteled er ustabilt og let går af led. Denne form for hofteskred er behandlingskrævende. Opdages denne form for hofteskred inden for kort tid efter fødslen er det muligt at starte behandling med en skinne (Dennis Brown skinne).

I Danmark bliver alle nyfødte børns hofteled rutinemæssigt undersøgt for hofteskred.

Nogle børn fødes med en tendens til, at hoften går af led.

Tendensen til hofteskred/medfødt hofteskred er forskellig hos de forskellige etniske grupper. I Danmark ses medfødt hofteskred hos 1-2 promille af alle nyfødte. Hyppigheden er fem gange større hos piger end hos drenge.

Hofteskred/medfødt hofteskred ses oftere hos det førstefødte barn samt hos børn født om efteråret. Børn født i sædestilling (det vil sige med enden først mod det normale hovedet først) har større risiko for medfødt hofteskred.

Sygdommen har en arvelig tendens og optræder hyppigere i nogle familier end i andre. Har én af forældrene eller bedsteforældrene haft sygdommen, er der øget risiko for, at barnet også får det. Venstre hofte er hyppigere ramt end højre.

Man kan ikke gøre noget inden fødslen for at forhindre det. 1-2 pr. 1000 nyfødte har behandlingskrævende hofteskred.

Hvis svært hofteskred ikke bliver behandlet, kan barnet få en vraltende gang og problemer med smerter senere i livet.

[...]

Hofteluksation

(se under hofteskred)

Hoftedysplasi

Hoftedysplasi er en tilstand, der udvikler sig i løbet af de første leveår og er formentlig genetisk bestemt, uden at arvegangen dog kendes. Sygdommen forekommer hyppigst hos kvinder. Hoftedysplasi kan udvikles som følge af anden sygdom i hofteleddet, som ved medfødt hofteledskred og Calve-Legg-Perthes sygdom. Hos ca. 50 % af personerne er hoftedysplasien dobbeltsidig.

I de fleste tilfælde erkendes sygdommen omkring 15-30 års alderen, men symptomerne kan også optræde tidligere eller senere.

Ved hoftedysplasi er hofteskålen underudviklet i forhold til lårbenshovedet. Herved skabes ugunstige mekaniske forhold i leddet. De fleste med hoftedysplasi vil derfor med årene udvikle slidgigt i leddet. Nogle personer har udover en dårlig udviklet ledskål også en abnorm vinkling og rotation af lårbenshalsen, hvorfor der i sjældne tilfælde kan blive behov for samtidig operation på lårbenet.

Symptomerne på hoftedysplasi er i begyndelsen hurtig udtrætning og nedsat gangdistance. Senere kommer smerter lokaliseret til lyske- og balleregionen, evt. med udstråling til knæet, og yderligere kan fremkomme halten. I de tidligere stadier er symptomerne kun tilstede engang imellem, og da ofte i form af lyskesmerter, fornemmelse af aflåsning og klik i hoften. I andre tilfælde kan det være svært at belaste hoften, med fornemmelse af, at hoften smutter ud af led. Senere kan fremkomme svære smerter specielt sidst på dagen.

Tilde
20-08-10, 14:59
Jeg har jo 2 børn med medfødt hofteskred og jeg synes også at de har kastet om sig med ord, jeg har hørt både luksation, dysplasi og umoden hofte, uden at jeg præcist ved hvad forskellen er.
Tora er opereret for sit hofteskred og Falke har lige nu DB-skinne på. Da Falke blev scannet kaldte de det "umoden hofte" og med hans søsters historie i mente, fik han skinne på for en sikkerheds skyld.

p1nille
20-08-10, 15:08
Orv er det ikke vildt mærkeligt at medfødt hofteskred forekommer oftere hos børn født om efteråret? :glo:

Jeg havde aldrig forestillet mig at årstiden skulle kunne have en betydning. :glo:

Mouritzen
20-08-10, 15:21
Jeg har jo 2 børn med medfødt hofteskred og jeg synes også at de har kastet om sig med ord, jeg har hørt både luksation, dysplasi og umoden hofte, uden at jeg præcist ved hvad forskellen er.
Tora er opereret for sit hofteskred og Falke har lige nu DB-skinne på. Da Falke blev scannet kaldte de det "umoden hofte" og med hans søsters historie i mente, fik han skinne på for en sikkerheds skyld.

Nu skal vi til kontrol ved børne-ortopæden, og så spørger jeg hvad der menes. Men jeg håber godt nok, at alt er iorden - det har de jo ligesom sagt (også hvor det ikke var helt sandt), for jeg synes det vil være synd for os alle, men især Karla, hvis hun skal i skinne nu hvor hun er snart 7 mdr, og meget snart kravler. Det vil hun ingen omstændigheder acceptere, og hvad gør man så lige med vuggestue:think:

Tilde
21-08-10, 22:53
Nu skal vi til kontrol ved børne-ortopæden, og så spørger jeg hvad der menes. Men jeg håber godt nok, at alt er iorden - det har de jo ligesom sagt (også hvor det ikke var helt sandt), for jeg synes det vil være synd for os alle, men især Karla, hvis hun skal i skinne nu hvor hun er snart 7 mdr, og meget snart kravler. Det vil hun ingen omstændigheder acceptere, og hvad gør man så lige med vuggestue:think:

Jeg håber også for jer at alt er iorden:please::cross: Min Tora var i skinne-behandling fra hun var 6 mdr. til hun var 9 mdr. og alligevel endte hun med at blive operet i både bækken og lårben da hun var 18 mdr. MEN hendes hofteskred var også helt umuligt!!
Jeg havde også svoret, at hun aldrig ville finde sig i at blive låst fast på den måde, men man gør jo hvad der skal gøres i sådan en sag, pyhhh det var en hård tid:notlistening:

Vi skal til kontrol med Falke, nu på onsdag og jeg har bare så ondt i maven og frygter et forløb som sidst, selvom ortopæden nærmest har lovet mig at det ikke bliver sådan:nailbiting:

Og jo det med årstiden, det er da for mærkeligt:glo: men i det hele taget er det nogle lidt mærkelige facts. Hofteskred ses ofte i venstre side???
Mine hofte-børn er født i Maj og Juni:think: Toras skred sidder i venstre side, Falkes i højre:think:

Tilde
21-08-10, 22:56

Jeg ved ikke hvad man gør med pasning, da jeg gik hjemme med mine store i 15 mdr og de 3 mdr. hun var i gips efter hofteoperationen, gik min mand hjemme med hende, financieret med tabt arbejdsfortjeneste.

Mouritzen
22-08-10, 19:09
Jeg ved ikke hvad man gør med pasning, da jeg gik hjemme med mine store i 15 mdr og de 3 mdr. hun var i gips efter hofteoperationen, gik min mand hjemme med hende, financieret med tabt arbejdsfortjeneste.

Åhh, det ville jeg også ønske vi kunne, men det har vi slet ikke økonomi til. Men det med TAF vil jeg da lige huske, hvis det bliver aktuelt (7-9-13 det gør det IKKE).
Kan de kravle eller komme frem på anden måde med skinnen på??

Tilde
22-08-10, 21:18
Åhh, det ville jeg også ønske vi kunne, men det har vi slet ikke økonomi til. Men det med TAF vil jeg da lige huske, hvis det bliver aktuelt (7-9-13 det gør det IKKE).
Kan de kravle eller komme frem på anden måde med skinnen på??

Jeg krydser også fingre for jer:cross::please:

Og nej jeg tror bestemt ikke det er muligt at kravle med skinne på:knus:

Manama
22-08-10, 21:27
Aner intet om det, men hvor er det bare irriterende at de sådan bare slynger om sig med ord. Det er da kun til at blive forvirret over.
Den med at hun ikke vil acceptere sådan en skinne, børn indordner sig så hurtigt. Man bliver overasket. N lå på hospitalet med benene i stræk i 4 uger. Vi var i panik og troede aldrig det gik. på 5.dagen begyndte hun bare at hive sig rundt i sengen med armene i stedet for. Hun kunne slå kolbøtter og det hele med benene i stræk ;)
Håber da ikke at hun ender med at skulle have skinne på.

Mouritzen
23-08-10, 10:14
Jeg håber også for jer at alt er iorden:please::cross: Min Tora var i skinne-behandling fra hun var 6 mdr. til hun var 9 mdr. og alligevel endte hun med at blive operet i både bækken og lårben da hun var 18 mdr. MEN hendes hofteskred var også helt umuligt!!
Jeg havde også svoret, at hun aldrig ville finde sig i at blive låst fast på den måde, men man gør jo hvad der skal gøres i sådan en sag, pyhhh det var en hård tid:notlistening:

Vi skal til kontrol med Falke, nu på onsdag og jeg har bare så ondt i maven og frygter et forløb som sidst, selvom ortopæden nærmest har lovet mig at det ikke bliver sådan:nailbiting:

Og jo det med årstiden, det er da for mærkeligt:glo: men i det hele taget er det nogle lidt mærkelige facts. Hofteskred ses ofte i venstre side???
Mine hofte-børn er født i Maj og Juni:think: Toras skred sidder i venstre side, Falkes i højre:think:

Hvordan kan det være, at Tora først fik skinne på da hun var 6 mdr?? Du kan altid sende en pm, hvis du ikke vil svare her. Er bare nysgerrig, fordi der jo ikke var nogen der opdagede noget ved fødslen eller efterfølgende. Det er kun fordi hun har en ekstra lårfure på venstre ben.
Men jeg håber inderligt, at alt er ok på torsdag - og onsdag for jeres vedkommende.

Mouritzen
23-08-10, 10:16
Aner intet om det, men hvor er det bare irriterende at de sådan bare slynger om sig med ord. Det er da kun til at blive forvirret over.
Den med at hun ikke vil acceptere sådan en skinne, børn indordner sig så hurtigt. Man bliver overasket. N lå på hospitalet med benene i stræk i 4 uger. Vi var i panik og troede aldrig det gik. på 5.dagen begyndte hun bare at hive sig rundt i sengen med armene i stedet for. Hun kunne slå kolbøtter og det hele med benene i stræk ;)
Håber da ikke at hun ender med at skulle have skinne på.

Jeg håber virkelig også alt er iorden - især fordi det er jo det de har sagt. Ved også godt, at hun nok skal indordne sig hurtigt - jeg har bare svært ved tanken om det. Og jeg synes det er så synd, hvis det skal bremse hendes udvikling og begrænse hende - hun er så tæt på at kravle allerede og møver sig frem med armene. Men nu bliver skinnen heller ikke aktuel - basta blev der sagt.

Luisemutter
23-08-10, 13:06
Hej

Jeg kender ikke til forskellen på hofteluksation og hoftedysplasi - faktisk ved jeg ikke så meget om hofteskred. Men jeg skriver bare for at fortælle, at jeg selv er født med hofteskred. Jeg vil egentlig bare fortælle, at jeg aldrig har haft problemer med mine hofte, ben, ryg eller lign. Jeg venter mit andet barn og har heller ikke haft problemer med mit bækken. Jeg kunne forstille mig, at man gør sig mange bekymringer og forstillinger om barnets udvikling, derfor dette lille indlæg fra mig...

Jeg læser med på tråden, da børnelægerne var særligt obs på hofteskred, da min søn blev født + nu i forbindelse med den forestående fødsel.

Luise